본 연구에서는 학교 현장에서 발생한 집단따돌림 문제를 피해학생과 가해학생 양쪽 모두의 입장에서 행동주의 상담이론을 통해 양간의 갈등문제를 해결하고 긍정적인 가치관과 자아존중감을 형성할 수 있도록 하는데 목표를 두고 상담활동을 시작하였다. 피해학생에게는 대인관계와 자아존중감을 높이는 상담활동을 하였으며 가해학생과 동조학생들에게는 바람직한 인관관계와 올바른 가치...
본 연구에서는 학교 현장에서 발생한 집단따돌림 문제를 피해학생과 가해학생 양쪽 모두의 입장에서 행동주의 상담이론을 통해 양간의 갈등문제를 해결하고 긍정적인 가치관과 자아존중감을 형성할 수 있도록 하는데 목표를 두고 상담활동을 시작하였다. 피해학생에게는 대인관계와 자아존중감을 높이는 상담활동을 하였으며 가해학생과 동조학생들에게는 바람직한 인관관계와 올바른 가치관을 확립하고자 시작했다. 이러한 측면에서 본 연구는 선행 연구를 토대로 원만한 교우관계를 형성하고 학교생활에서 적응력을 높일 수 있도록 다음과 같은 가설을 설정하였다. 첫째, 자기중심적 사고와 표현으로 인한 친구들과의 갈등문제를 행동주의 상담을 통해 해결하면 올바른 가치관을 형성하고 교우관계가 원만해 질 것이다. 둘째, 긍정적인 감정이입과 정확한 의사전달을 표현활동을 통해 바람직한 대인관계를 형성해 나갈 수 있을 것이다. 셋째, 행동주의 상담을 통해 자신감을 회복시키며 자신의 문제를 스스로 해결해 나가는 의지를 기르게 될 것이다. 넷째, 자신의 장단점을 파악하고 소질 개발을 통해 자아존중감이 향상될 것이다. 위와 같은 가설을 토대로 이루어진 상담활동과 여러 가지 프로그램을 토대로 내담자는 학교생활에 잘 적응할 수 있었으며, 친구들과의 갈등문제도 원만하게 해결할 수 있었다. 또한 자신의 소질과 능력을 개발하는데 더욱 열심히 노력하게 되었다. 그리고 집단따돌림에 동조했던 학생들도 집단 상담과 장애 체험 등을 통해 내담자의 불편과 심적 고통에 대해 이해하고 생각할 수 있는 기회가 되었다. 학교에서의 집단따돌림은 학생개인에게는 심리적으로 불안하고 큰 고통이 될 수 있으며, 집단따돌림에 동조하는 모든 학생들도 몇몇 친구들의 강압이나 협박에 의해 함께하게 된다는 사실을 알 수 있었다. 집단따돌림에 있어 피해학생의 문제행동 수정과 함께 가해학생들의 올바른 가치관 확립에 대한 상담과 지도가 꼭 필요함을 절실하게 느낄 수 있었다.
본 연구에서는 학교 현장에서 발생한 집단따돌림 문제를 피해학생과 가해학생 양쪽 모두의 입장에서 행동주의 상담이론을 통해 양간의 갈등문제를 해결하고 긍정적인 가치관과 자아존중감을 형성할 수 있도록 하는데 목표를 두고 상담활동을 시작하였다. 피해학생에게는 대인관계와 자아존중감을 높이는 상담활동을 하였으며 가해학생과 동조학생들에게는 바람직한 인관관계와 올바른 가치관을 확립하고자 시작했다. 이러한 측면에서 본 연구는 선행 연구를 토대로 원만한 교우관계를 형성하고 학교생활에서 적응력을 높일 수 있도록 다음과 같은 가설을 설정하였다. 첫째, 자기중심적 사고와 표현으로 인한 친구들과의 갈등문제를 행동주의 상담을 통해 해결하면 올바른 가치관을 형성하고 교우관계가 원만해 질 것이다. 둘째, 긍정적인 감정이입과 정확한 의사전달을 표현활동을 통해 바람직한 대인관계를 형성해 나갈 수 있을 것이다. 셋째, 행동주의 상담을 통해 자신감을 회복시키며 자신의 문제를 스스로 해결해 나가는 의지를 기르게 될 것이다. 넷째, 자신의 장단점을 파악하고 소질 개발을 통해 자아존중감이 향상될 것이다. 위와 같은 가설을 토대로 이루어진 상담활동과 여러 가지 프로그램을 토대로 내담자는 학교생활에 잘 적응할 수 있었으며, 친구들과의 갈등문제도 원만하게 해결할 수 있었다. 또한 자신의 소질과 능력을 개발하는데 더욱 열심히 노력하게 되었다. 그리고 집단따돌림에 동조했던 학생들도 집단 상담과 장애 체험 등을 통해 내담자의 불편과 심적 고통에 대해 이해하고 생각할 수 있는 기회가 되었다. 학교에서의 집단따돌림은 학생개인에게는 심리적으로 불안하고 큰 고통이 될 수 있으며, 집단따돌림에 동조하는 모든 학생들도 몇몇 친구들의 강압이나 협박에 의해 함께하게 된다는 사실을 알 수 있었다. 집단따돌림에 있어 피해학생의 문제행동 수정과 함께 가해학생들의 올바른 가치관 확립에 대한 상담과 지도가 꼭 필요함을 절실하게 느낄 수 있었다.
This study started doing consulting activity with being aimed at solving the problem that is stunted aside collectively on both a victim's and a harmer's viewpoints through the theory of behaviorism, and forming positive values and self-esteems. The victim was consulted to improve an interpersonal s...
This study started doing consulting activity with being aimed at solving the problem that is stunted aside collectively on both a victim's and a harmer's viewpoints through the theory of behaviorism, and forming positive values and self-esteems. The victim was consulted to improve an interpersonal skill and a self-esteem. The harmer and his or her sympathizers was consulted to establish a desirable human relation and a right value. From the point of view the hypothesis as follows was set up in order that students may develop harmonious friendship and increase adaptability, based on an early study. Firstly, if students solve the problem with friends which happen by expression and thought of centeredness through behaviorism consulting, they will have right value and friendship. Secondly, students will form desirable interpersonal skills through expressing positive empathy and exact communication. Thirdly, students will grow their will to recover self-confidence and solve their own problems through behaviorism consulting. Fourthly, students will improve their self-esteem by understanding their own merits and demerits. On the base of the above hypothesis clients adapted themselves to their school life by consulting and various programs and solve the problems with friends. Besides, they will do their best to develop their talents and ability. Friends who had gone along with a harmer had the chance to understand and think victim's physical inconvenience and emotional pain through group consulting and impediment experience. We found out that being stunted aside collectively in school makes each student feel anxious mentally and all students who had gone along with a harmer stunted aside collectively because they were oppressed and threatened by him or her. I assured that a victim's behavior changing and a harm's right value establishing were necessary through consulting and guiding.
This study started doing consulting activity with being aimed at solving the problem that is stunted aside collectively on both a victim's and a harmer's viewpoints through the theory of behaviorism, and forming positive values and self-esteems. The victim was consulted to improve an interpersonal skill and a self-esteem. The harmer and his or her sympathizers was consulted to establish a desirable human relation and a right value. From the point of view the hypothesis as follows was set up in order that students may develop harmonious friendship and increase adaptability, based on an early study. Firstly, if students solve the problem with friends which happen by expression and thought of centeredness through behaviorism consulting, they will have right value and friendship. Secondly, students will form desirable interpersonal skills through expressing positive empathy and exact communication. Thirdly, students will grow their will to recover self-confidence and solve their own problems through behaviorism consulting. Fourthly, students will improve their self-esteem by understanding their own merits and demerits. On the base of the above hypothesis clients adapted themselves to their school life by consulting and various programs and solve the problems with friends. Besides, they will do their best to develop their talents and ability. Friends who had gone along with a harmer had the chance to understand and think victim's physical inconvenience and emotional pain through group consulting and impediment experience. We found out that being stunted aside collectively in school makes each student feel anxious mentally and all students who had gone along with a harmer stunted aside collectively because they were oppressed and threatened by him or her. I assured that a victim's behavior changing and a harm's right value establishing were necessary through consulting and guiding.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.