The study aims at analyzing the training effect resulting from music programs provided for Taekwondo trainees as well as its degree of training satisfaction applicable for a developed form of practical educational program by way of identifying how and to what degree music program is influential to Taekwondo ...
The study aims at analyzing the training effect resulting from music programs provided for Taekwondo trainees as well as its degree of training satisfaction applicable for a developed form of practical educational program by way of identifying how and to what degree music program is influential to Taekwondo training satisfaction. A total of 200 trainees over 4 Taekwondo gyms were selected using stratified cluster random sampling method to gain statistically effective questionnaire for 199 interviewees, excluding insufficient ones through survey analysis. Those 199 persons screened were analyzed, with the level of significance in P<.05, depending on frequency analysis, T-test, one-way ANOVA, correlation analysis and recession analysis according to analytical objective making use of a statistical program SPSS/PC Window V12.0. The reliability of the survey, I.e. Cronbach's a(알파) was positioned to the range between .556 and .725, which showed comparatively higher level of consistency. Based on the above procedures were the results as follows; First, the training effect based on demographical characteristics showed the positive difference to the trainee who went on his/her training exceeding one year, while, as for training hours, identifying significant difference in 3-4 hours and 4-6 hours. Second, the difference of satisfaction viewed from demographical characteristics showed significant identification over one year or more of training period in each of educational, social, emotional, restful, environmental and biological aspects. Meanwhile, the difference of satisfaction viewed from training period showed highly significant identification over 3-4 hours and 4-6 hours in social, emotional, restful and biological aspects, while over 6-9 hours in the environmental aspect. Third, the degree of satisfaction in consideration of training effect was proven influential to the social impact. In consequence as shown above, the inducement of music programs in Taekwondo was socially influential to training satisfaction. In this study, however, there exist limitations to be needed for further researches as follows; First, this study intrinsically confined itself to analytical survey relying on questionnaire collected, giving rise to shortcomings to analyse the variables for the degree of satisfaction to the restrictive extent. In this regard, it further requires qualitative research for in-depth analysis on those variables. Second, more intensive and in-field case studies must be made in a manner of precisely analyzing the reasons improving the degree of training satisfaction with regard to music programs applicable to Taekwondo in such a way of strengthening strong points and at the same time remedying the shortcomings. Third, the study had comparatively smaller variables identifiably influential to training satisfaction, which means that the much emphasis in the follow-up researches must be laid on broader influential variables effectively inclusive for training satisfaction caused by music programs in case of elementary school students. Fourth, though this study was focused on connectivitybridging music programs with training satisfaction only as for Taekwondo trainees in elementary schools, it is of outstanding importance that the scope of researching be extended to other martial arts.본 연구는 음악을 이용한 태권도 프로그램이 수련생의 만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있어 태권도 수련생에게 음악 프로그램의 수련효과와 수련에서 오는 만족도를 분석하여 교육 프로그램의 자료로 활용하는데 그 목적을 두었다. 유층집락표집법을 이용하여 4개의 체육관 태권도 수련생을 200명을 선정, 표집된 설문지는 설문지 분류 검색을 통하여 내용이 부실하거나 불성실하게 응답한 설문지를 제외한 총 199명을 통계프로그램인 SPSS/PC Window V12.0 프로그램을 이용하여 자료 분석의 목적에 따라 빈도분석, T-test, 일원분산분석, 상관분석, 회기분석 등을 실시하였으며 유의 수준은 P< .05 수준에서 검증하였다. 설문지에 대한 신뢰도는 Cronbach's α는 .556 ~ .725로 내적 일관성이 비교적 높은 것으로 나타났다. 이상 절차를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 수련효과의 차이는 수련기간이 1년 이상 한 수련생에게 긍정적인 차이를 보였고 수련시간의 수련효과는 3-4시와 4-6시가 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 만족도의 차이는 수련기간에 따른 만족의 차이는 교육적, 사회적, 심리적, 휴식적, 환경적, 생리적 만족도 모두 1년 이상 수련기간이 유의적 차이를 나타냈고 수련 시간에 따른 만족도의 차이 결과는 사회적, 심리적, 휴식적, 생리적 만족도는 3-4시와 4-6시가 높은 만족을 보였고 환경적 만족도는 6-9시가 높은 만족도를 나타냈다. 셋째, 수련효과에 대한 만족도는 사회적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 통하여 음악을 이용한 태권도 프로그램이 수련만족에 사회적 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그러나 본 연구의 한계성에 대한 향 후 연구방향에서 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 설문지에 국한되어 이루어졌고 따라서 대체로 음악 프로그램 효과에 대한 만족도 변인자체가 기존의 관계만을 연구하는데 한계가 있다. 그러므로 이에 대한 변인들을 심층적으로 연구 분석 할 수 있는 질적 연구가 향후 소행되어야 할 것이다. 둘째, 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 대한 수련 만족을 높이는 원인을 엄밀한 분석, 사실과 장단점을 밝혀 장점은 고양시키고 문제점이나 폐단은 개선되도록 추진하기 위한 현장 연구와 사례 연구들도 절실히 필요하다. 셋째, 본 연구에서 설정한 인구 통계적 특성변인이 선행연구의 결과를 기초로 구성되었지만, 본 연구에서는 유의한 영향을 미치는 변인이 상대적으로 작았다. 따라서 후속 연구에서는 초등학생을 대상으로 한 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 대한 수련만족에 관하여 좀 더 효과적으로 영향을 미칠 수 있는 특성변인이 설정되어 연구되어야 할 것으로 생각된다. 넷째, 본 연구에서는 초등학교 태권도 수련자들을 중심으로 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 수련만족의 관계에 대하여 연구하였지만, 향후 미취학생, 중학생, 고등학생, 일반인, 특수집단 등을 대상으로 한 연구가 필요하다고 생각된다.
The study aims at analyzing the training effect resulting from music programs provided for Taekwondo trainees as well as its degree of training satisfaction applicable for a developed form of practical educational program by way of identifying how and to what degree music program is influential to Taekwondo training satisfaction. A total of 200 trainees over 4 Taekwondo gyms were selected using stratified cluster random sampling method to gain statistically effective questionnaire for 199 interviewees, excluding insufficient ones through survey analysis. Those 199 persons screened were analyzed, with the level of significance in P<.05, depending on frequency analysis, T-test, one-way ANOVA, correlation analysis and recession analysis according to analytical objective making use of a statistical program SPSS/PC Window V12.0. The reliability of the survey, I.e. Cronbach's a(알파) was positioned to the range between .556 and .725, which showed comparatively higher level of consistency. Based on the above procedures were the results as follows; First, the training effect based on demographical characteristics showed the positive difference to the trainee who went on his/her training exceeding one year, while, as for training hours, identifying significant difference in 3-4 hours and 4-6 hours. Second, the difference of satisfaction viewed from demographical characteristics showed significant identification over one year or more of training period in each of educational, social, emotional, restful, environmental and biological aspects. Meanwhile, the difference of satisfaction viewed from training period showed highly significant identification over 3-4 hours and 4-6 hours in social, emotional, restful and biological aspects, while over 6-9 hours in the environmental aspect. Third, the degree of satisfaction in consideration of training effect was proven influential to the social impact. In consequence as shown above, the inducement of music programs in Taekwondo was socially influential to training satisfaction. In this study, however, there exist limitations to be needed for further researches as follows; First, this study intrinsically confined itself to analytical survey relying on questionnaire collected, giving rise to shortcomings to analyse the variables for the degree of satisfaction to the restrictive extent. In this regard, it further requires qualitative research for in-depth analysis on those variables. Second, more intensive and in-field case studies must be made in a manner of precisely analyzing the reasons improving the degree of training satisfaction with regard to music programs applicable to Taekwondo in such a way of strengthening strong points and at the same time remedying the shortcomings. Third, the study had comparatively smaller variables identifiably influential to training satisfaction, which means that the much emphasis in the follow-up researches must be laid on broader influential variables effectively inclusive for training satisfaction caused by music programs in case of elementary school students. Fourth, though this study was focused on connectivity bridging music programs with training satisfaction only as for Taekwondo trainees in elementary schools, it is of outstanding importance that the scope of researching be extended to other martial arts.본 연구는 음악을 이용한 태권도 프로그램이 수련생의 만족도에 미치는 영향을 규명하는데 있어 태권도 수련생에게 음악 프로그램의 수련효과와 수련에서 오는 만족도를 분석하여 교육 프로그램의 자료로 활용하는데 그 목적을 두었다. 유층집락표집법을 이용하여 4개의 체육관 태권도 수련생을 200명을 선정, 표집된 설문지는 설문지 분류 검색을 통하여 내용이 부실하거나 불성실하게 응답한 설문지를 제외한 총 199명을 통계프로그램인 SPSS/PC Window V12.0 프로그램을 이용하여 자료 분석의 목적에 따라 빈도분석, T-test, 일원분산분석, 상관분석, 회기분석 등을 실시하였으며 유의 수준은 P< .05 수준에서 검증하였다. 설문지에 대한 신뢰도는 Cronbach's α는 .556 ~ .725로 내적 일관성이 비교적 높은 것으로 나타났다. 이상 절차를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 수련효과의 차이는 수련기간이 1년 이상 한 수련생에게 긍정적인 차이를 보였고 수련시간의 수련효과는 3-4시와 4-6시가 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 인구통계학적 특성에 따른 만족도의 차이는 수련기간에 따른 만족의 차이는 교육적, 사회적, 심리적, 휴식적, 환경적, 생리적 만족도 모두 1년 이상 수련기간이 유의적 차이를 나타냈고 수련 시간에 따른 만족도의 차이 결과는 사회적, 심리적, 휴식적, 생리적 만족도는 3-4시와 4-6시가 높은 만족을 보였고 환경적 만족도는 6-9시가 높은 만족도를 나타냈다. 셋째, 수련효과에 대한 만족도는 사회적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결론을 통하여 음악을 이용한 태권도 프로그램이 수련만족에 사회적 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 그러나 본 연구의 한계성에 대한 향 후 연구방향에서 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 설문지에 국한되어 이루어졌고 따라서 대체로 음악 프로그램 효과에 대한 만족도 변인자체가 기존의 관계만을 연구하는데 한계가 있다. 그러므로 이에 대한 변인들을 심층적으로 연구 분석 할 수 있는 질적 연구가 향후 소행되어야 할 것이다. 둘째, 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 대한 수련 만족을 높이는 원인을 엄밀한 분석, 사실과 장단점을 밝혀 장점은 고양시키고 문제점이나 폐단은 개선되도록 추진하기 위한 현장 연구와 사례 연구들도 절실히 필요하다. 셋째, 본 연구에서 설정한 인구 통계적 특성변인이 선행연구의 결과를 기초로 구성되었지만, 본 연구에서는 유의한 영향을 미치는 변인이 상대적으로 작았다. 따라서 후속 연구에서는 초등학생을 대상으로 한 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 대한 수련만족에 관하여 좀 더 효과적으로 영향을 미칠 수 있는 특성변인이 설정되어 연구되어야 할 것으로 생각된다. 넷째, 본 연구에서는 초등학교 태권도 수련자들을 중심으로 음악을 이용한 태권도 프로그램의 효과에 수련만족의 관계에 대하여 연구하였지만, 향후 미취학생, 중학생, 고등학생, 일반인, 특수집단 등을 대상으로 한 연구가 필요하다고 생각된다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.