본 연구는 태권도장에서 실시하는 프로그램에 대하여 수련생들의 성별, 학년별, 품별 따른 수련 프로그램의 중요성과 만족에 관한 여부를 분석하여 태권도장의 교육 프로그램의 질적 향상과 발전방향을 모색 하여 수련생들의 욕구를 충족시키고 새로운 수련생 확보와 기존 수련생의 지속적인 참여를 도모하고자 태권도 수련생 300명을 대상으로 실시하였다. 연구에 사용한 통계기법은 빈도분석 (Frequency AnaIysis)과 수련생의 기본 사항에 따른 프로그램에 대한 만족도의 차이를 알아 보기위해 ...
본 연구는 태권도장에서 실시하는 프로그램에 대하여 수련생들의 성별, 학년별, 품별 따른 수련 프로그램의 중요성과 만족에 관한 여부를 분석하여 태권도장의 교육 프로그램의 질적 향상과 발전방향을 모색 하여 수련생들의 욕구를 충족시키고 새로운 수련생 확보와 기존 수련생의 지속적인 참여를 도모하고자 태권도 수련생 300명을 대상으로 실시하였다. 연구에 사용한 통계기법은 빈도분석 (Frequency AnaIysis)과 수련생의 기본 사항에 따른 프로그램에 대한 만족도의 차이를 알아 보기위해 카이 제곱 분석, 독립표본(T-test)과 일원 변량분석(One way ANOVA)를 실시 하였으며 통계적 유의 수준은 α = .05 로 설정 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 1. 태권도장의 프로그램 중요도를 조사한 결과 1) 태권도장에서 중요한 기본 기술 에서 제일 중요하게 인식하고 있는 것은 발차기와 그 다음으로 품새로 나타났다. 기본 기술프로그램에 대한 중요도 에서 발차기는 남자와 여자, 중학년과 고학년, 1품과 2품의 경우 제일 중요시 하는 것으로 나타났고 저학년과 3품은 품새, 유급자는 기본동작에 중요한 분포를 나타내는 것을 알 수 있다. 2) 응용 프로그램에 대한 중요도로 나타난 것은 호신술과 무기술 이다. 무기술 은 남자와 고학년과 3품 이고 여자와 저학년, 유급자와 1품은 음악품새, 중학년과 2품은 호신술은 에 중요한 분포를 나타냈다. 3) 기타 프로그램에 대한 중요도는 수련생 모두 학교체육과 다음으로 레크리에이션에 중요한 분포를 나타내었다. 4) 특별활동 프로그램에 대한 중요도 에서는 제일 중요하게 인식하고 있는 것은 놀이동산과 그 다음으로 수영으로 나타났다. 2. 태권도장 프로그램 만족도를 조사한 결과 1) 기본 기술 프로그램 만족도 에서는 격파는 남자와 저학년과 중학년이고 여자, 고학년, 2품과 3품 은 발차기를 보였고 유급자는 품새, 1품은 격파와 겨루에 만족도를 나타내었다. 2) 응용 프로그램 만족도 에서는 남자, 여자, 저학년, 중학년, 유급자, 1품, 2품은 모두 음악품새를 보였고 고학년과 3품은 태권도시범에 만족도를 나타내었다. 3) 기타 프로그램 만족도 에서는 레크리에이션에 남자와 저학년과 1품이 나타났고 중학년과 유급자는 영화상영, 2품과 고학년은 학교체육에 만족을 나타냈고 여자는 학교체육과 레크리에이션에, 3품은 체력단련에 만족도를 나타내었다. 4) 특별활동 프로그램 만족도 에서는 수련생 모두 놀이동산에 만족도를 보였다. 아울러 태권도장 프로그램 만족도가 높은 순서는 기타 프로그램, 특별활동 프로그램, 기본 기술 프로그램, 응용 프로그램 순으로 나타났다.
본 연구는 태권도장에서 실시하는 프로그램에 대하여 수련생들의 성별, 학년별, 품별 따른 수련 프로그램의 중요성과 만족에 관한 여부를 분석하여 태권도장의 교육 프로그램의 질적 향상과 발전방향을 모색 하여 수련생들의 욕구를 충족시키고 새로운 수련생 확보와 기존 수련생의 지속적인 참여를 도모하고자 태권도 수련생 300명을 대상으로 실시하였다. 연구에 사용한 통계기법은 빈도분석 (Frequency AnaIysis)과 수련생의 기본 사항에 따른 프로그램에 대한 만족도의 차이를 알아 보기위해 카이 제곱 분석, 독립표본(T-test)과 일원 변량분석(One way ANOVA)를 실시 하였으며 통계적 유의 수준은 α = .05 로 설정 하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 1. 태권도장의 프로그램 중요도를 조사한 결과 1) 태권도장에서 중요한 기본 기술 에서 제일 중요하게 인식하고 있는 것은 발차기와 그 다음으로 품새로 나타났다. 기본 기술프로그램에 대한 중요도 에서 발차기는 남자와 여자, 중학년과 고학년, 1품과 2품의 경우 제일 중요시 하는 것으로 나타났고 저학년과 3품은 품새, 유급자는 기본동작에 중요한 분포를 나타내는 것을 알 수 있다. 2) 응용 프로그램에 대한 중요도로 나타난 것은 호신술과 무기술 이다. 무기술 은 남자와 고학년과 3품 이고 여자와 저학년, 유급자와 1품은 음악품새, 중학년과 2품은 호신술은 에 중요한 분포를 나타냈다. 3) 기타 프로그램에 대한 중요도는 수련생 모두 학교체육과 다음으로 레크리에이션에 중요한 분포를 나타내었다. 4) 특별활동 프로그램에 대한 중요도 에서는 제일 중요하게 인식하고 있는 것은 놀이동산과 그 다음으로 수영으로 나타났다. 2. 태권도장 프로그램 만족도를 조사한 결과 1) 기본 기술 프로그램 만족도 에서는 격파는 남자와 저학년과 중학년이고 여자, 고학년, 2품과 3품 은 발차기를 보였고 유급자는 품새, 1품은 격파와 겨루에 만족도를 나타내었다. 2) 응용 프로그램 만족도 에서는 남자, 여자, 저학년, 중학년, 유급자, 1품, 2품은 모두 음악품새를 보였고 고학년과 3품은 태권도시범에 만족도를 나타내었다. 3) 기타 프로그램 만족도 에서는 레크리에이션에 남자와 저학년과 1품이 나타났고 중학년과 유급자는 영화상영, 2품과 고학년은 학교체육에 만족을 나타냈고 여자는 학교체육과 레크리에이션에, 3품은 체력단련에 만족도를 나타내었다. 4) 특별활동 프로그램 만족도 에서는 수련생 모두 놀이동산에 만족도를 보였다. 아울러 태권도장 프로그램 만족도가 높은 순서는 기타 프로그램, 특별활동 프로그램, 기본 기술 프로그램, 응용 프로그램 순으로 나타났다.
The purpose of this study was to satisfy the demand of the trainees and to increase continuous participation of existing trainees through the quality improvement and development of educational programs in Taekwondo gyms by analyzing the importance and the satisfaction of training programs according ...
The purpose of this study was to satisfy the demand of the trainees and to increase continuous participation of existing trainees through the quality improvement and development of educational programs in Taekwondo gyms by analyzing the importance and the satisfaction of training programs according to sex, grade and Pum for the programs of Taekwondo gyms. The subjects of this study were 300 trainees. For the statistics, Frequency Analysis was used. To identify the difference in satisfaction according to the basic characteristics of the trainees, Khai square analysis, independency sample(T-test) and One way ANOVA were performed. For the statistical significance α was set as 0.05. The results of the study are as follows; 1. Results of the survey on the importance of Taekwondo Gym programs 1) The most important skills that are perceived in Taekwondo training gyms are Kicking and Pumsae. In the importance of basic skill programs, Kicking was considered as the most important among girls and boys, middle grades and high grades, and 1 Pum and 2 Pum. Among lower grades and 3 Pum, Pumsae was considered the most important and those who have 'Geub' considered basic postures important. 2). Regarding the importance of applied programs, they thought the art of self-defence and how to use weapons important. In the weapon use, boys, higher grade and 3 Pum thought the most important. Among girls, lower grade, those with Gueb and 1 Pum through Musical Pumsae the most important. Middle grade students and 2 Pum thought the art of self-defense the most important. 3). Regarding the importance of other programs, all the trainees thought school physical education and then recreation important. 4). The perceived Theme Park and then Swimming the most important from extra curriculum activities. 2. Results of the survey on the satisfaction for Taekwondo Gym programs 1). In basic skill program satisfaction, boys, lower graqde and middle grade trainees were highest in Gyeokpa. Girls, highergrade, 2 Pum and 3 Pum were highest in Kicking and Pumsae. 1 Pum showed the biggest satisfaction in Gyeokpa and Gyerugi. 2). In the satisfaction for the applied programs, boys, girls, lower grade, middle grade, those with guebs, 1 Pum and 2 Pum showed the biggest satisfaction in Musical Pumsae. Higher grade and 3 Pum students showed the biggest satifaction in Taeknowdo Exhibition. 3). In the satisfaction for the other programs, boys, lower grade and 1 Pum showed the biggest satisfaction in recreation. Those with guebs and middle grade trainees had the highest satisfaction for movie watching and 2 Pum and higher grade students for school physical education. Girls showed satisfaction in school physical education and recreation, and 3 Pum for physical strength development. 4). In the satisfaction for the special programs, all the trainees showed the biggest satisfaction for theme park. Additionally, among gym programs, they felt the biggest satisfaction in the order of other programs, special programs, basic skill programs and then applied programs.
The purpose of this study was to satisfy the demand of the trainees and to increase continuous participation of existing trainees through the quality improvement and development of educational programs in Taekwondo gyms by analyzing the importance and the satisfaction of training programs according to sex, grade and Pum for the programs of Taekwondo gyms. The subjects of this study were 300 trainees. For the statistics, Frequency Analysis was used. To identify the difference in satisfaction according to the basic characteristics of the trainees, Khai square analysis, independency sample(T-test) and One way ANOVA were performed. For the statistical significance α was set as 0.05. The results of the study are as follows; 1. Results of the survey on the importance of Taekwondo Gym programs 1) The most important skills that are perceived in Taekwondo training gyms are Kicking and Pumsae. In the importance of basic skill programs, Kicking was considered as the most important among girls and boys, middle grades and high grades, and 1 Pum and 2 Pum. Among lower grades and 3 Pum, Pumsae was considered the most important and those who have 'Geub' considered basic postures important. 2). Regarding the importance of applied programs, they thought the art of self-defence and how to use weapons important. In the weapon use, boys, higher grade and 3 Pum thought the most important. Among girls, lower grade, those with Gueb and 1 Pum through Musical Pumsae the most important. Middle grade students and 2 Pum thought the art of self-defense the most important. 3). Regarding the importance of other programs, all the trainees thought school physical education and then recreation important. 4). The perceived Theme Park and then Swimming the most important from extra curriculum activities. 2. Results of the survey on the satisfaction for Taekwondo Gym programs 1). In basic skill program satisfaction, boys, lower graqde and middle grade trainees were highest in Gyeokpa. Girls, highergrade, 2 Pum and 3 Pum were highest in Kicking and Pumsae. 1 Pum showed the biggest satisfaction in Gyeokpa and Gyerugi. 2). In the satisfaction for the applied programs, boys, girls, lower grade, middle grade, those with guebs, 1 Pum and 2 Pum showed the biggest satisfaction in Musical Pumsae. Higher grade and 3 Pum students showed the biggest satifaction in Taeknowdo Exhibition. 3). In the satisfaction for the other programs, boys, lower grade and 1 Pum showed the biggest satisfaction in recreation. Those with guebs and middle grade trainees had the highest satisfaction for movie watching and 2 Pum and higher grade students for school physical education. Girls showed satisfaction in school physical education and recreation, and 3 Pum for physical strength development. 4). In the satisfaction for the special programs, all the trainees showed the biggest satisfaction for theme park. Additionally, among gym programs, they felt the biggest satisfaction in the order of other programs, special programs, basic skill programs and then applied programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.