본 연구의 목적은 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는지, 사회계층에 따라 조기교육의 인식과 실태에 차이가 있는지를 알아보는 것이다. 이를 통해 부모가 인식하는 역할능력의 차이를 이해하고, 사회계층별 부모의 교육적 요구를 이해함으로써, 바람직한 부모역할의 방향을 모색하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 기초한 연구문제는 다음과 같다. 1. 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는가? 2. 사회계층에 따라 부모의 조기교육에 대한 인식에 차이가 있는가? 3. 사회계층에 따라 조기교육의 실태에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집과 유치원 13개소에 재원하고 있는 만 4~5세 자녀를 둔 부모 416명이다. 유아교육기관 부모에게 배부된 540부의 설문지 중 442부가 회수되었으나 일부 문항에 대한 답변이 누락되어 분석할 수 없는 설문지 26부를 제외한 416부가 최종 ...
본 연구의 목적은 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는지, 사회계층에 따라 조기교육의 인식과 실태에 차이가 있는지를 알아보는 것이다. 이를 통해 부모가 인식하는 역할능력의 차이를 이해하고, 사회계층별 부모의 교육적 요구를 이해함으로써, 바람직한 부모역할의 방향을 모색하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 기초한 연구문제는 다음과 같다. 1. 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는가? 2. 사회계층에 따라 부모의 조기교육에 대한 인식에 차이가 있는가? 3. 사회계층에 따라 조기교육의 실태에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집과 유치원 13개소에 재원하고 있는 만 4~5세 자녀를 둔 부모 416명이다. 유아교육기관 부모에게 배부된 540부의 설문지 중 442부가 회수되었으나 일부 문항에 대한 답변이 누락되어 분석할 수 없는 설문지 26부를 제외한 416부가 최종 자료 분석에 사용되었다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 다음과 같은 3가지의 검사도구를 사용하였다. 첫째, 사회계층을 분류하기 위해 객관적 측정방식으로 직업, 교육수준, 수입의 세 가지 요인을 조사하여 사회적 계층을 분류한 허명순(2007)의 도구를 사용하였고, 둘째, 부모역할지능은 현미숙(2004)이 개발한 부모역할지능검사(Parental Intelligence Scales : PIS)도구를 사용하였으며, 셋째, 조기교육 실태 및 인식에 대한 설문지는 김법정(2005), 김기연(2005), 변은정(2005), 허명순(2007)이 사용한 설문지를 근거로 하여 연구자가 본 연구 목적에 적합하도록 수정․보완한 것을 사용하였다. 본 연구에서는 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는지, 사회계층에 따라 조기교육의 실태에 차이가 있는지를 알아보기 위해 일원변량분산분석(one-way ANOVA)을 실시하고 사후검증으로 Scheffe사후분석을 하였다. 또한 사회계층별 부모의 조기교육에 대한 인식에 차이가 있는지 알아보기 위해 카이검증(x?)을 실시하였다. 모든 통계 처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과에 따라 내린 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회계층에 따른 부모역할지능 차이를 분석한 결과, 하층의 부모가 상층의 부모에 비해 부모역할을 선택하고 수행하는 지적능력을 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 또한 부모역할지능의 하위요인 중 발달자극역할․양육역할에서도 하층의 부모가 상층의 부모에 비해 부모역할을 선택하고 수행하는 지적능력을 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회계층별 부모의 조기교육에 대한 인식의 차이에 있어서는 부모의 사회계층에 관계없이 유아기에 조기교육이 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 또한 부모가 필요하다고 인식하는 조기교육의 내용으로 모든 계층의 부모가 신체 및 운동발달교육을 가장 필요하다고 인식하였고, 그 다음으로 중․상층은 외국어 교육, 하층의 부모는 학습기초 능력을 기를 수 있는 교육이 필요하다고 인식하였다. 조기교육의 방향에 대해서는 모든 계층이 특기 및 재능계발을 촉진시키는 방향이 바람직하다고 가장 많이 인식하였고, 다음으로 중․상층은 유아교육기관의 정규교육을 보충 및 확장해 줄 수 있는 있는 방향을, 하층은 초등교육과 연계되는 방향을 바람직하다고 인식하였다. 셋째, 사회계층에 따른 조기교육의 실태를 분석한 결과 조기교육실시 총갯수, 조기교육실시 내용, 교육비에서 차이가 있었다. 하층보다는 중․상층에서 실시하고 있는 조기교육의 총갯수, 외부교육기관 이용 수, 교육비가 더 많았던 반면에 유아교육기관에서 실시하는 조기교육의 갯수에서는 사회계층간에 차이가 나타나지 않았다. 사회계층별 조기교육 실시 총갯수를 살펴보면 중․상층은 총갯수가 5~6개가 가장 많았고, 하층은 3~4개가 가장 많았다. 사회계층에 따른 조기교육 실시내용을 살펴보면, 중․상층은 외국어교육이 가장 많았고, 그 다음으로는 학습기초능력을 기를 수 있는 교육 순으로 나타났다. 반면에 하층은 학습기초능력을 기를 수 있는 교육이 가장 많았고, 그 다음으로 외국어 교육과 미술교육 순으로 나타났다. 사회계층에 따른 조기교육비는 중․상층은 월 10~20만원 미만이 가장 많았던 반면에 하층은 5만원 미만이 가장 많은 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는지, 사회계층에 따라 조기교육의 인식과 실태에 차이가 있는지를 알아보는 것이다. 이를 통해 부모가 인식하는 역할능력의 차이를 이해하고, 사회계층별 부모의 교육적 요구를 이해함으로써, 바람직한 부모역할의 방향을 모색하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적에 기초한 연구문제는 다음과 같다. 1. 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는가? 2. 사회계층에 따라 부모의 조기교육에 대한 인식에 차이가 있는가? 3. 사회계층에 따라 조기교육의 실태에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 어린이집과 유치원 13개소에 재원하고 있는 만 4~5세 자녀를 둔 부모 416명이다. 유아교육기관 부모에게 배부된 540부의 설문지 중 442부가 회수되었으나 일부 문항에 대한 답변이 누락되어 분석할 수 없는 설문지 26부를 제외한 416부가 최종 자료 분석에 사용되었다. 본 연구에서 사용한 연구도구는 다음과 같은 3가지의 검사도구를 사용하였다. 첫째, 사회계층을 분류하기 위해 객관적 측정방식으로 직업, 교육수준, 수입의 세 가지 요인을 조사하여 사회적 계층을 분류한 허명순(2007)의 도구를 사용하였고, 둘째, 부모역할지능은 현미숙(2004)이 개발한 부모역할지능검사(Parental Intelligence Scales : PIS)도구를 사용하였으며, 셋째, 조기교육 실태 및 인식에 대한 설문지는 김법정(2005), 김기연(2005), 변은정(2005), 허명순(2007)이 사용한 설문지를 근거로 하여 연구자가 본 연구 목적에 적합하도록 수정․보완한 것을 사용하였다. 본 연구에서는 사회계층에 따라 부모의 역할지능에 차이가 있는지, 사회계층에 따라 조기교육의 실태에 차이가 있는지를 알아보기 위해 일원변량분산분석(one-way ANOVA)을 실시하고 사후검증으로 Scheffe 사후분석을 하였다. 또한 사회계층별 부모의 조기교육에 대한 인식에 차이가 있는지 알아보기 위해 카이검증(x?)을 실시하였다. 모든 통계 처리는 SPSS 12.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과에 따라 내린 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회계층에 따른 부모역할지능 차이를 분석한 결과, 하층의 부모가 상층의 부모에 비해 부모역할을 선택하고 수행하는 지적능력을 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 또한 부모역할지능의 하위요인 중 발달자극역할․양육역할에서도 하층의 부모가 상층의 부모에 비해 부모역할을 선택하고 수행하는 지적능력을 낮게 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회계층별 부모의 조기교육에 대한 인식의 차이에 있어서는 부모의 사회계층에 관계없이 유아기에 조기교육이 필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 또한 부모가 필요하다고 인식하는 조기교육의 내용으로 모든 계층의 부모가 신체 및 운동발달교육을 가장 필요하다고 인식하였고, 그 다음으로 중․상층은 외국어 교육, 하층의 부모는 학습기초 능력을 기를 수 있는 교육이 필요하다고 인식하였다. 조기교육의 방향에 대해서는 모든 계층이 특기 및 재능계발을 촉진시키는 방향이 바람직하다고 가장 많이 인식하였고, 다음으로 중․상층은 유아교육기관의 정규교육을 보충 및 확장해 줄 수 있는 있는 방향을, 하층은 초등교육과 연계되는 방향을 바람직하다고 인식하였다. 셋째, 사회계층에 따른 조기교육의 실태를 분석한 결과 조기교육실시 총갯수, 조기교육실시 내용, 교육비에서 차이가 있었다. 하층보다는 중․상층에서 실시하고 있는 조기교육의 총갯수, 외부교육기관 이용 수, 교육비가 더 많았던 반면에 유아교육기관에서 실시하는 조기교육의 갯수에서는 사회계층간에 차이가 나타나지 않았다. 사회계층별 조기교육 실시 총갯수를 살펴보면 중․상층은 총갯수가 5~6개가 가장 많았고, 하층은 3~4개가 가장 많았다. 사회계층에 따른 조기교육 실시내용을 살펴보면, 중․상층은 외국어교육이 가장 많았고, 그 다음으로는 학습기초능력을 기를 수 있는 교육 순으로 나타났다. 반면에 하층은 학습기초능력을 기를 수 있는 교육이 가장 많았고, 그 다음으로 외국어 교육과 미술교육 순으로 나타났다. 사회계층에 따른 조기교육비는 중․상층은 월 10~20만원 미만이 가장 많았던 반면에 하층은 5만원 미만이 가장 많은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to search whether there is a difference in Recognition ․ Current Status of early education and in Parental Intelligence according to social stratum. Through this, this study aimed at finding direction of desirable parents role by understanding parents' educational ...
The purpose of this study is to search whether there is a difference in Recognition ․ Current Status of early education and in Parental Intelligence according to social stratum. Through this, this study aimed at finding direction of desirable parents role by understanding parents' educational request by social stratum and difference of role ability that parents recognize. Subject of study which is based on such study purpose is as following. 1. Is there a difference in Parental Intelligence according to social stratum? 2. Is there a difference in Recognition about parents' early education according to social stratum? 3. Is there a difference in Current Status of early education according to social stratum? This study targeted 416 parents who keep 5-year-old children taken care of in infant educational institution located in Pusan-kwangyokshi. 442 questionnaires out of 540 which were circulated to parents in infant educational institution were collected but only 416 questionnaires except indecomposable questionnaires were finally used in data analysis. Study tools that were used by this research are the following 3 examination tools. First, I used the tool of Myeong sun Heo(2007) to investigate three factors of job, education level and income to sort social stratum by objective measurement method and, second, I used a Parental Intelligence Scales(PIS) tool that Mi suk Hyeon(2004) developed in parents role intelligence and, third, based on questionnaire that Beop jung Kim(2005), Gi yeon Kim,(2005), Eun jung Byeon(2005), Myeong sun Heo(2007) used , I corrected questionnaires to be suitable to the purpose of this study about early education conditions. In this study, I executed analysis of variance(one-way ANOVA), Scehffe post analysis and chi verification. All statistical analyses used SPSS 12.0 program. The result of this study is as following. First, according to analysis about difference of Parental Intelligence by social stratum, parents of lower classes appeared to Recognition lower than parents of upper classes intellectual capacity that choose and achieve parents' role. Also, parents of lower classes Recognition lower than those of upper classes intellectual capacity that choose and achieve parents' role in caregiving role and nurturing role among low rank main point of parents' role. Second, necessity of early education in babyhood appeared to be Recognition regardless of parents' social stratum in difference of recognition about parents' early education by social stratum. Also, parents of all classes recognized that body and exercise development education is needed as contents of early education that parents recognize and middle upper classes recognize to need foreign language education and lower classes recognized to need education that can foster studying basic learning ability. All hierarchies recognized that special ability and direction that promote talent development are desirable for direction of early education and middle and upper classes recognize direction that can supplement and extend formal training of infant educational institution and lower classes recognize the direction associated with elementary education is desirable. Third, Early school expense by social stratum is most of middle and upper classes spent less than 100~200 thousand wons and most of lower classes spent less than 50 thousand wons.
The purpose of this study is to search whether there is a difference in Recognition ․ Current Status of early education and in Parental Intelligence according to social stratum. Through this, this study aimed at finding direction of desirable parents role by understanding parents' educational request by social stratum and difference of role ability that parents recognize. Subject of study which is based on such study purpose is as following. 1. Is there a difference in Parental Intelligence according to social stratum? 2. Is there a difference in Recognition about parents' early education according to social stratum? 3. Is there a difference in Current Status of early education according to social stratum? This study targeted 416 parents who keep 5-year-old children taken care of in infant educational institution located in Pusan-kwangyokshi. 442 questionnaires out of 540 which were circulated to parents in infant educational institution were collected but only 416 questionnaires except indecomposable questionnaires were finally used in data analysis. Study tools that were used by this research are the following 3 examination tools. First, I used the tool of Myeong sun Heo(2007) to investigate three factors of job, education level and income to sort social stratum by objective measurement method and, second, I used a Parental Intelligence Scales(PIS) tool that Mi suk Hyeon(2004) developed in parents role intelligence and, third, based on questionnaire that Beop jung Kim(2005), Gi yeon Kim,(2005), Eun jung Byeon(2005), Myeong sun Heo(2007) used , I corrected questionnaires to be suitable to the purpose of this study about early education conditions. In this study, I executed analysis of variance(one-way ANOVA), Scehffe post analysis and chi verification. All statistical analyses used SPSS 12.0 program. The result of this study is as following. First, according to analysis about difference of Parental Intelligence by social stratum, parents of lower classes appeared to Recognition lower than parents of upper classes intellectual capacity that choose and achieve parents' role. Also, parents of lower classes Recognition lower than those of upper classes intellectual capacity that choose and achieve parents' role in caregiving role and nurturing role among low rank main point of parents' role. Second, necessity of early education in babyhood appeared to be Recognition regardless of parents' social stratum in difference of recognition about parents' early education by social stratum. Also, parents of all classes recognized that body and exercise development education is needed as contents of early education that parents recognize and middle upper classes recognize to need foreign language education and lower classes recognized to need education that can foster studying basic learning ability. All hierarchies recognized that special ability and direction that promote talent development are desirable for direction of early education and middle and upper classes recognize direction that can supplement and extend formal training of infant educational institution and lower classes recognize the direction associated with elementary education is desirable. Third, Early school expense by social stratum is most of middle and upper classes spent less than 100~200 thousand wons and most of lower classes spent less than 50 thousand wons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.