본 연구는 유아의 기질과 애착이 유치원에서의 사회적 능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 유치원 1개원의 5, 6, 7세 남녀 유아 30명을 대상으로 하였다. 각각의 담임선생님을 통해 유아의 양육자에게는 유아의 기질 검사 질문지를 교사가 배부하여 회수하게 하고, 교사에게는 유아의 유치원에서의 사회적 능력에 관한 설문지를 연구자가 직접 배부하여 교사가 작성하도록 하였다. 그리고 유아를 대상으로 연구자가 유아를 1:1 면접하여 애착검사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 본 연구의 실증분석은 모두 ...
본 연구는 유아의 기질과 애착이 유치원에서의 사회적 능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 유치원 1개원의 5, 6, 7세 남녀 유아 30명을 대상으로 하였다. 각각의 담임선생님을 통해 유아의 양육자에게는 유아의 기질 검사 질문지를 교사가 배부하여 회수하게 하고, 교사에게는 유아의 유치원에서의 사회적 능력에 관한 설문지를 연구자가 직접 배부하여 교사가 작성하도록 하였다. 그리고 유아를 대상으로 연구자가 유아를 1:1 면접하여 애착검사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.001, p<.01, p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 통계 처리하였다. 통계분석의 방법은 빈도분석, 회귀분석을 사용하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질과 사회적 능력은 관계가 있는가? 둘째, 유아의 애착과 사회적 능력은 관계가 있는가? 셋째, 유아의 기질과 애착이 사회적 능력에 영향을 미치는가? 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질과 사회적 능력과의 관계를 살펴본 결과 유아의 기질은 사회적 능력의 하위 영역에 따라 다르게 나타났다. 유아의 기질 중의 적응성, 반응성, 정서성이 높을수록 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 민감성은 유아의 기질 중 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 함께 높아짐을 알 수 있다. 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 활동성, 정서성이 높을수록 사회적 표현성이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 유연성은 유아의 기질 중의 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 함께 높아짐을 알 수 있다. 둘째, 유아의 애착과 사회적 능력과의 관계를 살펴본 결과 사회적 능력의 하위 영역에 따라 각각 다르게 나타났다. 유아의 애착안정성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 민감성에 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 유아의 애착 안정성이 높을수록 사회적 표현성이 높아짐을 알 수 있다. 유아의 애착 안정성은 사회적 유연성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 기질과 애착이 사회적 능력에 미치는 영향을 살펴본 결과 유아의 기질 중의 적응성, 정서성, 반응성, 애착 안정성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있었다. 유아의 애착 안정성은 사회적 민감성에 영향을 미치지 않았고 유아의 기질 중의 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 사회적 민감성이 높아지는 것을 알 수 있었다. 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 활동성, 정서성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 표현성이 높아지고 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 적응성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 유연성이 높아지고 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 정리해보았을 때 유아의 기질과 애착이 사회적 지식에 미치는 영향에 대해 살펴보면 F값은 12.654로 유의수준 p<.001 수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 유아의 기질 중의 적응성(B=.540, p<.01), 정서성(B=.366, p<.05), 반응성(B=.335, p<.05)과 안정적 애착(B=.299, p<.05)이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 그러나 유아의 안정적 애착은 사회적 능력 중 사회적 민감성과 사회적 유연성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구는 유아의 기질과 애착이 유치원에서의 사회적 능력에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적을 두었다. 본 연구에서 설정한 연구문제를 검증하기 위하여 서울 소재 유치원 1개원의 5, 6, 7세 남녀 유아 30명을 대상으로 하였다. 각각의 담임선생님을 통해 유아의 양육자에게는 유아의 기질 검사 질문지를 교사가 배부하여 회수하게 하고, 교사에게는 유아의 유치원에서의 사회적 능력에 관한 설문지를 연구자가 직접 배부하여 교사가 작성하도록 하였다. 그리고 유아를 대상으로 연구자가 유아를 1:1 면접하여 애착검사를 실시하였다. 연구결과를 분석하기 위하여 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 p<.001, p<.01, p<.05에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 통계 처리하였다. 통계분석의 방법은 빈도분석, 회귀분석을 사용하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질과 사회적 능력은 관계가 있는가? 둘째, 유아의 애착과 사회적 능력은 관계가 있는가? 셋째, 유아의 기질과 애착이 사회적 능력에 영향을 미치는가? 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 기질과 사회적 능력과의 관계를 살펴본 결과 유아의 기질은 사회적 능력의 하위 영역에 따라 다르게 나타났다. 유아의 기질 중의 적응성, 반응성, 정서성이 높을수록 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 민감성은 유아의 기질 중 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 함께 높아짐을 알 수 있다. 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 활동성, 정서성이 높을수록 사회적 표현성이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 유연성은 유아의 기질 중의 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 함께 높아짐을 알 수 있다. 둘째, 유아의 애착과 사회적 능력과의 관계를 살펴본 결과 사회적 능력의 하위 영역에 따라 각각 다르게 나타났다. 유아의 애착안정성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 사회적 민감성에 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 유아의 애착 안정성이 높을수록 사회적 표현성이 높아짐을 알 수 있다. 유아의 애착 안정성은 사회적 유연성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 기질과 애착이 사회적 능력에 미치는 영향을 살펴본 결과 유아의 기질 중의 적응성, 정서성, 반응성, 애착 안정성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있었다. 유아의 애착 안정성은 사회적 민감성에 영향을 미치지 않았고 유아의 기질 중의 적응성, 생리적 규칙성이 높을수록 사회적 민감성이 높아지는 것을 알 수 있었다. 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 활동성, 정서성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 표현성이 높아지고 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 마지막으로 유아의 기질 중의 생리적 규칙성, 적응성이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 유연성이 높아지고 유아의 애착 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 정리해보았을 때 유아의 기질과 애착이 사회적 지식에 미치는 영향에 대해 살펴보면 F값은 12.654로 유의수준 p<.001 수준에서 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 유아의 기질 중의 적응성(B=.540, p<.01), 정서성(B=.366, p<.05), 반응성(B=.335, p<.05)과 안정적 애착(B=.299, p<.05)이 높을수록 사회적 능력 중 사회적 지식이 높아짐을 알 수 있다. 그러나 유아의 안정적 애착은 사회적 능력 중 사회적 민감성과 사회적 유연성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The objectives of this research are focused on to analyze the effect of infant's temperament and attachment on their social competence in the preschool. For the subject of inquiry, a test was conducted on 30 children(Male/Female) between the age from 5 to 7 years old. The research had each class tea...
The objectives of this research are focused on to analyze the effect of infant's temperament and attachment on their social competence in the preschool. For the subject of inquiry, a test was conducted on 30 children(Male/Female) between the age from 5 to 7 years old. The research had each class teacher to hand out the test sheet of infant's temperament to children's breeder and to take it. On the other hand, the questionnaire of infant's social competence in kindergarten was directly distributed by the researcher to each teacher whom was requested answer it. And the researcher carried out attachment test on infants in a form of man to man interview. To analyze the result of inquiry, entire practical analysis of this research was verified on significance level p<.001, p<.01, p<.05 and processed by SPSS 12.0 statistic program. Frequency Analysis and Regression Analysis are used as methods of statistical analysis. Followings are detailed subject of inquiry First, influences of infant's temperament on social competence Second, influences of infant's attachment on social competence Third, influences of infant's temperament and attachment on social competence. Results of this report are the followings. Firstly, after examining those influences of infant's temperament on social competence, the result varied in low rank area of social competence. It showed that higher adaptability, reactivity, and emotion capacity as low rank of infant's temperament make higher knowledge of society. Social sensitivity can be revealed higher followed in higher adaptability and physiological regularity in infant's temperament. Higher physiological regularity, activities, and emotion capacity in infant's temperament marked higher social expressivity. It can be verified that higher social flexibility is produced by higher adaptability and physiological regularity. Secondly, looking around influences of infant's attachment on social competence, the result also varied in low rank area of social competence. It is appeared that higher infant's attachment stability makes higher knowledge of society. It is proven that infant's attachment stability does not influence to social sensibility. The higher infant's attachment stability creates higher social expressivity. It is verified that infant's attachment stability does not influence to social flexibility. Thirdly, surveying influences of infant's temperament and attachment on social competence, the higher adaptability, emotion capacity and attachment stability in infant's temperament, the higher social knowledge in ability concerning society. It is proven that infant's attachment stability does not influence to social sensibility which can be marked higher followed in higher adaptability and physiological regularity in infant's temperament. Higher physiological regularity, activities, and emotion capacity in infant's temperament produce higher social expressivity, and infant's attachment stability does not influence on it. At the conclusion, higher social flexibility is produced by higher physiological regularity and adaptability in infant's temperament, and infant's attachment stability does not influence on it. Accoring to the all these results, influences of infant's temperament and attachment on social competence showed that value of F is 12,654(significance level p<.001) which was meaningful in the statistics. The higher adaptability(B=.540, p<.01), emotion capacity(B=.366, p<.05), reactivity(B=.335, p<.05) and stable attachment(B=.299, p<.05) in infant's temperament make higher social knowledge in ability concerning society. Infant's stable attachment, however, doesn't influence on social sensibility and social flexibility in ability concerning society.
The objectives of this research are focused on to analyze the effect of infant's temperament and attachment on their social competence in the preschool. For the subject of inquiry, a test was conducted on 30 children(Male/Female) between the age from 5 to 7 years old. The research had each class teacher to hand out the test sheet of infant's temperament to children's breeder and to take it. On the other hand, the questionnaire of infant's social competence in kindergarten was directly distributed by the researcher to each teacher whom was requested answer it. And the researcher carried out attachment test on infants in a form of man to man interview. To analyze the result of inquiry, entire practical analysis of this research was verified on significance level p<.001, p<.01, p<.05 and processed by SPSS 12.0 statistic program. Frequency Analysis and Regression Analysis are used as methods of statistical analysis. Followings are detailed subject of inquiry First, influences of infant's temperament on social competence Second, influences of infant's attachment on social competence Third, influences of infant's temperament and attachment on social competence. Results of this report are the followings. Firstly, after examining those influences of infant's temperament on social competence, the result varied in low rank area of social competence. It showed that higher adaptability, reactivity, and emotion capacity as low rank of infant's temperament make higher knowledge of society. Social sensitivity can be revealed higher followed in higher adaptability and physiological regularity in infant's temperament. Higher physiological regularity, activities, and emotion capacity in infant's temperament marked higher social expressivity. It can be verified that higher social flexibility is produced by higher adaptability and physiological regularity. Secondly, looking around influences of infant's attachment on social competence, the result also varied in low rank area of social competence. It is appeared that higher infant's attachment stability makes higher knowledge of society. It is proven that infant's attachment stability does not influence to social sensibility. The higher infant's attachment stability creates higher social expressivity. It is verified that infant's attachment stability does not influence to social flexibility. Thirdly, surveying influences of infant's temperament and attachment on social competence, the higher adaptability, emotion capacity and attachment stability in infant's temperament, the higher social knowledge in ability concerning society. It is proven that infant's attachment stability does not influence to social sensibility which can be marked higher followed in higher adaptability and physiological regularity in infant's temperament. Higher physiological regularity, activities, and emotion capacity in infant's temperament produce higher social expressivity, and infant's attachment stability does not influence on it. At the conclusion, higher social flexibility is produced by higher physiological regularity and adaptability in infant's temperament, and infant's attachment stability does not influence on it. Accoring to the all these results, influences of infant's temperament and attachment on social competence showed that value of F is 12,654(significance level p<.001) which was meaningful in the statistics. The higher adaptability(B=.540, p<.01), emotion capacity(B=.366, p<.05), reactivity(B=.335, p<.05) and stable attachment(B=.299, p<.05) in infant's temperament make higher social knowledge in ability concerning society. Infant's stable attachment, however, doesn't influence on social sensibility and social flexibility in ability concerning society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.