인지 심리학적 측면에서 본 드럼 세탁기의 사용편의성에 관한 연구 : 컨트롤 패널 인터페이스 디자인을 중심으로 A Study on Usability for Drum - Type Washing Machine in views of Cognitive Psychology : Focused on Interface Design of Control panel원문보기
인간이 지식을 생성하고 활용하는 인지과정들은 두뇌의 물리적 특성에 의해 가능한 것이며, 따라서 인지를 연구하는 인지심리학은 자연히 물리학이나 생물학, 생리학에서와 같이 실험 및 가설검증과 같은 과학적 방법을 사용하여 연구하는 과학의 하나이다. 미래과학자 커스와일 박사에 의하면 2030년대에는 컴퓨터의 지능이 인간의 지능을 초월하는 특이점의 시대가 도래한다고 한다. 인간의 몸 및 마음(지능)과 기계의 몸 및 지능의 경계선이 사라지는 시점이 온다고 했다. 이제 디자인은 사용편의성 문제에 대해 재인식할 필요가 있으며, 인간과 기계의 접점인 ...
인간이 지식을 생성하고 활용하는 인지과정들은 두뇌의 물리적 특성에 의해 가능한 것이며, 따라서 인지를 연구하는 인지심리학은 자연히 물리학이나 생물학, 생리학에서와 같이 실험 및 가설검증과 같은 과학적 방법을 사용하여 연구하는 과학의 하나이다. 미래과학자 커스와일 박사에 의하면 2030년대에는 컴퓨터의 지능이 인간의 지능을 초월하는 특이점의 시대가 도래한다고 한다. 인간의 몸 및 마음(지능)과 기계의 몸 및 지능의 경계선이 사라지는 시점이 온다고 했다. 이제 디자인은 사용편의성 문제에 대해 재인식할 필요가 있으며, 인간과 기계의 접점인 인터페이스를 통해 인간의 인지적 측면이 기계적 지능과는 다른 차별화되는 부분이 있는지를 주목할 필요가 있다. 최근의 인터페이스 디자인은 너무나 다양하게 변화하고 있고 사용자들 또한 다양성에 근거한 사용편의성 문제를 인식하고 있다. 사용편의성 문제는 단순히 현재 제품을 개선하는 차원의 일시적인 유행이 아니라 향후 제품혁신의 방향성까지 결정하게 되고 사용자층 확대로 인해 재고된 사용편의성은 다시 새로운 용도를 창출하여 시장 확대로 이어질 수 있다. 인지 심리학적 측면에서도 각각의 사용자가 환경과 상황에 따라 변화하는 복잡한 시스템 구조를 지니고 있는데 이러한 것을 한 가지 시각에서 보고 비교하는 것은 어려운 일임이 틀림없다. 본 논문의 연구 과제는 드럼 세탁기의 컨트롤 패널의 인터페이스 분석을 통해 인지 심리학적 측면에서의 사용편의성에 대해 연구하고자 하였다. 인지 심리학의 주의 과정과 상황 인지에 대한 기본 이론을 토대로 사용편의성 평가방법을 재정리하고 평가방법을 추출하고자 하였다. 드럼 세탁기를 유형별 분석을 통해 컨트롤 패널을 구성하고 있는 인터페이스 디자인 요소를 정의하고, 설문 조사와 실험의 결과 인터페이스의 기능과 형태에 대해 사용자의 인지적 측면을 살펴보고자 하였다. 일상생활에서도 직관적인 사고와 판단이 요구되는 것처럼 이러한 일련의 조작 순서의 분석을 토대로, 그것을 객관적인 지표로 삼아 평가하는 것은 불완전하고, 다소 오차가 있다 할지라도 인터페이스 디자인의 대안 중 어느 것이 좋은지를 판단하기 어려울 경우 상호비교의 효과적인 지침이 됨으로써 그 의의가 있다. 유저 인터페이스의 시각적 기능 평가를 통해 사용편의성에 접근하는 방법이 정량적 데이터베이스 구축에 실효성을 높일 수 있는 여러 가지의 연구 중 하나로 자리 매김하고자 함이 본 연구의 목적이다. 향후 이러한 다양한 방법적 연구가 발전적으로 이루어져 디자인 연구의 인프라 제고를 위해 체계적 활용방안이 모색되어야 할 것이다.
인간이 지식을 생성하고 활용하는 인지과정들은 두뇌의 물리적 특성에 의해 가능한 것이며, 따라서 인지를 연구하는 인지심리학은 자연히 물리학이나 생물학, 생리학에서와 같이 실험 및 가설검증과 같은 과학적 방법을 사용하여 연구하는 과학의 하나이다. 미래과학자 커스와일 박사에 의하면 2030년대에는 컴퓨터의 지능이 인간의 지능을 초월하는 특이점의 시대가 도래한다고 한다. 인간의 몸 및 마음(지능)과 기계의 몸 및 지능의 경계선이 사라지는 시점이 온다고 했다. 이제 디자인은 사용편의성 문제에 대해 재인식할 필요가 있으며, 인간과 기계의 접점인 인터페이스를 통해 인간의 인지적 측면이 기계적 지능과는 다른 차별화되는 부분이 있는지를 주목할 필요가 있다. 최근의 인터페이스 디자인은 너무나 다양하게 변화하고 있고 사용자들 또한 다양성에 근거한 사용편의성 문제를 인식하고 있다. 사용편의성 문제는 단순히 현재 제품을 개선하는 차원의 일시적인 유행이 아니라 향후 제품혁신의 방향성까지 결정하게 되고 사용자층 확대로 인해 재고된 사용편의성은 다시 새로운 용도를 창출하여 시장 확대로 이어질 수 있다. 인지 심리학적 측면에서도 각각의 사용자가 환경과 상황에 따라 변화하는 복잡한 시스템 구조를 지니고 있는데 이러한 것을 한 가지 시각에서 보고 비교하는 것은 어려운 일임이 틀림없다. 본 논문의 연구 과제는 드럼 세탁기의 컨트롤 패널의 인터페이스 분석을 통해 인지 심리학적 측면에서의 사용편의성에 대해 연구하고자 하였다. 인지 심리학의 주의 과정과 상황 인지에 대한 기본 이론을 토대로 사용편의성 평가방법을 재정리하고 평가방법을 추출하고자 하였다. 드럼 세탁기를 유형별 분석을 통해 컨트롤 패널을 구성하고 있는 인터페이스 디자인 요소를 정의하고, 설문 조사와 실험의 결과 인터페이스의 기능과 형태에 대해 사용자의 인지적 측면을 살펴보고자 하였다. 일상생활에서도 직관적인 사고와 판단이 요구되는 것처럼 이러한 일련의 조작 순서의 분석을 토대로, 그것을 객관적인 지표로 삼아 평가하는 것은 불완전하고, 다소 오차가 있다 할지라도 인터페이스 디자인의 대안 중 어느 것이 좋은지를 판단하기 어려울 경우 상호비교의 효과적인 지침이 됨으로써 그 의의가 있다. 유저 인터페이스의 시각적 기능 평가를 통해 사용편의성에 접근하는 방법이 정량적 데이터베이스 구축에 실효성을 높일 수 있는 여러 가지의 연구 중 하나로 자리 매김하고자 함이 본 연구의 목적이다. 향후 이러한 다양한 방법적 연구가 발전적으로 이루어져 디자인 연구의 인프라 제고를 위해 체계적 활용방안이 모색되어야 할 것이다.
Physical features of brain enable human being to carry on cognition process which generate & use the knowledge, so, cognitive psychology is a sort of science which takes a experiment & investigation for hypothesis such as Physics, Biology and Physiology. According to Kurzweil(scientist who study on ...
Physical features of brain enable human being to carry on cognition process which generate & use the knowledge, so, cognitive psychology is a sort of science which takes a experiment & investigation for hypothesis such as Physics, Biology and Physiology. According to Kurzweil(scientist who study on future science), we’ll meet the era of so called, specific point of time in 2030 that knowledge of computer is superior to that of human being. It means that the point of specific time will come when the boundary will disappear between human being & machine. Now, we have to re-consider on the convenience factor for design, concurrently we have to keep our interest to seek the differentiated part where human being’s cognitive side is differ from that of mechanical knowledge via interface, meet point of human being and machine. Interface design has been changed so far with drastically, and its user also has been recognizing its convenience factor based on variety with the design. Matter of convenience can determine the direction for future product innovation as well as temporary trend to improve current products, and user-convenience itself can extend the potential market with the creation of new function. Aspect of cognitive psychology, convenience on design has very complicate system which depends on each user and environment and situations. This study aims to consider about user convenience in views of cognitive psychology via interface analysis for control panel of drum-type washing machine. In addition, this study aims to re-arrange and extract the evaluation method to user convenience based on attentive process of cognitive psychology and basic theory of situational cognition. And this study was progressed by analysis for several types to define the elements of interface design which consists of control panel, and to oversee the user’s cognitive factor toward function & type of interface based on survey sheet result and experiment. This method is important because it can be the efficient guideline for reciprocal comparison in case when it’s difficult to decide which one is better among the alternatives of interface design, though it’s somewhat incomplete and has errors to be used as a objective standard to evaluate user convenience. In short, this study aims to set approaching method to user convenience via evaluation on visual function as a one survey which can improve efficiency for settlement of quantitative database. In the future, more systematical method needs to be invented to enhance survey for design with the development of this several methodological surveys.
Physical features of brain enable human being to carry on cognition process which generate & use the knowledge, so, cognitive psychology is a sort of science which takes a experiment & investigation for hypothesis such as Physics, Biology and Physiology. According to Kurzweil(scientist who study on future science), we’ll meet the era of so called, specific point of time in 2030 that knowledge of computer is superior to that of human being. It means that the point of specific time will come when the boundary will disappear between human being & machine. Now, we have to re-consider on the convenience factor for design, concurrently we have to keep our interest to seek the differentiated part where human being’s cognitive side is differ from that of mechanical knowledge via interface, meet point of human being and machine. Interface design has been changed so far with drastically, and its user also has been recognizing its convenience factor based on variety with the design. Matter of convenience can determine the direction for future product innovation as well as temporary trend to improve current products, and user-convenience itself can extend the potential market with the creation of new function. Aspect of cognitive psychology, convenience on design has very complicate system which depends on each user and environment and situations. This study aims to consider about user convenience in views of cognitive psychology via interface analysis for control panel of drum-type washing machine. In addition, this study aims to re-arrange and extract the evaluation method to user convenience based on attentive process of cognitive psychology and basic theory of situational cognition. And this study was progressed by analysis for several types to define the elements of interface design which consists of control panel, and to oversee the user’s cognitive factor toward function & type of interface based on survey sheet result and experiment. This method is important because it can be the efficient guideline for reciprocal comparison in case when it’s difficult to decide which one is better among the alternatives of interface design, though it’s somewhat incomplete and has errors to be used as a objective standard to evaluate user convenience. In short, this study aims to set approaching method to user convenience via evaluation on visual function as a one survey which can improve efficiency for settlement of quantitative database. In the future, more systematical method needs to be invented to enhance survey for design with the development of this several methodological surveys.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.