본 연구는 부모교육에 대하여 유아교육기관 부모들이 어떠한 인식과 요구를 가지고 있는지 알아보고 부모들의 맞벌이 여부에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보는 것에 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 경험은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 2) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 인식은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 3) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 요구는 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 본 연구의 조사 대상은 2008년 3월 현재 인천·경기 지역의 5개 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 맞벌이 부모 98명, 맞벌이가 아닌 부모 98명 총 196명이다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 질문지 조사법으로 McBride(1990)의 부모교육에 대한 설문지를 고미아(2001), 백말순(2003)이 번안한 것을 사용한 박경선(2006)의 설문지를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. ...
본 연구는 부모교육에 대하여 유아교육기관 부모들이 어떠한 인식과 요구를 가지고 있는지 알아보고 부모들의 맞벌이 여부에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보는 것에 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 경험은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 2) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 인식은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 3) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 요구는 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 본 연구의 조사 대상은 2008년 3월 현재 인천·경기 지역의 5개 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 맞벌이 부모 98명, 맞벌이가 아닌 부모 98명 총 196명이다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 질문지 조사법으로 McBride(1990)의 부모교육에 대한 설문지를 고미아(2001), 백말순(2003)이 번안한 것을 사용한 박경선(2006)의 설문지를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 자료 분석 처리는 SPSS 14.0 전산 프로그램을 사용하였 고 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 인식 및 요구를 알아보기 위하여 빈도 분석을 실시하였으며 맞벌이 여부에 따라 차이가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제 별로 요약하면 다음과 같다 첫째, 부모교육의 경험을 알아본 결과 부모교육 경험이 있는 부모가 부모교육 경험이 없는 부모보다 높게 나타났으며 맞벌이가 아닌 부모가 부모교육 경험이 더 많은 것으로 나타났으나 부모교육 경험 횟수에서는 맞벌이 부모가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 부모교육에 대한 인식에서 전체 부모들은 부모교육 필요성에 있어서 높게 인식하고 있었으며 특히 맞벌이 부모가 부모교육 필요성에 대해 더 높게 인식하고 있었다. 부모교육이 필요한 이유에 대해 ‘올바른 유아교육을 인식하기 위해 부모교육이 필요하다’고 인식하는 부모가 가장 많았으며 맞벌이 부모들은 ‘유아교육기관과 가정의 연계교육을 위해서 부모교육이 필요하다’를 가장 많이 인식하는 것으로 나타났다. 한편 부모교육이 필요한 시기는 맞벌이 여부에 관계없이 ‘유아기 자녀를 두었을 때’라고 인식하는 부모가 가장 많았으며 부모교육 참석에 영향을 미치는 요인은 ‘요일 및 시간’ 이라고 인식한 부모가 많았다. 바람직한 부모교육방법에 대하여 ‘수업참관/수업참여’를 가장 많이 인식하고 있었고 맞벌이 부모들은 ‘수업참관/수업참여’, ‘부모 면담 및 상담’을 가장 많이 인식하고 있었으며 맞벌이 여부에 관계없이 부모교육의 질을 높이기 위해서 ‘기관장과 교사가 원내상황을 고려하고 충분히 연구’가 가장 필요하다고 인식하고 있었다. 셋째, 부모교육에 대한 요구에 있어서 부모교육 실시횟수는 ‘한 학기에 2회 이상 실시’를 가장 많이 요구하였고 맞벌이 부모들은 ‘한 학기에 1회 실시’를 가장 많이 요구하였다. 부모교육 실시 시기는 ‘토요일 오전에 실시’하는 것을 가장 많이 요구하였고 맞벌이가 아닌 부모들은 ‘평일 오전’을 가장 많이 요구하고 있는 것으로 나타났다. 부모교육 소요시간은 맞벌이 여부에 관계없이 ‘1시간이상~ 2시간미만’을 가장 많이 요구하였고 부모교육 제공 전에 주제나 일시에 대한 부모의 의견을 묻기를 원하였으며 부모교육에 대한 것을 연락받고 부모 의견을 제공할 때 방법으로 ‘편지, 쪽지’의 요구가 높았다. 프로그램에 있어서 맞벌이 여부에 관계없이 ‘부모가 함께 참여하는 프로그램이 좋다’, ‘부모교육 전문가’의 “강의 및 강연”을 가장 많이 요구하고 있었으며 ‘자녀의 창의성 발달’ 에 관한 내용, ‘온 가족을 위한 프로그램’을 가장 많이 요구하고 있었다. 한편 ‘자녀의 학습 지도 방안’, ‘유아의 형제를 위한 프로그램’ 요구에 있어서 맞벌이가 아닌 부모가 맞벌이 부모보다 더 높았으며 ‘맞벌이 부모를 위한 정보’, ‘맞벌이 자녀를 위한 프로그램’에서 맞벌이 부모가 맞벌이가 아닌 부모보다 높게 나타났다.
본 연구는 부모교육에 대하여 유아교육기관 부모들이 어떠한 인식과 요구를 가지고 있는지 알아보고 부모들의 맞벌이 여부에 따라 어떠한 차이가 있는지를 알아보는 것에 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 경험은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 2) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 인식은 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 3) 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 요구는 맞벌이 여부에 따라 차이를 보이는가? 본 연구의 조사 대상은 2008년 3월 현재 인천·경기 지역의 5개 유아교육기관에 자녀를 보내고 있는 맞벌이 부모 98명, 맞벌이가 아닌 부모 98명 총 196명이다. 본 연구에서 사용된 연구 도구는 질문지 조사법으로 McBride(1990)의 부모교육에 대한 설문지를 고미아(2001), 백말순(2003)이 번안한 것을 사용한 박경선(2006)의 설문지를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 자료 분석 처리는 SPSS 14.0 전산 프로그램을 사용하였 고 유아교육기관 부모의 부모교육에 대한 인식 및 요구를 알아보기 위하여 빈도 분석을 실시하였으며 맞벌이 여부에 따라 차이가 있는지 알아보기 위하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제 별로 요약하면 다음과 같다 첫째, 부모교육의 경험을 알아본 결과 부모교육 경험이 있는 부모가 부모교육 경험이 없는 부모보다 높게 나타났으며 맞벌이가 아닌 부모가 부모교육 경험이 더 많은 것으로 나타났으나 부모교육 경험 횟수에서는 맞벌이 부모가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 부모교육에 대한 인식에서 전체 부모들은 부모교육 필요성에 있어서 높게 인식하고 있었으며 특히 맞벌이 부모가 부모교육 필요성에 대해 더 높게 인식하고 있었다. 부모교육이 필요한 이유에 대해 ‘올바른 유아교육을 인식하기 위해 부모교육이 필요하다’고 인식하는 부모가 가장 많았으며 맞벌이 부모들은 ‘유아교육기관과 가정의 연계교육을 위해서 부모교육이 필요하다’를 가장 많이 인식하는 것으로 나타났다. 한편 부모교육이 필요한 시기는 맞벌이 여부에 관계없이 ‘유아기 자녀를 두었을 때’라고 인식하는 부모가 가장 많았으며 부모교육 참석에 영향을 미치는 요인은 ‘요일 및 시간’ 이라고 인식한 부모가 많았다. 바람직한 부모교육방법에 대하여 ‘수업참관/수업참여’를 가장 많이 인식하고 있었고 맞벌이 부모들은 ‘수업참관/수업참여’, ‘부모 면담 및 상담’을 가장 많이 인식하고 있었으며 맞벌이 여부에 관계없이 부모교육의 질을 높이기 위해서 ‘기관장과 교사가 원내상황을 고려하고 충분히 연구’가 가장 필요하다고 인식하고 있었다. 셋째, 부모교육에 대한 요구에 있어서 부모교육 실시횟수는 ‘한 학기에 2회 이상 실시’를 가장 많이 요구하였고 맞벌이 부모들은 ‘한 학기에 1회 실시’를 가장 많이 요구하였다. 부모교육 실시 시기는 ‘토요일 오전에 실시’하는 것을 가장 많이 요구하였고 맞벌이가 아닌 부모들은 ‘평일 오전’을 가장 많이 요구하고 있는 것으로 나타났다. 부모교육 소요시간은 맞벌이 여부에 관계없이 ‘1시간이상~ 2시간미만’을 가장 많이 요구하였고 부모교육 제공 전에 주제나 일시에 대한 부모의 의견을 묻기를 원하였으며 부모교육에 대한 것을 연락받고 부모 의견을 제공할 때 방법으로 ‘편지, 쪽지’의 요구가 높았다. 프로그램에 있어서 맞벌이 여부에 관계없이 ‘부모가 함께 참여하는 프로그램이 좋다’, ‘부모교육 전문가’의 “강의 및 강연”을 가장 많이 요구하고 있었으며 ‘자녀의 창의성 발달’ 에 관한 내용, ‘온 가족을 위한 프로그램’을 가장 많이 요구하고 있었다. 한편 ‘자녀의 학습 지도 방안’, ‘유아의 형제를 위한 프로그램’ 요구에 있어서 맞벌이가 아닌 부모가 맞벌이 부모보다 더 높았으며 ‘맞벌이 부모를 위한 정보’, ‘맞벌이 자녀를 위한 프로그램’에서 맞벌이 부모가 맞벌이가 아닌 부모보다 높게 나타났다.
This study intended to findout what kind of perception and demand the double-income parents have regarding parental education whose children are receiving education through an educational institute for young-children, and intended to know how such perception and demands vary depending upon whether b...
This study intended to findout what kind of perception and demand the double-income parents have regarding parental education whose children are receiving education through an educational institute for young-children, and intended to know how such perception and demands vary depending upon whether both of the parents areworking or not . The study issues according to the study objectives are as following: 1) How does the double-income status of parents affect the degree of parental education experience of the parents whose children are receiving institutional education? 2) How does the double-income status of parents affect the perception of parental education of the parents whose children are receiving institutional education? 3) How does the double-income status of parents affect the demand for parental education of the parents whose children are receiving institutional education? The target subjects of this study consisted of total 196 parents, 98 double-income parents, and 98 single-income parents whose children are receiving education from 5 educational institutions for young children located in Incheon and Gyounggi regions as of March, 2008. The research method used in this study was questionnaire survey. As the instrument for the survey, this study adopted, with some modification, the questionnaire used in Park, Kyung-Sun (2006) which had adopted the translation version of McBride (1990) by Go, Mi-A (20010 and Baek, Mal-Soon (2003). The questionnaire data was submitted to the frequency test for the perception of and demands for the parental education of those parents of children in institutional education program and to t-test for the difference in those perception and demands between the double-income status usingSPSS 14.0. The results of this study across the study issues are summarized as following: Firstly, the results regarding the degree of parental education experiences showed that the parent with parental education had higher degree of parental education than those without parental education. The double-income parents showed higher degree of parental education experiences than the single-income parents. The double-income parents also showed higher frequency of parental education than the single-income parent. Secondly, the results regarding the perception of parental education showed thatoverall parents perceived the necessity of parental education strongly, and especially the double-income parents perceived the necessity of parental education more strongly than the single-income parents. With regard to the question of ‘why parental education is needed’, ‘in order to discern the right education of young-children’ has been answered most, and especially, parents with double-income seem to answer ‘in order to have an educational bond between family and the education institute’ most. Meanwhile, with regard to the question of ‘when the parental education is most needed’, parents have answered ‘when they have their own young-children’ most regardless of whether they are a double-income family or not. With regard to the question of ‘what is the most influential factor in their attendance to parental education’, they answered ‘date and time’ most among others. Regarding the question of ‘what is the most desirable method for parental education’, the answer of ‘participation in classes’ was chosen most, and parents with double- income chose ‘participation in classes’ and ‘talks and consult with parents’ most. With regard to the question ‘what is the most needed in order to improve the quality of parental education,’ they answered ‘principal’s and teachers’ sufficientconsideration and study of in-school situation most regardless whether the parents are double income family or not. Thirdly, the results regarding the third study issue which asked about the frequency of parental education in general showed that ‘twice a semester’ was answered most, but the parents with double-income answered ‘once a semester’ most. As for the operation period of parental education, ‘Saturday morning’ was requested most frequently, and the single-income parents requested ‘Weekday morning" most frequently. With regard to the class duration time required for parental education, ‘1hour or above to 2 hours or below’ was answered most regardless of whether they are double-income parents or not. The participants also wanted the educational institute to ask their opinion with regard to the topic or time of parental education before providing such education, and ‘letter or note’ was desired most for the method to present their opinions to the institute when the institute asks for their opinion about the topic or time of parental education. Regarding the type of education program, ‘a program in which parents can join together’, ‘lecture by parental education experts’ , ‘a program to improve children’s creativity,’ and ‘a program for the whole family’ were desired most regardless of whether they are double-income parents or not. Parents with single-income chose ‘plan to guide children’s study’ and ‘a program for siblings of young-children’ more frequently than those with single-income, whereas parents with double-income chose ‘information for parents with double-income’ and ‘a program for children from double- income family’ more frequently than those with single-income.
This study intended to findout what kind of perception and demand the double-income parents have regarding parental education whose children are receiving education through an educational institute for young-children, and intended to know how such perception and demands vary depending upon whether both of the parents areworking or not . The study issues according to the study objectives are as following: 1) How does the double-income status of parents affect the degree of parental education experience of the parents whose children are receiving institutional education? 2) How does the double-income status of parents affect the perception of parental education of the parents whose children are receiving institutional education? 3) How does the double-income status of parents affect the demand for parental education of the parents whose children are receiving institutional education? The target subjects of this study consisted of total 196 parents, 98 double-income parents, and 98 single-income parents whose children are receiving education from 5 educational institutions for young children located in Incheon and Gyounggi regions as of March, 2008. The research method used in this study was questionnaire survey. As the instrument for the survey, this study adopted, with some modification, the questionnaire used in Park, Kyung-Sun (2006) which had adopted the translation version of McBride (1990) by Go, Mi-A (20010 and Baek, Mal-Soon (2003). The questionnaire data was submitted to the frequency test for the perception of and demands for the parental education of those parents of children in institutional education program and to t-test for the difference in those perception and demands between the double-income status usingSPSS 14.0. The results of this study across the study issues are summarized as following: Firstly, the results regarding the degree of parental education experiences showed that the parent with parental education had higher degree of parental education than those without parental education. The double-income parents showed higher degree of parental education experiences than the single-income parents. The double-income parents also showed higher frequency of parental education than the single-income parent. Secondly, the results regarding the perception of parental education showed thatoverall parents perceived the necessity of parental education strongly, and especially the double-income parents perceived the necessity of parental education more strongly than the single-income parents. With regard to the question of ‘why parental education is needed’, ‘in order to discern the right education of young-children’ has been answered most, and especially, parents with double-income seem to answer ‘in order to have an educational bond between family and the education institute’ most. Meanwhile, with regard to the question of ‘when the parental education is most needed’, parents have answered ‘when they have their own young-children’ most regardless of whether they are a double-income family or not. With regard to the question of ‘what is the most influential factor in their attendance to parental education’, they answered ‘date and time’ most among others. Regarding the question of ‘what is the most desirable method for parental education’, the answer of ‘participation in classes’ was chosen most, and parents with double- income chose ‘participation in classes’ and ‘talks and consult with parents’ most. With regard to the question ‘what is the most needed in order to improve the quality of parental education,’ they answered ‘principal’s and teachers’ sufficientconsideration and study of in-school situation most regardless whether the parents are double income family or not. Thirdly, the results regarding the third study issue which asked about the frequency of parental education in general showed that ‘twice a semester’ was answered most, but the parents with double-income answered ‘once a semester’ most. As for the operation period of parental education, ‘Saturday morning’ was requested most frequently, and the single-income parents requested ‘Weekday morning" most frequently. With regard to the class duration time required for parental education, ‘1hour or above to 2 hours or below’ was answered most regardless of whether they are double-income parents or not. The participants also wanted the educational institute to ask their opinion with regard to the topic or time of parental education before providing such education, and ‘letter or note’ was desired most for the method to present their opinions to the institute when the institute asks for their opinion about the topic or time of parental education. Regarding the type of education program, ‘a program in which parents can join together’, ‘lecture by parental education experts’ , ‘a program to improve children’s creativity,’ and ‘a program for the whole family’ were desired most regardless of whether they are double-income parents or not. Parents with single-income chose ‘plan to guide children’s study’ and ‘a program for siblings of young-children’ more frequently than those with single-income, whereas parents with double-income chose ‘information for parents with double-income’ and ‘a program for children from double- income family’ more frequently than those with single-income.
주제어
#부모교육 맞벌이 부모 double-income parent parental education
학위논문 정보
저자
채영희
학위수여기관
성결대학교
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과
지도교수
이현옥
발행연도
2008
총페이지
v, 61 p.
키워드
부모교육 맞벌이 부모 double-income parent parental education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.