본 연구는 경상남도 김해시를 중심으로 날로 급증해가는 김해시의 공립 유치원의 종일제 운영 실태를 알아봄으로써 종일제 운영의 운영체계 및 유아 교육의 당면 과제인 종일제 운영의 활성화 방안을 모색하는 데 기초 자료로 제공하는데 연구 목적이 있다.
이에 따라 다음과 같은 구체적인 연구 문제로 연구를 실시하였다.
첫째, 공립 유치원의 종일제 운영 동기 및 일반적 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
둘째, 공립 유치원의 종일제 운영의 영양, 건강, 안전에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
셋째, 공립 유치원의 종일제 시설, 설비, 재정에...
본 연구는 경상남도 김해시를 중심으로 날로 급증해가는 김해시의 공립 유치원의 종일제 운영 실태를 알아봄으로써 종일제 운영의 운영체계 및 유아 교육의 당면 과제인 종일제 운영의 활성화 방안을 모색하는 데 기초 자료로 제공하는데 연구 목적이 있다.
이에 따라 다음과 같은 구체적인 연구 문제로 연구를 실시하였다.
첫째, 공립 유치원의 종일제 운영 동기 및 일반적 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
둘째, 공립 유치원의 종일제 운영의 영양, 건강, 안전에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
셋째, 공립 유치원의 종일제 시설, 설비, 재정에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
넷째, 종일제 프로그램의 부모 교육 및 교사 구성에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 본 연구는 2008년도 현재 경상남도 김해시의 공립 유치원 중 종일제를 운영하고 있는 유치원 30개원을 대상으로 기관용(원장 대상)으로 모두 30부의 질문지를 배부하였고, 교사 및 학부모용(교사-30부, 학부모-100부)으로 총 160부를 배부하여 총 124부(기관용-24, 교사-24부, 학부모-76부)를 회수하였다. 그리고 질문지의 각 문항별로 빈도 및 백분율을 산출하고, 각 집단의 개선점을 비교 분석하였다,
이상의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 종일제 프로그램의 일반 현황에 대한 응답 중 유의미한 차이가 있는 항목들이 많아 기관과 연구 대상자들의 욕구를 동시에 충족시킬 수 있는 프로그램 개발·보급이 요청됨을 알 수 있었다.
둘째, 시설 및 재정면에서 교재 교구 확보, 차량 지원 관계, 무료 급식 제공, 수업료 경감 등 국가 및 지방 자치 단체에서 대폭적인 지원이 요청됨을 알 수 있었다.
셋째, 부모 교육이 자녀의 교육을 질적으로 향상시킬 뿐만 아니라 유치원과 가정의 연계에도 필수적임을 볼 때, 바쁜 부모님을 고려하면서 이루어 질 수 있는 적극적이며 효율적인 부모 교육 프로그램이 요구됨을 알 수 있었다.
넷째, 공립 유치원의 종일반을 맡고 있는 교사들은 비록 에듀케어 강사가 있는 현실에서도 과중한 업무의 어려움을 겪고 있음이 연구 결과에서 나타났다. 이에 따라 교사의 처우 및 여건 개선이 요구됨을 알 수 있었다.
다섯째, 기관과 연구 대상자들의 생각의 차이를 여러 문항에서 볼 수 있었는데 이러한 요인을 수렴하고 해결 할 수 있는 방안을 모색하는 연구가 필요함을 알 수 있었다.
본 연구는 경상남도 김해시를 중심으로 날로 급증해가는 김해시의 공립 유치원의 종일제 운영 실태를 알아봄으로써 종일제 운영의 운영체계 및 유아 교육의 당면 과제인 종일제 운영의 활성화 방안을 모색하는 데 기초 자료로 제공하는데 연구 목적이 있다.
이에 따라 다음과 같은 구체적인 연구 문제로 연구를 실시하였다.
첫째, 공립 유치원의 종일제 운영 동기 및 일반적 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
둘째, 공립 유치원의 종일제 운영의 영양, 건강, 안전에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
셋째, 공립 유치원의 종일제 시설, 설비, 재정에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
넷째, 종일제 프로그램의 부모 교육 및 교사 구성에 대한 운영 실태와 개선점은 무엇인가?
이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 본 연구는 2008년도 현재 경상남도 김해시의 공립 유치원 중 종일제를 운영하고 있는 유치원 30개원을 대상으로 기관용(원장 대상)으로 모두 30부의 질문지를 배부하였고, 교사 및 학부모용(교사-30부, 학부모-100부)으로 총 160부를 배부하여 총 124부(기관용-24, 교사-24부, 학부모-76부)를 회수하였다. 그리고 질문지의 각 문항별로 빈도 및 백분율을 산출하고, 각 집단의 개선점을 비교 분석하였다,
이상의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 종일제 프로그램의 일반 현황에 대한 응답 중 유의미한 차이가 있는 항목들이 많아 기관과 연구 대상자들의 욕구를 동시에 충족시킬 수 있는 프로그램 개발·보급이 요청됨을 알 수 있었다.
둘째, 시설 및 재정면에서 교재 교구 확보, 차량 지원 관계, 무료 급식 제공, 수업료 경감 등 국가 및 지방 자치 단체에서 대폭적인 지원이 요청됨을 알 수 있었다.
셋째, 부모 교육이 자녀의 교육을 질적으로 향상시킬 뿐만 아니라 유치원과 가정의 연계에도 필수적임을 볼 때, 바쁜 부모님을 고려하면서 이루어 질 수 있는 적극적이며 효율적인 부모 교육 프로그램이 요구됨을 알 수 있었다.
넷째, 공립 유치원의 종일반을 맡고 있는 교사들은 비록 에듀케어 강사가 있는 현실에서도 과중한 업무의 어려움을 겪고 있음이 연구 결과에서 나타났다. 이에 따라 교사의 처우 및 여건 개선이 요구됨을 알 수 있었다.
다섯째, 기관과 연구 대상자들의 생각의 차이를 여러 문항에서 볼 수 있었는데 이러한 요인을 수렴하고 해결 할 수 있는 방안을 모색하는 연구가 필요함을 알 수 있었다.
This purpose of this study is searching an efficient way of “the whole day-system” through an analysis of public kindergarten's whole day-system and problem.
This study tried with specific problem as follows.
1. What is public kindergarten's purpose, general working realities and reform measure?
2. ...
This purpose of this study is searching an efficient way of “the whole day-system” through an analysis of public kindergarten's whole day-system and problem.
This study tried with specific problem as follows.
1. What is public kindergarten's purpose, general working realities and reform measure?
2. What is public kindergarten's working realities and it s reform measure for nutrition, health and safety?
3. What is working realities and reform measure about equipment, facilities and finance of public kindergarten's whole day-system?
4. What is working realities and reform measure about parents' education and teachers' composition of whole day-system program.
Among 30 kindergartens which are carrying out the whole day-system in Gimhae City. I distributed total 160 question papers to director(30), teachers(30) and parents(100) of student, and drew back total 124 question papers(director 24, teachers 24, parents 76). And then I yielded frequency and percent for grasping the whole day-system's working realities and searching reform directions.
The summarized of study is as follows.
1. I figured out that development and distribution of the programs satisfying needs of organizations and cadidates at the same time are requested because there are many items with valid difference of the answers to general situation about 'the whole day-system'.
2. In terms of facilities and finances, central and local government are called for sharp, financial aid to expand teaching materials and to offer free meal and to reduce tuition fee, etc.
3. Considering the fact that education of parents not only improves education of their children but is essential to the connection between families and kindergartens, active and efficient education programs for parents which can be conducted with consideration of parents' busyness are strongly requested.
4. Despite the educare instructor's assistant, Most teacher's who is in charge of whole day-system work are undergoing difficulty under heavy work. Hence improvement of conditions of teachers is called for.
5. I could find out the differences between organizations and candidates from many questions so that researches explaining those reasons and searching for solutions are called for.
This purpose of this study is searching an efficient way of “the whole day-system” through an analysis of public kindergarten's whole day-system and problem.
This study tried with specific problem as follows.
1. What is public kindergarten's purpose, general working realities and reform measure?
2. What is public kindergarten's working realities and it s reform measure for nutrition, health and safety?
3. What is working realities and reform measure about equipment, facilities and finance of public kindergarten's whole day-system?
4. What is working realities and reform measure about parents' education and teachers' composition of whole day-system program.
Among 30 kindergartens which are carrying out the whole day-system in Gimhae City. I distributed total 160 question papers to director(30), teachers(30) and parents(100) of student, and drew back total 124 question papers(director 24, teachers 24, parents 76). And then I yielded frequency and percent for grasping the whole day-system's working realities and searching reform directions.
The summarized of study is as follows.
1. I figured out that development and distribution of the programs satisfying needs of organizations and cadidates at the same time are requested because there are many items with valid difference of the answers to general situation about 'the whole day-system'.
2. In terms of facilities and finances, central and local government are called for sharp, financial aid to expand teaching materials and to offer free meal and to reduce tuition fee, etc.
3. Considering the fact that education of parents not only improves education of their children but is essential to the connection between families and kindergartens, active and efficient education programs for parents which can be conducted with consideration of parents' busyness are strongly requested.
4. Despite the educare instructor's assistant, Most teacher's who is in charge of whole day-system work are undergoing difficulty under heavy work. Hence improvement of conditions of teachers is called for.
5. I could find out the differences between organizations and candidates from many questions so that researches explaining those reasons and searching for solutions are called for.
주제어
#종일제의 개념
#종일제의 교육 과정
#종일제의 영양
#건강
#안전 관리
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.