본 연구는 몬테소리 교육 방법이 단순한 교구 사용에 앞서 몬테소리 교육 사상에 깔려 있는 철학과 교육 원리 및 이론, 교구에 대한 올바른 이해가 선행되어야 보다 체계적이고 효과적인 유아교육과정으로 운영되어 질 수 있다고 보고 문헌을 통하여 몬테소리 교육이론을 고찰하고 몬테소리 교사들의 인식을 분석함으로써 몬테소리 교육이론에 대한 교사 인식 정도를 알아보고 그것을 바탕으로 프로그램의 효율적인 교육활동을 수행하는데 필요한 기초자료로 활용해보려는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 연령에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 최종학력에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 직위에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 교사교육 횟수에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산, 경남에 위치하고 몬테소리 프로그램을 실시하고 있는 유치원, 어린이집 교사 76명이다. 설문지 구성은 몬테소리 프로그램의 교육원리, 교육방법, 교육내용, 교사론, 환경론 등 총 56문항으로 구성되었으며 Likert의 5단계 평정법에 의하여 자신의 인식 정도를 평가하도록 하였다. 자료의 분석은 각 집단의 하위영역별, 문항별 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 몬테소리 교육 방법이 단순한 교구 사용에 앞서 몬테소리 교육 사상에 깔려 있는 철학과 교육 원리 및 이론, 교구에 대한 올바른 이해가 선행되어야 보다 체계적이고 효과적인 유아교육과정으로 운영되어 질 수 있다고 보고 문헌을 통하여 몬테소리 교육이론을 고찰하고 몬테소리 교사들의 인식을 분석함으로써 몬테소리 교육이론에 대한 교사 인식 정도를 알아보고 그것을 바탕으로 프로그램의 효율적인 교육활동을 수행하는데 필요한 기초자료로 활용해보려는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 연령에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 최종학력에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 직위에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 교사교육 횟수에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산, 경남에 위치하고 몬테소리 프로그램을 실시하고 있는 유치원, 어린이집 교사 76명이다. 설문지 구성은 몬테소리 프로그램의 교육원리, 교육방법, 교육내용, 교사론, 환경론 등 총 56문항으로 구성되었으며 Likert의 5단계 평정법에 의하여 자신의 인식 정도를 평가하도록 하였다. 자료의 분석은 각 집단의 하위영역별, 문항별 차이를 알아보기 위해 평균, 표준편차를 산출하고 분석하였으며 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 연령에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였으며, 이는 몬테소리 교육을 받은 교사는 연령에 관계없이 비슷한 관점을 갖고 있는 것으로 보인다. 둘째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 학력에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였으며, 이는 몬테소리 교육을 받은 교사는 학력에 관계없이 비슷한 관점을 갖고 있는 것으로 보인다. 셋째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 직위에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였고 교육방법의 혼합교육에서만 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 교육 횟수에 따른 차이에서는 몬테소리 교사교육 횟수가 많을수록 유의하게 높게 나타났다.
본 연구는 몬테소리 교육 방법이 단순한 교구 사용에 앞서 몬테소리 교육 사상에 깔려 있는 철학과 교육 원리 및 이론, 교구에 대한 올바른 이해가 선행되어야 보다 체계적이고 효과적인 유아교육과정으로 운영되어 질 수 있다고 보고 문헌을 통하여 몬테소리 교육이론을 고찰하고 몬테소리 교사들의 인식을 분석함으로써 몬테소리 교육이론에 대한 교사 인식 정도를 알아보고 그것을 바탕으로 프로그램의 효율적인 교육활동을 수행하는데 필요한 기초자료로 활용해보려는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 연령에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 최종학력에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 3. 직위에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4. 교사교육 횟수에 따른 몬테소리 교육이론에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산, 경남에 위치하고 몬테소리 프로그램을 실시하고 있는 유치원, 어린이집 교사 76명이다. 설문지 구성은 몬테소리 프로그램의 교육원리, 교육방법, 교육내용, 교사론, 환경론 등 총 56문항으로 구성되었으며 Likert의 5단계 평정법에 의하여 자신의 인식 정도를 평가하도록 하였다. 자료의 분석은 각 집단의 하위영역별, 문항별 차이를 알아보기 위해 평균, 표준편차를 산출하고 분석하였으며 t-test와 ANOVA를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 연령에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였으며, 이는 몬테소리 교육을 받은 교사는 연령에 관계없이 비슷한 관점을 갖고 있는 것으로 보인다. 둘째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 학력에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였으며, 이는 몬테소리 교육을 받은 교사는 학력에 관계없이 비슷한 관점을 갖고 있는 것으로 보인다. 셋째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 직위에 따른 차이에서는 거의 모든 영역에 무의한 차이를 보였고 교육방법의 혼합교육에서만 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 몬테소리 교육이론에 대한 몬테소리 교사들의 개인 변인별 인식 중 교육 횟수에 따른 차이에서는 몬테소리 교사교육 횟수가 많을수록 유의하게 높게 나타났다.
This study examines the teachers’ perception of Montessori educational theories by inquiring into those educational theories through documents and analyzing the Montessori teachers’ perception. This is based on the presumption that only when the philosophy, educational principles, theories and teach...
This study examines the teachers’ perception of Montessori educational theories by inquiring into those educational theories through documents and analyzing the Montessori teachers’ perception. This is based on the presumption that only when the philosophy, educational principles, theories and teaching tools of Montessori educational thought are first understood accurately, rather than when just the teaching tools are used, the curricula for the infants can be performed more systematically and effectively. On the ground of the research, this study aims at adapting the research as basic data for more effective performance of the educational activities of the program. The subject of this study was 76 teachers of the kindergartens and nurseries in Busan and Gyeongsangnam-do, where the Montessori program was being conducted. The survey questionnaire consisted of 56 questions in total, including questions about the educational theory, teaching methods, teaching contents, the theory of teachers, and the theory of environment of Montessori program. The Likert’s five-level rating method was applied to let the survey participants evaluate the degree of their own recognition. The data was analyzed by calculating the mean and the standard deviation and conducting t-test and ANOVA in order to find the differences according to the sub-areas and questions of each group. The results of this study are as follows: Speaking of the Montessori teachers’ recognition of Montessori educational theory, depending on their individual deviations, there were no meaningful differences in almost all areas, in terms of their ages, educational backgrounds, and social positions. That means the teachers who had experienced Montessori training have similar viewpoints regardless of their personal differences. Only with the respect to the differences according to the number of times of education, the more the teachers were trained with Montessori theories, the higher the meaningful correlation was.
This study examines the teachers’ perception of Montessori educational theories by inquiring into those educational theories through documents and analyzing the Montessori teachers’ perception. This is based on the presumption that only when the philosophy, educational principles, theories and teaching tools of Montessori educational thought are first understood accurately, rather than when just the teaching tools are used, the curricula for the infants can be performed more systematically and effectively. On the ground of the research, this study aims at adapting the research as basic data for more effective performance of the educational activities of the program. The subject of this study was 76 teachers of the kindergartens and nurseries in Busan and Gyeongsangnam-do, where the Montessori program was being conducted. The survey questionnaire consisted of 56 questions in total, including questions about the educational theory, teaching methods, teaching contents, the theory of teachers, and the theory of environment of Montessori program. The Likert’s five-level rating method was applied to let the survey participants evaluate the degree of their own recognition. The data was analyzed by calculating the mean and the standard deviation and conducting t-test and ANOVA in order to find the differences according to the sub-areas and questions of each group. The results of this study are as follows: Speaking of the Montessori teachers’ recognition of Montessori educational theory, depending on their individual deviations, there were no meaningful differences in almost all areas, in terms of their ages, educational backgrounds, and social positions. That means the teachers who had experienced Montessori training have similar viewpoints regardless of their personal differences. Only with the respect to the differences according to the number of times of education, the more the teachers were trained with Montessori theories, the higher the meaningful correlation was.
주제어
#몬테소리 교육이론 교사 인식 Montessori educational theories teachers’ perception
학위논문 정보
저자
박주영
학위수여기관
인제대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육전공
지도교수
전예화
발행연도
2008
총페이지
vi, 55 p.
키워드
몬테소리 교육이론 교사 인식 Montessori educational theories teachers’ perception
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.