본 연구는 현재 유아교육 현장에서의 몬테소리 교육에 대한 인식과 교육현황을 알아봄으로써 교사들이 보다 바람직한 몬테소리 교육 프로그램을 실시하는데 실질적인 도움을 주도록 함이 목적이다.
이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 몬테소리 교육 기관 및 교사 현황은 어떠한가?
둘째, 몬테소리 교육에 대한 교사들의 평가 인식은 어떠한가?
셋째, 몬테소리 교육운영 방법은 어떠한가?
넷째, 몬테소리 교수 학습방법은 어떠한가?
다섯째, 몬테소리 학급의 영역배치 및 교구의 준비상황은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국의 좋은나무 성품...
본 연구는 현재 유아교육 현장에서의 몬테소리 교육에 대한 인식과 교육현황을 알아봄으로써 교사들이 보다 바람직한 몬테소리 교육 프로그램을 실시하는데 실질적인 도움을 주도록 함이 목적이다.
이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 몬테소리 교육 기관 및 교사 현황은 어떠한가?
둘째, 몬테소리 교육에 대한 교사들의 평가 인식은 어떠한가?
셋째, 몬테소리 교육운영 방법은 어떠한가?
넷째, 몬테소리 교수 학습방법은 어떠한가?
다섯째, 몬테소리 학급의 영역배치 및 교구의 준비상황은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국의 좋은나무 성품학교에 가맹된 98개의 어린이집과 유치원 및 성북구 연합회의 보육시설 중 몬테소리 교육을 실시하고 있는 105개 유아교육기관의 원장 및 원감, 교사들이다. 본 연구에서는 몬테소리 교육 프로그램에 대한 인식과 몬테소리 교육 현황을 알아보기 위하여 연구자가 고안한 질문지를 사용하였으며, 설문지는 몬테소리 교육 프로그램에 대한 교사의 평가 인식 14개의 문항과 교육 운영 방법에 대한 41문항을 구성하였다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 평균점수를 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 몬테소리 교사 교육의 현황을 살펴보면, 몬테소리 현장의 교사들은 3년 이상의 교사 경력자가 다수를 차지하고 있었으며 전문대 졸업의 학력을 가진 대상이 가장 많았음에도 불구하고 교사들이 몬테소리 교육을 받은 동기에 대해서는 교사 스스로 필요성을 느꼈다기 보다 유아보육기관의 필요 또는 요청에 의한 것으로 조사되었으며, 몬테소리 교육을 받은 기간은 1년 정도가 가장 높게 나타남으로서 교사의 교육이 상당히 부족한 것으로 나타났으며, 교육을 받은 교사들의 재교육 또한 전문 기관에서 재교육을 받는 빈도보다 대부분의 교사들이 스스로의 연구 모임 또는 현장기관 내에서 교사들과 새로운 정보를 나누고 교육을 받고 있어 체계적인 재교육이 절실함으로 조사되었다.
둘째, 몬테소리 교육 프로그램에 대한 교사들의 평가는 몬테소리 교육이 유아의 전인적 성장 (정상화)에 기여하고 유아들의 독립심과 바른 인성을 길러주는데 도움을 주고, 개인 위주의 작업은 스스로 체험을 통해 문제해결 능력을 길러 주고 있다고 생각하고 있는 것으로 조사 되어 교육 프로그램에 대해 매우 긍정적인 반응을 보였다.
셋째, 몬테소리 교육 운영현황에 관한 질문에서, 몬테소리 교육현장의 유아 수의 과다와 교사들의 전문지식 부족으로 인한 운영상의 어려움을 많이 겪고 있으며, 일반 교육 과정과 연계되어 교육이 이루어지는 과정에서 교육 행정기관의 이해 부족과 교사 스스로 교육 과정을 연계 시키는데 많은 노력과 연구가 부족하여 몬테소리 교육이 유아들의 전인적 성장에 기여하고 있다는 교사들의 높은 평가에도 불구하고 운영상의 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 나타나 우리나라 현실에 맞는 몬테소리 교육 계발의 필요성이 높은 것으로 조사되었다.
넷째, 몬테소리 교수학습 방법을 살펴보면, 유아가 스스로 교구를 선택하여 자율적인 학습이 잘 이루어지고 있었으며, 교사들은 아동 발달 단계에 따라 몬테소리 교구를 제시하고 아동들은 스스로 문제를 해결하고 체험하는 몬테소리 자동교육 교구 사용의 형태를 선호함으로서 유아들의 독립심, 자신감, 내면의 기쁨, 성취감을 향상 시키는데 기여하고 있는 것으로 평가되고 있다. 그러나 몬테소리 수학영역에 대한 교사들의 이해 부족으로 수학영역의 교구제시와 개별학습 지도의 어려움이 있는 것으로 평가되고 있다.
다섯째, 몬테소리 교구 준비 상황은 몬테소리 5개 영역의 교구들로 구성하고 있다는 응답이 높게 나타났고, 각 영역들의 준비 상황들은 기본 교구에 변형, 응용을 위한 교구들까지 준비되어 있었다. 교구들은 영역별로 70%이상 교구를 보유하고 준비된 교구들은 유아의 개인차에 맞게 잘 활용하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 현재 유아교육 현장에서의 몬테소리 교육에 대한 인식과 교육현황을 알아봄으로써 교사들이 보다 바람직한 몬테소리 교육 프로그램을 실시하는데 실질적인 도움을 주도록 함이 목적이다.
이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 몬테소리 교육 기관 및 교사 현황은 어떠한가?
둘째, 몬테소리 교육에 대한 교사들의 평가 인식은 어떠한가?
셋째, 몬테소리 교육운영 방법은 어떠한가?
넷째, 몬테소리 교수 학습방법은 어떠한가?
다섯째, 몬테소리 학급의 영역배치 및 교구의 준비상황은 어떠한가?
본 연구의 대상은 전국의 좋은나무 성품학교에 가맹된 98개의 어린이집과 유치원 및 성북구 연합회의 보육시설 중 몬테소리 교육을 실시하고 있는 105개 유아교육기관의 원장 및 원감, 교사들이다. 본 연구에서는 몬테소리 교육 프로그램에 대한 인식과 몬테소리 교육 현황을 알아보기 위하여 연구자가 고안한 질문지를 사용하였으며, 설문지는 몬테소리 교육 프로그램에 대한 교사의 평가 인식 14개의 문항과 교육 운영 방법에 대한 41문항을 구성하였다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 평균점수를 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 몬테소리 교사 교육의 현황을 살펴보면, 몬테소리 현장의 교사들은 3년 이상의 교사 경력자가 다수를 차지하고 있었으며 전문대 졸업의 학력을 가진 대상이 가장 많았음에도 불구하고 교사들이 몬테소리 교육을 받은 동기에 대해서는 교사 스스로 필요성을 느꼈다기 보다 유아보육기관의 필요 또는 요청에 의한 것으로 조사되었으며, 몬테소리 교육을 받은 기간은 1년 정도가 가장 높게 나타남으로서 교사의 교육이 상당히 부족한 것으로 나타났으며, 교육을 받은 교사들의 재교육 또한 전문 기관에서 재교육을 받는 빈도보다 대부분의 교사들이 스스로의 연구 모임 또는 현장기관 내에서 교사들과 새로운 정보를 나누고 교육을 받고 있어 체계적인 재교육이 절실함으로 조사되었다.
둘째, 몬테소리 교육 프로그램에 대한 교사들의 평가는 몬테소리 교육이 유아의 전인적 성장 (정상화)에 기여하고 유아들의 독립심과 바른 인성을 길러주는데 도움을 주고, 개인 위주의 작업은 스스로 체험을 통해 문제해결 능력을 길러 주고 있다고 생각하고 있는 것으로 조사 되어 교육 프로그램에 대해 매우 긍정적인 반응을 보였다.
셋째, 몬테소리 교육 운영현황에 관한 질문에서, 몬테소리 교육현장의 유아 수의 과다와 교사들의 전문지식 부족으로 인한 운영상의 어려움을 많이 겪고 있으며, 일반 교육 과정과 연계되어 교육이 이루어지는 과정에서 교육 행정기관의 이해 부족과 교사 스스로 교육 과정을 연계 시키는데 많은 노력과 연구가 부족하여 몬테소리 교육이 유아들의 전인적 성장에 기여하고 있다는 교사들의 높은 평가에도 불구하고 운영상의 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 나타나 우리나라 현실에 맞는 몬테소리 교육 계발의 필요성이 높은 것으로 조사되었다.
넷째, 몬테소리 교수학습 방법을 살펴보면, 유아가 스스로 교구를 선택하여 자율적인 학습이 잘 이루어지고 있었으며, 교사들은 아동 발달 단계에 따라 몬테소리 교구를 제시하고 아동들은 스스로 문제를 해결하고 체험하는 몬테소리 자동교육 교구 사용의 형태를 선호함으로서 유아들의 독립심, 자신감, 내면의 기쁨, 성취감을 향상 시키는데 기여하고 있는 것으로 평가되고 있다. 그러나 몬테소리 수학영역에 대한 교사들의 이해 부족으로 수학영역의 교구제시와 개별학습 지도의 어려움이 있는 것으로 평가되고 있다.
다섯째, 몬테소리 교구 준비 상황은 몬테소리 5개 영역의 교구들로 구성하고 있다는 응답이 높게 나타났고, 각 영역들의 준비 상황들은 기본 교구에 변형, 응용을 위한 교구들까지 준비되어 있었다. 교구들은 영역별로 70%이상 교구를 보유하고 준비된 교구들은 유아의 개인차에 맞게 잘 활용하고 있는 것으로 나타났다.
The objective of this study is to suggest future direction to Montessori teachers in Korea for improvement and successful application of Montessori education, by critically evaluating the level of Montessori teachers' perception of evaluation and current status of Montessori education.
To achieve th...
The objective of this study is to suggest future direction to Montessori teachers in Korea for improvement and successful application of Montessori education, by critically evaluating the level of Montessori teachers' perception of evaluation and current status of Montessori education.
To achieve this objective, the following research questions were investigated:
1. How is the current status of Montessori school and Montessori teachers?
2. How do teachers perceive Montessori education?
3. How is Montessori education being managed in school?
4. How is the teaching method of Montessori education?
5. How are the teaching area arrangement and teaching materials being
prepared and used in Montessori school?
This study was conducted by Montessori principals, vice principals and teachers from each of 98 nurseries and kindergartens joined by Good Tree Character School in all parts of Korea and 105 Montessori schools under Sung-buk Gu Nursery Association. The survey questionnaire included 14 questions of teachers' evaluation perception of Montessori education program and 41 questions of school management methods. The survey results were analyzed by item frequency and distribution.
The summary of the research findings is as follows:
First, demographics of Montessori teachers revealed that most of them have more than 3 years teaching experiences with 2-year college education. Most of them received Montessori teacher training because the schools needed them to do so, not because they perceived the need of training by themselves. Most of the respondents were found to have taken the training program for less than 1 year. It revealed the critical lack of teacher's training and most of trained teachers are retrained, study and share new information of education in study circles and school where they work not in formal education training centers. It showed the need of the systematical retraining.
Second, the teachers' evaluation of Montessori education program was very positive. Montessori education 'contributes the normalization of early childhood', 'helps to grow independence and good character of early childhood', 'grows the ability of solving the problem with self experience by individual work.
Third, on the survey questions pertaining to the management of the schools, responses indicate that the management face difficulties because of the excessive numbers of students on individual teaching of Montessori and lack of teachers professional teaching skills. The respondents viewed that combining Montessori education and early childhood education, even though deemed possible, is still far from being successful mainly due to lack of teachers' effort and research. It indicates improve proper Montessori education with the current early education of Korean status.
Fourth, demographics of the teaching method of Montessori education reveal that introduce children to choose teaching materials by themselves, and teachers prefer to materials according to the steps of children's growth and to use Montessori materials that helps ability to solve the problems personally. This usage is evaluated to contribute to improve children's independence, self-confidence, inner joy and achievement. However, the lack of teachers' understanding of math makes them difficult to introduce materials and teach children individually.
Fifth, most respondents reported that their schools have five Montessori teaching area materials, and that they have materials for variation and extension works on the top of the basic materials. Most of them said that they use materials according to children's individual differences. Most nurseries and kindergartens were found to have more than 70% materials in each teaching area.
The objective of this study is to suggest future direction to Montessori teachers in Korea for improvement and successful application of Montessori education, by critically evaluating the level of Montessori teachers' perception of evaluation and current status of Montessori education.
To achieve this objective, the following research questions were investigated:
1. How is the current status of Montessori school and Montessori teachers?
2. How do teachers perceive Montessori education?
3. How is Montessori education being managed in school?
4. How is the teaching method of Montessori education?
5. How are the teaching area arrangement and teaching materials being
prepared and used in Montessori school?
This study was conducted by Montessori principals, vice principals and teachers from each of 98 nurseries and kindergartens joined by Good Tree Character School in all parts of Korea and 105 Montessori schools under Sung-buk Gu Nursery Association. The survey questionnaire included 14 questions of teachers' evaluation perception of Montessori education program and 41 questions of school management methods. The survey results were analyzed by item frequency and distribution.
The summary of the research findings is as follows:
First, demographics of Montessori teachers revealed that most of them have more than 3 years teaching experiences with 2-year college education. Most of them received Montessori teacher training because the schools needed them to do so, not because they perceived the need of training by themselves. Most of the respondents were found to have taken the training program for less than 1 year. It revealed the critical lack of teacher's training and most of trained teachers are retrained, study and share new information of education in study circles and school where they work not in formal education training centers. It showed the need of the systematical retraining.
Second, the teachers' evaluation of Montessori education program was very positive. Montessori education 'contributes the normalization of early childhood', 'helps to grow independence and good character of early childhood', 'grows the ability of solving the problem with self experience by individual work.
Third, on the survey questions pertaining to the management of the schools, responses indicate that the management face difficulties because of the excessive numbers of students on individual teaching of Montessori and lack of teachers professional teaching skills. The respondents viewed that combining Montessori education and early childhood education, even though deemed possible, is still far from being successful mainly due to lack of teachers' effort and research. It indicates improve proper Montessori education with the current early education of Korean status.
Fourth, demographics of the teaching method of Montessori education reveal that introduce children to choose teaching materials by themselves, and teachers prefer to materials according to the steps of children's growth and to use Montessori materials that helps ability to solve the problems personally. This usage is evaluated to contribute to improve children's independence, self-confidence, inner joy and achievement. However, the lack of teachers' understanding of math makes them difficult to introduce materials and teach children individually.
Fifth, most respondents reported that their schools have five Montessori teaching area materials, and that they have materials for variation and extension works on the top of the basic materials. Most of them said that they use materials according to children's individual differences. Most nurseries and kindergartens were found to have more than 70% materials in each teaching area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.