고층 건물이나, 유연구조물은 바람, 교통하중, 보행자에 의한 진동에 의해 구조물에 발생하게 되는 진동은 사용성의 저하의 커다란 원인이 되어왔다. 국외에 비해 국내의 제진에 관한 연구는 기간이 그리 길지 않은 편이다. 하지만 국내에서도 제진에 관한 많은 연구 활동이 이루어지고 있고, 실제 구조물에 적용되어 지고 있다. 풍하중에 의한 진동저감에 주로 이용되고 있는 TMD, TLD는 여러 가지 이점을 갖고 있긴 하지만, 공간의 활용 면에서나 크기 면에서는 불합리한 점을 가지고 있다. 이러한 불리한 점을 보완할 수 있는 ...
고층 건물이나, 유연구조물은 바람, 교통하중, 보행자에 의한 진동에 의해 구조물에 발생하게 되는 진동은 사용성의 저하의 커다란 원인이 되어왔다. 국외에 비해 국내의 제진에 관한 연구는 기간이 그리 길지 않은 편이다. 하지만 국내에서도 제진에 관한 많은 연구 활동이 이루어지고 있고, 실제 구조물에 적용되어 지고 있다. 풍하중에 의한 진동저감에 주로 이용되고 있는 TMD, TLD는 여러 가지 이점을 갖고 있긴 하지만, 공간의 활용 면에서나 크기 면에서는 불합리한 점을 가지고 있다. 이러한 불리한 점을 보완할 수 있는 가새 시스템 댐퍼인 회전관성 마찰 댐퍼를 제안하고 검증 하였다. 본 논문에서 제안한 회전관성 마찰댐퍼의 진동대 실험결과 제어시 감쇠비가 철골 구조물 23.8%, 목조 구조물 17.6% 제어력이 향상되는 것을 검증 하였다. 철골 구조물 상부에 10kg, 20kg의 질량을 추가로 재하 하여 진동대 실험한 결과 비제어시 가속도 최대 응답이 감소 하지만 제어시 가속도 최대 응답의 변화는 거의 없는 것을 알 수 있었다. 이는 회전관성마찰 댐퍼의 회전관성력에 의한 등가질량 치환이 이루어지고 있음을 알 수 있다. 제어력에 대한 성능 검증은 되었으나 초기에 마찰력을 너무 강하게 주었을 경우 구조물 자체가 강체 거동을 하게 되는 문제점이 발생되며 마찰력 조절 부위에 정확한 마찰력을 산정할 수 있는 마찰제어 부분의 장치적 개선이 요구된다. 또한 연속 마찰에 의한 이력곡선의 성능평가 및 가새의 설치 위치변경 등에 대한 실험이 향후 수행되어야만 회전관성 마찰댐퍼의 성능을 정확히 검증할 수 있다. 상기의 철골 구조물과 목조 구조물의 감쇠비로 보면 철골 구조물에서 제어력이 목조 구조물에 비해 높은 것으로 측정되었으나 목조 구조물의 접합부의 접합형태에 따른 감쇠비의 차이가 많을 것으로 판단된다. 본 논문에서 제안한 회전관성 마찰 댐퍼를 목조 구조물에 사용하여 횡변위에 대한 제진장치로 사용하게 되면 비용적 측면 및 실용성이 극대화 될 것으로 사료 된다.
고층 건물이나, 유연구조물은 바람, 교통하중, 보행자에 의한 진동에 의해 구조물에 발생하게 되는 진동은 사용성의 저하의 커다란 원인이 되어왔다. 국외에 비해 국내의 제진에 관한 연구는 기간이 그리 길지 않은 편이다. 하지만 국내에서도 제진에 관한 많은 연구 활동이 이루어지고 있고, 실제 구조물에 적용되어 지고 있다. 풍하중에 의한 진동저감에 주로 이용되고 있는 TMD, TLD는 여러 가지 이점을 갖고 있긴 하지만, 공간의 활용 면에서나 크기 면에서는 불합리한 점을 가지고 있다. 이러한 불리한 점을 보완할 수 있는 가새 시스템 댐퍼인 회전관성 마찰 댐퍼를 제안하고 검증 하였다. 본 논문에서 제안한 회전관성 마찰댐퍼의 진동대 실험결과 제어시 감쇠비가 철골 구조물 23.8%, 목조 구조물 17.6% 제어력이 향상되는 것을 검증 하였다. 철골 구조물 상부에 10kg, 20kg의 질량을 추가로 재하 하여 진동대 실험한 결과 비제어시 가속도 최대 응답이 감소 하지만 제어시 가속도 최대 응답의 변화는 거의 없는 것을 알 수 있었다. 이는 회전관성마찰 댐퍼의 회전관성력에 의한 등가질량 치환이 이루어지고 있음을 알 수 있다. 제어력에 대한 성능 검증은 되었으나 초기에 마찰력을 너무 강하게 주었을 경우 구조물 자체가 강체 거동을 하게 되는 문제점이 발생되며 마찰력 조절 부위에 정확한 마찰력을 산정할 수 있는 마찰제어 부분의 장치적 개선이 요구된다. 또한 연속 마찰에 의한 이력곡선의 성능평가 및 가새의 설치 위치변경 등에 대한 실험이 향후 수행되어야만 회전관성 마찰댐퍼의 성능을 정확히 검증할 수 있다. 상기의 철골 구조물과 목조 구조물의 감쇠비로 보면 철골 구조물에서 제어력이 목조 구조물에 비해 높은 것으로 측정되었으나 목조 구조물의 접합부의 접합형태에 따른 감쇠비의 차이가 많을 것으로 판단된다. 본 논문에서 제안한 회전관성 마찰 댐퍼를 목조 구조물에 사용하여 횡변위에 대한 제진장치로 사용하게 되면 비용적 측면 및 실용성이 극대화 될 것으로 사료 된다.
The high-rise building or the soft infrastructure were the making of a huge cause of use-ability with the vibration through wind, traffic load, pedestrian. The duration of the aseismatic research of domestic is not long compares overseas. But many aseismatic research of domestic is become accomplish...
The high-rise building or the soft infrastructure were the making of a huge cause of use-ability with the vibration through wind, traffic load, pedestrian. The duration of the aseismatic research of domestic is not long compares overseas. But many aseismatic research of domestic is become accomplished and it is coming to be applied in the actual structure. TMD, TLD which are mainly used in the vibration reduction with a various advantage and it also has a illogical part in conjugation of space and size. It will be able to propose and verified the rotational inertia friction damper which is a new brace system damper. It proposed from this thesis which was verified of the controllability improves of the decrease rate of the steel frame infrastructure 23.8% and the wooden infrastructure 17.6% in a vibrating experimental resultant at the time of control. A result of the vibrating experiment with mass 10kg and 20kg on steel frame structure top and it shows that is not there was resultant at the control time of acceleration maximum response but decreased at the non-control time of acceleration maximum response. Because of the equivalent mass replacement in compliance with the rotational inertia force of the rotational inertia friction damper. It becomes the efficiency verification but structure makes a rigid body and conduct do by oneself and the problem occurs, in case of a friction force to be strong initially too. It is demanded to be equipment improvement of a possibility to accurate of exact friction force on the rubbing control part. And the performance appraisal of the hysteresis curve in compliance with continuation rubbing and experiment hereafter is accomplished about establishment, location fringe and etc. of the brace, and it will be able to verify the efficiency of the rotational inertia friction damper accurately. When it sees with decrease rate of the steel frame structure and the wooden structure, it was measured higher from the steel frame structure the controllability compares in the wooden structure and it judges that the difference of the decrease rate to followed in junction form in junction of wooden structure. It is considered to maximize the expense side and practicality to use with an aseismatic system in about horizontal displacement using the rotational inertia friction damper in the wooden structure and it proposed from this research.
The high-rise building or the soft infrastructure were the making of a huge cause of use-ability with the vibration through wind, traffic load, pedestrian. The duration of the aseismatic research of domestic is not long compares overseas. But many aseismatic research of domestic is become accomplished and it is coming to be applied in the actual structure. TMD, TLD which are mainly used in the vibration reduction with a various advantage and it also has a illogical part in conjugation of space and size. It will be able to propose and verified the rotational inertia friction damper which is a new brace system damper. It proposed from this thesis which was verified of the controllability improves of the decrease rate of the steel frame infrastructure 23.8% and the wooden infrastructure 17.6% in a vibrating experimental resultant at the time of control. A result of the vibrating experiment with mass 10kg and 20kg on steel frame structure top and it shows that is not there was resultant at the control time of acceleration maximum response but decreased at the non-control time of acceleration maximum response. Because of the equivalent mass replacement in compliance with the rotational inertia force of the rotational inertia friction damper. It becomes the efficiency verification but structure makes a rigid body and conduct do by oneself and the problem occurs, in case of a friction force to be strong initially too. It is demanded to be equipment improvement of a possibility to accurate of exact friction force on the rubbing control part. And the performance appraisal of the hysteresis curve in compliance with continuation rubbing and experiment hereafter is accomplished about establishment, location fringe and etc. of the brace, and it will be able to verify the efficiency of the rotational inertia friction damper accurately. When it sees with decrease rate of the steel frame structure and the wooden structure, it was measured higher from the steel frame structure the controllability compares in the wooden structure and it judges that the difference of the decrease rate to followed in junction form in junction of wooden structure. It is considered to maximize the expense side and practicality to use with an aseismatic system in about horizontal displacement using the rotational inertia friction damper in the wooden structure and it proposed from this research.
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