본 연구는 STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 및 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이것을 검증함으로써 21세기 유아를 위한 과학교육의 새로운 대안으로 STS 과학교육을 제안하고, 유아의 특성에 맞는 STS과학교육의 방법을 모색하는데 그 의의를 두었다. 이에 2가지 연구문제를 설정 하였는데 이것은 다음과 같다. 연구문제1. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 효과가 있을 것인가? 연구문제2. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 탐구 능력 향상에 효과가 있을 것인가? 위와 같은 문제들을 알아보기 위하여 경기도에 위치한 두 어린이집의 만5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전 검사 결과 실험집단 유아와 비교집단의 유아들은 월령, 부모 학력 수준, 과학적 태도, 과학적 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않는 동질 집단임을 확인하였다. 실험기간 동안 실험집단의 유아들에게는 STS 과학 프로그램을 실시하였고, 비교 집단의 유아들에게는 전통적 과학 수업인 개념 전달식 실험 위주 과학수업을 실시하였다. 실험 처치 후 그 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 유아들에게 사후 검사를 하였다. 이때 사전 사후 검사 도구는 이경민(2001)의 과학적 태도 검사 도구와, 과학적 탐구능력 검사 도구이다. 사전 사후 검사의 자료는 ...
본 연구는 STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 및 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이것을 검증함으로써 21세기 유아를 위한 과학교육의 새로운 대안으로 STS 과학교육을 제안하고, 유아의 특성에 맞는 STS과학교육의 방법을 모색하는데 그 의의를 두었다. 이에 2가지 연구문제를 설정 하였는데 이것은 다음과 같다. 연구문제1. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 효과가 있을 것인가? 연구문제2. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 탐구 능력 향상에 효과가 있을 것인가? 위와 같은 문제들을 알아보기 위하여 경기도에 위치한 두 어린이집의 만5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전 검사 결과 실험집단 유아와 비교집단의 유아들은 월령, 부모 학력 수준, 과학적 태도, 과학적 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않는 동질 집단임을 확인하였다. 실험기간 동안 실험집단의 유아들에게는 STS 과학 프로그램을 실시하였고, 비교 집단의 유아들에게는 전통적 과학 수업인 개념 전달식 실험 위주 과학수업을 실시하였다. 실험 처치 후 그 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 유아들에게 사후 검사를 하였다. 이때 사전 사후 검사 도구는 이경민(2001)의 과학적 태도 검사 도구와, 과학적 탐구능력 검사 도구이다. 사전 사후 검사의 자료는 SPSS 12.0 으로 분석하였는데, 두 집단 간의 차이를 알아보고자 t 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, STS 과학 프로그램을 실시한 실험 집단의 유아들은 전통적 과학수업을 실시한 비교집단의 유아들 보다 과학적 태도 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다(t=8.788, p<.001). 이것으로 STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, STS과학 프로그램을 실시한 실험집단은 전통적 과학 교육을 실시한 비교 집단보다 과학적 탐구능력의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다(t=8.126, p<.001). 이러한 결과는 STS과학 프로그램이 유아들의 과학적 탐구능력 향상에 효과가 있음을 말해주는 것이다. 이것들을 종합하면, STS 과학교육은 전통적 과학교육 보다 유아의 과학적 태도와 탐구능력 향상에 더 효과적임을 알 수 있다.
본 연구는 STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 및 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 이것을 검증함으로써 21세기 유아를 위한 과학교육의 새로운 대안으로 STS 과학교육을 제안하고, 유아의 특성에 맞는 STS과학교육의 방법을 모색하는데 그 의의를 두었다. 이에 2가지 연구문제를 설정 하였는데 이것은 다음과 같다. 연구문제1. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 효과가 있을 것인가? 연구문제2. STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 탐구 능력 향상에 효과가 있을 것인가? 위와 같은 문제들을 알아보기 위하여 경기도에 위치한 두 어린이집의 만5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 사전 검사 결과 실험집단 유아와 비교집단의 유아들은 월령, 부모 학력 수준, 과학적 태도, 과학적 탐구능력에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않는 동질 집단임을 확인하였다. 실험기간 동안 실험집단의 유아들에게는 STS 과학 프로그램을 실시하였고, 비교 집단의 유아들에게는 전통적 과학 수업인 개념 전달식 실험 위주 과학수업을 실시하였다. 실험 처치 후 그 효과를 알아보기 위하여 실험 집단과 비교 집단의 유아들에게 사후 검사를 하였다. 이때 사전 사후 검사 도구는 이경민(2001)의 과학적 태도 검사 도구와, 과학적 탐구능력 검사 도구이다. 사전 사후 검사의 자료는 SPSS 12.0 으로 분석하였는데, 두 집단 간의 차이를 알아보고자 t 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, STS 과학 프로그램을 실시한 실험 집단의 유아들은 전통적 과학수업을 실시한 비교집단의 유아들 보다 과학적 태도 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다(t=8.788, p<.001). 이것으로 STS 과학 프로그램이 유아의 과학적 태도 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, STS과학 프로그램을 실시한 실험집단은 전통적 과학 교육을 실시한 비교 집단보다 과학적 탐구능력의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다(t=8.126, p<.001). 이러한 결과는 STS과학 프로그램이 유아들의 과학적 탐구능력 향상에 효과가 있음을 말해주는 것이다. 이것들을 종합하면, STS 과학교육은 전통적 과학교육 보다 유아의 과학적 태도와 탐구능력 향상에 더 효과적임을 알 수 있다.
This research is about investigating skills of STS science program which have an effect on young children' scientific attitude and process skills. This research has meanings in that it would suggest new alternative ways of scientific education to young children and find a way of STS scientific educa...
This research is about investigating skills of STS science program which have an effect on young children' scientific attitude and process skills. This research has meanings in that it would suggest new alternative ways of scientific education to young children and find a way of STS scientific education fitted in character of young children. Then two research questions are to be set up. It is the below. 1. Will STS program has an effect on improving children' scientific attitude? 2. Will it has an effect on improving children' scientific process skills? The experiment was tested out on forty children who were 5 years old (experimental group:20 comparison group:20) of 2 nurture facilities located on Kyungki-Do for finding results of the upper research questions. In previous survey, experimental group and comparison group have a same level of parents' scholarship and scientific attitude and process skills statistically. During the test, STS science program was executed on experimental group and traditional instruction of transmitting concepts on comparison group. After the test, post investigation was fulfilled on 2 groups in order to find results. In that examination, an investigation tools were Lee Kyung-min's scientific attitude and process skills instrument. Pre-post tested data were analyzed by SPSS 12.0 and t inspection was carried out for finding difference of 2 groups. This is the results. First, experimental group on STS science program significantly got a higher grades in scientific attitude than comparison group on traditional instruction. (t=8.788, p<0.001). So it is proved that STS science program has effects on improving children' scientific attitude. Second, experimental group on STS program significantly got a higher grades in scientific process skills than comparison group on traditional instruction. (t=8.126, p<0.001). It shows that STS science program had an effect on improving children' scientific process skills. Synthetically, STS science education has more effects on children' scientific attitude and improvement of process skills than traditional methods.
This research is about investigating skills of STS science program which have an effect on young children' scientific attitude and process skills. This research has meanings in that it would suggest new alternative ways of scientific education to young children and find a way of STS scientific education fitted in character of young children. Then two research questions are to be set up. It is the below. 1. Will STS program has an effect on improving children' scientific attitude? 2. Will it has an effect on improving children' scientific process skills? The experiment was tested out on forty children who were 5 years old (experimental group:20 comparison group:20) of 2 nurture facilities located on Kyungki-Do for finding results of the upper research questions. In previous survey, experimental group and comparison group have a same level of parents' scholarship and scientific attitude and process skills statistically. During the test, STS science program was executed on experimental group and traditional instruction of transmitting concepts on comparison group. After the test, post investigation was fulfilled on 2 groups in order to find results. In that examination, an investigation tools were Lee Kyung-min's scientific attitude and process skills instrument. Pre-post tested data were analyzed by SPSS 12.0 and t inspection was carried out for finding difference of 2 groups. This is the results. First, experimental group on STS science program significantly got a higher grades in scientific attitude than comparison group on traditional instruction. (t=8.788, p<0.001). So it is proved that STS science program has effects on improving children' scientific attitude. Second, experimental group on STS program significantly got a higher grades in scientific process skills than comparison group on traditional instruction. (t=8.126, p<0.001). It shows that STS science program had an effect on improving children' scientific process skills. Synthetically, STS science education has more effects on children' scientific attitude and improvement of process skills than traditional methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.