유아과학교육은 과학적 지식인을 기르는 것 보다는 과학적 소양을 함양하는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 유아과학교육의 목적은 개인의 과학적 소양의 함양을 통해 미래를 준비하고자 하는 STS 교육의 목적과도 깊은 관련이 있으며, 이러한 STS 교육은 통합적인 교육활동이 이루어지는 시기인 유아기에 적절하다. 그리고 유아를 교육하는데 가장 중요한 요인은 교사이며 교사가 가지고 있는 신념은 유아들에게 많은 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 최근 과학교육의 새로운 관심사로 떠오르고 있는 STS 접근에 대한 현직교사와 예비교사의 상호작용에 대한 신념을 알아보는데 목적을 두었다. 그리고 이 연구를 통해 현직교사에 대한 STS 과학교육 연수의 필요성과 예비 교사를 양성하는 대학에서 STS에 대해 다루어야 할 필요성을 발견하고, STS를 유아과학교육에 적용하기 위한 프로그램을 개발하는 데 기초를 제공하고자 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 가. 현직교사들과 예비교사들은 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대하여 어떠한 신념을 가지고 있는가? 나. 현직교사들의 경력에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 다. 현직교사들의 근무기관의 설립유형에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 라. 예비교사들의 교육연한에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 마. 현직교사들과 예비교사들의 STS 인지상황과 인지경로, 교사교육의 참여의지는 어떠한가? 이러한 연구문제에 따라 서울 경기 지역의 유치원에 재직 중인 공·사립 유치원 교사 245명과 서울 경기 지역의 3년제 및 4년제 대학교의 유아교육과에 재학 중인 졸업반 학생(예비교사) 256명을 대상으로 교사들의 STS 상호작용에 대한 신념 조사를 위한 검사도구인 TBA-STS를 사용하여 반응을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 현직교사와 예비교사의 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 예비교사보다 현직교사가 단순한 견해(합리적이지 않은 견해)를 나타내는 문항이 더 많았으며 11문항 중 4개의 문항에서 두 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 현직교사들을 경력에 따라 세 집단으로 나누어 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 세 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 가장 높았으며 세 집단 모두 응답한 양상은 비슷하게 나타나 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 현직교사의 근무기관 유형별(국공립 및 사립) STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 역시 두 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 높았으며 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 예비교사들의 교육연한(3년제 및 4년제)에 따른 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 4년제 학교에 재학 중인 예비교사 보다 3년제 학교에 재학 중인 예비교사들이 더 단순한 견해를 나타낸 문항이 있었으나, 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 다섯째, 현직 및 예비교사의 STS 인지상황을 조사한 결과 처음 보았다는 응답이 가장 많았으며 현직교사와 예비교사 모두 STS 교사교육에 대한 ...
유아과학교육은 과학적 지식인을 기르는 것 보다는 과학적 소양을 함양하는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 유아과학교육의 목적은 개인의 과학적 소양의 함양을 통해 미래를 준비하고자 하는 STS 교육의 목적과도 깊은 관련이 있으며, 이러한 STS 교육은 통합적인 교육활동이 이루어지는 시기인 유아기에 적절하다. 그리고 유아를 교육하는데 가장 중요한 요인은 교사이며 교사가 가지고 있는 신념은 유아들에게 많은 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 최근 과학교육의 새로운 관심사로 떠오르고 있는 STS 접근에 대한 현직교사와 예비교사의 상호작용에 대한 신념을 알아보는데 목적을 두었다. 그리고 이 연구를 통해 현직교사에 대한 STS 과학교육 연수의 필요성과 예비 교사를 양성하는 대학에서 STS에 대해 다루어야 할 필요성을 발견하고, STS를 유아과학교육에 적용하기 위한 프로그램을 개발하는 데 기초를 제공하고자 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 가. 현직교사들과 예비교사들은 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대하여 어떠한 신념을 가지고 있는가? 나. 현직교사들의 경력에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 다. 현직교사들의 근무기관의 설립유형에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 라. 예비교사들의 교육연한에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 마. 현직교사들과 예비교사들의 STS 인지상황과 인지경로, 교사교육의 참여의지는 어떠한가? 이러한 연구문제에 따라 서울 경기 지역의 유치원에 재직 중인 공·사립 유치원 교사 245명과 서울 경기 지역의 3년제 및 4년제 대학교의 유아교육과에 재학 중인 졸업반 학생(예비교사) 256명을 대상으로 교사들의 STS 상호작용에 대한 신념 조사를 위한 검사도구인 TBA-STS를 사용하여 반응을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 현직교사와 예비교사의 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 예비교사보다 현직교사가 단순한 견해(합리적이지 않은 견해)를 나타내는 문항이 더 많았으며 11문항 중 4개의 문항에서 두 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 현직교사들을 경력에 따라 세 집단으로 나누어 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 세 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 가장 높았으며 세 집단 모두 응답한 양상은 비슷하게 나타나 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 현직교사의 근무기관 유형별(국공립 및 사립) STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 역시 두 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 높았으며 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 예비교사들의 교육연한(3년제 및 4년제)에 따른 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 4년제 학교에 재학 중인 예비교사 보다 3년제 학교에 재학 중인 예비교사들이 더 단순한 견해를 나타낸 문항이 있었으나, 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 다섯째, 현직 및 예비교사의 STS 인지상황을 조사한 결과 처음 보았다는 응답이 가장 많았으며 현직교사와 예비교사 모두 STS 교사교육에 대한 참의 의지가 높게 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 아직 유아교육 분야에서는 현직교사와 예비교사 모두에게 STS에 관한 교육이 거의 이루어 지지 않았다는 것을 알 수 있다. 그러나 현직교사와 예비교사 모두 STS 교사 교육에 대한 참여 의지는 높게 나타났으므로 유아교사를 위한 STS 교육 프로그램이 개발된다면 유아과학교육에서도 STS를 도입할 수 있을 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 유아교육분야에서도 STS를 적용할 수 있는 다양한 연구가 이루어져야하며 둘째, STS 유아과학교육의 프로그램 개발의 기초로서 유치원 교육과정의 지도서 속에 STS에 관한 내용이 어떻게 반영이 되어 있는지 연구를 해 볼 필요가 있다. 셋째, 유아교사를 대상으로 하는 STS 상호작용에 대한 신념을 검사하는 도구의 개발이 필요하며 넷째, 예비교사를 위한 대학교육에서 STS 관련 내용을 반영 할 것이 요구된다. 그리고 마지막으로 현직교사를 위한 연수에서도 STS 관련 내용을 확대해야 한다.
유아과학교육은 과학적 지식인을 기르는 것 보다는 과학적 소양을 함양하는 것을 목적으로 하고 있다. 이러한 유아과학교육의 목적은 개인의 과학적 소양의 함양을 통해 미래를 준비하고자 하는 STS 교육의 목적과도 깊은 관련이 있으며, 이러한 STS 교육은 통합적인 교육활동이 이루어지는 시기인 유아기에 적절하다. 그리고 유아를 교육하는데 가장 중요한 요인은 교사이며 교사가 가지고 있는 신념은 유아들에게 많은 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 최근 과학교육의 새로운 관심사로 떠오르고 있는 STS 접근에 대한 현직교사와 예비교사의 상호작용에 대한 신념을 알아보는데 목적을 두었다. 그리고 이 연구를 통해 현직교사에 대한 STS 과학교육 연수의 필요성과 예비 교사를 양성하는 대학에서 STS에 대해 다루어야 할 필요성을 발견하고, STS를 유아과학교육에 적용하기 위한 프로그램을 개발하는 데 기초를 제공하고자 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 가. 현직교사들과 예비교사들은 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대하여 어떠한 신념을 가지고 있는가? 나. 현직교사들의 경력에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 다. 현직교사들의 근무기관의 설립유형에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 라. 예비교사들의 교육연한에 따른 과학 및 기술의 본질과 STS 상호작용에 대한 신념은 어떠한 차이가 있는가? 마. 현직교사들과 예비교사들의 STS 인지상황과 인지경로, 교사교육의 참여의지는 어떠한가? 이러한 연구문제에 따라 서울 경기 지역의 유치원에 재직 중인 공·사립 유치원 교사 245명과 서울 경기 지역의 3년제 및 4년제 대학교의 유아교육과에 재학 중인 졸업반 학생(예비교사) 256명을 대상으로 교사들의 STS 상호작용에 대한 신념 조사를 위한 검사도구인 TBA-STS를 사용하여 반응을 분석해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 현직교사와 예비교사의 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 예비교사보다 현직교사가 단순한 견해(합리적이지 않은 견해)를 나타내는 문항이 더 많았으며 11문항 중 4개의 문항에서 두 집단 간 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 현직교사들을 경력에 따라 세 집단으로 나누어 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 세 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 가장 높았으며 세 집단 모두 응답한 양상은 비슷하게 나타나 집단 간 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 셋째, 현직교사의 근무기관 유형별(국공립 및 사립) STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 역시 두 집단 모두 단순한 견해를 나타내는 비율이 높았으며 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 예비교사들의 교육연한(3년제 및 4년제)에 따른 STS 상호작용에 대한 신념을 분석한 결과 4년제 학교에 재학 중인 예비교사 보다 3년제 학교에 재학 중인 예비교사들이 더 단순한 견해를 나타낸 문항이 있었으나, 두 집단 간 유의미한 차이는 나타나지 않았다. 다섯째, 현직 및 예비교사의 STS 인지상황을 조사한 결과 처음 보았다는 응답이 가장 많았으며 현직교사와 예비교사 모두 STS 교사교육에 대한 참의 의지가 높게 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 아직 유아교육 분야에서는 현직교사와 예비교사 모두에게 STS에 관한 교육이 거의 이루어 지지 않았다는 것을 알 수 있다. 그러나 현직교사와 예비교사 모두 STS 교사 교육에 대한 참여 의지는 높게 나타났으므로 유아교사를 위한 STS 교육 프로그램이 개발된다면 유아과학교육에서도 STS를 도입할 수 있을 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 유아교육분야에서도 STS를 적용할 수 있는 다양한 연구가 이루어져야하며 둘째, STS 유아과학교육의 프로그램 개발의 기초로서 유치원 교육과정의 지도서 속에 STS에 관한 내용이 어떻게 반영이 되어 있는지 연구를 해 볼 필요가 있다. 셋째, 유아교사를 대상으로 하는 STS 상호작용에 대한 신념을 검사하는 도구의 개발이 필요하며 넷째, 예비교사를 위한 대학교육에서 STS 관련 내용을 반영 할 것이 요구된다. 그리고 마지막으로 현직교사를 위한 연수에서도 STS 관련 내용을 확대해야 한다.
The purpose of Children's science education doesn't lie in raising science intellectuals, but in building up their science knowledge. This is related to STS education, which pursues the preparation for the future by building up individual's science knowledge and also has a great effect on childhood ...
The purpose of Children's science education doesn't lie in raising science intellectuals, but in building up their science knowledge. This is related to STS education, which pursues the preparation for the future by building up individual's science knowledge and also has a great effect on childhood when fully integrated education could be carried out through STS education. In addition, the most important factor in teaching young children is a teacher, and the beliefs that teachers have in their mind affect a lot on them. Therefore, the purpose of this study is to find out the beliefs that preliminary and in-service teachers have on STS approach which has recently become the main subject of interest in the field of science education. Also, this study can bring about the necessity of STS science education for teachers in service, and the university educating preliminary teachers by providing the fundamental issues for program development to apply STS into children's science education. The study issues are as below. A. What kind of beliefs do the preliminary and in-service teachers have on the interaction between the nature of science & technology and STS? B. What are the differences of beliefs on the nature of science & technology and STS according to the work experience of teachers in service? C. Is there any difference in beliefs regarding the interaction between the nature of science & technology and STS according to the organization and the type of establishment of teachers in service? D. What are the differences of beliefs on the nature of science & technology and STS according to the length of education of preliminary teachers? E. How are STS recognition, route for recognition, and willingness of participation of the preliminary and in-service teachers? According to these queries, TBA-STA method for the belif investigation on STS interaction is used targeting two hundred forty five kindergarten teachers from the public and private kindergartens in Seoul and Kyunggi area and two hundred fifty six graduating class students from the department of early childhoold education in 3 or 4-year universities in Seoul and Kyunggi area. The result is as follows. First, the result shows that more in-service teachers have answered simple point of view(non rational) than the preliminary teachers to the belief of STS interaction, and four out of eleven questions show the meaningful difference within the groups. Second, teachers in service are divided into three groups to analyze the belief of STS interaction and the result shows all of three groups recorded simple point of view and there is no meaningful difference here. Third, the analysis on the belief of STS interaction according to the type of organization(public and private) shows the more preliminary teachers from 3-year universities prefer simpler point of view over those from 4-year universities and there is no meaningful difference here. Fourth, the belief of STS interaction according to the length of education(3-year and 4-year) records that the preliminary teachers from 3-year university has simpler point of view comparing to the 4-year univeristy students, and there is no meaningful difference here. Fifth, the analysis on the STS recognition of the preliminary and in-service teachers shows the both groups are all new to STS and they have strong willingness to join STS teachers' training. With this, it can be said that the education on STS is almost new to both of the preliminary and in-service teachers. However, developing STS educational program for the preliminary and in-service teachers will inspire the willingness of participation and bring forward the introduction of STS in the field of children's science education. Based on these results, the follow can be suggested. First, diverse study should be made on the application of STS in the field of children's science education, second, it is necessary to research how the manual sees STS as a fundamental factors for program development, third, a tool for examination of the belief on STS interaction is necessary, and forth, STS needs to be updated on the teaching materials used in university. Finally, STS related training session targeted for teachers in service should be expanded.
The purpose of Children's science education doesn't lie in raising science intellectuals, but in building up their science knowledge. This is related to STS education, which pursues the preparation for the future by building up individual's science knowledge and also has a great effect on childhood when fully integrated education could be carried out through STS education. In addition, the most important factor in teaching young children is a teacher, and the beliefs that teachers have in their mind affect a lot on them. Therefore, the purpose of this study is to find out the beliefs that preliminary and in-service teachers have on STS approach which has recently become the main subject of interest in the field of science education. Also, this study can bring about the necessity of STS science education for teachers in service, and the university educating preliminary teachers by providing the fundamental issues for program development to apply STS into children's science education. The study issues are as below. A. What kind of beliefs do the preliminary and in-service teachers have on the interaction between the nature of science & technology and STS? B. What are the differences of beliefs on the nature of science & technology and STS according to the work experience of teachers in service? C. Is there any difference in beliefs regarding the interaction between the nature of science & technology and STS according to the organization and the type of establishment of teachers in service? D. What are the differences of beliefs on the nature of science & technology and STS according to the length of education of preliminary teachers? E. How are STS recognition, route for recognition, and willingness of participation of the preliminary and in-service teachers? According to these queries, TBA-STA method for the belif investigation on STS interaction is used targeting two hundred forty five kindergarten teachers from the public and private kindergartens in Seoul and Kyunggi area and two hundred fifty six graduating class students from the department of early childhoold education in 3 or 4-year universities in Seoul and Kyunggi area. The result is as follows. First, the result shows that more in-service teachers have answered simple point of view(non rational) than the preliminary teachers to the belief of STS interaction, and four out of eleven questions show the meaningful difference within the groups. Second, teachers in service are divided into three groups to analyze the belief of STS interaction and the result shows all of three groups recorded simple point of view and there is no meaningful difference here. Third, the analysis on the belief of STS interaction according to the type of organization(public and private) shows the more preliminary teachers from 3-year universities prefer simpler point of view over those from 4-year universities and there is no meaningful difference here. Fourth, the belief of STS interaction according to the length of education(3-year and 4-year) records that the preliminary teachers from 3-year university has simpler point of view comparing to the 4-year univeristy students, and there is no meaningful difference here. Fifth, the analysis on the STS recognition of the preliminary and in-service teachers shows the both groups are all new to STS and they have strong willingness to join STS teachers' training. With this, it can be said that the education on STS is almost new to both of the preliminary and in-service teachers. However, developing STS educational program for the preliminary and in-service teachers will inspire the willingness of participation and bring forward the introduction of STS in the field of children's science education. Based on these results, the follow can be suggested. First, diverse study should be made on the application of STS in the field of children's science education, second, it is necessary to research how the manual sees STS as a fundamental factors for program development, third, a tool for examination of the belief on STS interaction is necessary, and forth, STS needs to be updated on the teaching materials used in university. Finally, STS related training session targeted for teachers in service should be expanded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.