21세기 무한경쟁의 시대에 들어서면서 국내 대학도 이제는 세계화에 발 맞춰 중국을 비롯한 여러 나라들로부터 많은 유학생들이 증가하고 있다. 국내 대학들 간의 경쟁에서 세계 대학들과 경쟁으로 시야를 넓혀야 비로소 국제 경쟁력을 갖춘 대학으로 평가 받는 시대가 온 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 중국유학생들을 대상자로 그들의 일반적 특성과 실제로 경험하는 언어적, 생활적, 문화적 적응을 분석함으로써, 빠른 기간 내에 한국문화에 잘 적응하고, 한국생활을 잘 할 수 있게 하는 데 있다. 특히 그 목적은 중국유학생들이 처한 난제를 학교 측에 반영하여 대학의 발전을 도모하는 동시에 외국인 유학생 관리전략을 제시하고 이들이 성공적인 유학생활을 하도록 도울 수 있는 방안을 종합적으로 마련하고자 한다. 연구내용은 세 가지 영역으로 언어적 영역, 생활적 영역, 문화적 영역으로 나누었으며 학생들이 적응실태를 파악하고자 한다. 본 연구의 조사는 설문지조사를 활용하여 자료를 수집하였다. 조사대상은 H대학교에 재학 중인 전체 중국인학생 즉 어학연수생, 학부생, 대학원생을 포함하여 61명으로 구성되었으며 중국 유학생들의 언어적, 생활적, 문화적 적응과 만족도를 분석하기 위한 본 연구의 자료처리는 SPSS14.0으로 집단 간 차이검증을 위한 배경 변인별 응답율의 χ2 검증을 실시하였다. 이러한 ...
21세기 무한경쟁의 시대에 들어서면서 국내 대학도 이제는 세계화에 발 맞춰 중국을 비롯한 여러 나라들로부터 많은 유학생들이 증가하고 있다. 국내 대학들 간의 경쟁에서 세계 대학들과 경쟁으로 시야를 넓혀야 비로소 국제 경쟁력을 갖춘 대학으로 평가 받는 시대가 온 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 중국유학생들을 대상자로 그들의 일반적 특성과 실제로 경험하는 언어적, 생활적, 문화적 적응을 분석함으로써, 빠른 기간 내에 한국문화에 잘 적응하고, 한국생활을 잘 할 수 있게 하는 데 있다. 특히 그 목적은 중국유학생들이 처한 난제를 학교 측에 반영하여 대학의 발전을 도모하는 동시에 외국인 유학생 관리전략을 제시하고 이들이 성공적인 유학생활을 하도록 도울 수 있는 방안을 종합적으로 마련하고자 한다. 연구내용은 세 가지 영역으로 언어적 영역, 생활적 영역, 문화적 영역으로 나누었으며 학생들이 적응실태를 파악하고자 한다. 본 연구의 조사는 설문지조사를 활용하여 자료를 수집하였다. 조사대상은 H대학교에 재학 중인 전체 중국인학생 즉 어학연수생, 학부생, 대학원생을 포함하여 61명으로 구성되었으며 중국 유학생들의 언어적, 생활적, 문화적 적응과 만족도를 분석하기 위한 본 연구의 자료처리는 SPSS14.0으로 집단 간 차이검증을 위한 배경 변인별 응답율의 χ2 검증을 실시하였다. 이러한 통계적 방법에 의해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 소속대학교에 유학중인 중국인 유학생들이 소속대학교 언어프로그램에 만족한다는 반응이 높게 나타났으며 또한 언어 프로그램이 학부수업에 도움이 된다고 하였다. 의사소통능력, 교수 강의 이해정도, 과제수행은 모두 보통이며 미디어나 신문은 이해하지 못하는 것으로 나타났다. 언어적 영역에서 현재 학생들이 제일 어려움을 겪는 문제는 학기시험 응시 수준이었다. 이는 학생들이 한국어 쓰기에 취약하다는 것으로 보여준다. 둘째, 거주지에 대한 만족도에서는 현재 학생들이 자신의 생활하고 있는 거주지에 만족한다는 반응이 높게 나타났으며 대부분 학생들이 학교 기숙사와 학교 근처에 있는 원룸에서 생활하고 있는 것으로 나타났다. 또한 소속대학교 생활환경에 만족하고 있고 한국유학을 잘 선택했다고 생각하고 있으며 교수님 및 학생들의 도움도 받는 정도로 나타났다. 아르바이트 하는 횟수는 2∼3일/1주로 나타났으며 용돈은 월 평균 30만 원 정도 쓰고 있는 것으로 나타났다. 한국 유학중 가장 어려운 문제는 언어적인 문제가 가장 높은 비중을 차지하였으며 다음은 경제적인 문제로 나타났다. 이런 언어적인 문제는 또한 한국친구들을 사귀지 못하는 원인으로 연결된다. 셋째, 문화적 영역에서 학생들은 한국의 영화나 드라마를 가장 즐겨보는 것으로 나타났으며 또한 한류에 대해 아는 정도도 비교적 높은 편이었다. 한국의 문화와 예의범절, 여가 문화 적응은 중간 정도로 나타났지만 한국의 명승고적에 대한 이해가 가장 낮은 것으로 나타났다. 결론적으로 중국유학생의 한국 대학생활 적응에 관한 연구를 통하여 현재 소속대학교에 재학 중인 외국인 유학생들의 실태를 언어적 측면, 생활적 측면, 문화적 측면으로 파악하는데 도움이 될 것으로 생각된다. 그러나 본 연구의 결과가 제한적인 조건에서 추진된 만큼 보다 많고 다양한 표본을 대상으로 하여 후속 연구가 수행됨으로써 연구결과의 일반화 가능성을 높일 필요가 있다고 본다. 외국인 학생들의 실태조사를 통하여 소속대학교는 세계화된 대학을 구축하기 위한 기반을 마련하고, 중국인 유학생들의 대학생활 적응에 관한 실태를 조사함으로써 그들이 한국에서 유학하는 동안 보다 잘 적응할 수 있는 계기를 마련해주어야 한다.
21세기 무한경쟁의 시대에 들어서면서 국내 대학도 이제는 세계화에 발 맞춰 중국을 비롯한 여러 나라들로부터 많은 유학생들이 증가하고 있다. 국내 대학들 간의 경쟁에서 세계 대학들과 경쟁으로 시야를 넓혀야 비로소 국제 경쟁력을 갖춘 대학으로 평가 받는 시대가 온 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 중국유학생들을 대상자로 그들의 일반적 특성과 실제로 경험하는 언어적, 생활적, 문화적 적응을 분석함으로써, 빠른 기간 내에 한국문화에 잘 적응하고, 한국생활을 잘 할 수 있게 하는 데 있다. 특히 그 목적은 중국유학생들이 처한 난제를 학교 측에 반영하여 대학의 발전을 도모하는 동시에 외국인 유학생 관리전략을 제시하고 이들이 성공적인 유학생활을 하도록 도울 수 있는 방안을 종합적으로 마련하고자 한다. 연구내용은 세 가지 영역으로 언어적 영역, 생활적 영역, 문화적 영역으로 나누었으며 학생들이 적응실태를 파악하고자 한다. 본 연구의 조사는 설문지조사를 활용하여 자료를 수집하였다. 조사대상은 H대학교에 재학 중인 전체 중국인학생 즉 어학연수생, 학부생, 대학원생을 포함하여 61명으로 구성되었으며 중국 유학생들의 언어적, 생활적, 문화적 적응과 만족도를 분석하기 위한 본 연구의 자료처리는 SPSS14.0으로 집단 간 차이검증을 위한 배경 변인별 응답율의 χ2 검증을 실시하였다. 이러한 통계적 방법에 의해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 소속대학교에 유학중인 중국인 유학생들이 소속대학교 언어프로그램에 만족한다는 반응이 높게 나타났으며 또한 언어 프로그램이 학부수업에 도움이 된다고 하였다. 의사소통능력, 교수 강의 이해정도, 과제수행은 모두 보통이며 미디어나 신문은 이해하지 못하는 것으로 나타났다. 언어적 영역에서 현재 학생들이 제일 어려움을 겪는 문제는 학기시험 응시 수준이었다. 이는 학생들이 한국어 쓰기에 취약하다는 것으로 보여준다. 둘째, 거주지에 대한 만족도에서는 현재 학생들이 자신의 생활하고 있는 거주지에 만족한다는 반응이 높게 나타났으며 대부분 학생들이 학교 기숙사와 학교 근처에 있는 원룸에서 생활하고 있는 것으로 나타났다. 또한 소속대학교 생활환경에 만족하고 있고 한국유학을 잘 선택했다고 생각하고 있으며 교수님 및 학생들의 도움도 받는 정도로 나타났다. 아르바이트 하는 횟수는 2∼3일/1주로 나타났으며 용돈은 월 평균 30만 원 정도 쓰고 있는 것으로 나타났다. 한국 유학중 가장 어려운 문제는 언어적인 문제가 가장 높은 비중을 차지하였으며 다음은 경제적인 문제로 나타났다. 이런 언어적인 문제는 또한 한국친구들을 사귀지 못하는 원인으로 연결된다. 셋째, 문화적 영역에서 학생들은 한국의 영화나 드라마를 가장 즐겨보는 것으로 나타났으며 또한 한류에 대해 아는 정도도 비교적 높은 편이었다. 한국의 문화와 예의범절, 여가 문화 적응은 중간 정도로 나타났지만 한국의 명승고적에 대한 이해가 가장 낮은 것으로 나타났다. 결론적으로 중국유학생의 한국 대학생활 적응에 관한 연구를 통하여 현재 소속대학교에 재학 중인 외국인 유학생들의 실태를 언어적 측면, 생활적 측면, 문화적 측면으로 파악하는데 도움이 될 것으로 생각된다. 그러나 본 연구의 결과가 제한적인 조건에서 추진된 만큼 보다 많고 다양한 표본을 대상으로 하여 후속 연구가 수행됨으로써 연구결과의 일반화 가능성을 높일 필요가 있다고 본다. 외국인 학생들의 실태조사를 통하여 소속대학교는 세계화된 대학을 구축하기 위한 기반을 마련하고, 중국인 유학생들의 대학생활 적응에 관한 실태를 조사함으로써 그들이 한국에서 유학하는 동안 보다 잘 적응할 수 있는 계기를 마련해주어야 한다.
In the twenty-first century with the development of globalization and fierce competition, domestic universities are also moving towards internationalization. More and more overseas students from China and other countries come to study in Korea. Therefore the domestic universities have to compete wit...
In the twenty-first century with the development of globalization and fierce competition, domestic universities are also moving towards internationalization. More and more overseas students from China and other countries come to study in Korea. Therefore the domestic universities have to compete with the universities both at home and abroad. On the basis of general characteristics of Chinese overseas students, this study aims to analyze their adapting eχtent of language, life and culture so as to help them to adapt to the Korean culture quickly and promote the development of universities. The study can also provide the school with management policy of foreign students and assist them in completing the plan of studying abroad. The content of study is divided into three parts: language adapting capability, life adapting capability and culture adapting capability. The acquisition of materials is based on questionnaire survey, and the objects of questionnaire are 61 Chinese overseas students at Hankyong National University, including language learners, undergraduates, postgraduates and so on. SPSS 14.0 is used to analyze Chinese overseas students' adapting and satisfactory eχtent of language, life and culture and take the χ2 verification based on the variables response rate is used to verify the differences between various collectives. Based on this statistical method, the results of this study are as follows: Firstly, most overseas students are satisfied with the language programs of their universities, which are helpful to the study of undergraduates; but they are not so satisfied with their capabilities of language communication, understanding the professor's lessons and finishing the assignment. Most of them can not understand the content of TV and newspapers. The fact that most language learners have great difficulties in term eχaminations indicates the poor writing capability of students. Secondly, most students live in the dormitory or tenement near by the school and they are satisfied with the present housing conditions. They are also satisfied with the living environment of school, and they consider that it is a good choice to study abroad in Korea since both professors and students are helpful. What is more, the students do part-time jobs two or three times a week, and average monthly pin money is 300,000. The biggest problems the overseas students may face are language problem and economic issue and the language problem hinder them from making friends with Koreans. Thirdly, as for the culture aspect, most students like watching Korean movies and TV drama programs and know the Korean tide. As for the Korean culture, etiquette and folk-custom, most students know a little. As for the places of historical interest in Korea, most students know nothing. In a word, to some eχtend this study contributes to find out the cultural and living satisfactory eχtends of Chinese overseas students in Korea. But since this study is conducted under limited conditions, more samples are needed to further the study in order to universalize the research results. Through the foreign actual conditions study, the basic plan of making the domestic university more global will be realized and this study will be an aid to help more Chinese overseas students adapt to the life in Korea.
In the twenty-first century with the development of globalization and fierce competition, domestic universities are also moving towards internationalization. More and more overseas students from China and other countries come to study in Korea. Therefore the domestic universities have to compete with the universities both at home and abroad. On the basis of general characteristics of Chinese overseas students, this study aims to analyze their adapting eχtent of language, life and culture so as to help them to adapt to the Korean culture quickly and promote the development of universities. The study can also provide the school with management policy of foreign students and assist them in completing the plan of studying abroad. The content of study is divided into three parts: language adapting capability, life adapting capability and culture adapting capability. The acquisition of materials is based on questionnaire survey, and the objects of questionnaire are 61 Chinese overseas students at Hankyong National University, including language learners, undergraduates, postgraduates and so on. SPSS 14.0 is used to analyze Chinese overseas students' adapting and satisfactory eχtent of language, life and culture and take the χ2 verification based on the variables response rate is used to verify the differences between various collectives. Based on this statistical method, the results of this study are as follows: Firstly, most overseas students are satisfied with the language programs of their universities, which are helpful to the study of undergraduates; but they are not so satisfied with their capabilities of language communication, understanding the professor's lessons and finishing the assignment. Most of them can not understand the content of TV and newspapers. The fact that most language learners have great difficulties in term eχaminations indicates the poor writing capability of students. Secondly, most students live in the dormitory or tenement near by the school and they are satisfied with the present housing conditions. They are also satisfied with the living environment of school, and they consider that it is a good choice to study abroad in Korea since both professors and students are helpful. What is more, the students do part-time jobs two or three times a week, and average monthly pin money is 300,000. The biggest problems the overseas students may face are language problem and economic issue and the language problem hinder them from making friends with Koreans. Thirdly, as for the culture aspect, most students like watching Korean movies and TV drama programs and know the Korean tide. As for the Korean culture, etiquette and folk-custom, most students know a little. As for the places of historical interest in Korea, most students know nothing. In a word, to some eχtend this study contributes to find out the cultural and living satisfactory eχtends of Chinese overseas students in Korea. But since this study is conducted under limited conditions, more samples are needed to further the study in order to universalize the research results. Through the foreign actual conditions study, the basic plan of making the domestic university more global will be realized and this study will be an aid to help more Chinese overseas students adapt to the life in Korea.
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