이 연구의 목적은 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 초등학교 3학년 학생들에게 적용하여 프로그램이 그들의 음악적성 발달에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구 내용은 첫째, 오르프의 교육철학과 오르프 슐베르크에 관련된 문헌 및 선행연구의 고찰이다. 둘째, 음악적성의 개념, 특성, 측정방법 및 교육적 의미의 이론적 고찰이다. 셋째, 초등학교 3학년 학생들의 음악적 성장 특성을 연구하여 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 개발한다. 넷째, 2008년 4월 8일부터 2008년 5월 27일까지 8주에 걸쳐 실험집단과 통제집단에 공통 적용 수업을 실시하고, 총 12회 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 실험집단에 따로 적용하여 학생들의 음악적성에 미치는 영향을 분석한다. 연구 방법은 음악적성의 수준에서 동질성 검사를 거친 부산시 서구 소재 D초등학교 3학년 2개 반 60명을 대상으로 실험집단(30명)과 통제집단(30명)으로 나누어 현경실의 한국음악적성검사와 설문지 결과 비교를 통해 양적 연구를 하였으며, 이와 더불어 실험집단을 대상으로 프로그램 수업 매 차시마다 기록한 교사 관찰 기록지의 비교를 통해 ...
이 연구의 목적은 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 초등학교 3학년 학생들에게 적용하여 프로그램이 그들의 음악적성 발달에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구 내용은 첫째, 오르프의 교육철학과 오르프 슐베르크에 관련된 문헌 및 선행연구의 고찰이다. 둘째, 음악적성의 개념, 특성, 측정방법 및 교육적 의미의 이론적 고찰이다. 셋째, 초등학교 3학년 학생들의 음악적 성장 특성을 연구하여 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 개발한다. 넷째, 2008년 4월 8일부터 2008년 5월 27일까지 8주에 걸쳐 실험집단과 통제집단에 공통 적용 수업을 실시하고, 총 12회 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 실험집단에 따로 적용하여 학생들의 음악적성에 미치는 영향을 분석한다. 연구 방법은 음악적성의 수준에서 동질성 검사를 거친 부산시 서구 소재 D초등학교 3학년 2개 반 60명을 대상으로 실험집단(30명)과 통제집단(30명)으로 나누어 현경실의 한국음악적성검사와 설문지 결과 비교를 통해 양적 연구를 하였으며, 이와 더불어 실험집단을 대상으로 프로그램 수업 매 차시마다 기록한 교사 관찰 기록지의 비교를 통해 질적 연구를 병행한 후, 프로그램이 음악적성에 미치는 교육적 효과를 검증하였다. 이를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 리듬적성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램은 서양음악의 리듬적성과 한국음악의 리듬적성 발달에도 긍정적인 영향을 주었으며, 특히 서양음악의 리듬적성 발달에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 가락적성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램은 서양음악의 가락적성 발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으나, 한국음악의 가락적성은 사전/사후 검사를 t-test 하여 비교한 결과, 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 이는 오르프 슐베르크가 서양음악 중심으로 내용이 구성되어 있으며, 수록된 예제곡들의 음계와 한국음악의 오음음계와 차이가 나기 때문으로 분석된다. 따라서 프로그램에 한국음악을 비롯한 다양한 음악의 가락활동을 추가한다면 학생들의 가락적성 발달에 더 큰 영향을 줄 것이다. 셋째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 음악적성의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 프로그램을 통해 학생들이 다양한 타악기를 활용한 연주 활동과, 신체 표현, 창작 활동, 즉흥 연주 등의 음악적 경험을 함으로써 음악을 더욱 좋아하게 되고, 음악활동에 대한 자신감을 더 많이 갖게 된 것으로 분석된다. 요컨대, 본 연구를 통해 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램이 학생들이 가지고 있는 음악적성의 리듬적성, 가락적성 향상에 큰 영향을 주며, 정의적 영역에도 긍정적 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 학생들이 다양한 음악 활동을 직접 체험함으로써 느끼는 음악의 아름다움과 즐거움은 그들의 음악적성 발달에 긍정적 영향을 미친다. 음악은 모든 어린이의 것이며, 서로 조금씩 능력과 취향이 다른 그들이 음악의 심미적 체험을 통해 그들 속에 잠재되어 있는 나름의 음악적성을 발현할 수 있도록 돕는 것이야말로 음악 교사의 역할이라고 생각한다.
이 연구의 목적은 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 초등학교 3학년 학생들에게 적용하여 프로그램이 그들의 음악적성 발달에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 연구 내용은 첫째, 오르프의 교육철학과 오르프 슐베르크에 관련된 문헌 및 선행연구의 고찰이다. 둘째, 음악적성의 개념, 특성, 측정방법 및 교육적 의미의 이론적 고찰이다. 셋째, 초등학교 3학년 학생들의 음악적 성장 특성을 연구하여 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 개발한다. 넷째, 2008년 4월 8일부터 2008년 5월 27일까지 8주에 걸쳐 실험집단과 통제집단에 공통 적용 수업을 실시하고, 총 12회 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램을 실험집단에 따로 적용하여 학생들의 음악적성에 미치는 영향을 분석한다. 연구 방법은 음악적성의 수준에서 동질성 검사를 거친 부산시 서구 소재 D초등학교 3학년 2개 반 60명을 대상으로 실험집단(30명)과 통제집단(30명)으로 나누어 현경실의 한국음악적성검사와 설문지 결과 비교를 통해 양적 연구를 하였으며, 이와 더불어 실험집단을 대상으로 프로그램 수업 매 차시마다 기록한 교사 관찰 기록지의 비교를 통해 질적 연구를 병행한 후, 프로그램이 음악적성에 미치는 교육적 효과를 검증하였다. 이를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 리듬적성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램은 서양음악의 리듬적성과 한국음악의 리듬적성 발달에도 긍정적인 영향을 주었으며, 특히 서양음악의 리듬적성 발달에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 가락적성 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 프로그램은 서양음악의 가락적성 발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으나, 한국음악의 가락적성은 사전/사후 검사를 t-test 하여 비교한 결과, 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 이는 오르프 슐베르크가 서양음악 중심으로 내용이 구성되어 있으며, 수록된 예제곡들의 음계와 한국음악의 오음음계와 차이가 나기 때문으로 분석된다. 따라서 프로그램에 한국음악을 비롯한 다양한 음악의 가락활동을 추가한다면 학생들의 가락적성 발달에 더 큰 영향을 줄 것이다. 셋째, 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램은 학생들의 음악적성의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 프로그램을 통해 학생들이 다양한 타악기를 활용한 연주 활동과, 신체 표현, 창작 활동, 즉흥 연주 등의 음악적 경험을 함으로써 음악을 더욱 좋아하게 되고, 음악활동에 대한 자신감을 더 많이 갖게 된 것으로 분석된다. 요컨대, 본 연구를 통해 오르프 슐베르크를 활용한 프로그램이 학생들이 가지고 있는 음악적성의 리듬적성, 가락적성 향상에 큰 영향을 주며, 정의적 영역에도 긍정적 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 학생들이 다양한 음악 활동을 직접 체험함으로써 느끼는 음악의 아름다움과 즐거움은 그들의 음악적성 발달에 긍정적 영향을 미친다. 음악은 모든 어린이의 것이며, 서로 조금씩 능력과 취향이 다른 그들이 음악의 심미적 체험을 통해 그들 속에 잠재되어 있는 나름의 음악적성을 발현할 수 있도록 돕는 것이야말로 음악 교사의 역할이라고 생각한다.
The purpose of this research was to verify the effects of the music program that came up with using Orff Schulwerk method on musical aptitude of elementary 3rd graders, having this music program applied to those children. Included in the research contents are: First, it was a close review on the lit...
The purpose of this research was to verify the effects of the music program that came up with using Orff Schulwerk method on musical aptitude of elementary 3rd graders, having this music program applied to those children. Included in the research contents are: First, it was a close review on the literatures related to Orff’s philosophy of Education, and Orff Schulwerk method, as well as the precedent researches. Second, it was a theoretical examination of the concept of musical aptitude, and characteristics, measurement method, and educational significance. Third, it was development of a program using Orff Schulwerk, having studied the features of musical growth of elementary 3rd graders. Fourth, the developed program was applied to both the test group and control group commonly, and the classes were conducted from April 8 to May 27, 2008, for eight weeks, and having applied the program that developed by using Orff Schulwerk method to the test group separately 12 times in total, the effects on the musical aptitude of children were analyzed accordingly. As to test method, 60 third-grade students in the two classes from D elementary school located in Seo-gu, Busan, who completed the test for equality at the level of musical aptitude were selected as the subjects of this survey, and these children were divided into the test group (30 kids), and the control group (30 kids) respectively. And a quantitative study was conducted through comparisons between the results derived from Korea Musical Aptitude Test designed by Hyeon Gyeong-sil and from the questionnaires. In addition to, a qualitative study was also conducted through comparisons between the observation records, which were recorded by the teacher at every programmed class for children belonged to the test group, then after, educational effects of the program on musical aptitude were verified. Conclusions drawn from these researches are as follows: First, results from research indicated that the program utilizing Orff Schulwerk had positive effects on development of rhythmic aptitude of school children. Also the research results showed that the program had positive impacts on the developments of rhythmic aptitude of western music, as well as the rhythmic aptitude of Korean tradition music, and that, in particular, this program had a great deal of influence on the development of rhythmic aptitude of western music. Second, results from researches revealed that the program utilizing Orff Schulwerk had positive effects on the development of rhythmic pattern aptitude of school children. And, research results showed that this program had a positive effect on the development of rhythmic pattern of western music, however, the results of comparison between the results derived from t-test of pre/post test revealed that there were no statistical significances in the rhythmic pattern aptitude of Korean traditional music. The results of analyses can be interpreted that Orff Schulwerk method consists mainly of western music, and also there are differences between the musical scale of sample repertoire that listed in the program and pentatonic scale of Korean traditional music. Therefore, if learning activities related to rhythmic patterns of diverse music including Korean traditional music are added to this program, it shall have a greater influence on the development of rhythmic pattern aptitude of school children. Third, the research results revealed that the program utilizing Orff Schulwerk had a positive influence on affective domain of musical aptitude of school children. These results from analyses can be interpreted that, through this program, young children become fonder of music by gaining musical experiences by participating in activities to play music using a variety of percussion instruments, bodily expression, composition activity, and improvisation, etc., and that, through this program, children have become more confident in music activities. In short, through these researches, the researcher could have learned that the program utilizing Orff Schulwerk method had a great deal of effects on improvements of rhythmic aptitude, and also rhythmic pattern aptitude of school children among their musical aptitudes, and that this program had a positive impact on affective domain as well. Beauty and joy of music that may feel or gain through hands-on experiences of a variety of music activities have positive influences on the developments of children’s musical aptitude. Music is to be shared by all children. And, in this context, it is thought that the role of music teacher is to help children reveal their own musical aptitude latent inside them through their aesthetic experience in music, whose ability and preferences are a little bit different from one another.
The purpose of this research was to verify the effects of the music program that came up with using Orff Schulwerk method on musical aptitude of elementary 3rd graders, having this music program applied to those children. Included in the research contents are: First, it was a close review on the literatures related to Orff’s philosophy of Education, and Orff Schulwerk method, as well as the precedent researches. Second, it was a theoretical examination of the concept of musical aptitude, and characteristics, measurement method, and educational significance. Third, it was development of a program using Orff Schulwerk, having studied the features of musical growth of elementary 3rd graders. Fourth, the developed program was applied to both the test group and control group commonly, and the classes were conducted from April 8 to May 27, 2008, for eight weeks, and having applied the program that developed by using Orff Schulwerk method to the test group separately 12 times in total, the effects on the musical aptitude of children were analyzed accordingly. As to test method, 60 third-grade students in the two classes from D elementary school located in Seo-gu, Busan, who completed the test for equality at the level of musical aptitude were selected as the subjects of this survey, and these children were divided into the test group (30 kids), and the control group (30 kids) respectively. And a quantitative study was conducted through comparisons between the results derived from Korea Musical Aptitude Test designed by Hyeon Gyeong-sil and from the questionnaires. In addition to, a qualitative study was also conducted through comparisons between the observation records, which were recorded by the teacher at every programmed class for children belonged to the test group, then after, educational effects of the program on musical aptitude were verified. Conclusions drawn from these researches are as follows: First, results from research indicated that the program utilizing Orff Schulwerk had positive effects on development of rhythmic aptitude of school children. Also the research results showed that the program had positive impacts on the developments of rhythmic aptitude of western music, as well as the rhythmic aptitude of Korean tradition music, and that, in particular, this program had a great deal of influence on the development of rhythmic aptitude of western music. Second, results from researches revealed that the program utilizing Orff Schulwerk had positive effects on the development of rhythmic pattern aptitude of school children. And, research results showed that this program had a positive effect on the development of rhythmic pattern of western music, however, the results of comparison between the results derived from t-test of pre/post test revealed that there were no statistical significances in the rhythmic pattern aptitude of Korean traditional music. The results of analyses can be interpreted that Orff Schulwerk method consists mainly of western music, and also there are differences between the musical scale of sample repertoire that listed in the program and pentatonic scale of Korean traditional music. Therefore, if learning activities related to rhythmic patterns of diverse music including Korean traditional music are added to this program, it shall have a greater influence on the development of rhythmic pattern aptitude of school children. Third, the research results revealed that the program utilizing Orff Schulwerk had a positive influence on affective domain of musical aptitude of school children. These results from analyses can be interpreted that, through this program, young children become fonder of music by gaining musical experiences by participating in activities to play music using a variety of percussion instruments, bodily expression, composition activity, and improvisation, etc., and that, through this program, children have become more confident in music activities. In short, through these researches, the researcher could have learned that the program utilizing Orff Schulwerk method had a great deal of effects on improvements of rhythmic aptitude, and also rhythmic pattern aptitude of school children among their musical aptitudes, and that this program had a positive impact on affective domain as well. Beauty and joy of music that may feel or gain through hands-on experiences of a variety of music activities have positive influences on the developments of children’s musical aptitude. Music is to be shared by all children. And, in this context, it is thought that the role of music teacher is to help children reveal their own musical aptitude latent inside them through their aesthetic experience in music, whose ability and preferences are a little bit different from one another.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.