하나님은 설교를 통해 인간과 교제하길 원하시며, 말씀하길 원하신다. 하지만 오늘날의 설교는 이러한 기능을 상실했다. 수많은 설교가 전해지고 있지만 오히려 교회는 쇠퇴하고 있다. 청중은 더 이상 설교에 대한 기대감을 가지지 않는다. 설교의 쇠퇴와 위기는 바로 교회의 쇠퇴와 위기와 직접적으로 연결 된다. 그렇다면 설교가 이처럼 위기의 국면에 접어든 이유는 무엇 때문일까? 그것은 더 이상 청중과 커뮤니케이션이 되지 않기 때문이다. 설교자들이 커뮤니케이션에 대한 이해부족과 그에 대한 중요성을 인식하지 못함으로 설교는 청중들에게 전달되지 못하고 있는 것이다. 그렇다면 설교자가 청중과의 커뮤니케이션을 어떻게 회복할 것인가? 먼저 설교자는 커뮤니케이션이 무엇인지 알아야 하며, 중요성에 대해서 인지해야 한다. 커뮤니케이션은 화자와 청자 사이의 소통이며 대화이다. 커뮤니케이션의 구성요소는 커뮤니케이터, 메시지, 매체, 수용자, 효과, 피드백, 잡음 등으로 이루어져있다. 얼마 전까지만 ...
하나님은 설교를 통해 인간과 교제하길 원하시며, 말씀하길 원하신다. 하지만 오늘날의 설교는 이러한 기능을 상실했다. 수많은 설교가 전해지고 있지만 오히려 교회는 쇠퇴하고 있다. 청중은 더 이상 설교에 대한 기대감을 가지지 않는다. 설교의 쇠퇴와 위기는 바로 교회의 쇠퇴와 위기와 직접적으로 연결 된다. 그렇다면 설교가 이처럼 위기의 국면에 접어든 이유는 무엇 때문일까? 그것은 더 이상 청중과 커뮤니케이션이 되지 않기 때문이다. 설교자들이 커뮤니케이션에 대한 이해부족과 그에 대한 중요성을 인식하지 못함으로 설교는 청중들에게 전달되지 못하고 있는 것이다. 그렇다면 설교자가 청중과의 커뮤니케이션을 어떻게 회복할 것인가? 먼저 설교자는 커뮤니케이션이 무엇인지 알아야 하며, 중요성에 대해서 인지해야 한다. 커뮤니케이션은 화자와 청자 사이의 소통이며 대화이다. 커뮤니케이션의 구성요소는 커뮤니케이터, 메시지, 매체, 수용자, 효과, 피드백, 잡음 등으로 이루어져있다. 얼마 전까지만 해도 커뮤니케이터(화자)가 중요한 위치를 차지하고 있었으나, 오늘에 와서는 수용자의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 구성 요소는 독립적으로 존재하는 것이 아니라, 일련의 과정 가운데 존재한다. 그러므로 어느 것 하나도 무시할 수 없다. 일반적 학문의 영역 뿐 아니라 신학적인 영역에서도 커뮤니케이션은 중요성을 같이 한다. 성경은 삼위 하나님이 서로 커뮤니케이션하고 있음을 가르쳐 주고 있다. 또한 성경은 하나님이 인간과의 커뮤니케이션을 원하시고 있음을 보여준다. 커뮤니케이션 방법으로는 언어적 커뮤니케이션(계시)과 비언어적 커뮤니케이션(행위)을 통한 방법이 있다. 행위를 통한 방법은 성육신과 세례와 성찬을 통해서 드러난다. 하나님은 또한 설교를 통해서 커뮤니케이션 하신다. 하나님은 특별 계시인 성경을 통해서 말씀하시며, 특별 계시를 해석하고, 적용하는 설교를 통해서 또한 말씀하신다. 이처럼 하나님은 특별계시를 통한 설교의 행위를 통해서 그의 백성과 커뮤니케이션 하고 계신다. 그러므로 설교에 있어서 커뮤니케이션은 매주 중요한 위치를 차지하고 있다. 설교 커뮤니케이션의 구성요소는 커뮤니케이터인 설교자, 메시지인 설교의 내용, 전달매체인 언어, 수신자인 청중, 피드백인 설교의 효과로 구성된다. 설교 커뮤니케이션은 하나의 과정으로 이루어진다. 이처럼 각 요소 모두 잘 준비되어야만 온전한 커뮤니케이션이 이루어질 수 있다. 이러한 커뮤니케이션의 과정을 이해하지 못하면 커뮤니케이션의 장애가 일어난다. 설교 커뮤니케이션의 장애요인으로는 선포적 설교의 고수와 청중의 이해부족, 커뮤니케이션에 대한 설교자의 이해부족, 비언어적 커뮤니케이션의 중요성의 이해 부족, 피드백에 대한 무관심 등으로 볼 수 있다. 특별히 설교자가 가장 많이 간과하고 있는 부분이 비언어적 커뮤니케이션이다. 커뮤니케이션에 있어서 비언어적 커뮤니케이션이 차지하는 비중은 매우 높다. 하지만 비언어적 영역에 대한 연구와 활용은 미흡하다. 비언적 커뮤니케이션은 비언어적 요소와 준언어적 요소로 구분된다. 비언어적 요소는 언어적 요소를 제외한 커뮤니케이션을 할 수 있는 모든 요소들로 신체언어, 사물언어, 환경언어들이 여기에 포함 된다. 준언어적 요소는 언어적 내용과 분리된 음성적 요소이며 음조, 성량, 분절, 빠르기, 소리의 크기, 리듬 을 포함한다. 이와 같이 필자는 설교에 있어 커뮤니케이션의 중요성을 주장하였으며 특별히 비언어적 커뮤니케이션의 중요성을 거듭 강조하였다. 오늘날 설교자들이 커뮤니케이션의 중요성을 깊이 인식하며, 설교 커뮤니케이션에 대한 활발한 연구와 노력이 필요한 시점이다. 또한 비언어적 요소를 통해서 청중들과 온전한 커뮤니케이션이 이루어지도록 다양한 방법과 노력을 시도해야 할 것이다.
하나님은 설교를 통해 인간과 교제하길 원하시며, 말씀하길 원하신다. 하지만 오늘날의 설교는 이러한 기능을 상실했다. 수많은 설교가 전해지고 있지만 오히려 교회는 쇠퇴하고 있다. 청중은 더 이상 설교에 대한 기대감을 가지지 않는다. 설교의 쇠퇴와 위기는 바로 교회의 쇠퇴와 위기와 직접적으로 연결 된다. 그렇다면 설교가 이처럼 위기의 국면에 접어든 이유는 무엇 때문일까? 그것은 더 이상 청중과 커뮤니케이션이 되지 않기 때문이다. 설교자들이 커뮤니케이션에 대한 이해부족과 그에 대한 중요성을 인식하지 못함으로 설교는 청중들에게 전달되지 못하고 있는 것이다. 그렇다면 설교자가 청중과의 커뮤니케이션을 어떻게 회복할 것인가? 먼저 설교자는 커뮤니케이션이 무엇인지 알아야 하며, 중요성에 대해서 인지해야 한다. 커뮤니케이션은 화자와 청자 사이의 소통이며 대화이다. 커뮤니케이션의 구성요소는 커뮤니케이터, 메시지, 매체, 수용자, 효과, 피드백, 잡음 등으로 이루어져있다. 얼마 전까지만 해도 커뮤니케이터(화자)가 중요한 위치를 차지하고 있었으나, 오늘에 와서는 수용자의 중요성이 부각되고 있다. 이러한 구성 요소는 독립적으로 존재하는 것이 아니라, 일련의 과정 가운데 존재한다. 그러므로 어느 것 하나도 무시할 수 없다. 일반적 학문의 영역 뿐 아니라 신학적인 영역에서도 커뮤니케이션은 중요성을 같이 한다. 성경은 삼위 하나님이 서로 커뮤니케이션하고 있음을 가르쳐 주고 있다. 또한 성경은 하나님이 인간과의 커뮤니케이션을 원하시고 있음을 보여준다. 커뮤니케이션 방법으로는 언어적 커뮤니케이션(계시)과 비언어적 커뮤니케이션(행위)을 통한 방법이 있다. 행위를 통한 방법은 성육신과 세례와 성찬을 통해서 드러난다. 하나님은 또한 설교를 통해서 커뮤니케이션 하신다. 하나님은 특별 계시인 성경을 통해서 말씀하시며, 특별 계시를 해석하고, 적용하는 설교를 통해서 또한 말씀하신다. 이처럼 하나님은 특별계시를 통한 설교의 행위를 통해서 그의 백성과 커뮤니케이션 하고 계신다. 그러므로 설교에 있어서 커뮤니케이션은 매주 중요한 위치를 차지하고 있다. 설교 커뮤니케이션의 구성요소는 커뮤니케이터인 설교자, 메시지인 설교의 내용, 전달매체인 언어, 수신자인 청중, 피드백인 설교의 효과로 구성된다. 설교 커뮤니케이션은 하나의 과정으로 이루어진다. 이처럼 각 요소 모두 잘 준비되어야만 온전한 커뮤니케이션이 이루어질 수 있다. 이러한 커뮤니케이션의 과정을 이해하지 못하면 커뮤니케이션의 장애가 일어난다. 설교 커뮤니케이션의 장애요인으로는 선포적 설교의 고수와 청중의 이해부족, 커뮤니케이션에 대한 설교자의 이해부족, 비언어적 커뮤니케이션의 중요성의 이해 부족, 피드백에 대한 무관심 등으로 볼 수 있다. 특별히 설교자가 가장 많이 간과하고 있는 부분이 비언어적 커뮤니케이션이다. 커뮤니케이션에 있어서 비언어적 커뮤니케이션이 차지하는 비중은 매우 높다. 하지만 비언어적 영역에 대한 연구와 활용은 미흡하다. 비언적 커뮤니케이션은 비언어적 요소와 준언어적 요소로 구분된다. 비언어적 요소는 언어적 요소를 제외한 커뮤니케이션을 할 수 있는 모든 요소들로 신체언어, 사물언어, 환경언어들이 여기에 포함 된다. 준언어적 요소는 언어적 내용과 분리된 음성적 요소이며 음조, 성량, 분절, 빠르기, 소리의 크기, 리듬 을 포함한다. 이와 같이 필자는 설교에 있어 커뮤니케이션의 중요성을 주장하였으며 특별히 비언어적 커뮤니케이션의 중요성을 거듭 강조하였다. 오늘날 설교자들이 커뮤니케이션의 중요성을 깊이 인식하며, 설교 커뮤니케이션에 대한 활발한 연구와 노력이 필요한 시점이다. 또한 비언어적 요소를 통해서 청중들과 온전한 커뮤니케이션이 이루어지도록 다양한 방법과 노력을 시도해야 할 것이다.
God wants us to communicate each other through sermons. However contemporary sermons seem to have been losting this function. Despite the fact that there are many sermons being delivered, hearers(listeners) are being deteriorated. The listeners do not look forward to sermons any more. The deteri...
God wants us to communicate each other through sermons. However contemporary sermons seem to have been losting this function. Despite the fact that there are many sermons being delivered, hearers(listeners) are being deteriorated. The listeners do not look forward to sermons any more. The deterioration and crisis of sermons is directly related to the deterioration and crisis of the church. What is, then, the fundamental reason for sermons to head in this direction? This is due to the fact that communication with the listeners does not occur. That is, preachers do not understand the importance of communication, thereby limiting the message being conveyed upon the listeners. How, then, can preachers recover communication with the listeners? Primarily, preachers should understand what communication is, and thus conceive its importance. Communication is a dialogue and a mutual understanding between the speaker and the listener. Communication constitutes of a communicator, There was once a period when the communicator(speaker) was the important part of a dialogue, but nowadays the relative importance of the role of the recipient is rising. These type of constituting factors do not exist independently, but rather exists as part of a process of succession. Therefore nothing can be left out. Communications shares its importance not only in its realm of the general academic fields but also in the sphere of theology. Even the bible teaches that the trinity communicates with each other. Furthermore, the bible shows that God wishes to communicate with humans. The means of communication can dichotomize in to linguistic communication (revelation) and non-linguistic communication (action). The latter reveals itself through incarnation, baptism, and Lords Supper. Also, God communicates via sermons. God speaks through the bible revelation , and also speaks through the process of interpreting revelation s and applying the sermons in daily life. As such, God communicates with his people by his words (the bible) in which sermons come from. Therefore communication plays a very important role in sermons. The factors that constitute sermon communication is the preacher as a communicator, the message as the contents of its sermon, language as a medium of delivery, listeners as a recipient, and the effect of a sermon as its feedback. Sermon communication is made up of one whole process. As such, a sound communication can only be achieved when all the factors are made ready. If one does not understand the process of communication, an obstacle of communication arises. In issues concerning sermon communication disability factors, there are as the following: a disposition on adhering to 'declaring sermons,' lack of understanding from the listeners, lack of understanding about communication by preachers, lack of understanding about the importance of non-linguistic communication, indifference to feedback, and etc. Especially, non-linguistic communication is the sector in which preachers tend to over look the most. The proportion that non-linguistic communication takes place is very large in communication. However, it is manifest that studies and applications of non-linguistic sectors are insufficient. Non-linguistic communication classifies in to non-linguistic factors and quasi-linguistic factors. Non-linguistic factors are elements that cover the realm for all communication except for linguistic factors such as body language, object language, environment language, and etc. Quasi-linguistic factors are verbal factors separated from linguistic contents such as intonation, volume, segments, speed, rhythm, and etc. As such, I have mentioned the importance of communication in sermons, and especially the side of non-linguistic communications. Today, it is a period in which preachers must conceive the importance of communication, and the need for more effort and active researches of sermon communication. And attempts of various methods and efforts should be made in order to create a sound communication with the listeners by means of non-linguistic factors.
God wants us to communicate each other through sermons. However contemporary sermons seem to have been losting this function. Despite the fact that there are many sermons being delivered, hearers(listeners) are being deteriorated. The listeners do not look forward to sermons any more. The deterioration and crisis of sermons is directly related to the deterioration and crisis of the church. What is, then, the fundamental reason for sermons to head in this direction? This is due to the fact that communication with the listeners does not occur. That is, preachers do not understand the importance of communication, thereby limiting the message being conveyed upon the listeners. How, then, can preachers recover communication with the listeners? Primarily, preachers should understand what communication is, and thus conceive its importance. Communication is a dialogue and a mutual understanding between the speaker and the listener. Communication constitutes of a communicator, There was once a period when the communicator(speaker) was the important part of a dialogue, but nowadays the relative importance of the role of the recipient is rising. These type of constituting factors do not exist independently, but rather exists as part of a process of succession. Therefore nothing can be left out. Communications shares its importance not only in its realm of the general academic fields but also in the sphere of theology. Even the bible teaches that the trinity communicates with each other. Furthermore, the bible shows that God wishes to communicate with humans. The means of communication can dichotomize in to linguistic communication (revelation) and non-linguistic communication (action). The latter reveals itself through incarnation, baptism, and Lords Supper. Also, God communicates via sermons. God speaks through the bible revelation , and also speaks through the process of interpreting revelation s and applying the sermons in daily life. As such, God communicates with his people by his words (the bible) in which sermons come from. Therefore communication plays a very important role in sermons. The factors that constitute sermon communication is the preacher as a communicator, the message as the contents of its sermon, language as a medium of delivery, listeners as a recipient, and the effect of a sermon as its feedback. Sermon communication is made up of one whole process. As such, a sound communication can only be achieved when all the factors are made ready. If one does not understand the process of communication, an obstacle of communication arises. In issues concerning sermon communication disability factors, there are as the following: a disposition on adhering to 'declaring sermons,' lack of understanding from the listeners, lack of understanding about communication by preachers, lack of understanding about the importance of non-linguistic communication, indifference to feedback, and etc. Especially, non-linguistic communication is the sector in which preachers tend to over look the most. The proportion that non-linguistic communication takes place is very large in communication. However, it is manifest that studies and applications of non-linguistic sectors are insufficient. Non-linguistic communication classifies in to non-linguistic factors and quasi-linguistic factors. Non-linguistic factors are elements that cover the realm for all communication except for linguistic factors such as body language, object language, environment language, and etc. Quasi-linguistic factors are verbal factors separated from linguistic contents such as intonation, volume, segments, speed, rhythm, and etc. As such, I have mentioned the importance of communication in sermons, and especially the side of non-linguistic communications. Today, it is a period in which preachers must conceive the importance of communication, and the need for more effort and active researches of sermon communication. And attempts of various methods and efforts should be made in order to create a sound communication with the listeners by means of non-linguistic factors.
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