쌓기놀이란 여러 가지 종류의 모양, 색, 크기, 형태의 블록을 이용하여 일상생활에서 볼 수 있는 사물을 만들거나 유아가 상상한 것을 구조물로 표현하여 만드는 놀이이다. 쌓기놀이의 특성을 뇌과학적 측면에서 이해한 내용은 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이는 모방의 과정을 거쳐 창의적 조형 활동까지 경험할 수 있는 놀이이다. 모방을 하는 과정에서 유아의 호기심은 갈수록 커지고 이러한 호기심은 전두엽을 활성화시켜 창의적인 블록 구조물이 완성된다. 유아가 쌓기놀이를 하면서 집중하게 되면 좌뇌의 ...
쌓기놀이란 여러 가지 종류의 모양, 색, 크기, 형태의 블록을 이용하여 일상생활에서 볼 수 있는 사물을 만들거나 유아가 상상한 것을 구조물로 표현하여 만드는 놀이이다. 쌓기놀이의 특성을 뇌과학적 측면에서 이해한 내용은 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이는 모방의 과정을 거쳐 창의적 조형 활동까지 경험할 수 있는 놀이이다. 모방을 하는 과정에서 유아의 호기심은 갈수록 커지고 이러한 호기심은 전두엽을 활성화시켜 창의적인 블록 구조물이 완성된다. 유아가 쌓기놀이를 하면서 집중하게 되면 좌뇌의 전전두엽이 유난히 활성화된다. 집중의 과정이 반복된다면 유아의 신경망은 더욱 복잡하고 풍성하게 발달된다. 쌓기놀이의 모방과 창의적 조형 활동은 전두엽과 전전두엽의 발달을 유도하여 유아가 미래에 대한 판단과 계획을 세울 수 있는 능력을 발달시키며 나아가 창의적 아이디어를 이끌어내는 활동이라 할 수 있다. 둘째, 쌓기놀이를 하는 유아는 끊임없이 움직인다. 블록을 쌓을 때는 손가락을 이용하여 블록을 쌓고 연결하며 블록의 구조가 점점 확대되면서 신체의 움직임은 더욱 커진다. 뇌의 운동신경부위 면적의 30%가 손에 해당된다. 쌓기놀이를 통해 이 부분이 자극을 받고 활성화 되면 고도의 정신활동이나 창조적인 활동이 가능하게 된다. 쌓기 놀이를 할 때에는 신체적 움직임이 반드시 수반된다. 신체를 움직이게 될 때에는 소뇌를 활성화시킨다. 소뇌의 활성화는 대뇌피질의 활성화를 촉구하므로 쌓기 놀이에서의 신체의 움직임은 대뇌의 사고 기능까지 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 유아는 쌓기놀이를 통해 경험적으로 수학을 배운다. 입체 구조물을 구성하는 쌓기놀이는 공간인식능력을 주관하는 두정엽의 발달을 유도하며, 블록 구조물이 보여주는 시각적 심상은 뇌 전체에 걸쳐 자극과 관련된 정보를 찾아내고 좌뇌의 언어적 이해의 도움을 받아 우뇌에서 병렬적으로 처리하기 때문에 유아의 뇌 발달을 촉진한다. 또한 블록 구조물을 만들면서 만나게 되는 수학적 문제 상황을 해결을 위한 사고과정은 전두엽 중에서도 전전두엽의 발달을 촉진하여 유아의 수학적 창의성이 신장된다. 넷째, 쌓기놀이는 유아에게 또래간의 또는 교사와의 상호작용을 활발히 경험하게 한다. 블록을 쌓으면서 이루어지는 상호 의견교환은 유아의 측두엽의 언어중추와 변연계의 쾌감중추를 자극한다. 또한 의견의 타당성 여부를 판단할 때에는 전두엽의 활성화가 이루어진다. 전두엽에서 판단하고 사고한 내용은 다시 측두엽의 말하기를 담당하는 브로커 영역과 몸의 운동기관을 통하여 말과 행동으로 표현된다. 쌓기놀이 중에 이루어지는 상호작용은 새롭게 얻어진 자극과 정보와 연합하고 새로운 신경망을 형성하여 사고를 확장시킨다. 다섯째, 유아들은 다른 놀이에서는 경험할 수 없는 부수는 기쁨을 쌓기놀이를 통해 경험할 수 있다. 블록 구조물을 부수며 즐거워서 웃을 때는 시각연합영역, 좌반구의 전측두피질, 안와전두엽이 활성화된다. 부수는 즐거움은 스트레스를 해소시키고 스트레스 수준이 낮아지면 코티졸의 분비가 적정수준이 되어 코티졸이 해마로 과잉 흡수되는 것을 막는다. 따라서 쌓기놀이는 코티졸의 과잉분비를 막아 해마의 파괴를 막고 기억력의 향상을 도와 결국 뇌를 학습에 적합한 상태로 유도한다. 이상 쌓기놀이를 뇌과학적으로 이해했을 때의 결과를 살펴보았다. 이러한 교육적 ? 발달적 가치가 있는 쌓기놀이를 경험한 아이들은 스스로 지식을 구성하고, 유아의 사고는 확장된다. 또한 유아기 시절부터 어떤 활동에 깊이 몰두하는 과정을 반복하게 된다면 후에 성장하여서도 뛰어난 학습능력을 발휘하게 된다. 쌓기놀이는 단위블록을 이용해 자신의 내면세계를 표현하는 활동이므로 유아에게 그 어떤 활동보다도 많은 문제 상황 속에서 생각하게 하며 문제 해결력을 키워주는 놀이이다, 따라서 인위적인 학습을 강요하기보다 유아에게 즐기며 할 수 있는 쌓기놀이를 권하여 유아의 뇌 발달에 긍정적인 영향을 주어야 할 것이다.
쌓기놀이란 여러 가지 종류의 모양, 색, 크기, 형태의 블록을 이용하여 일상생활에서 볼 수 있는 사물을 만들거나 유아가 상상한 것을 구조물로 표현하여 만드는 놀이이다. 쌓기놀이의 특성을 뇌과학적 측면에서 이해한 내용은 다음과 같다. 첫째, 쌓기놀이는 모방의 과정을 거쳐 창의적 조형 활동까지 경험할 수 있는 놀이이다. 모방을 하는 과정에서 유아의 호기심은 갈수록 커지고 이러한 호기심은 전두엽을 활성화시켜 창의적인 블록 구조물이 완성된다. 유아가 쌓기놀이를 하면서 집중하게 되면 좌뇌의 전전두엽이 유난히 활성화된다. 집중의 과정이 반복된다면 유아의 신경망은 더욱 복잡하고 풍성하게 발달된다. 쌓기놀이의 모방과 창의적 조형 활동은 전두엽과 전전두엽의 발달을 유도하여 유아가 미래에 대한 판단과 계획을 세울 수 있는 능력을 발달시키며 나아가 창의적 아이디어를 이끌어내는 활동이라 할 수 있다. 둘째, 쌓기놀이를 하는 유아는 끊임없이 움직인다. 블록을 쌓을 때는 손가락을 이용하여 블록을 쌓고 연결하며 블록의 구조가 점점 확대되면서 신체의 움직임은 더욱 커진다. 뇌의 운동신경부위 면적의 30%가 손에 해당된다. 쌓기놀이를 통해 이 부분이 자극을 받고 활성화 되면 고도의 정신활동이나 창조적인 활동이 가능하게 된다. 쌓기 놀이를 할 때에는 신체적 움직임이 반드시 수반된다. 신체를 움직이게 될 때에는 소뇌를 활성화시킨다. 소뇌의 활성화는 대뇌피질의 활성화를 촉구하므로 쌓기 놀이에서의 신체의 움직임은 대뇌의 사고 기능까지 향상시킨다고 볼 수 있다. 셋째, 유아는 쌓기놀이를 통해 경험적으로 수학을 배운다. 입체 구조물을 구성하는 쌓기놀이는 공간인식능력을 주관하는 두정엽의 발달을 유도하며, 블록 구조물이 보여주는 시각적 심상은 뇌 전체에 걸쳐 자극과 관련된 정보를 찾아내고 좌뇌의 언어적 이해의 도움을 받아 우뇌에서 병렬적으로 처리하기 때문에 유아의 뇌 발달을 촉진한다. 또한 블록 구조물을 만들면서 만나게 되는 수학적 문제 상황을 해결을 위한 사고과정은 전두엽 중에서도 전전두엽의 발달을 촉진하여 유아의 수학적 창의성이 신장된다. 넷째, 쌓기놀이는 유아에게 또래간의 또는 교사와의 상호작용을 활발히 경험하게 한다. 블록을 쌓으면서 이루어지는 상호 의견교환은 유아의 측두엽의 언어중추와 변연계의 쾌감중추를 자극한다. 또한 의견의 타당성 여부를 판단할 때에는 전두엽의 활성화가 이루어진다. 전두엽에서 판단하고 사고한 내용은 다시 측두엽의 말하기를 담당하는 브로커 영역과 몸의 운동기관을 통하여 말과 행동으로 표현된다. 쌓기놀이 중에 이루어지는 상호작용은 새롭게 얻어진 자극과 정보와 연합하고 새로운 신경망을 형성하여 사고를 확장시킨다. 다섯째, 유아들은 다른 놀이에서는 경험할 수 없는 부수는 기쁨을 쌓기놀이를 통해 경험할 수 있다. 블록 구조물을 부수며 즐거워서 웃을 때는 시각연합영역, 좌반구의 전측두피질, 안와전두엽이 활성화된다. 부수는 즐거움은 스트레스를 해소시키고 스트레스 수준이 낮아지면 코티졸의 분비가 적정수준이 되어 코티졸이 해마로 과잉 흡수되는 것을 막는다. 따라서 쌓기놀이는 코티졸의 과잉분비를 막아 해마의 파괴를 막고 기억력의 향상을 도와 결국 뇌를 학습에 적합한 상태로 유도한다. 이상 쌓기놀이를 뇌과학적으로 이해했을 때의 결과를 살펴보았다. 이러한 교육적 ? 발달적 가치가 있는 쌓기놀이를 경험한 아이들은 스스로 지식을 구성하고, 유아의 사고는 확장된다. 또한 유아기 시절부터 어떤 활동에 깊이 몰두하는 과정을 반복하게 된다면 후에 성장하여서도 뛰어난 학습능력을 발휘하게 된다. 쌓기놀이는 단위블록을 이용해 자신의 내면세계를 표현하는 활동이므로 유아에게 그 어떤 활동보다도 많은 문제 상황 속에서 생각하게 하며 문제 해결력을 키워주는 놀이이다, 따라서 인위적인 학습을 강요하기보다 유아에게 즐기며 할 수 있는 쌓기놀이를 권하여 유아의 뇌 발달에 긍정적인 영향을 주어야 할 것이다.
The study was conducted with the methodology of analyzing, arranging and discussing literature including findings related to block play and brain science. With this methodology, discussions were made as the following. Block play involves activities that young children make things which can be found ...
The study was conducted with the methodology of analyzing, arranging and discussing literature including findings related to block play and brain science. With this methodology, discussions were made as the following. Block play involves activities that young children make things which can be found in every life using blocks with diverse shapes, colors and size and/or make imaginary things by expressing them as structures. Characteristics of block play were understood from the perspective of brain science as follows. First, it is the play where young children can experience even creative formative activities through the process of imitation. In the process of imitation, young children have increasing curiosity and this curiosity activates the frontal lobe so that creative block structures come to be completed. When young children concentrate on block play activities, specifically the prefrontal lobe is activated. If the process of concentration is repeated, young children's neuropil comes to accomplish more complex and rich development. Imitative and creative formative activities in block play induce the development of the frontal and prefrontal lobes and develop abilities to make decisions and plans regarding the future and further promote creative thinking and idea generation among young children. Second, during the block play, young children move ceaselessly. When building blocks, body movements became increased as young children build and connect blocks using their fingers and thereby the structure of blocks makes increasing expansion. 30% of the area of motor nerve in the brain is related to the hands. When this part of brain is activated through block play activities, advanced mental activities and/or creative activities become possible. Block play activities always involve body movements. When moving body parts, the cerebellum is activated. Since the activation of the cerebellum promotes the activation of the cerebral cortex, body movements in block play activities can be said to improve even the thinking functions of the cerebrum. Third, young children learn mathematics empirically through block play activities. Since block play involving making cubic structures induces the development of the parietal lobe and visual images showed in block structures promote the finding of information related to stimuli which is processed in a parallel way in the dextrocerebral region with help from verbal understanding in the sinistrocerebral region, the development of the brain among young children is promoted. In addition, the process of thinking in order to solve mathematical problems encountered in the process of making block structures promotes the frontal lobe, specifically the prefrontal lobe resulting in enhanced mathematical creativity among young children. Fourth, block play activities involve active experience of the interaction between peers and/or with teachers. Exchanges of opinions with each other during block building stimulate the speech center in the temporal lobe and the pleasure center in the limbic system among young children. In addition, when determining the validity of opinions, the frontal lobe is activated. Contents which are determined and thought in the frontal lobe are expressed into words and behaviors through broker regions in charge of speaking in the temporal lobe and organs of locomotion in the body. Interactions during block play activities expand thinking by combining new stimuli and information and forming new neuropil. Fifth, young children can experience pleasure of breaking down, which can not be experienced in other kinds of play. When laughing with pleasure by breaking down block structures, the visual association area, the frontal cortex in the left brain and the orbitofrontal cortex are activated. Pleasure of breaking down removes stress and the lowered stress makes cortisol secretion remain normal resulting in preventing it from absorbed into the hippocampus excessively. Accordingly block play activities prevent the hippocampus from being destroyed through preventing excessive secretion of cortisol and help to improve memory resulting in keeping the brain appropriate for learning. We have taken a look at findings regarding block play from the perspective of brain science. Children who experience block play activities which include educational and developmental value compose knowledge by themselves and expand thinking. In addition, if people engage in the repeated process of being absorbed in certain activities deeply in their early years, they can also display superior learning abilities in their later years. Since block play involves activities that children express their inner world with units of blocks, it can improve problem-solving abilities with constant thinking more than any other play activities. Accordingly one should exert positive effects on the development of the brain among young children by recommending block play activities which young children do with pleasure rather than forcing them to engage in learning activities.
The study was conducted with the methodology of analyzing, arranging and discussing literature including findings related to block play and brain science. With this methodology, discussions were made as the following. Block play involves activities that young children make things which can be found in every life using blocks with diverse shapes, colors and size and/or make imaginary things by expressing them as structures. Characteristics of block play were understood from the perspective of brain science as follows. First, it is the play where young children can experience even creative formative activities through the process of imitation. In the process of imitation, young children have increasing curiosity and this curiosity activates the frontal lobe so that creative block structures come to be completed. When young children concentrate on block play activities, specifically the prefrontal lobe is activated. If the process of concentration is repeated, young children's neuropil comes to accomplish more complex and rich development. Imitative and creative formative activities in block play induce the development of the frontal and prefrontal lobes and develop abilities to make decisions and plans regarding the future and further promote creative thinking and idea generation among young children. Second, during the block play, young children move ceaselessly. When building blocks, body movements became increased as young children build and connect blocks using their fingers and thereby the structure of blocks makes increasing expansion. 30% of the area of motor nerve in the brain is related to the hands. When this part of brain is activated through block play activities, advanced mental activities and/or creative activities become possible. Block play activities always involve body movements. When moving body parts, the cerebellum is activated. Since the activation of the cerebellum promotes the activation of the cerebral cortex, body movements in block play activities can be said to improve even the thinking functions of the cerebrum. Third, young children learn mathematics empirically through block play activities. Since block play involving making cubic structures induces the development of the parietal lobe and visual images showed in block structures promote the finding of information related to stimuli which is processed in a parallel way in the dextrocerebral region with help from verbal understanding in the sinistrocerebral region, the development of the brain among young children is promoted. In addition, the process of thinking in order to solve mathematical problems encountered in the process of making block structures promotes the frontal lobe, specifically the prefrontal lobe resulting in enhanced mathematical creativity among young children. Fourth, block play activities involve active experience of the interaction between peers and/or with teachers. Exchanges of opinions with each other during block building stimulate the speech center in the temporal lobe and the pleasure center in the limbic system among young children. In addition, when determining the validity of opinions, the frontal lobe is activated. Contents which are determined and thought in the frontal lobe are expressed into words and behaviors through broker regions in charge of speaking in the temporal lobe and organs of locomotion in the body. Interactions during block play activities expand thinking by combining new stimuli and information and forming new neuropil. Fifth, young children can experience pleasure of breaking down, which can not be experienced in other kinds of play. When laughing with pleasure by breaking down block structures, the visual association area, the frontal cortex in the left brain and the orbitofrontal cortex are activated. Pleasure of breaking down removes stress and the lowered stress makes cortisol secretion remain normal resulting in preventing it from absorbed into the hippocampus excessively. Accordingly block play activities prevent the hippocampus from being destroyed through preventing excessive secretion of cortisol and help to improve memory resulting in keeping the brain appropriate for learning. We have taken a look at findings regarding block play from the perspective of brain science. Children who experience block play activities which include educational and developmental value compose knowledge by themselves and expand thinking. In addition, if people engage in the repeated process of being absorbed in certain activities deeply in their early years, they can also display superior learning abilities in their later years. Since block play involves activities that children express their inner world with units of blocks, it can improve problem-solving abilities with constant thinking more than any other play activities. Accordingly one should exert positive effects on the development of the brain among young children by recommending block play activities which young children do with pleasure rather than forcing them to engage in learning activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.