현대의 정보기술 발전과 디지털 테크놀로지의 발전과 더불어, 인터넷 환경의 발달, 다양한 정보기기의 출현 등으로 인해 일상생활에서 디지털 미디어와의 접촉 기회가 많아짐으로써 전통적인 영역이 디지털 환경에 적합한 디자인을 적용시키기 위해 인터랙션을 감안하지 않을 수 없는 상황이 되었으며, 디자인의 현상적 특징으로 인해 인터랙션 디자인은 하나의 독립적인 디자인 영...
현대의 정보기술 발전과 디지털 테크놀로지의 발전과 더불어, 인터넷 환경의 발달, 다양한 정보기기의 출현 등으로 인해 일상생활에서 디지털 미디어와의 접촉 기회가 많아짐으로써 전통적인 영역이 디지털 환경에 적합한 디자인을 적용시키기 위해 인터랙션을 감안하지 않을 수 없는 상황이 되었으며, 디자인의 현상적 특징으로 인해 인터랙션 디자인은 하나의 독립적인 디자인 영역으로서 자리를 잡아가고 있는 추세이다. 이러한 현상은 실내공간에서도 적용되어 실내 디자인에도 영향을 미치며 다양한 형태로 적용되고 있다. ‘복수의 객체’와 ‘어떠한 행위’를 포함하는 상호간의 주고받는 행위를 의미하는 인터랙션은 인간의 커뮤니케이션과 인터랙션을 위한 공간의 디자인이라는 인터랙션 디자인 영역으로 자리를 잡게 된다. 이러한 인터랙션 디자인은 공간에서 인터페이스라는 디지털 환경의 접점을 실제 공간으로 확장시켜 필요성과 중요성이 커지고 있으며, 공간의 용도와 기능을 사용자에게 어떻게 효율적으로 전달하는가, 정보의 전달의 효율적인가, 물리적 요소들의 사용성의 문제와 같은 사항들을 고려해보고, 배우기 쉽고, 사용이 효율적이며, 기억될 수 있으며, 오류를 최소화하는 원칙을 가지고 적용되어 한다. 공간에서의 인터랙션 유형은 매개 유형과 표현 유형으로 나누어 살펴 볼 수 있으며, 이러한 유형들은 인터랙션 디자인에 있어 근본적인 요소인 구조와 기능, 미 등이 아닌, 이미 이러한 요소들이 구성되어진 공간에서 나타나는 현상을 분석해 본 것이라 할 수 있다. 실내 공간이라는 범위 안에서 이러한 유형이 나타나는 현상을 모두 포함하고 인터랙션 디자인에 대한 학문적 연구를 위한 근본적인 요소를 정의하고, 그 특성들로 사례를 분석하여 인터랙션 디자인의 표현 특성을 도출해보면, 구조요소로써 공간구성과 오브제와 구성형식으로 가변형과 고정형, 매개형식으로 프로그램형과 무작위형으로 구분할 수 있다. 이러한 기본구조 요소들은 공간의 이동시 비연속적인 장면연출, 외부환경에 따른 실내공간의 장면 변화, 움직임에 따른 공간 구조의 색채변화, 건물외피의 색채변화, 움직임에 따른 실내공간의 장면 변화, 공간 사용자의 행동 유도와 경험 유발, 공간 구성 요소의 다양한 이미지화, 사용자의 의도에 의한 정보변화, 외부 또는 타 공간과의 인터랙션 유발, 움직임/의도에 의한 실내 환경변화의 기능을 갖는다. 공간을 디자인함에 있어, 새로운 시도와 더 좋은 환경을 위한 시도는 늘 존재한다. 늘 변화하고 반응하여 사용자의 편리함과 환경의 쾌적함을 위한 공간을 디자인하기 위해 다양한 인터랙션 요소를 사용함에 있어, 선택의 모호함이나 예상치 못한 효과로 인한 혼란 등이 야기 될 수 있다. 본 연구는 이러한 오류를 줄이고 더욱 편리한 실내공간의 인터랙션 디자인을 위한 지침이 될 수 있는 기본구조에 대해 연구했다. 학문의 한 영역이 될 정도로 발전하고 있는 인터랙션 디자인 분야에 보다 체계적인 연구를 위한 기초를 준비하는 목적도 있다. 하지만 인터랙션 디자인의 범위를 실내공간으로 한정하고, 선행 연구된 표현 특성에서 인터랙션 디자인의 기본구조를 역으로 조사하는 과정에는 그 한계가 있기 마련이다. 그러나 이러한 연구 과정이 다양하고 꾸준히 진행된다면 실내공간의 인터랙션 디자인이 하나의 학문 영역으로 자리 잡는데 큰 영향을 줄 수 있을 것이라 생각된다.
현대의 정보기술 발전과 디지털 테크놀로지의 발전과 더불어, 인터넷 환경의 발달, 다양한 정보기기의 출현 등으로 인해 일상생활에서 디지털 미디어와의 접촉 기회가 많아짐으로써 전통적인 영역이 디지털 환경에 적합한 디자인을 적용시키기 위해 인터랙션을 감안하지 않을 수 없는 상황이 되었으며, 디자인의 현상적 특징으로 인해 인터랙션 디자인은 하나의 독립적인 디자인 영역으로서 자리를 잡아가고 있는 추세이다. 이러한 현상은 실내공간에서도 적용되어 실내 디자인에도 영향을 미치며 다양한 형태로 적용되고 있다. ‘복수의 객체’와 ‘어떠한 행위’를 포함하는 상호간의 주고받는 행위를 의미하는 인터랙션은 인간의 커뮤니케이션과 인터랙션을 위한 공간의 디자인이라는 인터랙션 디자인 영역으로 자리를 잡게 된다. 이러한 인터랙션 디자인은 공간에서 인터페이스라는 디지털 환경의 접점을 실제 공간으로 확장시켜 필요성과 중요성이 커지고 있으며, 공간의 용도와 기능을 사용자에게 어떻게 효율적으로 전달하는가, 정보의 전달의 효율적인가, 물리적 요소들의 사용성의 문제와 같은 사항들을 고려해보고, 배우기 쉽고, 사용이 효율적이며, 기억될 수 있으며, 오류를 최소화하는 원칙을 가지고 적용되어 한다. 공간에서의 인터랙션 유형은 매개 유형과 표현 유형으로 나누어 살펴 볼 수 있으며, 이러한 유형들은 인터랙션 디자인에 있어 근본적인 요소인 구조와 기능, 미 등이 아닌, 이미 이러한 요소들이 구성되어진 공간에서 나타나는 현상을 분석해 본 것이라 할 수 있다. 실내 공간이라는 범위 안에서 이러한 유형이 나타나는 현상을 모두 포함하고 인터랙션 디자인에 대한 학문적 연구를 위한 근본적인 요소를 정의하고, 그 특성들로 사례를 분석하여 인터랙션 디자인의 표현 특성을 도출해보면, 구조요소로써 공간구성과 오브제와 구성형식으로 가변형과 고정형, 매개형식으로 프로그램형과 무작위형으로 구분할 수 있다. 이러한 기본구조 요소들은 공간의 이동시 비연속적인 장면연출, 외부환경에 따른 실내공간의 장면 변화, 움직임에 따른 공간 구조의 색채변화, 건물외피의 색채변화, 움직임에 따른 실내공간의 장면 변화, 공간 사용자의 행동 유도와 경험 유발, 공간 구성 요소의 다양한 이미지화, 사용자의 의도에 의한 정보변화, 외부 또는 타 공간과의 인터랙션 유발, 움직임/의도에 의한 실내 환경변화의 기능을 갖는다. 공간을 디자인함에 있어, 새로운 시도와 더 좋은 환경을 위한 시도는 늘 존재한다. 늘 변화하고 반응하여 사용자의 편리함과 환경의 쾌적함을 위한 공간을 디자인하기 위해 다양한 인터랙션 요소를 사용함에 있어, 선택의 모호함이나 예상치 못한 효과로 인한 혼란 등이 야기 될 수 있다. 본 연구는 이러한 오류를 줄이고 더욱 편리한 실내공간의 인터랙션 디자인을 위한 지침이 될 수 있는 기본구조에 대해 연구했다. 학문의 한 영역이 될 정도로 발전하고 있는 인터랙션 디자인 분야에 보다 체계적인 연구를 위한 기초를 준비하는 목적도 있다. 하지만 인터랙션 디자인의 범위를 실내공간으로 한정하고, 선행 연구된 표현 특성에서 인터랙션 디자인의 기본구조를 역으로 조사하는 과정에는 그 한계가 있기 마련이다. 그러나 이러한 연구 과정이 다양하고 꾸준히 진행된다면 실내공간의 인터랙션 디자인이 하나의 학문 영역으로 자리 잡는데 큰 영향을 줄 수 있을 것이라 생각된다.
These days, we can contact with digital media much more better because the information and digital technology have been developed a lot. So we have to apply the traditional part into the digital environment to make an appropriate interaction of design. Because of this development, the tendency of in...
These days, we can contact with digital media much more better because the information and digital technology have been developed a lot. So we have to apply the traditional part into the digital environment to make an appropriate interaction of design. Because of this development, the tendency of interactive design is taking place in 'independent section' of design. Moreover, this phenomenon affects many parts of interior design and space, too. Interaction is giving and taking behavior which includes 'plural object' and 'a kind of behavior'. It is becoming a field of interaction design for the human communication and space design of interaction. Accordingly, interface, a kind of interactive design, expands its intersection of digital environment into the real space. For that reason, it is getting more and more important and necessary. Therefore, we need to make the space more easy to learn and it have to be a memorable, effective area which contains principle of minimizing errors. That way, we must think about some problems like, 'How can we notify the user more efficiently about the usage and function of the space?', 'Is it efficient to communicate with the information?', 'Did you think about the problems of its physical elements?' and so on. Interaction pattern, in space, can be divided into intermediate and expressional type. These types are not a fundamental element like structure, function and beauty, rather than it is an appearance of space which is already organized. If we deduct the feature of expression from interaction design with analyzing examples and defining the fundamental elements for a scientific research of interaction, contains all of the phases in the boundary of indoor space, we can sort the interaction patterns into program and random type in detail which is from an intermediate, changeable and fixed type of an organized form of objet and spacial composition. These basic structural elements have some functions. First, discontinuous and changeable scene in indoor space can be presented by the surrounding and movement of space. This movement can change the color of a spacial structure and an outer cover of the building, too. Second, it can cause some behavior and experience of the space users and vary the information for their intention. Third, the elements of spacial organization can be shown up into many images. Last, the movement and intention of the indoor environment can cause an interaction with another space or outdoors. Ambiguous selection or unpredictable effect occurs at all times because of the constant changes and actions. So, new tryouts for the better circumstance always exist in the designing of space to give more comfortable and delightful surroundings to users. This study of basic structure is for the guiding of an interaction design to make more convenience indoor space and minimize those kinds of errors. Because of the interaction design has been enlarging its part into one of the field of study, this research is also for the purpose of preparing the foundation of a systematic study. However, there are some limits both to range the interaction design into indoor space and investigate the process of the formal study about a feature of expression. But if this kind of research keeps going on steadily and variously, interaction design can give a great influence to becoming an one area of the study.
These days, we can contact with digital media much more better because the information and digital technology have been developed a lot. So we have to apply the traditional part into the digital environment to make an appropriate interaction of design. Because of this development, the tendency of interactive design is taking place in 'independent section' of design. Moreover, this phenomenon affects many parts of interior design and space, too. Interaction is giving and taking behavior which includes 'plural object' and 'a kind of behavior'. It is becoming a field of interaction design for the human communication and space design of interaction. Accordingly, interface, a kind of interactive design, expands its intersection of digital environment into the real space. For that reason, it is getting more and more important and necessary. Therefore, we need to make the space more easy to learn and it have to be a memorable, effective area which contains principle of minimizing errors. That way, we must think about some problems like, 'How can we notify the user more efficiently about the usage and function of the space?', 'Is it efficient to communicate with the information?', 'Did you think about the problems of its physical elements?' and so on. Interaction pattern, in space, can be divided into intermediate and expressional type. These types are not a fundamental element like structure, function and beauty, rather than it is an appearance of space which is already organized. If we deduct the feature of expression from interaction design with analyzing examples and defining the fundamental elements for a scientific research of interaction, contains all of the phases in the boundary of indoor space, we can sort the interaction patterns into program and random type in detail which is from an intermediate, changeable and fixed type of an organized form of objet and spacial composition. These basic structural elements have some functions. First, discontinuous and changeable scene in indoor space can be presented by the surrounding and movement of space. This movement can change the color of a spacial structure and an outer cover of the building, too. Second, it can cause some behavior and experience of the space users and vary the information for their intention. Third, the elements of spacial organization can be shown up into many images. Last, the movement and intention of the indoor environment can cause an interaction with another space or outdoors. Ambiguous selection or unpredictable effect occurs at all times because of the constant changes and actions. So, new tryouts for the better circumstance always exist in the designing of space to give more comfortable and delightful surroundings to users. This study of basic structure is for the guiding of an interaction design to make more convenience indoor space and minimize those kinds of errors. Because of the interaction design has been enlarging its part into one of the field of study, this research is also for the purpose of preparing the foundation of a systematic study. However, there are some limits both to range the interaction design into indoor space and investigate the process of the formal study about a feature of expression. But if this kind of research keeps going on steadily and variously, interaction design can give a great influence to becoming an one area of the study.
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