본 연구는 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적은 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 계획하는데 기초 자료로 이용되는데 있다. 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험의 유무에 따라 교사효능감은 차이가 있는가? 둘째, 멘토링 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, ...
본 연구는 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적은 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 계획하는데 기초 자료로 이용되는데 있다. 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험의 유무에 따라 교사효능감은 차이가 있는가? 둘째, 멘토링 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능은 멘토의 교사효능감과 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 멘토링 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능은 멘티의 교사효능감과 어떠한 관계가 있는가? 이를 위해 인천과 경기도 지역의 초등학교에 근무하는 교사 142명의 자료를 분석하였다. 교사효능감을 측정하기 위해 김유정(2004)이 번안한 OSTES(Ohio State Teacher Efficacy Scale)를 수정 보완하여 측정 도구로 사용하였다. 그리고 멘토링 기능을 측정하기 위해 Noe(1988)가 개발한 문항을 이만기(2006)가 번안하여 사용한 질문지를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용해 통계적 자료 처리를 하였다. 멘토링 경험에 따른 교사효능감의 차이를 검증하기 위해 t 검증을 실사였으며, 멘토링 개별 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능과 교사효능감의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험의 유무에 따라 교사효능감은 유의미한 차이가 나타났으며, 멘토링 경험을 가진 교사들의 교사효능감이 멘토링을 경험하지 않은 교사들보다 교사효능감이 높았다. 둘째, 멘토의 멘토링 기능과 교사효능감 간에는 유의미한 정적 상관이 있으며, 멘토링 개별 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능과 교사효능감 간에도 유의미한 정적 상관이 나타났다. 셋째, 멘토링 기능과 멘티의 교사효능감 간에는 유의미한 정적 상관이 나타났으며, 멘티가 지각하는 멘토링 개별 기능 중 경력관련 기능, 심리사회적 기능은 교사효능감과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해, 멘토링 경험은 멘토와 멘티의 교사효능감에 유의미한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 즉, 멘토링 경험은 교사효능감을 높이는데 기여를 하며, 멘토링 기능이 잘 발휘 될수록 교사효능감이 높아진다.
본 연구는 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적은 멘토링 경험과 멘토와 멘티의 교사효능감의 관계를 알아봄으로써, 교사를 위한 체계적인 협력체계와 멘토링 프로그램을 계획하는데 기초 자료로 이용되는데 있다. 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험의 유무에 따라 교사효능감은 차이가 있는가? 둘째, 멘토링 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능은 멘토의 교사효능감과 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 멘토링 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능은 멘티의 교사효능감과 어떠한 관계가 있는가? 이를 위해 인천과 경기도 지역의 초등학교에 근무하는 교사 142명의 자료를 분석하였다. 교사효능감을 측정하기 위해 김유정(2004)이 번안한 OSTES(Ohio State Teacher Efficacy Scale)를 수정 보완하여 측정 도구로 사용하였다. 그리고 멘토링 기능을 측정하기 위해 Noe(1988)가 개발한 문항을 이만기(2006)가 번안하여 사용한 질문지를 수정하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용해 통계적 자료 처리를 하였다. 멘토링 경험에 따른 교사효능감의 차이를 검증하기 위해 t 검증을 실사였으며, 멘토링 개별 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능과 교사효능감의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 멘토링 경험의 유무에 따라 교사효능감은 유의미한 차이가 나타났으며, 멘토링 경험을 가진 교사들의 교사효능감이 멘토링을 경험하지 않은 교사들보다 교사효능감이 높았다. 둘째, 멘토의 멘토링 기능과 교사효능감 간에는 유의미한 정적 상관이 있으며, 멘토링 개별 기능인 경력관련 기능, 심리사회적 기능, 역할모델 기능과 교사효능감 간에도 유의미한 정적 상관이 나타났다. 셋째, 멘토링 기능과 멘티의 교사효능감 간에는 유의미한 정적 상관이 나타났으며, 멘티가 지각하는 멘토링 개별 기능 중 경력관련 기능, 심리사회적 기능은 교사효능감과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있었다. 이상의 연구 결과를 통해, 멘토링 경험은 멘토와 멘티의 교사효능감에 유의미한 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 즉, 멘토링 경험은 교사효능감을 높이는데 기여를 하며, 멘토링 기능이 잘 발휘 될수록 교사효능감이 높아진다.
The purpose of this study was to find out the relationships between the mentoring experience and mentors' and mentees' teacher efficacy, to present a theoretical base for the cooperation system and the mentoring program. The research questions of this study were: 1. Does the mentoring experience(men...
The purpose of this study was to find out the relationships between the mentoring experience and mentors' and mentees' teacher efficacy, to present a theoretical base for the cooperation system and the mentoring program. The research questions of this study were: 1. Does the mentoring experience(mentoring experience, inexperience) make any difference to the teacher efficacy? 2. What are relationships between the mentor functions(career function, psycho-social function, role function) and the teacher efficacy of mentors? 3. What are relationships between the mentor functions(career function, psycho-social function, role function) and the teacher efficacy of mentees? For these research, data of 142 teachers of elementary schools in In-Cheon and Gyeonggi-do were analyzed. This study used the OSTES(Ohio State Teacher Efficacy Scale) translated by Kim You-jeong(2004) to measure the teacher efficacy, and used the scale developed by Noe(1988) translated by Lee Man-ki(2006) to measure the mentor functions. They were used after adjustment and supplementation. The collected data was analyzed by the SPSS 12.0 Statistical program. t-test was performed to make the difference according to the mentoring experience and inexperience. Correlation analysis was performed to find out the relationships between the mentor functions and the teacher efficacy . The results of this study were as followed: First, There was a significantly difference in the teacher efficacy according to the mentoring experience and inexperience. And the teacher efficacy of the mentoring experienced teachers was higher than inexperienced teachers. Second, there was a significantly positive correlation between the mentor functions and the teacher efficacy of mentors, and between the career function, psycho-social function and role function and the teacher efficacy of mentors. Third, there was a significantly positive correlation between the mentor functions and the teacher efficacy of mentees, and between the career function and psycho-social function and the teacher efficacy of mentees. As a result, the mentoring experience significantly affected teacher efficacy of mentors and mentees. In other words, the mentoring experience contributed to improving the teacher efficacy of mentors and mentees. We reached a conclusion that more the mentor functions were displayed, more the teacher efficacy get higher.
The purpose of this study was to find out the relationships between the mentoring experience and mentors' and mentees' teacher efficacy, to present a theoretical base for the cooperation system and the mentoring program. The research questions of this study were: 1. Does the mentoring experience(mentoring experience, inexperience) make any difference to the teacher efficacy? 2. What are relationships between the mentor functions(career function, psycho-social function, role function) and the teacher efficacy of mentors? 3. What are relationships between the mentor functions(career function, psycho-social function, role function) and the teacher efficacy of mentees? For these research, data of 142 teachers of elementary schools in In-Cheon and Gyeonggi-do were analyzed. This study used the OSTES(Ohio State Teacher Efficacy Scale) translated by Kim You-jeong(2004) to measure the teacher efficacy, and used the scale developed by Noe(1988) translated by Lee Man-ki(2006) to measure the mentor functions. They were used after adjustment and supplementation. The collected data was analyzed by the SPSS 12.0 Statistical program. t-test was performed to make the difference according to the mentoring experience and inexperience. Correlation analysis was performed to find out the relationships between the mentor functions and the teacher efficacy . The results of this study were as followed: First, There was a significantly difference in the teacher efficacy according to the mentoring experience and inexperience. And the teacher efficacy of the mentoring experienced teachers was higher than inexperienced teachers. Second, there was a significantly positive correlation between the mentor functions and the teacher efficacy of mentors, and between the career function, psycho-social function and role function and the teacher efficacy of mentors. Third, there was a significantly positive correlation between the mentor functions and the teacher efficacy of mentees, and between the career function and psycho-social function and the teacher efficacy of mentees. As a result, the mentoring experience significantly affected teacher efficacy of mentors and mentees. In other words, the mentoring experience contributed to improving the teacher efficacy of mentors and mentees. We reached a conclusion that more the mentor functions were displayed, more the teacher efficacy get higher.
주제어
#교사효능감 멘토링 멘토링 기능 Teacher efficacy Mentoring Mentor functions
학위논문 정보
저자
이정화
학위수여기관
경인교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
초등학교상담 전공
지도교수
공윤정
발행연도
2009
총페이지
v, 53 p.
키워드
교사효능감 멘토링 멘토링 기능 Teacher efficacy Mentoring Mentor functions
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.