현재의 화석에너지를 중심으로 하는 탄화수소경제는 수소경제로의 진입을 목전에 두고 있다. 본 연구는 수소에너지의 꽃이라고 불리는 수소연료전지 자동차(Fuel Cell Electric Vehicle)의 운영을 위한 수소충전소 및 수소생산량 산정에 연구목적을 두고 있다. 수소 전문가들에 의하면 수소경제는 2010년을 기점으로 접어 들것으로 예측하였으며, 현재의 ...
현재의 화석에너지를 중심으로 하는 탄화수소경제는 수소경제로의 진입을 목전에 두고 있다. 본 연구는 수소에너지의 꽃이라고 불리는 수소연료전지 자동차(Fuel Cell Electric Vehicle)의 운영을 위한 수소충전소 및 수소생산량 산정에 연구목적을 두고 있다. 수소 전문가들에 의하면 수소경제는 2010년을 기점으로 접어 들것으로 예측하였으며, 현재의 내연기관을 대체할 유일한 대안으로 주목하고 있다. 수소경제의 진입에 앞서 많은 국가들은 수소자동차 개발과 인프라(infrastructure)구축을 위한 다양한 연구를 진행하고 있는데, 연구자는 현재의 기술과 기술의 개발 상황을 면밀하게 분석하여 수소자동차 보급에 따르는 연간 수소 필요량과 수소충전소의 수량을 계산하였다. 수소경제로의 진입에 앞서 관련된 산업과 정부는 수소인프라 구축에 많은 투자를 진행하여야 하며, 이들 투자를 기반으로 수소경제는 현실이 될 것이다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다.
1. 수소연료전지 자동차 개발 및 인프라 구축 관한 대규모의 투자가 정부 및 선두기업(leading company)를 중심으로 계획이 되어 있으며, 투자비용은 탄소 배출권 거래 및 유류소비 감소를 위한 세금 부과 등으로 투자재원 마련이 가능하다. 또한 이를 통하여 자연스럽게 수소경제로의 진입을 이끌어 낼 수 있다.
2. 2004년 국내 수소생산량을 기준으로 연간 7만대의 수소연료자동차를 운영할 수 있는 잉여 수소가 존재 한다.
3. LPG 연료의 보급 사례를 연구하면 100만대의 수소연료전지차량이 보급될 시 최소 1,241개소의 수소충전소가 필요하다. 이는 수소 관련산업에 큰 기회가 될 것이다.
4. 수소경제의 진입 초기, 현재의 정유산업과 가스산업, 정부가 초기 수소인프라 구축을 주도할 것이며, 추후 정유산업은 수소산업으로 미전환시 산업의 쇠퇴가 예상된다. 또한, 다국적 산업용 가스회사는 여러 경험 및 기술을 통하여 새로운 에너지 공급 산업으로 주목을 받을 것이다.
연구자가 사용한 방법은 기술의 발전 방향을 예상하여 연구를 진행하였기에 많은 부분 불확실성을 가정하고 있다. 하지만 본 연구에서 돌출한 결과는 수소경제로 전환에 앞서 보다 큰 연구 시너지 효과를 유도할 수 있을 것으로 판단된다.
현재의 화석에너지를 중심으로 하는 탄화수소경제는 수소경제로의 진입을 목전에 두고 있다. 본 연구는 수소에너지의 꽃이라고 불리는 수소연료전지 자동차(Fuel Cell Electric Vehicle)의 운영을 위한 수소충전소 및 수소생산량 산정에 연구목적을 두고 있다. 수소 전문가들에 의하면 수소경제는 2010년을 기점으로 접어 들것으로 예측하였으며, 현재의 내연기관을 대체할 유일한 대안으로 주목하고 있다. 수소경제의 진입에 앞서 많은 국가들은 수소자동차 개발과 인프라(infrastructure)구축을 위한 다양한 연구를 진행하고 있는데, 연구자는 현재의 기술과 기술의 개발 상황을 면밀하게 분석하여 수소자동차 보급에 따르는 연간 수소 필요량과 수소충전소의 수량을 계산하였다. 수소경제로의 진입에 앞서 관련된 산업과 정부는 수소인프라 구축에 많은 투자를 진행하여야 하며, 이들 투자를 기반으로 수소경제는 현실이 될 것이다. 연구내용을 요약하면 다음과 같다.
1. 수소연료전지 자동차 개발 및 인프라 구축 관한 대규모의 투자가 정부 및 선두기업(leading company)를 중심으로 계획이 되어 있으며, 투자비용은 탄소 배출권 거래 및 유류소비 감소를 위한 세금 부과 등으로 투자재원 마련이 가능하다. 또한 이를 통하여 자연스럽게 수소경제로의 진입을 이끌어 낼 수 있다.
2. 2004년 국내 수소생산량을 기준으로 연간 7만대의 수소연료자동차를 운영할 수 있는 잉여 수소가 존재 한다.
3. LPG 연료의 보급 사례를 연구하면 100만대의 수소연료전지차량이 보급될 시 최소 1,241개소의 수소충전소가 필요하다. 이는 수소 관련산업에 큰 기회가 될 것이다.
4. 수소경제의 진입 초기, 현재의 정유산업과 가스산업, 정부가 초기 수소인프라 구축을 주도할 것이며, 추후 정유산업은 수소산업으로 미전환시 산업의 쇠퇴가 예상된다. 또한, 다국적 산업용 가스회사는 여러 경험 및 기술을 통하여 새로운 에너지 공급 산업으로 주목을 받을 것이다.
연구자가 사용한 방법은 기술의 발전 방향을 예상하여 연구를 진행하였기에 많은 부분 불확실성을 가정하고 있다. 하지만 본 연구에서 돌출한 결과는 수소경제로 전환에 앞서 보다 큰 연구 시너지 효과를 유도할 수 있을 것으로 판단된다.
Existing hydrocarbon economy is faced with hydrogen economy. The purpose of this study is to estimate hydrogen production and filling stations for Fuel Cell Electric Vehicle which calls flower of hydrogen economy. According to hydrogen energy scientist, hydrogen economy is going to begin from 2010, ...
Existing hydrocarbon economy is faced with hydrogen economy. The purpose of this study is to estimate hydrogen production and filling stations for Fuel Cell Electric Vehicle which calls flower of hydrogen economy. According to hydrogen energy scientist, hydrogen economy is going to begin from 2010, and hydrogen is the only one alternative energy source for internal-combustion engines. For that matter, many countries are focused on hydrogen vehicle development and its infrastructure. With this study, researcher had estimated the amount of hydrogen used and required minimum hydrogen filling stations using method of technology forecasting and calculation as well. In this time, related industries and government need to focus on construction of infrastructure including filling station and hydrogen production plant because without infrastructure never come true hydrogen economy.
1. Huge investment was planned by government and leading companies for alternative energy source especially hydrogen energy. Carbon credit trading and imposing duty for saving oil should be invested capital, through that smoothly comes into hydrogen economy.
2. Local hydrogen production amount was 976,610ton in 2004 and production and consumption remain balanced. Fuel gas of hydrogen which 122,743ton per year will come onto market when hydrogen economy comes true. This amount should be 700,000 FCEVs' yearly fuel.
3. According to model of LPG fuel popularization, researcher could research about minor fuel popularization and calculated 1,241 filling stations for 1,000,000 FCEVs and also huge investment should be good opportunities for related industries.
4. At the beginning of hydrogen economy, hydrogen filling station will be constructed by oil refining companies, gas companies and government. Especially, existing oil refining industries should not move to hydrogen energy, they will meet crisis. Plus, global gas industries will be focused as new generation of energy provider.
The researcher used method of technology forecasting and calculation which method has uncertainties. However, the conclusion should contribute synergy effect to related studies which covered the whole range of hydrogen energy.
Existing hydrocarbon economy is faced with hydrogen economy. The purpose of this study is to estimate hydrogen production and filling stations for Fuel Cell Electric Vehicle which calls flower of hydrogen economy. According to hydrogen energy scientist, hydrogen economy is going to begin from 2010, and hydrogen is the only one alternative energy source for internal-combustion engines. For that matter, many countries are focused on hydrogen vehicle development and its infrastructure. With this study, researcher had estimated the amount of hydrogen used and required minimum hydrogen filling stations using method of technology forecasting and calculation as well. In this time, related industries and government need to focus on construction of infrastructure including filling station and hydrogen production plant because without infrastructure never come true hydrogen economy.
1. Huge investment was planned by government and leading companies for alternative energy source especially hydrogen energy. Carbon credit trading and imposing duty for saving oil should be invested capital, through that smoothly comes into hydrogen economy.
2. Local hydrogen production amount was 976,610ton in 2004 and production and consumption remain balanced. Fuel gas of hydrogen which 122,743ton per year will come onto market when hydrogen economy comes true. This amount should be 700,000 FCEVs' yearly fuel.
3. According to model of LPG fuel popularization, researcher could research about minor fuel popularization and calculated 1,241 filling stations for 1,000,000 FCEVs and also huge investment should be good opportunities for related industries.
4. At the beginning of hydrogen economy, hydrogen filling station will be constructed by oil refining companies, gas companies and government. Especially, existing oil refining industries should not move to hydrogen energy, they will meet crisis. Plus, global gas industries will be focused as new generation of energy provider.
The researcher used method of technology forecasting and calculation which method has uncertainties. However, the conclusion should contribute synergy effect to related studies which covered the whole range of hydrogen energy.
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