본 연구는 경기도 고양시와 김포시 부근의 한강하구 지역에 도래하여 월동하는 재두루미의 도래현황, 월동지역 이용현황, 주간 일주행동, 취식지역별 이용 가능한 낙곡량 및 방해요인, 잠자리지역의 이용 그리고 취식지역으로의 이동 등에 대한 조사를 통하여 이 지역 재두루미의 월동생태에 대한 기초자료 구축과 지속적인 서식을 위한 보전방안을 마련하기 위하여 실시하였다. 재두루미는 10월 16일에 한강하구에 도래한 것이 확인 되었고, 2월 중순에 최대개체수인 162개체가 확인되었고, 3월 중순에 모두 번식지역으로 이동하였다. 월동기간 동안 한강 주변 김포시와 고양시의 농경지역인 홍도평, 이화동, ...
본 연구는 경기도 고양시와 김포시 부근의 한강하구 지역에 도래하여 월동하는 재두루미의 도래현황, 월동지역 이용현황, 주간 일주행동, 취식지역별 이용 가능한 낙곡량 및 방해요인, 잠자리지역의 이용 그리고 취식지역으로의 이동 등에 대한 조사를 통하여 이 지역 재두루미의 월동생태에 대한 기초자료 구축과 지속적인 서식을 위한 보전방안을 마련하기 위하여 실시하였다. 재두루미는 10월 16일에 한강하구에 도래한 것이 확인 되었고, 2월 중순에 최대개체수인 162개체가 확인되었고, 3월 중순에 모두 번식지역으로 이동하였다. 월동기간 동안 한강 주변 김포시와 고양시의 농경지역인 홍도평, 이화동, 평동 그리고 송포동 지역을 취식지역으로 이용하였으며, 오전에 취식지역으로 이동하여 먹이 활동 중 방해요인이 발생하면 한강의 갯벌로 이동하여 먹이 활동을 계속하였다.
일주행동은 취식, 경계, 이동, 깃다듬기, 안락, 사회 및 기타행동으로 나누어 조사 하였으며, 월동지에서는 취식의 비율이 가장 높았다. 또한 일주행동은 취식지역별, 시간대별로 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다.
취식지역에서 재두루미의 월동에 방해를 주는 요인은 차량, 사람, 오토바이 그리고 자전거와 같은 인위적인 방해요인과 기계의 소음, 기러기류와 황오리 그리고 개 등의 자연적인 요인이 있었다. 인위적인 방해요인이 자연적인 방해요인에 비해 많았고, 그 중에서 차량에 의한 방해가 가장 높았다. 방해에 의한 반응은 경계가 가장 높았고 다음은 비행과 회피의 순이었다.
잠자리지역의 이용은 조수간만의 차와 관련이 있었으며, 조금 때에는 강변을 잠자리지역으로 이용하였다. 취식지역으로의 이소는 월별로 조도에 따른 유의한 차이가 있었으나, 잠자리지역으로의 귀소는 그렇지 않았다.
본 연구는 경기도 고양시와 김포시 부근의 한강하구 지역에 도래하여 월동하는 재두루미의 도래현황, 월동지역 이용현황, 주간 일주행동, 취식지역별 이용 가능한 낙곡량 및 방해요인, 잠자리지역의 이용 그리고 취식지역으로의 이동 등에 대한 조사를 통하여 이 지역 재두루미의 월동생태에 대한 기초자료 구축과 지속적인 서식을 위한 보전방안을 마련하기 위하여 실시하였다. 재두루미는 10월 16일에 한강하구에 도래한 것이 확인 되었고, 2월 중순에 최대개체수인 162개체가 확인되었고, 3월 중순에 모두 번식지역으로 이동하였다. 월동기간 동안 한강 주변 김포시와 고양시의 농경지역인 홍도평, 이화동, 평동 그리고 송포동 지역을 취식지역으로 이용하였으며, 오전에 취식지역으로 이동하여 먹이 활동 중 방해요인이 발생하면 한강의 갯벌로 이동하여 먹이 활동을 계속하였다.
일주행동은 취식, 경계, 이동, 깃다듬기, 안락, 사회 및 기타행동으로 나누어 조사 하였으며, 월동지에서는 취식의 비율이 가장 높았다. 또한 일주행동은 취식지역별, 시간대별로 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다.
취식지역에서 재두루미의 월동에 방해를 주는 요인은 차량, 사람, 오토바이 그리고 자전거와 같은 인위적인 방해요인과 기계의 소음, 기러기류와 황오리 그리고 개 등의 자연적인 요인이 있었다. 인위적인 방해요인이 자연적인 방해요인에 비해 많았고, 그 중에서 차량에 의한 방해가 가장 높았다. 방해에 의한 반응은 경계가 가장 높았고 다음은 비행과 회피의 순이었다.
잠자리지역의 이용은 조수간만의 차와 관련이 있었으며, 조금 때에는 강변을 잠자리지역으로 이용하였다. 취식지역으로의 이소는 월별로 조도에 따른 유의한 차이가 있었으나, 잠자리지역으로의 귀소는 그렇지 않았다.
The wimtering ecology of White-naped Crane Grus vipio was studied in Han river estuary, Gyeonggi-Do, Korea during 2007-2008 wintering season. The aim of this study was to investigate censuses, daily activity, food availability, area of each feeding site, disturbance factors and departing, arriving b...
The wimtering ecology of White-naped Crane Grus vipio was studied in Han river estuary, Gyeonggi-Do, Korea during 2007-2008 wintering season. The aim of this study was to investigate censuses, daily activity, food availability, area of each feeding site, disturbance factors and departing, arriving behavior at roosting site for basic data of wintering ecology of White-naped Crane and conservation of their habitat in the wintering site. The first migration individuals were confirmed at October 16 in Han river estuary. Maxium population was identified 162 individuals at middle of February in the river side and mud flat. Spring migration was started at first week of March and has been finished for two weeks later in Han river estuary.
Wintering population was used four feeding sites; Hongdopyong, Yihwa-dong, Pyong-dong and Songpo-dong where are located at agriculture field of Gimpo and Goyang city. Crane was departed from roosting site to feeding site at every morning for feeding during the daytime until when they interrupted by disturbance factors such as human, vehicle, dog, noise, they moved to mud flat in the river side then kept on their feeding at mud flat.
Daily activity was consisted six category; feeding, alert, locomotion, preening, comfort, social and other behavior. Feeding was the highest portion among each behavior in the wintering area. Some daily activity was different among each feeding site in the wintering period and time of the day.
Disturbance factors of each wintering site was investigated by artificial disturbance and natural disturbance. Artificial disturbance was consisted of vehicle, human and motorcycle & bicycle. As well as natural disturbance was consisted of noise and animal(dog and birds). vehicle was the most effective factor to White-naped Crane in study area among the disturbance factors. Alert was the highest artificial disturbance more than flying and walk in the feeding sites.
Use of roosting site was refer to tide in the late wintering period. when the neap tide term they used river side for roosting. Departing from roosting site to feeding site was significantly difference by luminous betwenn December and January. However arriving was not significantly difference by luminous for monthly distribution.
The wimtering ecology of White-naped Crane Grus vipio was studied in Han river estuary, Gyeonggi-Do, Korea during 2007-2008 wintering season. The aim of this study was to investigate censuses, daily activity, food availability, area of each feeding site, disturbance factors and departing, arriving behavior at roosting site for basic data of wintering ecology of White-naped Crane and conservation of their habitat in the wintering site. The first migration individuals were confirmed at October 16 in Han river estuary. Maxium population was identified 162 individuals at middle of February in the river side and mud flat. Spring migration was started at first week of March and has been finished for two weeks later in Han river estuary.
Wintering population was used four feeding sites; Hongdopyong, Yihwa-dong, Pyong-dong and Songpo-dong where are located at agriculture field of Gimpo and Goyang city. Crane was departed from roosting site to feeding site at every morning for feeding during the daytime until when they interrupted by disturbance factors such as human, vehicle, dog, noise, they moved to mud flat in the river side then kept on their feeding at mud flat.
Daily activity was consisted six category; feeding, alert, locomotion, preening, comfort, social and other behavior. Feeding was the highest portion among each behavior in the wintering area. Some daily activity was different among each feeding site in the wintering period and time of the day.
Disturbance factors of each wintering site was investigated by artificial disturbance and natural disturbance. Artificial disturbance was consisted of vehicle, human and motorcycle & bicycle. As well as natural disturbance was consisted of noise and animal(dog and birds). vehicle was the most effective factor to White-naped Crane in study area among the disturbance factors. Alert was the highest artificial disturbance more than flying and walk in the feeding sites.
Use of roosting site was refer to tide in the late wintering period. when the neap tide term they used river side for roosting. Departing from roosting site to feeding site was significantly difference by luminous betwenn December and January. However arriving was not significantly difference by luminous for monthly distribution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.