본 논문에서는 신호교차로의 차대차 사고예측 모형과 차대보행자 사고예측 모형을 개발하였고, 최적화기법을 이용하여 교통사고 발생건수를 최소화시킬 수 있는 이격거리를 산정하였다. 또한 이러한 결과를 토대로 횡단보도 위치 선정 기준표를 제시하였다. 국내의 횡단보도 설치 기준을 보면 ‘횡단보도의 위치는 교차로의 상황, 자동차 및 보행자의 교통량 등을 종합적으로 고려하여 차로 횡단거리가 가능한 짧고 교차면적도 좁아지도록 정해야 한다’라고 제시되어 있다. 교차로안에서 발생하는 차량간의 상충을 줄이기 위해서는 교차로 면적을 줄여야 하는데, 이를 위해 우리나라는 교통섬 등 시설물을 설치하거나 횡단보도의 위치를 조정하여 교차로 면적을 줄이고 있지만, 아직까지 정확한 기준이 없어 교차로마다 무분별하게 설치되고 있는 실정이다. 특히 교차로 면적을 줄이기 위해 횡단보도를 ...
본 논문에서는 신호교차로의 차대차 사고예측 모형과 차대보행자 사고예측 모형을 개발하였고, 최적화기법을 이용하여 교통사고 발생건수를 최소화시킬 수 있는 이격거리를 산정하였다. 또한 이러한 결과를 토대로 횡단보도 위치 선정 기준표를 제시하였다. 국내의 횡단보도 설치 기준을 보면 ‘횡단보도의 위치는 교차로의 상황, 자동차 및 보행자의 교통량 등을 종합적으로 고려하여 차로 횡단거리가 가능한 짧고 교차면적도 좁아지도록 정해야 한다’라고 제시되어 있다. 교차로안에서 발생하는 차량간의 상충을 줄이기 위해서는 교차로 면적을 줄여야 하는데, 이를 위해 우리나라는 교통섬 등 시설물을 설치하거나 횡단보도의 위치를 조정하여 교차로 면적을 줄이고 있지만, 아직까지 정확한 기준이 없어 교차로마다 무분별하게 설치되고 있는 실정이다. 특히 교차로 면적을 줄이기 위해 횡단보도를 연석과 일치시킬 경우 차량간의 상충은 줄어들 수 있지만 우회전차량과 횡단보도 보행자간의 상충위험이 커질 수 있는 이율배반의 관계가 형성된다. 이렇게 평면교차로이면서 도류화시설이 없는 신호교차로인 경우 차량의 안전과 보행자의 안전을 고려하여 횡단보도의 위치를 결정해야 하는데 아직까지 이러한 연구가 진행되지 않아 본 연구에서는 신호교차로의 차량과 횡단보도 보행자의 안전성 측면을 고려하여 신호교차로의 횡단보도 설치 위치 기준을 제시하고자 하였다. 본 논문에서는 횡단보도 위치 선정 기준표를 개발하기 위해 크게 3가지 단계로 구분하여 연구를 진행하였다. 첫번째는 신호교차로를 공간적인 범위 상 교차로와 횡단보도로 구분하여 교차로 내에서는 차대차 사고예측 모형과 횡단보도에서는 보행자 사고예측 모형을 각각 개발하는 연구이다. 두번째는 개발된 2가지 모형을 이용하여 횡단보도의 적정 이격거리를 산정하는 것으로 교차로 면적과 횡단보도 이격거리간의 관계를 도출하여 목적식을 최소화 시킬 수 있는 이격거리를 산출하는 연구이다. 마지막으로 설계 및 계획단계에서 쉽게 적용할 수 있는 횡단보도 위치 선정 기준표를 개발하는 연구로 구분할 수 있다. 본 연구를 통해 개발된 이격거리 산정식은 계획 및 설계단계에서 1차적으로 횡단보도 이격거리를 산정하는데 활용할 수 있고, 향후 운영중에 도로 및 교통현황 자료를 수집하여 Excel을 연동한 적정 이격거리 산정 프로그램을 활용하면 현실적용성이 높은 횡단보도 이격거리를 도출하는데 도움이 될 것으로 판단된다.
본 논문에서는 신호교차로의 차대차 사고예측 모형과 차대보행자 사고예측 모형을 개발하였고, 최적화기법을 이용하여 교통사고 발생건수를 최소화시킬 수 있는 이격거리를 산정하였다. 또한 이러한 결과를 토대로 횡단보도 위치 선정 기준표를 제시하였다. 국내의 횡단보도 설치 기준을 보면 ‘횡단보도의 위치는 교차로의 상황, 자동차 및 보행자의 교통량 등을 종합적으로 고려하여 차로 횡단거리가 가능한 짧고 교차면적도 좁아지도록 정해야 한다’라고 제시되어 있다. 교차로안에서 발생하는 차량간의 상충을 줄이기 위해서는 교차로 면적을 줄여야 하는데, 이를 위해 우리나라는 교통섬 등 시설물을 설치하거나 횡단보도의 위치를 조정하여 교차로 면적을 줄이고 있지만, 아직까지 정확한 기준이 없어 교차로마다 무분별하게 설치되고 있는 실정이다. 특히 교차로 면적을 줄이기 위해 횡단보도를 연석과 일치시킬 경우 차량간의 상충은 줄어들 수 있지만 우회전차량과 횡단보도 보행자간의 상충위험이 커질 수 있는 이율배반의 관계가 형성된다. 이렇게 평면교차로이면서 도류화시설이 없는 신호교차로인 경우 차량의 안전과 보행자의 안전을 고려하여 횡단보도의 위치를 결정해야 하는데 아직까지 이러한 연구가 진행되지 않아 본 연구에서는 신호교차로의 차량과 횡단보도 보행자의 안전성 측면을 고려하여 신호교차로의 횡단보도 설치 위치 기준을 제시하고자 하였다. 본 논문에서는 횡단보도 위치 선정 기준표를 개발하기 위해 크게 3가지 단계로 구분하여 연구를 진행하였다. 첫번째는 신호교차로를 공간적인 범위 상 교차로와 횡단보도로 구분하여 교차로 내에서는 차대차 사고예측 모형과 횡단보도에서는 보행자 사고예측 모형을 각각 개발하는 연구이다. 두번째는 개발된 2가지 모형을 이용하여 횡단보도의 적정 이격거리를 산정하는 것으로 교차로 면적과 횡단보도 이격거리간의 관계를 도출하여 목적식을 최소화 시킬 수 있는 이격거리를 산출하는 연구이다. 마지막으로 설계 및 계획단계에서 쉽게 적용할 수 있는 횡단보도 위치 선정 기준표를 개발하는 연구로 구분할 수 있다. 본 연구를 통해 개발된 이격거리 산정식은 계획 및 설계단계에서 1차적으로 횡단보도 이격거리를 산정하는데 활용할 수 있고, 향후 운영중에 도로 및 교통현황 자료를 수집하여 Excel을 연동한 적정 이격거리 산정 프로그램을 활용하면 현실적용성이 높은 횡단보도 이격거리를 도출하는데 도움이 될 것으로 판단된다.
This study developed the signal crossing car to car accident prediction model and the pedestrian accident prediction model, and calculated the interval distance to minimize the number of traffic accidents with using optimization techniques. Based on these results, it also presented a guideline for t...
This study developed the signal crossing car to car accident prediction model and the pedestrian accident prediction model, and calculated the interval distance to minimize the number of traffic accidents with using optimization techniques. Based on these results, it also presented a guideline for the position of crosswalks at signalized intersections. Standards in the installation of the crosswalk, ‘the intersection of the location of a pedestrian crossing, a car and pedestrian traffic, and a comprehensive consideration of the possible short and cross-car across the street is set up to make small area as is provided. Vehicles in the intersection between the conflict in order to reduce to reduce the size of the intersection, in our country, including trafiic island facilities to install or adjust the location of the intersection to reduce the area, but still do not have the exact criteria for each intersection, the installation indiscreetly that is. The crossing the intersection to reduce the area to match the curb and be reduced if the vehicle, but a conflict between the right vehicle and pedestrian crossing to increase the risk of conflict between the betrayal of the interest rate relationship is formed. This unchannelization flat signal cross the intersection as if the vehicle's safety and to consider the safety of pedestrians to determine the location of the pedestrian crossing, this study does not yet signal a crossroads. In this study, consider the safety of pedestrians and vehicle in the signal intersection you want to present criteria for the installation location of a pedestrian crossing. In this study, research is progressed to develope crosswalk positioning criteria table, Research program separated by three kinds of steps. The first phase, signal intersection is separated by a intersection and a crosswalk. In a intersection, car to car accident prediction model and in a crosswalk, a pedestrian accident prediction model, these contents are developed in this study. The second phase, two model which are developed in previous paragraph, are used by determining the appropriateness of a pedestrian crossing area and crossing the intersection distance to minimize the relationship between the expression can be derived interval distance the purpose of research is to calculate. Finally, the design and planning stage can be easily applied in the development of a pedestrian crossing in position criterion table can be divided into research. Interval distance computation expression developed through this study can be used to calculate interval distance by first step at planning and designing phase of determining the expression in a crosswalk. My road and transportation during the operation to collect data to Excel linkage is appropriate to use the program applies to the summit interval distance high tolerance interval distance help crosswalk said.
This study developed the signal crossing car to car accident prediction model and the pedestrian accident prediction model, and calculated the interval distance to minimize the number of traffic accidents with using optimization techniques. Based on these results, it also presented a guideline for the position of crosswalks at signalized intersections. Standards in the installation of the crosswalk, ‘the intersection of the location of a pedestrian crossing, a car and pedestrian traffic, and a comprehensive consideration of the possible short and cross-car across the street is set up to make small area as is provided. Vehicles in the intersection between the conflict in order to reduce to reduce the size of the intersection, in our country, including trafiic island facilities to install or adjust the location of the intersection to reduce the area, but still do not have the exact criteria for each intersection, the installation indiscreetly that is. The crossing the intersection to reduce the area to match the curb and be reduced if the vehicle, but a conflict between the right vehicle and pedestrian crossing to increase the risk of conflict between the betrayal of the interest rate relationship is formed. This unchannelization flat signal cross the intersection as if the vehicle's safety and to consider the safety of pedestrians to determine the location of the pedestrian crossing, this study does not yet signal a crossroads. In this study, consider the safety of pedestrians and vehicle in the signal intersection you want to present criteria for the installation location of a pedestrian crossing. In this study, research is progressed to develope crosswalk positioning criteria table, Research program separated by three kinds of steps. The first phase, signal intersection is separated by a intersection and a crosswalk. In a intersection, car to car accident prediction model and in a crosswalk, a pedestrian accident prediction model, these contents are developed in this study. The second phase, two model which are developed in previous paragraph, are used by determining the appropriateness of a pedestrian crossing area and crossing the intersection distance to minimize the relationship between the expression can be derived interval distance the purpose of research is to calculate. Finally, the design and planning stage can be easily applied in the development of a pedestrian crossing in position criterion table can be divided into research. Interval distance computation expression developed through this study can be used to calculate interval distance by first step at planning and designing phase of determining the expression in a crosswalk. My road and transportation during the operation to collect data to Excel linkage is appropriate to use the program applies to the summit interval distance high tolerance interval distance help crosswalk said.
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