「장화홍련전」은 1656년 철산에서 있었던 실제 사건과 신원설화가 결합되어 탄생한 작품이다. 「장화홍련전」은 많은 이본이 있으며, 계모형 소설의 대표적인 작품으로서 많은 연구자들에 의해 논의되었다. 「장화홍련전」은 17세기를 전후하여 벌어진 가족제도의 변화와 밀접한 관련이 있다. 특히 계모의 위상 변화는 작품을 이해하는 데 중요한 요소이다. 이에 본고는 17세기 가족제도의 변화에 따른 계모에 대한 인식의 변화를 추적함으로써 「장화홍련전」을 이해할 수 있는 단초를 마련하고자 했다. 또한 「장화홍련전」이 허구화되는 메커니즘을 Rene Girard의 ‘희생양’ 개념을 통해서 규명해보려 했다. 아울러 방각본의 환생담의 의미를 작품 전체와의 상관성 안에서 살펴보는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 「장화홍련전」의 이본에 대하여 살펴보았다. 실사와 설화가 결합하여 발생한 「장화홍련전」은 박인수본을 통해서 19세기 초 혹은 18세기 말에는 사건의 패러다임이 전동홀에서 장화·홍련으로 바뀌었음을 알 수 있었다. 이러한 점을 염두에 두고 이본의 양상을 작품의 결말에 나타나는 재생 모티프를 기준으로 재생담이 없는 이본과 재생담이 있는 이본으로 나누었다. 재생담이 있는 이본은 다시 재생의 방법에 따라서 부활과 환생으로 분류했다. 부활의 방법은 다른 소설들에서도 흔히 보이는 방식으로 「장화홍련전」의 독특함을 담보하지 못한다. 그러나 환생의 방식으로 장화와 홍련이 재생하는 것은 다른 소설에는 없는 매우 독특한 유형이다. Ⅲ장에서는 「장화홍련전」을 둘러싼 가족제도의 변화와 소설화의 메커니즘을 밝히기 위한 논의가 진행되었다. 「장화홍련전」의 서술 초점은 계모에게 있다. 17세기 이후 가족제도는 종법제를 바탕으로 한 가부장제로 바뀌었고, 이에 따라서 계모의 사회적 조건이 변화하게 된다. 계모는 재혼 가정으로 ‘시집을 가게’ 되고 ‘어머니’의 지위를 획득하게 된다. 그러나 계모는 가족의 구성원으로 인정받지 못한다. 여기서 ‘희생양 메커니즘’은 작동한다. 즉, 가족 구성원으로 보이지만 사실은 외부인으로 취급을 받으며, 폭력의 피해자가 되었을 때 복수를 할 수 없는 계모는 공동체가 폭력으로 물드는 것을 막기 위해 ‘희생양’이 된다. 계모는 모든 가정불화의 원인으로 지목되지만, 실상 그것은 변화된 가족제도 속에서 발생할 수 있는 폭력을 환상적인 수법으로 해소하고 있을 뿐이다. 환생담의 의미 역시 이러한 ...
「장화홍련전」은 1656년 철산에서 있었던 실제 사건과 신원설화가 결합되어 탄생한 작품이다. 「장화홍련전」은 많은 이본이 있으며, 계모형 소설의 대표적인 작품으로서 많은 연구자들에 의해 논의되었다. 「장화홍련전」은 17세기를 전후하여 벌어진 가족제도의 변화와 밀접한 관련이 있다. 특히 계모의 위상 변화는 작품을 이해하는 데 중요한 요소이다. 이에 본고는 17세기 가족제도의 변화에 따른 계모에 대한 인식의 변화를 추적함으로써 「장화홍련전」을 이해할 수 있는 단초를 마련하고자 했다. 또한 「장화홍련전」이 허구화되는 메커니즘을 Rene Girard의 ‘희생양’ 개념을 통해서 규명해보려 했다. 아울러 방각본의 환생담의 의미를 작품 전체와의 상관성 안에서 살펴보는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 「장화홍련전」의 이본에 대하여 살펴보았다. 실사와 설화가 결합하여 발생한 「장화홍련전」은 박인수본을 통해서 19세기 초 혹은 18세기 말에는 사건의 패러다임이 전동홀에서 장화·홍련으로 바뀌었음을 알 수 있었다. 이러한 점을 염두에 두고 이본의 양상을 작품의 결말에 나타나는 재생 모티프를 기준으로 재생담이 없는 이본과 재생담이 있는 이본으로 나누었다. 재생담이 있는 이본은 다시 재생의 방법에 따라서 부활과 환생으로 분류했다. 부활의 방법은 다른 소설들에서도 흔히 보이는 방식으로 「장화홍련전」의 독특함을 담보하지 못한다. 그러나 환생의 방식으로 장화와 홍련이 재생하는 것은 다른 소설에는 없는 매우 독특한 유형이다. Ⅲ장에서는 「장화홍련전」을 둘러싼 가족제도의 변화와 소설화의 메커니즘을 밝히기 위한 논의가 진행되었다. 「장화홍련전」의 서술 초점은 계모에게 있다. 17세기 이후 가족제도는 종법제를 바탕으로 한 가부장제로 바뀌었고, 이에 따라서 계모의 사회적 조건이 변화하게 된다. 계모는 재혼 가정으로 ‘시집을 가게’ 되고 ‘어머니’의 지위를 획득하게 된다. 그러나 계모는 가족의 구성원으로 인정받지 못한다. 여기서 ‘희생양 메커니즘’은 작동한다. 즉, 가족 구성원으로 보이지만 사실은 외부인으로 취급을 받으며, 폭력의 피해자가 되었을 때 복수를 할 수 없는 계모는 공동체가 폭력으로 물드는 것을 막기 위해 ‘희생양’이 된다. 계모는 모든 가정불화의 원인으로 지목되지만, 실상 그것은 변화된 가족제도 속에서 발생할 수 있는 폭력을 환상적인 수법으로 해소하고 있을 뿐이다. 환생담의 의미 역시 이러한 희생양 메커니즘이 작동하고 있다. 표면적으로는 전기적 구성의 완성, 그리고 권선징악이라는 고전소설의 문법을 완성하는 것으로 보인다. 그러나 그 이면에서는 계모가 없는 가정에는 아무런 불화도 발생하지 않는다고 말함으로써 여전히 계모에게 가정불화의 모든 책임을 전가하고 있다. 또한 결혼을 하는 여성들이 시댁에서 언제든 희생양이 될 수 있다는 불안을 친정과의 관계를 계속 유지하는 모습을 통해서 해소함으로써 희생양의 조건에서 빗겨가려는 당대 여성들의 소망을 반영하고 있다.JANGHWA-HONGRYEN-JON(장화홍련전) is the story which is made by mixing with the grudge tale and the actual event on Chulsan in 1656. JANGHWA-HONGRYEN-JON has many different editions and it is the most important work of the stepmother typed novel discussed by many researchers. JANGHWA-HONGRYEN-JON is closely connected with the change of the family system in 17th century off and on. Especially, the change of phase of the stepmother operates as a important element for understanding the story. Accordingly, this article tried to provide the first step to be able to understand JANGHWA-HONGRYEN-JON by going chase after the change of recognition of the stepmother as the change of the family system. Also, this article tried to find out the mechanism of fabricating JANGHWA-HONGRYEN-JON by the concept of Rene Girard's 'Scapegoat'. In addition, this article intended to examine the meaning of rebirth story of Banggakbon(방각본) in interrelationship of the whole work. In chapter Ⅱ, this article examined many different editions of JANGHWA-HONGRYEN-JON. The paradigm of the event on JANGHWA-HONGRYEN-JON which is united with a real event and a tale is changed to JANGHWA·HONGRYEN from Jeon, Dong-Hol(전동홀) at the beginning of the 19th century or the end of the 18th century by Park, In-Soo(박인수) edition. With keeping in this view, the aspect of the different edition is divided into the one with regeneration and the other one without regeneration on a standards of the regeneration motif appeared in the conclusion of the work. The different edition is divided into resurrection and rebirth again by the method of regeneration. The method of resurrection can't guarantee the unique of JANGHWA-HONGRYEN-JON as the way showed commonly in other stories. However, the things regenerating by Janghwa and Hongryen is a very unique pattern which is not found in other stories. In chapter Ⅲ, there are discussion about the mechanism of the novelizing and the change of the family system surrounding JANGHWA-HONGRYEN-JON. The narration focus of JANGHWA-HONGRYEN-JON is on the stepmother. As The family system after 17th century was changed into a paterfamilias system based on clan rules, the social condition of the stepmother was also changed. The stepmother 'married into' the stepfamily and got the position of 'mother'. But she wasn't accepted as the member of the family. Scapegoat mechanism worked at this point. In other words, she looked as the member of the family but actually she was treated as outsider, and when she was the victim of the violence, she became the 'scapegoat' to protect the community from rampant violence who couldn't pay off. Stepmother was pointed out as all the cause of the family trouble, but actually it was nothing but dissolving the violence by fantastical technique which could be happened in the changed family system. The meaning of the rebirth story is also effected by scapegoat mechanism. Superficially, it looks as completion the fictional biographical construction and the descriptive grammar of the classic novel called promotion of virtue and reproval of vice. However, it says in the other side that there are no troubles in the family without stepmother, so it still shifts all the responsibility of the family trouble to the stepmother. Also, it reflects the wishes of the women those days who deflect the condition of the scapegoat by dissolving the anxiety - woman who get married can be the scapegoat at any time in the house of her husband - through keeping maintaining relations with the parents home of a married woman.
「장화홍련전」은 1656년 철산에서 있었던 실제 사건과 신원설화가 결합되어 탄생한 작품이다. 「장화홍련전」은 많은 이본이 있으며, 계모형 소설의 대표적인 작품으로서 많은 연구자들에 의해 논의되었다. 「장화홍련전」은 17세기를 전후하여 벌어진 가족제도의 변화와 밀접한 관련이 있다. 특히 계모의 위상 변화는 작품을 이해하는 데 중요한 요소이다. 이에 본고는 17세기 가족제도의 변화에 따른 계모에 대한 인식의 변화를 추적함으로써 「장화홍련전」을 이해할 수 있는 단초를 마련하고자 했다. 또한 「장화홍련전」이 허구화되는 메커니즘을 Rene Girard의 ‘희생양’ 개념을 통해서 규명해보려 했다. 아울러 방각본의 환생담의 의미를 작품 전체와의 상관성 안에서 살펴보는 것을 목적으로 한다. Ⅱ장에서는 「장화홍련전」의 이본에 대하여 살펴보았다. 실사와 설화가 결합하여 발생한 「장화홍련전」은 박인수본을 통해서 19세기 초 혹은 18세기 말에는 사건의 패러다임이 전동홀에서 장화·홍련으로 바뀌었음을 알 수 있었다. 이러한 점을 염두에 두고 이본의 양상을 작품의 결말에 나타나는 재생 모티프를 기준으로 재생담이 없는 이본과 재생담이 있는 이본으로 나누었다. 재생담이 있는 이본은 다시 재생의 방법에 따라서 부활과 환생으로 분류했다. 부활의 방법은 다른 소설들에서도 흔히 보이는 방식으로 「장화홍련전」의 독특함을 담보하지 못한다. 그러나 환생의 방식으로 장화와 홍련이 재생하는 것은 다른 소설에는 없는 매우 독특한 유형이다. Ⅲ장에서는 「장화홍련전」을 둘러싼 가족제도의 변화와 소설화의 메커니즘을 밝히기 위한 논의가 진행되었다. 「장화홍련전」의 서술 초점은 계모에게 있다. 17세기 이후 가족제도는 종법제를 바탕으로 한 가부장제로 바뀌었고, 이에 따라서 계모의 사회적 조건이 변화하게 된다. 계모는 재혼 가정으로 ‘시집을 가게’ 되고 ‘어머니’의 지위를 획득하게 된다. 그러나 계모는 가족의 구성원으로 인정받지 못한다. 여기서 ‘희생양 메커니즘’은 작동한다. 즉, 가족 구성원으로 보이지만 사실은 외부인으로 취급을 받으며, 폭력의 피해자가 되었을 때 복수를 할 수 없는 계모는 공동체가 폭력으로 물드는 것을 막기 위해 ‘희생양’이 된다. 계모는 모든 가정불화의 원인으로 지목되지만, 실상 그것은 변화된 가족제도 속에서 발생할 수 있는 폭력을 환상적인 수법으로 해소하고 있을 뿐이다. 환생담의 의미 역시 이러한 희생양 메커니즘이 작동하고 있다. 표면적으로는 전기적 구성의 완성, 그리고 권선징악이라는 고전소설의 문법을 완성하는 것으로 보인다. 그러나 그 이면에서는 계모가 없는 가정에는 아무런 불화도 발생하지 않는다고 말함으로써 여전히 계모에게 가정불화의 모든 책임을 전가하고 있다. 또한 결혼을 하는 여성들이 시댁에서 언제든 희생양이 될 수 있다는 불안을 친정과의 관계를 계속 유지하는 모습을 통해서 해소함으로써 희생양의 조건에서 빗겨가려는 당대 여성들의 소망을 반영하고 있다.JANGHWA-HONGRYEN-JON(장화홍련전) is the story which is made by mixing with the grudge tale and the actual event on Chulsan in 1656. JANGHWA-HONGRYEN-JON has many different editions and it is the most important work of the stepmother typed novel discussed by many researchers. JANGHWA-HONGRYEN-JON is closely connected with the change of the family system in 17th century off and on. Especially, the change of phase of the stepmother operates as a important element for understanding the story. Accordingly, this article tried to provide the first step to be able to understand JANGHWA-HONGRYEN-JON by going chase after the change of recognition of the stepmother as the change of the family system. Also, this article tried to find out the mechanism of fabricating JANGHWA-HONGRYEN-JON by the concept of Rene Girard's 'Scapegoat'. In addition, this article intended to examine the meaning of rebirth story of Banggakbon(방각본) in interrelationship of the whole work. In chapter Ⅱ, this article examined many different editions of JANGHWA-HONGRYEN-JON. The paradigm of the event on JANGHWA-HONGRYEN-JON which is united with a real event and a tale is changed to JANGHWA·HONGRYEN from Jeon, Dong-Hol(전동홀) at the beginning of the 19th century or the end of the 18th century by Park, In-Soo(박인수) edition. With keeping in this view, the aspect of the different edition is divided into the one with regeneration and the other one without regeneration on a standards of the regeneration motif appeared in the conclusion of the work. The different edition is divided into resurrection and rebirth again by the method of regeneration. The method of resurrection can't guarantee the unique of JANGHWA-HONGRYEN-JON as the way showed commonly in other stories. However, the things regenerating by Janghwa and Hongryen is a very unique pattern which is not found in other stories. In chapter Ⅲ, there are discussion about the mechanism of the novelizing and the change of the family system surrounding JANGHWA-HONGRYEN-JON. The narration focus of JANGHWA-HONGRYEN-JON is on the stepmother. As The family system after 17th century was changed into a paterfamilias system based on clan rules, the social condition of the stepmother was also changed. The stepmother 'married into' the stepfamily and got the position of 'mother'. But she wasn't accepted as the member of the family. Scapegoat mechanism worked at this point. In other words, she looked as the member of the family but actually she was treated as outsider, and when she was the victim of the violence, she became the 'scapegoat' to protect the community from rampant violence who couldn't pay off. Stepmother was pointed out as all the cause of the family trouble, but actually it was nothing but dissolving the violence by fantastical technique which could be happened in the changed family system. The meaning of the rebirth story is also effected by scapegoat mechanism. Superficially, it looks as completion the fictional biographical construction and the descriptive grammar of the classic novel called promotion of virtue and reproval of vice. However, it says in the other side that there are no troubles in the family without stepmother, so it still shifts all the responsibility of the family trouble to the stepmother. Also, it reflects the wishes of the women those days who deflect the condition of the scapegoat by dissolving the anxiety - woman who get married can be the scapegoat at any time in the house of her husband - through keeping maintaining relations with the parents home of a married woman.
주제어
#장화홍련전 계모 희생양 환생담 재생담 서류부가혼 친영제 가부장제 가족제도 폭력 소설의 결말 JANGHWA-HONGRYEN-JON stepmother scapegoat rebirth story regeneration Custom of Soryubuga Chinyong institution paterfamilias system family system violent end of novel
학위논문 정보
저자
윤정안
학위수여기관
서울시립대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과 고전소설 전공
지도교수
이문규
발행연도
2009
총페이지
ⅰ, 72 p.
키워드
장화홍련전 계모 희생양 환생담 재생담 서류부가혼 친영제 가부장제 가족제도 폭력 소설의 결말 JANGHWA-HONGRYEN-JON stepmother scapegoat rebirth story regeneration Custom of Soryubuga Chinyong institution paterfamilias system family system violent end of novel
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.