20세기 후반부 세계 문화의 흐름 가운데 한 가지 특징은 절대 진리, 보편성을 주장한 모더니즘의 ‘일원성’의 해체이며, 역사와 인간 본질에 대한 ‘차이’와 ‘다원성’이다. 여기에서 포스트모더니즘 작가들은 욕망, 권력, 담론, 주체의 문제가 부상되고 형식만을 중시하는 이론에서 벗어나 예술의 현실 참여와 역사적 현실의 주체로서의 인간과 욕망에 주목하였다. 사실조각 역시 다양한 표현방식을 이루며 총체적 예술로 확산되고 있다. 미국을 중심으로 시작된 해체주의적인 사실조각의 양상은 1960년대에서 나타난 팝아트의 영향아래 ...
20세기 후반부 세계 문화의 흐름 가운데 한 가지 특징은 절대 진리, 보편성을 주장한 모더니즘의 ‘일원성’의 해체이며, 역사와 인간 본질에 대한 ‘차이’와 ‘다원성’이다. 여기에서 포스트모더니즘 작가들은 욕망, 권력, 담론, 주체의 문제가 부상되고 형식만을 중시하는 이론에서 벗어나 예술의 현실 참여와 역사적 현실의 주체로서의 인간과 욕망에 주목하였다. 사실조각 역시 다양한 표현방식을 이루며 총체적 예술로 확산되고 있다. 미국을 중심으로 시작된 해체주의적인 사실조각의 양상은 1960년대에서 나타난 팝아트의 영향아래 오브제의 등장과 함께 더욱 가속화되어 다양한 유형으로 전개되고 있다. 특히 20세기의 젊은 작가들은 모더니즘 미학, 박물관의 권위, 미술사 전통에 공격을 가하고 죽음, 섹스, 환상에 관계되는 도발적이고 뜨거운 주제를 형상화하는 한편, 후기산업사회의 소비문화에 호응하는 팝 · 키치적 감수성으로 현대 대중 양식의 표본을 제시하였다. 이들은 비장하고 심각하고 무겁고 고상한 것 대신 유머와 유희, 가벼움과 천박함, 충격과 기발함을 선호하며, 파편적이며 일시적이고 우연적인 것을 중시하는 양상을 보인다. 그리고 새로운 시각을 통하여 동시대의 문제들을 비판하고 풍자하고 있다. 연구자 역시 현실사회에서 나타나는 모순되고 불합리한 이슈들을 작품의 소재로 선정하여 사실조각의 형상화로 풍자하고 있다. 본 논문은 1960년대 이후 사실조각에 나타난 풍자적 전개양상을 본인의 작품과 동시대의 작품과 비교 고찰함으로써 오늘날 부조리한 현실의 모순과 욕망을 담아낸 현대 사실조각의 풍자적 표현을 연구하고자 한다. 오늘날, 이미 현대인의 부조리한 욕망에 의해 발현된 풍자성을 사실조각에서 심심찮게 목격되는데 연구자는 이를 사실조각이 취하는 소통방법이라고 인식하였다. 이러한 견지에서, 풍자와 사실조각이 미술이라는 영역에서 만나 어떤 관련성 갖는지 살피고 본인의 작품을 연구하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 욕망(Desire), 풍자(Satire), 사실조각(Realistic Sculpture)을 분리하여 고찰함으로써 각각의 개념정리를 선행하고, 이를 바탕으로 실제의 현대 사실조각 작품들을 살펴보았다. 서론에서는 연구를 하게 된 목적 및 내용, 그리고 범위 및 방법에 대해서 서술하였다. 본론은 2장과 3장으로 나누어 2장에서는 풍자에 내재된 인간욕망의 철학적 고찰로서 라캉 이론을 중심으로 서술하였고, 욕망개념이 풍자와 어떠한 연관성을 갖는지에 대해서도 살펴보았다. 그리고 풍자의 개념과 특징, 미술에서의 풍자의 역할과 기능, 20세기 전후에 나타난 미술의 풍자적 양상에 대해서 연구하였다. 통사적 관점에서 본 사실조각은 먼저 사실주의에 대한 개념과 특징을 알아보고 1960년대 전후의 사실조각의 전개 양상을 간략하게 살펴보았다. 그 후 이러한 경향이 후기 현대 사실조각이 변모하고 있는 특징에 대해 서술하였다. 그리고 사실조각을 이용하여 풍자성을 드러내는 작가들로 마우리치오 카텔란 (Maurizio Cattelan)의 유머스러운 아이러니적 조각, 듀안 핸슨 (Duane Hanson)의 현실 증언적 하이퍼 리얼리즘 조각, 채프먼 형제(Jake and Dinos Chapman)의 변태적이고 괴기스런 인형 작품, 이렇게 3명의 작가를 선정하여 그들의 풍자적 표현 방법을 대해서 연구하였다. 그리고 3장에서는 위의 작가들과 본인 작업의 연관성에 대해서 비교하였다. 즉, 사실조각이 연구자에게 어떠한 방식으로 영향을 미쳤고 작품이 형상화 될 때 어떠한 내용으로 풍자되었는지 연구하였다. 그 후, 연구자의 주된 작품 내용과 제작 과정을 살펴보고 이상과 현실의 괴리를 표현한 해학적 풍자, 불완전한 주체에 대한 성찰을 표현한 아이러니적 풍자, 부조리한 현실의 단면을 조형화한 사회적 풍자, 이렇게 3절로 나누어서 연구자의 작품을 중심으로 서술하였다. 마지막 결론 부분은 현대 사실조각의 풍자적 표현 연구의 결론과 앞으로 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대해서 조명하였다. 잠재되어 있는 인간의 본질과 탐구는 계속되어야 할 것이며 새로운 사회적 현상들을 표현해 가는 데에 문제제기와 작업방법을 모색해 나가는 것은 앞으로 계속해야 할 하나의 과제이고 고찰해 볼 필요성을 가진다.
20세기 후반부 세계 문화의 흐름 가운데 한 가지 특징은 절대 진리, 보편성을 주장한 모더니즘의 ‘일원성’의 해체이며, 역사와 인간 본질에 대한 ‘차이’와 ‘다원성’이다. 여기에서 포스트모더니즘 작가들은 욕망, 권력, 담론, 주체의 문제가 부상되고 형식만을 중시하는 이론에서 벗어나 예술의 현실 참여와 역사적 현실의 주체로서의 인간과 욕망에 주목하였다. 사실조각 역시 다양한 표현방식을 이루며 총체적 예술로 확산되고 있다. 미국을 중심으로 시작된 해체주의적인 사실조각의 양상은 1960년대에서 나타난 팝아트의 영향아래 오브제의 등장과 함께 더욱 가속화되어 다양한 유형으로 전개되고 있다. 특히 20세기의 젊은 작가들은 모더니즘 미학, 박물관의 권위, 미술사 전통에 공격을 가하고 죽음, 섹스, 환상에 관계되는 도발적이고 뜨거운 주제를 형상화하는 한편, 후기산업사회의 소비문화에 호응하는 팝 · 키치적 감수성으로 현대 대중 양식의 표본을 제시하였다. 이들은 비장하고 심각하고 무겁고 고상한 것 대신 유머와 유희, 가벼움과 천박함, 충격과 기발함을 선호하며, 파편적이며 일시적이고 우연적인 것을 중시하는 양상을 보인다. 그리고 새로운 시각을 통하여 동시대의 문제들을 비판하고 풍자하고 있다. 연구자 역시 현실사회에서 나타나는 모순되고 불합리한 이슈들을 작품의 소재로 선정하여 사실조각의 형상화로 풍자하고 있다. 본 논문은 1960년대 이후 사실조각에 나타난 풍자적 전개양상을 본인의 작품과 동시대의 작품과 비교 고찰함으로써 오늘날 부조리한 현실의 모순과 욕망을 담아낸 현대 사실조각의 풍자적 표현을 연구하고자 한다. 오늘날, 이미 현대인의 부조리한 욕망에 의해 발현된 풍자성을 사실조각에서 심심찮게 목격되는데 연구자는 이를 사실조각이 취하는 소통방법이라고 인식하였다. 이러한 견지에서, 풍자와 사실조각이 미술이라는 영역에서 만나 어떤 관련성 갖는지 살피고 본인의 작품을 연구하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 욕망(Desire), 풍자(Satire), 사실조각(Realistic Sculpture)을 분리하여 고찰함으로써 각각의 개념정리를 선행하고, 이를 바탕으로 실제의 현대 사실조각 작품들을 살펴보았다. 서론에서는 연구를 하게 된 목적 및 내용, 그리고 범위 및 방법에 대해서 서술하였다. 본론은 2장과 3장으로 나누어 2장에서는 풍자에 내재된 인간욕망의 철학적 고찰로서 라캉 이론을 중심으로 서술하였고, 욕망개념이 풍자와 어떠한 연관성을 갖는지에 대해서도 살펴보았다. 그리고 풍자의 개념과 특징, 미술에서의 풍자의 역할과 기능, 20세기 전후에 나타난 미술의 풍자적 양상에 대해서 연구하였다. 통사적 관점에서 본 사실조각은 먼저 사실주의에 대한 개념과 특징을 알아보고 1960년대 전후의 사실조각의 전개 양상을 간략하게 살펴보았다. 그 후 이러한 경향이 후기 현대 사실조각이 변모하고 있는 특징에 대해 서술하였다. 그리고 사실조각을 이용하여 풍자성을 드러내는 작가들로 마우리치오 카텔란 (Maurizio Cattelan)의 유머스러운 아이러니적 조각, 듀안 핸슨 (Duane Hanson)의 현실 증언적 하이퍼 리얼리즘 조각, 채프먼 형제(Jake and Dinos Chapman)의 변태적이고 괴기스런 인형 작품, 이렇게 3명의 작가를 선정하여 그들의 풍자적 표현 방법을 대해서 연구하였다. 그리고 3장에서는 위의 작가들과 본인 작업의 연관성에 대해서 비교하였다. 즉, 사실조각이 연구자에게 어떠한 방식으로 영향을 미쳤고 작품이 형상화 될 때 어떠한 내용으로 풍자되었는지 연구하였다. 그 후, 연구자의 주된 작품 내용과 제작 과정을 살펴보고 이상과 현실의 괴리를 표현한 해학적 풍자, 불완전한 주체에 대한 성찰을 표현한 아이러니적 풍자, 부조리한 현실의 단면을 조형화한 사회적 풍자, 이렇게 3절로 나누어서 연구자의 작품을 중심으로 서술하였다. 마지막 결론 부분은 현대 사실조각의 풍자적 표현 연구의 결론과 앞으로 어떠한 영향을 미칠 것인지에 대해서 조명하였다. 잠재되어 있는 인간의 본질과 탐구는 계속되어야 할 것이며 새로운 사회적 현상들을 표현해 가는 데에 문제제기와 작업방법을 모색해 나가는 것은 앞으로 계속해야 할 하나의 과제이고 고찰해 볼 필요성을 가진다.
One characteristic of the current of the global culture in the latter half of the 20th century is the disruption of ‘monism’ in the modernism which used to advocate absolute truth and universality, that is, ‘difference’ and ‘plurality’ with regards history and human nature. Accordingly, artists of p...
One characteristic of the current of the global culture in the latter half of the 20th century is the disruption of ‘monism’ in the modernism which used to advocate absolute truth and universality, that is, ‘difference’ and ‘plurality’ with regards history and human nature. Accordingly, artists of postmodernism paid their attention to artistic participation in reality and to humans as a subject of historic reality and their desire, escaping the theory that raised the matters of desire, power, discourse and subject and that stressed the formality alone. Realistic sculpture is also spreading into a general art, covering diverse manners of expression. The aspect of realistic sculpture, something like deconstruction, was initiated centering on the U.S. and became even more accelerated with the rise of an objet under the influence of pop art appearing in the 1960’s, and is now evolving into varied types. Especially young artists in the 20th century attacked modernistic aesthetics, authority of museums and tradition of art history, and shaped provocative and heated themes related to death, sex and fantasy, while proposing the sample of modern popular styles with a pop and kitsch susceptibility responding to consumption culture in the post-industrial society. Apparently, they prefer humor and merrymaking, frivolity and shallowness, shock and novelty and attach importance to the fragmentary, temporary and casual, instead of the heroic, serious, heavy and graceful. And they are criticizing and satirizing the contemporary problems through a new angle of vision. The researcher, too, is selecting the contradictory, unreasonable issues appearing in the actual society as a work material and satirizing them via shaping realistic sculpture. This thesis is intended to consider and compare the evolving satirical aspects appearing since the 1960’s as well as the contemporaries’ and the researcher’s works in this field, and investigate on the satirical expression of the modern realistic sculpture which has captured the contradiction and desire in the irrational reality today. Today, the satirical character manifested by the modern man’s irrational desire has already been witnessed in the realistic sculpture, which the researcher perceived as a communicative method assumed by realistic sculpture. From such a point of view, this thesis aims to investigate what relationship satire and realistic sculpture come to have when they meat each other in the region of the fine arts and to inquire into the researcher’s work. To this end, by considering desire, satire and realistic sculpture in separation, the conceptual summary for each was preceded by, and based on it, investigation on actual works of contemporary realistic sculpture. The introduction of this writing comprises the purpose, content, scope and method of this research. In the main discourse divided into chapter 2 and 3, the former was a philosophical consideration for human desire immanent in satire, which was described with a focus on Jacques Lacan’s theory, and which also investigated on how the concept of desire is related to satire. And research was made on the concept and characteristics, roles and functions of satire in the fine arts, and satirical aspects of art emerged in around the 20th century. As to realistic sculpture seen from a descriptive history, concepts and characteristics of realistic sculpture were first investigated, and its evolving aspects around 1960’s were briefly looked into. Then, the changing characteristics of such a trend in post-modern realistic sculpture were mentioned. Also, three artists were selected as the ones who disclosed satirical character using realistic sculpture?Maurizio Cattelan’s humorous, ironical sculpture, Duane Hanson’s hyper-realistic works that testified reality, and Jake and Dion Chapman’s abnormal, mysterious doll works ? to investigate their satirical methods of expression. In Chapter 3, relations were studied by comparison between the work by artists above and me. That is, research was made in what manner realistic sculpture affected the author and in the shaping of the work, how it was satirized. And then, the content of the author’s chief work and manufacture process was seen into, and the author’s works were focally described in three sections of humorous satire expressing the gap between ideal and reality, ironic satire expressing meditation on an imperfect subject, and societal satire formulating the cross section of absurd reality. The final concluding part included the conclusions of study on satirical expressions in modern realistic sculpture and illumination of what effect it will have henceforth. Exploration into potential human nature should be carried on and it needs to be further investigated as a task to bring up problems and seek for working methods in expressing new social phenomena.
One characteristic of the current of the global culture in the latter half of the 20th century is the disruption of ‘monism’ in the modernism which used to advocate absolute truth and universality, that is, ‘difference’ and ‘plurality’ with regards history and human nature. Accordingly, artists of postmodernism paid their attention to artistic participation in reality and to humans as a subject of historic reality and their desire, escaping the theory that raised the matters of desire, power, discourse and subject and that stressed the formality alone. Realistic sculpture is also spreading into a general art, covering diverse manners of expression. The aspect of realistic sculpture, something like deconstruction, was initiated centering on the U.S. and became even more accelerated with the rise of an objet under the influence of pop art appearing in the 1960’s, and is now evolving into varied types. Especially young artists in the 20th century attacked modernistic aesthetics, authority of museums and tradition of art history, and shaped provocative and heated themes related to death, sex and fantasy, while proposing the sample of modern popular styles with a pop and kitsch susceptibility responding to consumption culture in the post-industrial society. Apparently, they prefer humor and merrymaking, frivolity and shallowness, shock and novelty and attach importance to the fragmentary, temporary and casual, instead of the heroic, serious, heavy and graceful. And they are criticizing and satirizing the contemporary problems through a new angle of vision. The researcher, too, is selecting the contradictory, unreasonable issues appearing in the actual society as a work material and satirizing them via shaping realistic sculpture. This thesis is intended to consider and compare the evolving satirical aspects appearing since the 1960’s as well as the contemporaries’ and the researcher’s works in this field, and investigate on the satirical expression of the modern realistic sculpture which has captured the contradiction and desire in the irrational reality today. Today, the satirical character manifested by the modern man’s irrational desire has already been witnessed in the realistic sculpture, which the researcher perceived as a communicative method assumed by realistic sculpture. From such a point of view, this thesis aims to investigate what relationship satire and realistic sculpture come to have when they meat each other in the region of the fine arts and to inquire into the researcher’s work. To this end, by considering desire, satire and realistic sculpture in separation, the conceptual summary for each was preceded by, and based on it, investigation on actual works of contemporary realistic sculpture. The introduction of this writing comprises the purpose, content, scope and method of this research. In the main discourse divided into chapter 2 and 3, the former was a philosophical consideration for human desire immanent in satire, which was described with a focus on Jacques Lacan’s theory, and which also investigated on how the concept of desire is related to satire. And research was made on the concept and characteristics, roles and functions of satire in the fine arts, and satirical aspects of art emerged in around the 20th century. As to realistic sculpture seen from a descriptive history, concepts and characteristics of realistic sculpture were first investigated, and its evolving aspects around 1960’s were briefly looked into. Then, the changing characteristics of such a trend in post-modern realistic sculpture were mentioned. Also, three artists were selected as the ones who disclosed satirical character using realistic sculpture?Maurizio Cattelan’s humorous, ironical sculpture, Duane Hanson’s hyper-realistic works that testified reality, and Jake and Dion Chapman’s abnormal, mysterious doll works ? to investigate their satirical methods of expression. In Chapter 3, relations were studied by comparison between the work by artists above and me. That is, research was made in what manner realistic sculpture affected the author and in the shaping of the work, how it was satirized. And then, the content of the author’s chief work and manufacture process was seen into, and the author’s works were focally described in three sections of humorous satire expressing the gap between ideal and reality, ironic satire expressing meditation on an imperfect subject, and societal satire formulating the cross section of absurd reality. The final concluding part included the conclusions of study on satirical expressions in modern realistic sculpture and illumination of what effect it will have henceforth. Exploration into potential human nature should be carried on and it needs to be further investigated as a task to bring up problems and seek for working methods in expressing new social phenomena.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.