현대무대미술은 19세기말 고든 크레이그와 아돌프 아피아가 현실을 존중하며 객관적으로 묘사하려는 연극의 제작방식을 거부하는, 즉 사실주의에 반동을 하며 실천된 상징주의의 시작이었다. 그들로부터 무대미술은 극 예술의 상연을 위한 배경적 기능으로 존재하였던 영역을 탈피하여 무대미술가에 의해 해석된 창조적인 시각 언어로서 공연예술의 환경을 담당하는 예술가로 존립하는 의의를 지닌다. ‘무대미술’의 용어 사용은 크레이그와 아피아의 이념을 계승 발전한 요셉 스보보다에 의해 명명되어졌는데 무대미술이라는 것은 극 예술의 상연을 위한 장소의 재현으로써 존재하는 것이 아닌 무대, 조명, 의상, 소품, 분장 등의 시각적 표현을 담당하여 극 예술의 총체적인 환경을 조성해야 한다는 개념이었다. 무대미술이 전통적으로 지니고 있었던 사실주의적 표현양식은 상징주의 양식부터 확장된 개념으로 근대성을 띠게 됨을 알 수 있고 이점은 문학, 음악, 미술 등 서로 다른 시·공간 예술에서 나타난 모더니즘 사조의 특징들과 부합되고 있기에 본 연구에서 ‘무대미술의 모더니즘’이라는 사조어를 신조한다. 2차 세계대전 이후 전쟁기술로 인해 발전된 기계설비들은 파괴된 극장들의 건축설계에 도입되어 복원이 진척되었는데 특히 유압식 기계와 전기를 이용하여 무대장치들이 동적인 환경을 구축하게 되었다. 이에 많은 무대기술들은 더 이상 인간의 육체적 노동행위를 필요로 하지 않게 되었고 ...
현대무대미술은 19세기말 고든 크레이그와 아돌프 아피아가 현실을 존중하며 객관적으로 묘사하려는 연극의 제작방식을 거부하는, 즉 사실주의에 반동을 하며 실천된 상징주의의 시작이었다. 그들로부터 무대미술은 극 예술의 상연을 위한 배경적 기능으로 존재하였던 영역을 탈피하여 무대미술가에 의해 해석된 창조적인 시각 언어로서 공연예술의 환경을 담당하는 예술가로 존립하는 의의를 지닌다. ‘무대미술’의 용어 사용은 크레이그와 아피아의 이념을 계승 발전한 요셉 스보보다에 의해 명명되어졌는데 무대미술이라는 것은 극 예술의 상연을 위한 장소의 재현으로써 존재하는 것이 아닌 무대, 조명, 의상, 소품, 분장 등의 시각적 표현을 담당하여 극 예술의 총체적인 환경을 조성해야 한다는 개념이었다. 무대미술이 전통적으로 지니고 있었던 사실주의적 표현양식은 상징주의 양식부터 확장된 개념으로 근대성을 띠게 됨을 알 수 있고 이점은 문학, 음악, 미술 등 서로 다른 시·공간 예술에서 나타난 모더니즘 사조의 특징들과 부합되고 있기에 본 연구에서 ‘무대미술의 모더니즘’이라는 사조어를 신조한다. 2차 세계대전 이후 전쟁기술로 인해 발전된 기계설비들은 파괴된 극장들의 건축설계에 도입되어 복원이 진척되었는데 특히 유압식 기계와 전기를 이용하여 무대장치들이 동적인 환경을 구축하게 되었다. 이에 많은 무대기술들은 더 이상 인간의 육체적 노동행위를 필요로 하지 않게 되었고 운동에너지를 활용하여 무대미술가들이 새롭고 실험적인 표현을 하기 충분한 물리적 조건을 갖춘 현대적 극 공간이 되었다. 현대무대미술은 서구의 전통적인 극 예술의 한계를 극복하기 위해 실험적 표현형식을 취하며 끊임없는 변모의 과정을 거치게 되는데 텍스트에 의존하지 않고 비언어적인 극 공간으로서 무대미술을 표현한 아힘 프라이어와 로버트 윌슨을 논의 할 수 있다. 아힘 프라이어는 회화적 기법을 평면작업으로 그친 시각적 행위에 멈추지 않고 극 공간으로 이행하여 시·공간적 특수성을 지닌 회화적 무대미술을 펼쳤다. 로버트 윌슨은 텍스트를 문자에서 이미지로 보고 극 예술의 상연을 위해 떠오르는 장면을 드로잉 하고 거기에 바탕을 둔 여러개의 그림을 연결하여 그림으로 이루어진 전체적인 극 상황을 만드는 이미지 연극의 무대미술을 하였다. 요셉 스보보다와 로베르 르빠주는 영상과 영화적 기법을 활용하여 극 공간을 언어 실험적 장소로 보고 공연에 영상 언어를 도입하여 무대미술의 표현형식을 확장시켰다. 하지만 이러한 시각적인 영상 언어와 극 예술에 이미지 적으로 작용하는 기호들은 연극의 언어적 본질성을 해체시키고 정체성의 혼란만을 야기 시키기 때문에 거부하는 표현양식이 나타났다. 예지 그로토프스키는 연극의 재연극화를 언급하며 부수적인 장치들을 제거하는 ‘가난한 연극’을 실천하면서 연극의 방향성을 모색했고 피터브룩 또한 불필요한 인위적인 장치들을 배제하고 언어를 통한 인간적인 요소를 강조하는 것이 가장 중요하다고 믿으며 ‘성스러운 연극’을 실천하여 연극의 본질적 당위성을 찾으려고 했다. 현대무대미술의 표현양식들을 통해 본 극 공간은 과학기술의 발전에 따라 매체를 활용하여 새로운 무대 언어를 창조하였고, 또한 연극의 기본 요소인 희곡을 벗어나서 텍스트는 극 예술의 위계적인 구조 속에서 창조되는 것이 아닌 끊임없는 시간선상 위에 발현되는 퍼포먼스 텍스트로 대체되어 창조 된 것을 알 수 있다. 반면에 연극의 본질성을 위해 ‘연극을 위한 연극’으로 실천된 양식도 살펴볼 수 있다. 이에 본 연구는 현대무대미술 표현양식을 논의 하면서 이를 토대로 현대무대미술의 특징과 발전가능성에 대해 세 범주로 구분하였다. 첫째, 탈 텍스트화를 통한 무대미술의 확장화이다. 고대와 중세는 물론 근대와 현대에 이르기까지 연극의 중심축은 텍스트와 내러티브였으며 무대미술의 목표는 그러한 문자언어와 음성언어의 의미를 시각적인 형상으로 이동하는데 있었다. 하지만 무대미술은 전통적인 문학구조의 해체적 사고를 통해 텍스트를 재해석하며 창조적 행위의 새로운 무대언어를 추구하는데 있다. 또한 동시대적 삶을 반영하여 능동적으로 창조하는 무대미술가의 수행성이 필요하다. 둘째, 매체활용을 통한 무대미술표현의 다양화이다. 포스트모더니즘 사회에서는 개별예술의 존재론적 지위는 상실된 채, 서로 다른 예술들과의 관계 속에서 관계를 맺고 의미를 창출하며 맥락을 재구성하고 있다. 이러한 시점에서 무대미술은 표현의 확장과 새로운 감각의 미적 가치를 창출해 내야 한다. 이를 위해 매체활용을 통해 발전된 기술들을 수용하고 활용하여 표현의 다양성을 취해야 한다. 셋째, 본질로의 회귀를 통한 무대미술의 양면성이다. 다원화되는 현대무대미술은 인위적인 요소들로 연극의 본질적인 정체성의 혼란을 야기 시켰기 때문에 이를 모두 제거하고 희곡과 배우에 중심을 두고 제의적 연극을 실천하는 양식을 바라볼 필요가 있다. 하지만 이런 본질로의 회귀만을 취
현대무대미술은 19세기말 고든 크레이그와 아돌프 아피아가 현실을 존중하며 객관적으로 묘사하려는 연극의 제작방식을 거부하는, 즉 사실주의에 반동을 하며 실천된 상징주의의 시작이었다. 그들로부터 무대미술은 극 예술의 상연을 위한 배경적 기능으로 존재하였던 영역을 탈피하여 무대미술가에 의해 해석된 창조적인 시각 언어로서 공연예술의 환경을 담당하는 예술가로 존립하는 의의를 지닌다. ‘무대미술’의 용어 사용은 크레이그와 아피아의 이념을 계승 발전한 요셉 스보보다에 의해 명명되어졌는데 무대미술이라는 것은 극 예술의 상연을 위한 장소의 재현으로써 존재하는 것이 아닌 무대, 조명, 의상, 소품, 분장 등의 시각적 표현을 담당하여 극 예술의 총체적인 환경을 조성해야 한다는 개념이었다. 무대미술이 전통적으로 지니고 있었던 사실주의적 표현양식은 상징주의 양식부터 확장된 개념으로 근대성을 띠게 됨을 알 수 있고 이점은 문학, 음악, 미술 등 서로 다른 시·공간 예술에서 나타난 모더니즘 사조의 특징들과 부합되고 있기에 본 연구에서 ‘무대미술의 모더니즘’이라는 사조어를 신조한다. 2차 세계대전 이후 전쟁기술로 인해 발전된 기계설비들은 파괴된 극장들의 건축설계에 도입되어 복원이 진척되었는데 특히 유압식 기계와 전기를 이용하여 무대장치들이 동적인 환경을 구축하게 되었다. 이에 많은 무대기술들은 더 이상 인간의 육체적 노동행위를 필요로 하지 않게 되었고 운동에너지를 활용하여 무대미술가들이 새롭고 실험적인 표현을 하기 충분한 물리적 조건을 갖춘 현대적 극 공간이 되었다. 현대무대미술은 서구의 전통적인 극 예술의 한계를 극복하기 위해 실험적 표현형식을 취하며 끊임없는 변모의 과정을 거치게 되는데 텍스트에 의존하지 않고 비언어적인 극 공간으로서 무대미술을 표현한 아힘 프라이어와 로버트 윌슨을 논의 할 수 있다. 아힘 프라이어는 회화적 기법을 평면작업으로 그친 시각적 행위에 멈추지 않고 극 공간으로 이행하여 시·공간적 특수성을 지닌 회화적 무대미술을 펼쳤다. 로버트 윌슨은 텍스트를 문자에서 이미지로 보고 극 예술의 상연을 위해 떠오르는 장면을 드로잉 하고 거기에 바탕을 둔 여러개의 그림을 연결하여 그림으로 이루어진 전체적인 극 상황을 만드는 이미지 연극의 무대미술을 하였다. 요셉 스보보다와 로베르 르빠주는 영상과 영화적 기법을 활용하여 극 공간을 언어 실험적 장소로 보고 공연에 영상 언어를 도입하여 무대미술의 표현형식을 확장시켰다. 하지만 이러한 시각적인 영상 언어와 극 예술에 이미지 적으로 작용하는 기호들은 연극의 언어적 본질성을 해체시키고 정체성의 혼란만을 야기 시키기 때문에 거부하는 표현양식이 나타났다. 예지 그로토프스키는 연극의 재연극화를 언급하며 부수적인 장치들을 제거하는 ‘가난한 연극’을 실천하면서 연극의 방향성을 모색했고 피터브룩 또한 불필요한 인위적인 장치들을 배제하고 언어를 통한 인간적인 요소를 강조하는 것이 가장 중요하다고 믿으며 ‘성스러운 연극’을 실천하여 연극의 본질적 당위성을 찾으려고 했다. 현대무대미술의 표현양식들을 통해 본 극 공간은 과학기술의 발전에 따라 매체를 활용하여 새로운 무대 언어를 창조하였고, 또한 연극의 기본 요소인 희곡을 벗어나서 텍스트는 극 예술의 위계적인 구조 속에서 창조되는 것이 아닌 끊임없는 시간선상 위에 발현되는 퍼포먼스 텍스트로 대체되어 창조 된 것을 알 수 있다. 반면에 연극의 본질성을 위해 ‘연극을 위한 연극’으로 실천된 양식도 살펴볼 수 있다. 이에 본 연구는 현대무대미술 표현양식을 논의 하면서 이를 토대로 현대무대미술의 특징과 발전가능성에 대해 세 범주로 구분하였다. 첫째, 탈 텍스트화를 통한 무대미술의 확장화이다. 고대와 중세는 물론 근대와 현대에 이르기까지 연극의 중심축은 텍스트와 내러티브였으며 무대미술의 목표는 그러한 문자언어와 음성언어의 의미를 시각적인 형상으로 이동하는데 있었다. 하지만 무대미술은 전통적인 문학구조의 해체적 사고를 통해 텍스트를 재해석하며 창조적 행위의 새로운 무대언어를 추구하는데 있다. 또한 동시대적 삶을 반영하여 능동적으로 창조하는 무대미술가의 수행성이 필요하다. 둘째, 매체활용을 통한 무대미술표현의 다양화이다. 포스트모더니즘 사회에서는 개별예술의 존재론적 지위는 상실된 채, 서로 다른 예술들과의 관계 속에서 관계를 맺고 의미를 창출하며 맥락을 재구성하고 있다. 이러한 시점에서 무대미술은 표현의 확장과 새로운 감각의 미적 가치를 창출해 내야 한다. 이를 위해 매체활용을 통해 발전된 기술들을 수용하고 활용하여 표현의 다양성을 취해야 한다. 셋째, 본질로의 회귀를 통한 무대미술의 양면성이다. 다원화되는 현대무대미술은 인위적인 요소들로 연극의 본질적인 정체성의 혼란을 야기 시켰기 때문에 이를 모두 제거하고 희곡과 배우에 중심을 두고 제의적 연극을 실천하는 양식을 바라볼 필요가 있다. 하지만 이런 본질로의 회귀만을 취
Modern and contemporary scenography is the beginning of symbolism practiced by Gorden Crag and Adolphe Appia rejecting the methods of producing theatre that intend to depict objectively and respect reality, namely, reacting to realism. From them, scenography had the meaning of existing as an artist ...
Modern and contemporary scenography is the beginning of symbolism practiced by Gorden Crag and Adolphe Appia rejecting the methods of producing theatre that intend to depict objectively and respect reality, namely, reacting to realism. From them, scenography had the meaning of existing as an artist in charge of performing environment of theatre art as creative visual language interpreted by scenographers breaking from stage area that had existed as background function for performing dramatic art. The use of the term ‘Scenography’ was named by Josef Svoboda who succeeded and developed the idea of Crag and Appia, the concept of which was that it should create the overall environment of dramatic art in charge of visual expression such as stage, lights, costumes, props and make ups not that it exists as representation of place for performing dramatic art. Realistic expressive style that scenography traditionally had shows modernity as extended idea from symbolic style, which accords with the features of modernism trend revealed in different time and space art such as literature, art, music, for that reason, the trend term ‘modernism of scenography’ is newly named in this study. The recovery of the mechanic facilities developed by war technology after the World War 2 progressed introduced in architectural designing of ravaged theaters, especially the hydraulic machine and electricity was used to build the active environment of stage setting. This made many stage technology need not physical labor of human any more and become modern and contemporary drama space that has sufficient physical condition for new and experimental expression of scenographer using kinetic energy. Modern and contemporary scenography after war passed through incessant changing procedures taking experimental form of expression to overcome the limitation of traditional dramatic art and Achim Freyer and Robert Wilson who expressed scenography as non-verbal drama space without depending on text can be discussed. Achim Freyer opened painterly scenography that has distinct characteristics of time and space moving to drama space without stopping the painterly technique at visual performance of plane work. Robert Wilson did scenography of image theatre viewing letters in the text as image, drew scenes that came to mind for performing dramatic art, connected several paintings based on that drawings making overall drama situation composed of paintings. Josef Svoboda and Robert Lepage extended form of expression of scenography adopting film language in performance considering drama space as language experimental place using film and cinematic technique. However, reacting expressive style emerged since the signs that acted as image to dramatic art and visual film language broke the linguistic essence and confused identity. Jerzy Grotowski sought for direction of plays practicing ‘poor theater’ to remove subsidiary set up mentioning retheatricalization of plays, Peter Stephen Paul Brook also tried to find essential duty of plays practicing ‘holy theater’ believing the importance of empathizing human elements through language excluding unnecessary artificial set up. Drama space created new stage language using media due to the development of science technology, and it can also be realized that text is replaced by performance text expressed on continuous time line not created in the hierarchial structure of dramatic art, escaping from the play, basic element of theatre. On the other hand, practiced style of ‘retheatricalization’ for the essence of theatre can be reviewed. The features and potential of modern and contemporary scenography are classified into 3 categories based on the discussion about the expressive style of modern and contemporary scenography in this study. First, extension of scenography through deconstruction a text. The central axis of theatre from ancient, middle age till modern times has been text and narrative and the objective of scenography has been moving the meaning of written and verbal language to visual image. However, scenography is to pursue the new stage language of creative behavior re-interpreting the text through deconstruction of traditional literature structure. Also, the performance of scenographer creating actively reflecting contemporary lives is need. Secondly, diversification of scenography expression through media. The existential status of pure art is missing in post-modern society while the meaning is created and the context is reconstructed making relationship with different arts. Scenography at this time should create aesthetic value of new sense and extension of expression. For that purpose, it should adopt variety of expression accommodating and using developed technology through media. Third, there is the dual aspect of scenography through returning to essence. Modern and contemporary scenography diversifying needs to contemplate the style that practice the suggestive theatre focusing on the play and actors removing artificial elements since they caused confusion of essential identity of theatre. However, it is important to have attitude that can think dialectically accommodating base and diversification simultaneously through incessant research about the essence of theatre by individual scenographer not exclusively accommodating experimental media escaping from dichotomous thinking adopting only this kind of return to essence. As scnenographer should provide the vision that expresses human view of the world through the expression of scenographer of their own since dramatic art is ‘one type of window’ watching human being.
Modern and contemporary scenography is the beginning of symbolism practiced by Gorden Crag and Adolphe Appia rejecting the methods of producing theatre that intend to depict objectively and respect reality, namely, reacting to realism. From them, scenography had the meaning of existing as an artist in charge of performing environment of theatre art as creative visual language interpreted by scenographers breaking from stage area that had existed as background function for performing dramatic art. The use of the term ‘Scenography’ was named by Josef Svoboda who succeeded and developed the idea of Crag and Appia, the concept of which was that it should create the overall environment of dramatic art in charge of visual expression such as stage, lights, costumes, props and make ups not that it exists as representation of place for performing dramatic art. Realistic expressive style that scenography traditionally had shows modernity as extended idea from symbolic style, which accords with the features of modernism trend revealed in different time and space art such as literature, art, music, for that reason, the trend term ‘modernism of scenography’ is newly named in this study. The recovery of the mechanic facilities developed by war technology after the World War 2 progressed introduced in architectural designing of ravaged theaters, especially the hydraulic machine and electricity was used to build the active environment of stage setting. This made many stage technology need not physical labor of human any more and become modern and contemporary drama space that has sufficient physical condition for new and experimental expression of scenographer using kinetic energy. Modern and contemporary scenography after war passed through incessant changing procedures taking experimental form of expression to overcome the limitation of traditional dramatic art and Achim Freyer and Robert Wilson who expressed scenography as non-verbal drama space without depending on text can be discussed. Achim Freyer opened painterly scenography that has distinct characteristics of time and space moving to drama space without stopping the painterly technique at visual performance of plane work. Robert Wilson did scenography of image theatre viewing letters in the text as image, drew scenes that came to mind for performing dramatic art, connected several paintings based on that drawings making overall drama situation composed of paintings. Josef Svoboda and Robert Lepage extended form of expression of scenography adopting film language in performance considering drama space as language experimental place using film and cinematic technique. However, reacting expressive style emerged since the signs that acted as image to dramatic art and visual film language broke the linguistic essence and confused identity. Jerzy Grotowski sought for direction of plays practicing ‘poor theater’ to remove subsidiary set up mentioning retheatricalization of plays, Peter Stephen Paul Brook also tried to find essential duty of plays practicing ‘holy theater’ believing the importance of empathizing human elements through language excluding unnecessary artificial set up. Drama space created new stage language using media due to the development of science technology, and it can also be realized that text is replaced by performance text expressed on continuous time line not created in the hierarchial structure of dramatic art, escaping from the play, basic element of theatre. On the other hand, practiced style of ‘retheatricalization’ for the essence of theatre can be reviewed. The features and potential of modern and contemporary scenography are classified into 3 categories based on the discussion about the expressive style of modern and contemporary scenography in this study. First, extension of scenography through deconstruction a text. The central axis of theatre from ancient, middle age till modern times has been text and narrative and the objective of scenography has been moving the meaning of written and verbal language to visual image. However, scenography is to pursue the new stage language of creative behavior re-interpreting the text through deconstruction of traditional literature structure. Also, the performance of scenographer creating actively reflecting contemporary lives is need. Secondly, diversification of scenography expression through media. The existential status of pure art is missing in post-modern society while the meaning is created and the context is reconstructed making relationship with different arts. Scenography at this time should create aesthetic value of new sense and extension of expression. For that purpose, it should adopt variety of expression accommodating and using developed technology through media. Third, there is the dual aspect of scenography through returning to essence. Modern and contemporary scenography diversifying needs to contemplate the style that practice the suggestive theatre focusing on the play and actors removing artificial elements since they caused confusion of essential identity of theatre. However, it is important to have attitude that can think dialectically accommodating base and diversification simultaneously through incessant research about the essence of theatre by individual scenographer not exclusively accommodating experimental media escaping from dichotomous thinking adopting only this kind of return to essence. As scnenographer should provide the vision that expresses human view of the world through the expression of scenographer of their own since dramatic art is ‘one type of window’ watching human being.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.