본 연구는 자아존중감과 일상적 스트레스 간의 관계, 보상소비성향에 관련 요인 및 유형화를 연구함으로써 성인 남녀 소비자의 전반적인 일상적 스트레스와 보상구매성향을 파악하고자 한다. 성인남녀를 대상으로 인구통계학적 요인과 자아존중감, 일상적 스트레스 등이 보상소비성향에 미치는 상대적 영향력을 비교·분석하는데 기초 자료로 제공할 수 있을 뿐만 아니라 바람직한 소비자로 성장하고 합리적인 소비문화를 형성하는데 필요한 건전한 소비태도와 올바른 가치관을 정립할 수 있도록 가정과 학교에서 소비생활지도와 소비자교육을 실시하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보상소비성향의 일반적 현황을 알아본다. 둘째, 보상소비성향에 영향을 미치는 변수로 자아존중감과 일상적 스트레스의 영향을 알아본다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 질문지를 이용하여 도시에 거주하는 성인남녀 420명을 대상으로 ...
본 연구는 자아존중감과 일상적 스트레스 간의 관계, 보상소비성향에 관련 요인 및 유형화를 연구함으로써 성인 남녀 소비자의 전반적인 일상적 스트레스와 보상구매성향을 파악하고자 한다. 성인남녀를 대상으로 인구통계학적 요인과 자아존중감, 일상적 스트레스 등이 보상소비성향에 미치는 상대적 영향력을 비교·분석하는데 기초 자료로 제공할 수 있을 뿐만 아니라 바람직한 소비자로 성장하고 합리적인 소비문화를 형성하는데 필요한 건전한 소비태도와 올바른 가치관을 정립할 수 있도록 가정과 학교에서 소비생활지도와 소비자교육을 실시하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보상소비성향의 일반적 현황을 알아본다. 둘째, 보상소비성향에 영향을 미치는 변수로 자아존중감과 일상적 스트레스의 영향을 알아본다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 질문지를 이용하여 도시에 거주하는 성인남녀 420명을 대상으로 편의 표집을 통해 실시하였다. 회수된 설문지 중 부실 기재한 것을 22부를 제외한 398부를 최종 분석 자료로 채택하였다. 분석 방법은 분석목적에 따라 빈도분포, 백분율, 평균, 표준편차, t검증, 다중회귀분석 등의 통계기법을 통해 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 보상소비는 한 달에 한번 이상 하는 것으로 나타났으며, 보상소비 품목은 기본적인 생활 영위를 위해서 많은 지출하였으며, 부정적 감정의 보상구매 품목에는 여자들은 남자들보다 의류와 패션잡화/장신구를 구매함으로써 차이를 보였다. 긍정적 감정의 보상구매를 할 때보다 부정적 감정의 보상소비 구매 후에는 후회하는 것으로 나타났다.
둘째, 긍정적 감정의 보상소비는 여자이면서, 대학원생 이상일수록, 400만 원 이상 월 가계 평균수입과 본인 소비지출비용이 50만원이 넘을수록 많이 이루어진 것으로 나타났다. 부정적 감정의 보상소비는 20대 여자일수록 자녀가 없거나 미혼일수록 월 가계 평균수입과 본인소비지출비가 높을수록 많이 이루어지는 것으로 나타났다.
셋째, 긍정적 자아존중감을 가질수록 긍정적 감정에 대한 보상소비가 많이 하는 것으로 나타났으며, 부정적 자아존중감을 가질수록 부정적 감정에 대한 보상소비가 많이 하는 것으로 나타났다.
넷째, 경제적 스트레스, 개인적 스트레스, 가족관계 스트레스가 높을수록 긍정적 감정의 보상소비성향이 높게 나타났다. 부정적 보상소비성향에 유의한 영향을 미치는 변수는 개인적 스트레스, 신체적, 일에 대한 스트레스가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 긍정적 자아존중감을 가질수록 경제적 스트레스를 받는 것으로 나타났으며, 부정적 자아존중감을 가질수록 일, 대인관계, 신체적, 개인적, 경제적, 사회적 스트레스를 받는 것으로 나타났다.
여섯째, 개인적, 가족관계 스트레스를 가질수록, 긍정적 자아존중감을 가질수록 긍정적 감정의 보상소비에 영향을 미쳤다. 반면에 개인적, 신체적, 일에 대한 스트레스를 가질수록, 긍정적 자아존중감을 가질수록 부정적 감정의 보상소비에 영향을 미쳤다.
이상과 같은 결과를 통해 보상구매하는 사람들은 일상적 스트레스를 받음으로써 보상소비현상이 많이 이루어지고 있으며, 또는 직접적으로 부정적 자아존중감을 가짐으로써 보상소비를 통해 스트레스를 대처하는 성향을 보이는 것으로 확인되었다. 따라서 보상소비로 이어지는 스트레스 요인을 줄이고 올바른 소비자교육 개발이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 자아존중감과 일상적 스트레스 간의 관계, 보상소비성향에 관련 요인 및 유형화를 연구함으로써 성인 남녀 소비자의 전반적인 일상적 스트레스와 보상구매성향을 파악하고자 한다. 성인남녀를 대상으로 인구통계학적 요인과 자아존중감, 일상적 스트레스 등이 보상소비성향에 미치는 상대적 영향력을 비교·분석하는데 기초 자료로 제공할 수 있을 뿐만 아니라 바람직한 소비자로 성장하고 합리적인 소비문화를 형성하는데 필요한 건전한 소비태도와 올바른 가치관을 정립할 수 있도록 가정과 학교에서 소비생활지도와 소비자교육을 실시하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보상소비성향의 일반적 현황을 알아본다. 둘째, 보상소비성향에 영향을 미치는 변수로 자아존중감과 일상적 스트레스의 영향을 알아본다. 이상의 연구문제를 규명하기 위해 질문지를 이용하여 도시에 거주하는 성인남녀 420명을 대상으로 편의 표집을 통해 실시하였다. 회수된 설문지 중 부실 기재한 것을 22부를 제외한 398부를 최종 분석 자료로 채택하였다. 분석 방법은 분석목적에 따라 빈도분포, 백분율, 평균, 표준편차, t검증, 다중회귀분석 등의 통계기법을 통해 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 보상소비는 한 달에 한번 이상 하는 것으로 나타났으며, 보상소비 품목은 기본적인 생활 영위를 위해서 많은 지출하였으며, 부정적 감정의 보상구매 품목에는 여자들은 남자들보다 의류와 패션잡화/장신구를 구매함으로써 차이를 보였다. 긍정적 감정의 보상구매를 할 때보다 부정적 감정의 보상소비 구매 후에는 후회하는 것으로 나타났다.
둘째, 긍정적 감정의 보상소비는 여자이면서, 대학원생 이상일수록, 400만 원 이상 월 가계 평균수입과 본인 소비지출비용이 50만원이 넘을수록 많이 이루어진 것으로 나타났다. 부정적 감정의 보상소비는 20대 여자일수록 자녀가 없거나 미혼일수록 월 가계 평균수입과 본인소비지출비가 높을수록 많이 이루어지는 것으로 나타났다.
셋째, 긍정적 자아존중감을 가질수록 긍정적 감정에 대한 보상소비가 많이 하는 것으로 나타났으며, 부정적 자아존중감을 가질수록 부정적 감정에 대한 보상소비가 많이 하는 것으로 나타났다.
넷째, 경제적 스트레스, 개인적 스트레스, 가족관계 스트레스가 높을수록 긍정적 감정의 보상소비성향이 높게 나타났다. 부정적 보상소비성향에 유의한 영향을 미치는 변수는 개인적 스트레스, 신체적, 일에 대한 스트레스가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
다섯째, 긍정적 자아존중감을 가질수록 경제적 스트레스를 받는 것으로 나타났으며, 부정적 자아존중감을 가질수록 일, 대인관계, 신체적, 개인적, 경제적, 사회적 스트레스를 받는 것으로 나타났다.
여섯째, 개인적, 가족관계 스트레스를 가질수록, 긍정적 자아존중감을 가질수록 긍정적 감정의 보상소비에 영향을 미쳤다. 반면에 개인적, 신체적, 일에 대한 스트레스를 가질수록, 긍정적 자아존중감을 가질수록 부정적 감정의 보상소비에 영향을 미쳤다.
이상과 같은 결과를 통해 보상구매하는 사람들은 일상적 스트레스를 받음으로써 보상소비현상이 많이 이루어지고 있으며, 또는 직접적으로 부정적 자아존중감을 가짐으로써 보상소비를 통해 스트레스를 대처하는 성향을 보이는 것으로 확인되었다. 따라서 보상소비로 이어지는 스트레스 요인을 줄이고 올바른 소비자교육 개발이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate compensatory consumption of self-esteem and daily hassles by male and female: The correlation between self-esteem and daily hassles affecting compensatory consumption were investigated. The subjects of the study were 420 male and female in seoul, and SPSS...
The purpose of this study was to investigate compensatory consumption of self-esteem and daily hassles by male and female: The correlation between self-esteem and daily hassles affecting compensatory consumption were investigated. The subjects of the study were 420 male and female in seoul, and SPSS 12.0 was used for statistical analysis. Two different types of compensatory consumption were considered; positive compensatory consumption and negative compensatory consumption.
Major Research question are; What are the characteristics of compensatory consumers? What are the factors affecting the compensatory consumption? how are compensatory buying according to self-esteem and daily hassles affecting compensatory consumption?
Based on empirial research, female consumers showed compensatory consumption of positive feelings more often than male consumers. They have a tendency to compensatory negative feelings by buying clothes and goods.
Compensatory buying behavior out of negative feelings differed in consumer groups for age, sex, incomes, personal expenses, merital status and numbers of family size. compensatory buying behavior out of positive feelings differed in female in groups for sex, education level, income and personal expense.
The most self-esteem of consumer was related to positive compensatory consumption. But the most negative self-esteem of consumer was related to negative compensatory consumption.
Daily hassles was found to affect self-esteem. Work-related stress and family-related stress were positive compensatory consumption. But the most work-related stress, body-related stress and personal-related stress were negative compensatory consumption.
Daily hassles was found to affect compensatory consumption. The economic-related stress showed positive relationship with self-esteem. Work-related stress, interpersonal-related stress, body-related stress, personal-related stress and economic-related stress showed relationship with negative self-esteem.
Positive self-esteem personal stress, and family-related stress showed positive influence on compensatory consumption. Positive self-esteem, body-related, work-related and personal influence on stress showed negative compensatory consumption.
Compensatory consumption tend to be relative variables on both self-esteem and daily hassles. The consumers tend to buy something for a compensatory purpose when they feel daily hassles, negative self-esteem.
This study implies that the negative compensatory consumers are likely to have more big daily hassles. It was found that self-esteem was more important moderator between daily hassles and compensatory consumption. If this compensatory buying behavior should occur frequently and repeatedly, then consumers become dependent on it and uncontrollable this urge to buy.
The purpose of this study was to investigate compensatory consumption of self-esteem and daily hassles by male and female: The correlation between self-esteem and daily hassles affecting compensatory consumption were investigated. The subjects of the study were 420 male and female in seoul, and SPSS 12.0 was used for statistical analysis. Two different types of compensatory consumption were considered; positive compensatory consumption and negative compensatory consumption.
Major Research question are; What are the characteristics of compensatory consumers? What are the factors affecting the compensatory consumption? how are compensatory buying according to self-esteem and daily hassles affecting compensatory consumption?
Based on empirial research, female consumers showed compensatory consumption of positive feelings more often than male consumers. They have a tendency to compensatory negative feelings by buying clothes and goods.
Compensatory buying behavior out of negative feelings differed in consumer groups for age, sex, incomes, personal expenses, merital status and numbers of family size. compensatory buying behavior out of positive feelings differed in female in groups for sex, education level, income and personal expense.
The most self-esteem of consumer was related to positive compensatory consumption. But the most negative self-esteem of consumer was related to negative compensatory consumption.
Daily hassles was found to affect self-esteem. Work-related stress and family-related stress were positive compensatory consumption. But the most work-related stress, body-related stress and personal-related stress were negative compensatory consumption.
Daily hassles was found to affect compensatory consumption. The economic-related stress showed positive relationship with self-esteem. Work-related stress, interpersonal-related stress, body-related stress, personal-related stress and economic-related stress showed relationship with negative self-esteem.
Positive self-esteem personal stress, and family-related stress showed positive influence on compensatory consumption. Positive self-esteem, body-related, work-related and personal influence on stress showed negative compensatory consumption.
Compensatory consumption tend to be relative variables on both self-esteem and daily hassles. The consumers tend to buy something for a compensatory purpose when they feel daily hassles, negative self-esteem.
This study implies that the negative compensatory consumers are likely to have more big daily hassles. It was found that self-esteem was more important moderator between daily hassles and compensatory consumption. If this compensatory buying behavior should occur frequently and repeatedly, then consumers become dependent on it and uncontrollable this urge to buy.
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