한국, 일본, 대만 초등학교 국어교과서의 양성평등 관련내용 국제 비교 분석 Comparison of Korean, Japanese and Taiwanese Native Language Class Textbooks in Elementary Schools for Contents Indicating Gender Equality원문보기
남성을 중심으로 구분지어진 남여의 역할 구분은 한 인격체로 동등하게 존중받아야할 여성을 남성보다 열등한 존재로 간주하고 남성의 그늘에서 주변인물로 살게 하였다. 그러나 지식이 경쟁력의 중심이 되는 사회로서 새로운 직업군들이 생겨나고, 여성의 교육기회 확대와 더불어 여성의 사회 진출이 급증함에 따라 지식 기반 사회가 추구하는 가치와 직업세계는 여성의 잠재력 개발과 능력 발휘를 요구하고 있다. 이에 세계 각국은 양성평등 사회 실현에 노력하고 있으며, 학교교육과정 속에도 양성 평등한 사회의 실현을 위한 사항이 포함되어야 할 필요성이 강하게 대두되고 있다. ...
남성을 중심으로 구분지어진 남여의 역할 구분은 한 인격체로 동등하게 존중받아야할 여성을 남성보다 열등한 존재로 간주하고 남성의 그늘에서 주변인물로 살게 하였다. 그러나 지식이 경쟁력의 중심이 되는 사회로서 새로운 직업군들이 생겨나고, 여성의 교육기회 확대와 더불어 여성의 사회 진출이 급증함에 따라 지식 기반 사회가 추구하는 가치와 직업세계는 여성의 잠재력 개발과 능력 발휘를 요구하고 있다. 이에 세계 각국은 양성평등 사회 실현에 노력하고 있으며, 학교교육과정 속에도 양성 평등한 사회의 실현을 위한 사항이 포함되어야 할 필요성이 강하게 대두되고 있다. 어린 시절 학교교육은 한 인격체의 가치관 정립에 중요한 영향을 미치기 때문이다.
본 연구의 목적은 한국, 일본, 대만교과서가 얼마나 양성평등하게 기술되어 있는지 비교해보고, 현재 한국 양성평등교육 상황을 바르게 인식하여 앞으로 우리 교육 정책 수립 및 교과서 집필에 필요한 자료를 제공함에 있다.
연구의 내용은 한국, 일본, 대만 3개국의 초등학교 국어교과서 내용에 대해 첫째, 국가별 초등학교 국어교과서에 포함된 양성평등 관련 내용은 어떠한 특징을 지니고 있는가를 둘째, 양성평등 관련 내용의 유형에 따라 국가간에 어떤 차이성이 나타나는가를 셋째, 초등학교 국어교과서에 포함된 양성평등 관련 내용의 국가간 비교 연구결과는 어떤 교육적 함의를 지니는지를 고찰하였다.
본 연구는 한국, 일본, 대만의 초등학교 전 학년 국어교과서(한국은 읽기 교과서 12권, 일본 12권, 대만 12권)를 대상으로 하였으며, 국어 교과서의 읽을거리 중 자연, 과학, 동물, 식물, 주장하는 글, 설명하는 글 등으로 그 내용에 성 개념을 포함하고 있지 않은 것과 삽화는 본 연구에서 제외하였다.
연구의 방법은 Sadker의 여섯 가지 모형을 분석의 틀로 삼고, 한국교육과정평가원의 ‘교과서 내용의 양성평등 지수 측정을 위한 체크리스트’와 한국여성개발원의 ‘초·중등학교 교과서의 성 형평성 검증을 위한 점검표’ 를 참고로 활용하였다. 본 연구의 분석은 양적으로는 빈도수, 질적으로는 의미영역으로 접근하였다.
이러한 연구의 목적 및 내용에 따른 결론은 다음과 같다 :
첫째, 국가별 특징으로 한국은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고, 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 짙게 나타났다. 그러나 홀아비(홀어미)가 되면 양성성이 발현되어 남성 여성의 역할을 구분하지 않고 돈벌이, 가사일, 자녀양육을 잘 해 내는 것으로 표현되어져 있었다. 일본은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고 특히 중심인물로 등장하는 부분에서는 남성이 월등하게 우위를 점하고 있었다. 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 짙게 나타났고 특히 여성은 직업 활동에 참여하지 않고 소녀, 어머니, 할머니로서만 등장하여 전적으로 가정에서의 역할이 강조되고 있었다. 대만은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고, 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 나타나고 있지만, 남성은 아버지로서 역할수행에 ‘육아’에 대한 관여를 많이 하고 있으며 가정의 민주적 리더로서의 역할도 수행하는 것으로 묘사되어 있었다. 경제/직업 활동에도 한국과 일본에 비해 전문/기술직에 종사하는 여성의 비율이 한국과 일본보다 높게 나타났다.
둘째, 국가간의 차이성에서는 3개국 교과서 비교 분석 결과에 따르면, 희소성, 성역할 고정화, 비현실성, 언어적 편견, 불균형 등에서 전반적으로 3개국 모두 양성불평등한 모습을 보이고 있다. 희소성, 성역할 고정화 영역은 3개국 모두 많은 분석거리가 있었지만, 비현실성, 언어적 편견, 불균형 등에서는 3개국 모두 분석거리가 적게 나타났다. 분절화 영역은 3개국 모두에서 전혀 언급되고 있지 않았다. 3개국 중 일본이 전체적으로 가장 양성불평등한 것으로 묘사되어져 있고, 그 다음이 한국이며, 양성불평등한 요소가 비교적 적은 국가는 대만이었지만 아직은 양성평등에 있어 만족한 수준이라고 보기는 어렵다.
셋째, 양성평등의 교육적 함의로 다음 몇 가지를 들 수 있다.
교과서의 집필에 있어 등장인물의 수, 중심인물로 역할배정 등에 양성의 균형 고려와 교과서 본문 내용 속에 남녀에 대한 성 고정 관념을 배제하여 잠재적 교육과정으로 학생들에게 성 고정관념을 형성시킬 수 있는 요소 제거를 통해 양성성을 지닌 인간으로서 상황에 알맞은 역할을 수행할 수 있도록 학생을 교육하는 것이 필요하다. 또한 가족을 구성하는 남녀가 상호의 협력과 사회의 지원 아래 자녀 양육, 가족 돌봄, 가사 일, 그 외 가정생활에 있어서의 활동에 대하여 가족 일원으로서 역할을 원활하게 완수해야 함을 학생지도에 포함해야 할 것이다. 교과서 내용 속에 나타난 남성과 여성의 사회적 공헌에 대한 묘사가 균형을 이루어 여성도 사회의 중요한 일원으로서 그 역할을 다하고 있음을 학생들에게 인식시켜 여성들의 자아실현과 여성에게도 사회의 일원으로서 남성과 동등한 존재의 의미를 제대로 부여할 수 있도록 학교교육이 이루어져야 할 것이다.
이를 통해 남녀가 각자의 개성과 능력을 충분히 발휘하여 사회의 모든 분야에 걸친 남녀의 차별 없는 참여로 국가의 발전을 도모하기 위해서는 남녀가 모두 각자의 삶의 방법, 능력, 적성 등을 고려하여 고정적인 성 역할 분담에 사로잡히지 않고 주체적으로 진로를 선택하는 능력과 태도를 몸과 마음에 익히도록 학교교육이 이루어져야 하며, 이에 따른 교육과정 편성 및 교과서 집필과 학생지도가 이루어져야 할 것이다. 이와 더불어 교사들의 양성평등 의식 고취는 필수불가결한 것으로 양성평등교육 연수를 제도화가 요망된다.
남성을 중심으로 구분지어진 남여의 역할 구분은 한 인격체로 동등하게 존중받아야할 여성을 남성보다 열등한 존재로 간주하고 남성의 그늘에서 주변인물로 살게 하였다. 그러나 지식이 경쟁력의 중심이 되는 사회로서 새로운 직업군들이 생겨나고, 여성의 교육기회 확대와 더불어 여성의 사회 진출이 급증함에 따라 지식 기반 사회가 추구하는 가치와 직업세계는 여성의 잠재력 개발과 능력 발휘를 요구하고 있다. 이에 세계 각국은 양성평등 사회 실현에 노력하고 있으며, 학교교육과정 속에도 양성 평등한 사회의 실현을 위한 사항이 포함되어야 할 필요성이 강하게 대두되고 있다. 어린 시절 학교교육은 한 인격체의 가치관 정립에 중요한 영향을 미치기 때문이다.
본 연구의 목적은 한국, 일본, 대만교과서가 얼마나 양성평등하게 기술되어 있는지 비교해보고, 현재 한국 양성평등교육 상황을 바르게 인식하여 앞으로 우리 교육 정책 수립 및 교과서 집필에 필요한 자료를 제공함에 있다.
연구의 내용은 한국, 일본, 대만 3개국의 초등학교 국어교과서 내용에 대해 첫째, 국가별 초등학교 국어교과서에 포함된 양성평등 관련 내용은 어떠한 특징을 지니고 있는가를 둘째, 양성평등 관련 내용의 유형에 따라 국가간에 어떤 차이성이 나타나는가를 셋째, 초등학교 국어교과서에 포함된 양성평등 관련 내용의 국가간 비교 연구결과는 어떤 교육적 함의를 지니는지를 고찰하였다.
본 연구는 한국, 일본, 대만의 초등학교 전 학년 국어교과서(한국은 읽기 교과서 12권, 일본 12권, 대만 12권)를 대상으로 하였으며, 국어 교과서의 읽을거리 중 자연, 과학, 동물, 식물, 주장하는 글, 설명하는 글 등으로 그 내용에 성 개념을 포함하고 있지 않은 것과 삽화는 본 연구에서 제외하였다.
연구의 방법은 Sadker의 여섯 가지 모형을 분석의 틀로 삼고, 한국교육과정평가원의 ‘교과서 내용의 양성평등 지수 측정을 위한 체크리스트’와 한국여성개발원의 ‘초·중등학교 교과서의 성 형평성 검증을 위한 점검표’ 를 참고로 활용하였다. 본 연구의 분석은 양적으로는 빈도수, 질적으로는 의미영역으로 접근하였다.
이러한 연구의 목적 및 내용에 따른 결론은 다음과 같다 :
첫째, 국가별 특징으로 한국은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고, 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 짙게 나타났다. 그러나 홀아비(홀어미)가 되면 양성성이 발현되어 남성 여성의 역할을 구분하지 않고 돈벌이, 가사일, 자녀양육을 잘 해 내는 것으로 표현되어져 있었다. 일본은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고 특히 중심인물로 등장하는 부분에서는 남성이 월등하게 우위를 점하고 있었다. 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 짙게 나타났고 특히 여성은 직업 활동에 참여하지 않고 소녀, 어머니, 할머니로서만 등장하여 전적으로 가정에서의 역할이 강조되고 있었다. 대만은 희소성 영역에서 남성의 등장비율이 매우 높았고, 성역할고정화 영역에서도 경제/직업 활동이나 가정에서의 양성역할부분에 남성과 여성의 역할을 구분하는 경향이 나타나고 있지만, 남성은 아버지로서 역할수행에 ‘육아’에 대한 관여를 많이 하고 있으며 가정의 민주적 리더로서의 역할도 수행하는 것으로 묘사되어 있었다. 경제/직업 활동에도 한국과 일본에 비해 전문/기술직에 종사하는 여성의 비율이 한국과 일본보다 높게 나타났다.
둘째, 국가간의 차이성에서는 3개국 교과서 비교 분석 결과에 따르면, 희소성, 성역할 고정화, 비현실성, 언어적 편견, 불균형 등에서 전반적으로 3개국 모두 양성불평등한 모습을 보이고 있다. 희소성, 성역할 고정화 영역은 3개국 모두 많은 분석거리가 있었지만, 비현실성, 언어적 편견, 불균형 등에서는 3개국 모두 분석거리가 적게 나타났다. 분절화 영역은 3개국 모두에서 전혀 언급되고 있지 않았다. 3개국 중 일본이 전체적으로 가장 양성불평등한 것으로 묘사되어져 있고, 그 다음이 한국이며, 양성불평등한 요소가 비교적 적은 국가는 대만이었지만 아직은 양성평등에 있어 만족한 수준이라고 보기는 어렵다.
셋째, 양성평등의 교육적 함의로 다음 몇 가지를 들 수 있다.
교과서의 집필에 있어 등장인물의 수, 중심인물로 역할배정 등에 양성의 균형 고려와 교과서 본문 내용 속에 남녀에 대한 성 고정 관념을 배제하여 잠재적 교육과정으로 학생들에게 성 고정관념을 형성시킬 수 있는 요소 제거를 통해 양성성을 지닌 인간으로서 상황에 알맞은 역할을 수행할 수 있도록 학생을 교육하는 것이 필요하다. 또한 가족을 구성하는 남녀가 상호의 협력과 사회의 지원 아래 자녀 양육, 가족 돌봄, 가사 일, 그 외 가정생활에 있어서의 활동에 대하여 가족 일원으로서 역할을 원활하게 완수해야 함을 학생지도에 포함해야 할 것이다. 교과서 내용 속에 나타난 남성과 여성의 사회적 공헌에 대한 묘사가 균형을 이루어 여성도 사회의 중요한 일원으로서 그 역할을 다하고 있음을 학생들에게 인식시켜 여성들의 자아실현과 여성에게도 사회의 일원으로서 남성과 동등한 존재의 의미를 제대로 부여할 수 있도록 학교교육이 이루어져야 할 것이다.
이를 통해 남녀가 각자의 개성과 능력을 충분히 발휘하여 사회의 모든 분야에 걸친 남녀의 차별 없는 참여로 국가의 발전을 도모하기 위해서는 남녀가 모두 각자의 삶의 방법, 능력, 적성 등을 고려하여 고정적인 성 역할 분담에 사로잡히지 않고 주체적으로 진로를 선택하는 능력과 태도를 몸과 마음에 익히도록 학교교육이 이루어져야 하며, 이에 따른 교육과정 편성 및 교과서 집필과 학생지도가 이루어져야 할 것이다. 이와 더불어 교사들의 양성평등 의식 고취는 필수불가결한 것으로 양성평등교육 연수를 제도화가 요망된다.
Traditional gender roles reflecting a predominantly male point of view have pictured women being inferior to their male counterparts and have marginalized the female sex as men's "sidekicks," despite the fact that women, too, deserve to be treated as equally competent and dignified human beings. In ...
Traditional gender roles reflecting a predominantly male point of view have pictured women being inferior to their male counterparts and have marginalized the female sex as men's "sidekicks," despite the fact that women, too, deserve to be treated as equally competent and dignified human beings. In knowledge-based society, however, the landscape of the battle between the sexes has been changing, as with the emergence of new professions suitable in a society where knowledge, not force, is the core of its competitiveness, more opportunities to receive education for women, and a rapidly increasing number of female workers in the job market. Now, values and vocational viewpoints being adopted in knowledge-based society call for women to further develop their potential and deliver their maximum capabilities. Such changes in view are leading countries around the world to focus on the realization of gender equality in their societies and stressing the need to include specific initiatives to help bring the equality to academic curricula as well. The latter, in particular, addresses the fact that one's education in early childhood has significant effects on the formation of values by that individual.
The purpose of this study was to compare the level of gender equality incorporated into the textbooks that are being used in Korea, Taiwan and Japan and to offer crucial information needed in establishing Korea's future educational policies and write textbooks, by shedding new light on the current status of gender equality-minded education being provided in Korea.
The present author of this paper examined elementary school textbooks that are used in the native language class in Korea, Japan and Taiwan, respectively, to found out: (a) the characteristics of gender equality contents included in the textbooks; (b) the differences manifested between the economies in each of the categories of such contents; and (c) the educational implications of the comparison in question.
The materials analyzed were the textbooks used in the native language classes throughout all grades of elementary education system in each of the three economies ― 12 reading books for each country. Out of the reading materials listed in the books, those without gender-related contents (e.g., nature, science, animals, plants, essays and descriptions) and illustrations were excluded from the scope of the analysis.
Methods adopted in this study included: (a) Sadker's six categories of bias as the framework of the analysis by the present; (b) "Checklist to Measure the Gender Equality Index on the Materials Included in Textbooks" by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE); and (c) "Checklist to Verify Gender Equality Reflected in Elementary and Middle School Textbooks" by Korean Women's Development Institute (KWDI). The latter two were used for reference materials. The data were analyzed quantitatively (frequency) as well as qualitatively (semantic domain).
The findings of this research are summarized below.
First, in terms of nation-by-nation analysis, Korean textbooks in question were found to have a higher ratio of male appearances in the category of scarcity and showed a greater tendency for more clearly defined gender roles in economic/vocational and household activities. However, when it comes to a single mother or father, the individuals are described as being highly bi-sexual, i.e., taking both male and female roles, competently handling breadearning, household chores and child-rearing all by themselves. From the Japanese textbooks, similar trends were identified. Specifically, a considerably high ratio of male appearances was found in the scarcity category, as male dominance was particularly noted in the contents wherein a man assumes the main character. In terms of gender roles, Japanese textbooks do tend to draw a clear line between male and female domains in financial/occupational and household activities. In particular, women were described as non-working individuals, such as girls, mothers and grandmothers, which in turn emphasizes the more traditional female roles within the boundaries of home. As for Taiwanese textbooks, the ratio of male appearances was, again, substantially higher than that of females (scarcity category). And gender roles in money-making/professional and family/home activities tend to be distinguished between the sexes, though males were being described as an active participant in child-rearing to carry out their duties as dads and as a democratic leader of their households. Another indication of relatively higher gender equality in breadearning/occupational activities was the higher ratio of women working in specialized/technical fields when compared with that of either Korea or Japan.
Second, the analysis of differences manifested between the three countries's textbook contents showed that in each of the categories, i.e., scarcity, gender roles, unreality, linguistic bias, imbalance and division, all three countries exhibited low levels of gender equality. For scarcity and gender roles, the three textbook groups unanimously offered a considerable amount of materials for analysis, whereas in unreality, linguistic bias and imbalance only a few items were available for examination. The last category ― division ― was not identified in any of the three countries. Overall, Japan was found to be the least equal country, followed by Korea and Taiwan in this order, though Taiwan can hardly be portrayed as having reached a satisfactory level of such equality.
Third, educational implications based on the results of this study are several-fold. First of all, the textbooks analyzed need to be revised in such a way that more gender equality be achieved in terms of the number of characters (male vs. female) and the sex of main characters appearing in reading materials for native language classes, as well as in such a manner that gender role stereotypes, which serve as subconscious elements or potential learning experiences capable of influencing young minds in their forming of lifelong values, be removed from the contents. The re-writing will likely help educate students to be more bi-gender and be able to assume circumstance-appropriate, not tradition-dictated, gender roles as they grow. In addition, school education should emphasize the importance of teaching children ― both male and female ― to be able to competently carry out, based on cooperation and social support, their responsibilities as members of the family, such as child-rearing, taking care of family, doing household chores, and family-related activities. Also, textbook-based description of social contributions made by males and females needs to ensure more balance, thereby confirming the fact that women, too, are indispensable members of society and that they are actively participating in building a greater, more mature society. Such affirmation, if achieved in official schooling, will not only help women better self-actualize but also encourage society to re-define the meaning and roles of women ― as equal partners of men in every sense of the word.
In order for countries to continue to develop to be the entities with fully realized gender equality, where males and females are allowed to show their full potential and individuality in every respect, both sexes should be taught in schools from early childhood onward in such a fashion that equality-minded attitudes and skills are instilled in them guiding their decision-making to be free from "fixed" gender roles and be more independent and self-sufficient, taking their individual life perspectives, abilities and aptitudes into consideration. And this needs to be incorporated into the designing of curriculum, writing of textbooks and guiding and counseling of students. Last but not the least, raising the awareness of the importance of gender equality among school teachers is absolutely indispensable, which may be achieved via mandatory training programs geared for them at government levels.
Traditional gender roles reflecting a predominantly male point of view have pictured women being inferior to their male counterparts and have marginalized the female sex as men's "sidekicks," despite the fact that women, too, deserve to be treated as equally competent and dignified human beings. In knowledge-based society, however, the landscape of the battle between the sexes has been changing, as with the emergence of new professions suitable in a society where knowledge, not force, is the core of its competitiveness, more opportunities to receive education for women, and a rapidly increasing number of female workers in the job market. Now, values and vocational viewpoints being adopted in knowledge-based society call for women to further develop their potential and deliver their maximum capabilities. Such changes in view are leading countries around the world to focus on the realization of gender equality in their societies and stressing the need to include specific initiatives to help bring the equality to academic curricula as well. The latter, in particular, addresses the fact that one's education in early childhood has significant effects on the formation of values by that individual.
The purpose of this study was to compare the level of gender equality incorporated into the textbooks that are being used in Korea, Taiwan and Japan and to offer crucial information needed in establishing Korea's future educational policies and write textbooks, by shedding new light on the current status of gender equality-minded education being provided in Korea.
The present author of this paper examined elementary school textbooks that are used in the native language class in Korea, Japan and Taiwan, respectively, to found out: (a) the characteristics of gender equality contents included in the textbooks; (b) the differences manifested between the economies in each of the categories of such contents; and (c) the educational implications of the comparison in question.
The materials analyzed were the textbooks used in the native language classes throughout all grades of elementary education system in each of the three economies ― 12 reading books for each country. Out of the reading materials listed in the books, those without gender-related contents (e.g., nature, science, animals, plants, essays and descriptions) and illustrations were excluded from the scope of the analysis.
Methods adopted in this study included: (a) Sadker's six categories of bias as the framework of the analysis by the present; (b) "Checklist to Measure the Gender Equality Index on the Materials Included in Textbooks" by the Korea Institute for Curriculum and Evaluation (KICE); and (c) "Checklist to Verify Gender Equality Reflected in Elementary and Middle School Textbooks" by Korean Women's Development Institute (KWDI). The latter two were used for reference materials. The data were analyzed quantitatively (frequency) as well as qualitatively (semantic domain).
The findings of this research are summarized below.
First, in terms of nation-by-nation analysis, Korean textbooks in question were found to have a higher ratio of male appearances in the category of scarcity and showed a greater tendency for more clearly defined gender roles in economic/vocational and household activities. However, when it comes to a single mother or father, the individuals are described as being highly bi-sexual, i.e., taking both male and female roles, competently handling breadearning, household chores and child-rearing all by themselves. From the Japanese textbooks, similar trends were identified. Specifically, a considerably high ratio of male appearances was found in the scarcity category, as male dominance was particularly noted in the contents wherein a man assumes the main character. In terms of gender roles, Japanese textbooks do tend to draw a clear line between male and female domains in financial/occupational and household activities. In particular, women were described as non-working individuals, such as girls, mothers and grandmothers, which in turn emphasizes the more traditional female roles within the boundaries of home. As for Taiwanese textbooks, the ratio of male appearances was, again, substantially higher than that of females (scarcity category). And gender roles in money-making/professional and family/home activities tend to be distinguished between the sexes, though males were being described as an active participant in child-rearing to carry out their duties as dads and as a democratic leader of their households. Another indication of relatively higher gender equality in breadearning/occupational activities was the higher ratio of women working in specialized/technical fields when compared with that of either Korea or Japan.
Second, the analysis of differences manifested between the three countries's textbook contents showed that in each of the categories, i.e., scarcity, gender roles, unreality, linguistic bias, imbalance and division, all three countries exhibited low levels of gender equality. For scarcity and gender roles, the three textbook groups unanimously offered a considerable amount of materials for analysis, whereas in unreality, linguistic bias and imbalance only a few items were available for examination. The last category ― division ― was not identified in any of the three countries. Overall, Japan was found to be the least equal country, followed by Korea and Taiwan in this order, though Taiwan can hardly be portrayed as having reached a satisfactory level of such equality.
Third, educational implications based on the results of this study are several-fold. First of all, the textbooks analyzed need to be revised in such a way that more gender equality be achieved in terms of the number of characters (male vs. female) and the sex of main characters appearing in reading materials for native language classes, as well as in such a manner that gender role stereotypes, which serve as subconscious elements or potential learning experiences capable of influencing young minds in their forming of lifelong values, be removed from the contents. The re-writing will likely help educate students to be more bi-gender and be able to assume circumstance-appropriate, not tradition-dictated, gender roles as they grow. In addition, school education should emphasize the importance of teaching children ― both male and female ― to be able to competently carry out, based on cooperation and social support, their responsibilities as members of the family, such as child-rearing, taking care of family, doing household chores, and family-related activities. Also, textbook-based description of social contributions made by males and females needs to ensure more balance, thereby confirming the fact that women, too, are indispensable members of society and that they are actively participating in building a greater, more mature society. Such affirmation, if achieved in official schooling, will not only help women better self-actualize but also encourage society to re-define the meaning and roles of women ― as equal partners of men in every sense of the word.
In order for countries to continue to develop to be the entities with fully realized gender equality, where males and females are allowed to show their full potential and individuality in every respect, both sexes should be taught in schools from early childhood onward in such a fashion that equality-minded attitudes and skills are instilled in them guiding their decision-making to be free from "fixed" gender roles and be more independent and self-sufficient, taking their individual life perspectives, abilities and aptitudes into consideration. And this needs to be incorporated into the designing of curriculum, writing of textbooks and guiding and counseling of students. Last but not the least, raising the awareness of the importance of gender equality among school teachers is absolutely indispensable, which may be achieved via mandatory training programs geared for them at government levels.
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