본 연구에서는 만 5세 유아를 대상으로 어린이집에서 자유선택 활동시간에 유아의 사회적 상호작용을 관찰하여 유아의 인기도에 따라 사회적 상호작용이 어떤 모습으로 나타나는지 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 본 연구에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 유아와 교사의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 유아의 놀이 참여 행동은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경기도 파주시에 위치한 G어린이집의 만 5세 유아 46명(남아: 24명, 여아: 22명)이었다. 본 관찰은 먼저 유아의 인기도를 구분한 후 어린이집에서 실내 자유놀이 시간에 20초 관찰, 10초 기록을 1회 관찰 단위로 한 시간표집법을 사용하였으며, 관찰시간 20초 내에 대상 유아가 또래와의 상호작용, 교사와의 상호작용, 놀이 참여 행동이 발생할 때마다 모두 기록하였다. 유아의 또래 인기도를 측정하기 위하여 Agard와 Harrison이 1978년에 제작한 How I Feel Toward Others(HIFTO)를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 학령 전 유아에게 적합하도록 수정한 도구이며, 이 도구를 사용하였다. 유아의 사회적 상호작용 관찰은 Howes와 Hamilton(1993), Ladd와 Price(1987), Vlietstra(1981)의 연구에 의거 이경희(1995)가 쓴 행동목록표를 바탕으로 해서 본 연구자가 수정, 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSSWIN(10.0 version)을 다음과 같은 방법으로 사용하였고, 유아의 인기도에 따른 유아-유아의 상호작용, 교사-유아의 상호작용, 놀이참여행동을 알아보기 위해 ...
본 연구에서는 만 5세 유아를 대상으로 어린이집에서 자유선택 활동시간에 유아의 사회적 상호작용을 관찰하여 유아의 인기도에 따라 사회적 상호작용이 어떤 모습으로 나타나는지 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 본 연구에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 유아와 교사의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 유아의 놀이 참여 행동은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경기도 파주시에 위치한 G어린이집의 만 5세 유아 46명(남아: 24명, 여아: 22명)이었다. 본 관찰은 먼저 유아의 인기도를 구분한 후 어린이집에서 실내 자유놀이 시간에 20초 관찰, 10초 기록을 1회 관찰 단위로 한 시간표집법을 사용하였으며, 관찰시간 20초 내에 대상 유아가 또래와의 상호작용, 교사와의 상호작용, 놀이 참여 행동이 발생할 때마다 모두 기록하였다. 유아의 또래 인기도를 측정하기 위하여 Agard와 Harrison이 1978년에 제작한 How I Feel Toward Others(HIFTO)를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 학령 전 유아에게 적합하도록 수정한 도구이며, 이 도구를 사용하였다. 유아의 사회적 상호작용 관찰은 Howes와 Hamilton(1993), Ladd와 Price(1987), Vlietstra(1981)의 연구에 의거 이경희(1995)가 쓴 행동목록표를 바탕으로 해서 본 연구자가 수정, 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSSWIN(10.0 version)을 다음과 같은 방법으로 사용하였고, 유아의 인기도에 따른 유아-유아의 상호작용, 교사-유아의 상호작용, 놀이참여행동을 알아보기 위해 t검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아와의 상호작용은 인기아가 비인기아에 비해 친사회적 활동, 대화하기, 미소·웃음보이기등 긍정적인 상호작용을 더 많이 보였다. 유아의 인기구분에 따른 친사회적 활동에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며 통계적으로 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이는 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 유아의 인기구분에 따른 대화하기에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 미소?웃음보이기에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 반면 비인기아는 부정적 상호작용인 공격적인 행동이 많이 나타났다. 둘째, 교사와의 상호작용에서는 유아의 인기구분에 교사와의 상호작용의 하위항목에서는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 통계적으로 미소·웃음의 항목에서는 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 놀이 참여 행동에서 유아의 인기구분에 따른 병행놀이 항목에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 비인기유아가 인기유아에 비해 더욱 높은 것으로 나타났다. 또한 유아의 인기구분에 따른 협력놀이 항목에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이가 가장 크게 나타났다. 마지막으로 유아의 인기구분에 따른 사회적 놀이 항목에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
본 연구에서는 만 5세 유아를 대상으로 어린이집에서 자유선택 활동시간에 유아의 사회적 상호작용을 관찰하여 유아의 인기도에 따라 사회적 상호작용이 어떤 모습으로 나타나는지 알아보고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 본 연구에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 유아와 교사의 사회적 상호작용은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 유아의 놀이 참여 행동은 인기도에 따라 어떠한 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경기도 파주시에 위치한 G어린이집의 만 5세 유아 46명(남아: 24명, 여아: 22명)이었다. 본 관찰은 먼저 유아의 인기도를 구분한 후 어린이집에서 실내 자유놀이 시간에 20초 관찰, 10초 기록을 1회 관찰 단위로 한 시간표집법을 사용하였으며, 관찰시간 20초 내에 대상 유아가 또래와의 상호작용, 교사와의 상호작용, 놀이 참여 행동이 발생할 때마다 모두 기록하였다. 유아의 또래 인기도를 측정하기 위하여 Agard와 Harrison이 1978년에 제작한 How I Feel Toward Others(HIFTO)를 Asher, Singleton, Tinsley와 Hymel(1979)이 학령 전 유아에게 적합하도록 수정한 도구이며, 이 도구를 사용하였다. 유아의 사회적 상호작용 관찰은 Howes와 Hamilton(1993), Ladd와 Price(1987), Vlietstra(1981)의 연구에 의거 이경희(1995)가 쓴 행동목록표를 바탕으로 해서 본 연구자가 수정, 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSSWIN(10.0 version)을 다음과 같은 방법으로 사용하였고, 유아의 인기도에 따른 유아-유아의 상호작용, 교사-유아의 상호작용, 놀이참여행동을 알아보기 위해 t검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아와 유아와의 상호작용은 인기아가 비인기아에 비해 친사회적 활동, 대화하기, 미소·웃음보이기등 긍정적인 상호작용을 더 많이 보였다. 유아의 인기구분에 따른 친사회적 활동에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며 통계적으로 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이는 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 유아의 인기구분에 따른 대화하기에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 미소?웃음보이기에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 반면 비인기아는 부정적 상호작용인 공격적인 행동이 많이 나타났다. 둘째, 교사와의 상호작용에서는 유아의 인기구분에 교사와의 상호작용의 하위항목에서는 모두 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 통계적으로 미소·웃음의 항목에서는 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 놀이 참여 행동에서 유아의 인기구분에 따른 병행놀이 항목에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 비인기유아가 인기유아에 비해 더욱 높은 것으로 나타났다. 또한 유아의 인기구분에 따른 협력놀이 항목에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 인기유아와 비인기유아간의 평균값의 차이가 가장 크게 나타났다. 마지막으로 유아의 인기구분에 따른 사회적 놀이 항목에서도 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
This study aims to examine how 5-year old children are socially interacted with each other over the degree of their popularity by observing their social interactions at free activity time in day-care center. For this purpose, the study issues were determined as follows: First, how do the social inte...
This study aims to examine how 5-year old children are socially interacted with each other over the degree of their popularity by observing their social interactions at free activity time in day-care center. For this purpose, the study issues were determined as follows: First, how do the social interactions among children differ across their popularity levels? Second, how do the social interactions between the child and the teacher differ across the child's popularity levels? Third, how do the patterns of socially interactive play differ across the child's opularity levels? The target group of this study was the 5-year old children under 5 from the national or public children day care centers located in Paju city, Gyeonggi-Do, Korea. 46 of 5-year children(24 boys & 22 girls) were sampled from the G children day-day center in Paju. The age range of the sample was from 5 years and 3 months to 6 years and 2 months, and the average age was 5 years and 6 months (5 years and 7 months for boys; 5 years and 6 months for the girls). After the children's popularity was identified, observations and record were made for 20 and 10 seconds, respectively, on the indoor free activities, which consisted of an observation unit according to the time sampling method. All of the children's interactions with their peer, teacher, and play participation occurringduring the observation period was recorded. To measure the children's popularity from their peer, the 'How I Feel Toward Others (HIFTO)"scale invented by Agard and Harrison (1978) and revised by Asher, Singleton, Tinsley and Hymel (1979) appropriately for the preschool children were adopted for this study. Children's social interactions were observed and recorded using the behavior checklist made by Lee, Gyeong-Hee (1995) based on the studies of Howes and Hamilton (1993) and Ladd and Price (1987), which was slightly modified by the present researcher. The data collected in this study was submitted to SPSSWIN (ver. 10.0) as follows, and t-test was used to investigate the interactions among children, between the child and the teacher, and the play participation behavior across their popularity levels. The study results are as follows: First, the social interactions with peer were classified into three categories (positive interaction, dependent interaction, and negative interaction). The test results on the difference in the categories across the child's popularity suggested that the popular children show more positive interactions such as pro-social behaviors, conversations, and smiling than the un-popular children. The pro-social behaviors showed statistically significant difference across the popularity levels and the difference of the average scoresbetween popular children and unpopular children was statistically largest in pro-social behavior among the three categories in the peer interactions. In addition, the conversation also showed significant difference across popularity and the smiling was also significantly different between the popular and unpopular children. On the contrary, the unpopular children showed more aggressivebehaviors in their negative interactions. Second, the social interactions between the child and the teacher were classified into 6 categories (smile, laughing, physical expression of intimacy, positive verbal interaction, teacher's initiative behaviors, compliance to the teacher, and non-compliance to the teacher), and there was no significant difference in any of the categories across popularity levels of the children. However, the difference of the average scores between the popular and the unpopular children was largest in the smiling/laughing items among the 6 categories. Third, the play participation was classified into 5 categories (hanging around/looking over, play alone, parallel play, cooperative play, social play), and the parallel play showed statistically significant difference between the popular and the unpopular children, in which the unpopular showed more parallel plays than the popular children. In addition, the cooperative play also showed significant difference across the popularity levels and the average score difference in this category between the two groups was the largest among the 5 categories. Finally the social play also showed significant difference across the popularity levels.
This study aims to examine how 5-year old children are socially interacted with each other over the degree of their popularity by observing their social interactions at free activity time in day-care center. For this purpose, the study issues were determined as follows: First, how do the social interactions among children differ across their popularity levels? Second, how do the social interactions between the child and the teacher differ across the child's popularity levels? Third, how do the patterns of socially interactive play differ across the child's opularity levels? The target group of this study was the 5-year old children under 5 from the national or public children day care centers located in Paju city, Gyeonggi-Do, Korea. 46 of 5-year children(24 boys & 22 girls) were sampled from the G children day-day center in Paju. The age range of the sample was from 5 years and 3 months to 6 years and 2 months, and the average age was 5 years and 6 months (5 years and 7 months for boys; 5 years and 6 months for the girls). After the children's popularity was identified, observations and record were made for 20 and 10 seconds, respectively, on the indoor free activities, which consisted of an observation unit according to the time sampling method. All of the children's interactions with their peer, teacher, and play participation occurringduring the observation period was recorded. To measure the children's popularity from their peer, the 'How I Feel Toward Others (HIFTO)"scale invented by Agard and Harrison (1978) and revised by Asher, Singleton, Tinsley and Hymel (1979) appropriately for the preschool children were adopted for this study. Children's social interactions were observed and recorded using the behavior checklist made by Lee, Gyeong-Hee (1995) based on the studies of Howes and Hamilton (1993) and Ladd and Price (1987), which was slightly modified by the present researcher. The data collected in this study was submitted to SPSSWIN (ver. 10.0) as follows, and t-test was used to investigate the interactions among children, between the child and the teacher, and the play participation behavior across their popularity levels. The study results are as follows: First, the social interactions with peer were classified into three categories (positive interaction, dependent interaction, and negative interaction). The test results on the difference in the categories across the child's popularity suggested that the popular children show more positive interactions such as pro-social behaviors, conversations, and smiling than the un-popular children. The pro-social behaviors showed statistically significant difference across the popularity levels and the difference of the average scoresbetween popular children and unpopular children was statistically largest in pro-social behavior among the three categories in the peer interactions. In addition, the conversation also showed significant difference across popularity and the smiling was also significantly different between the popular and unpopular children. On the contrary, the unpopular children showed more aggressivebehaviors in their negative interactions. Second, the social interactions between the child and the teacher were classified into 6 categories (smile, laughing, physical expression of intimacy, positive verbal interaction, teacher's initiative behaviors, compliance to the teacher, and non-compliance to the teacher), and there was no significant difference in any of the categories across popularity levels of the children. However, the difference of the average scores between the popular and the unpopular children was largest in the smiling/laughing items among the 6 categories. Third, the play participation was classified into 5 categories (hanging around/looking over, play alone, parallel play, cooperative play, social play), and the parallel play showed statistically significant difference between the popular and the unpopular children, in which the unpopular showed more parallel plays than the popular children. In addition, the cooperative play also showed significant difference across the popularity levels and the average score difference in this category between the two groups was the largest among the 5 categories. Finally the social play also showed significant difference across the popularity levels.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.