본 연구는 독서지도 프로그램이 학습부진아의 국어능력에 미치는 효과를 알아보려는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 읽기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 쓰기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 이를 위하여, 연구 대상은 성주군 D초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진아 5명을 선정하였으며, 실험기간은 2008년 9월 1일부터 10월 12일까지 매 회기 40분씩 주 2회 6주간 총 16회기에 걸쳐 실시하였다. 독서지도 프로그램은 김미영(2002), 강...
본 연구는 독서지도 프로그램이 학습부진아의 국어능력에 미치는 효과를 알아보려는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 읽기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 쓰기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 이를 위하여, 연구 대상은 성주군 D초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진아 5명을 선정하였으며, 실험기간은 2008년 9월 1일부터 10월 12일까지 매 회기 40분씩 주 2회 6주간 총 16회기에 걸쳐 실시하였다. 독서지도 프로그램은 김미영(2002), 강영옥(2007), 윤창하(2001)의 연구에서 사용한 독서지도 프로그램을 수정하여 본 연구자가 연구목적에 맞게 재구성하였으며, 평가도구는 교육과정평가원 개발 기초학력 검사지, 경상북도교육청 개발 기초·기본 학습 성취 확인 자료집, 경기도교육청에서 개발한 기초학습국어과 진단평가, 제 7차 교육과정 5-가, 나 읽기 쓰기 교과서, 6-가 읽기 쓰기 교과서를 참고하여 연구자가 연구목적에 맞게 재구성하여 사용하였다. 자료처리는 실험집단의 사전·사후 평균점수의 차이를 알아보고자 SPSS/PC+ for Windows 통계프로그램을 사용하여 대응표본 t-검증하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램은 학습부진아의 읽기능력의 향상에 효과적이다. 1학기 동안 국어시간을 통해 접했던 교과 관련도서와 교과에서 요구되었던 활동 내용을 목표로 하였기 때문에 아동들이 기존에 범했던 오류의 횟수를 줄일 수 있었고, 학습에 대한 부담을 줄일 수 있었으며, 교과 관련 도서를 통하여 교과서의 내용뿐만 아니라 교과서 밖의 내용까지 폭넓게 파악할 수 있는 계기가 됨으로써, 글에 대한 이해력이 바탕이 되어 문단 및 문맥의 중심생각 찾는 능력, 줄거리 요약하기 등의 읽기능력이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 독서지도 프로그램은 학습부진아의 쓰기능력의 향상에 효과적이다. 독서 전, 독서 중, 독서 후로 나뉜 활동에서 교사의 시범보이기, 문제를 해결하는 방법을 보여주는 활동들은 아동들에게 문제에 대한 부담감을 줄일 수 있었으며, 질문반응활동을 통하여 글 전체의 내용에 대한 이해가 충분히 이루어짐으로써, 각 차시에서 요구되는 문장(낱말)쓰기, 내용재구성 및 다양한 표현으로 나타내기, 고쳐쓰기 등에 적극적으로 참여하여 학습부진아들의 쓰기능력이 향상된 것으로 보인다.
본 연구는 독서지도 프로그램이 학습부진아의 국어능력에 미치는 효과를 알아보려는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 읽기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서지도 프로그램이 학습부진아의 쓰기능력에 미치는 효과는 어떠한가? 이를 위하여, 연구 대상은 성주군 D초등학교 6학년에 재학 중인 학습부진아 5명을 선정하였으며, 실험기간은 2008년 9월 1일부터 10월 12일까지 매 회기 40분씩 주 2회 6주간 총 16회기에 걸쳐 실시하였다. 독서지도 프로그램은 김미영(2002), 강영옥(2007), 윤창하(2001)의 연구에서 사용한 독서지도 프로그램을 수정하여 본 연구자가 연구목적에 맞게 재구성하였으며, 평가도구는 교육과정평가원 개발 기초학력 검사지, 경상북도교육청 개발 기초·기본 학습 성취 확인 자료집, 경기도교육청에서 개발한 기초학습국어과 진단평가, 제 7차 교육과정 5-가, 나 읽기 쓰기 교과서, 6-가 읽기 쓰기 교과서를 참고하여 연구자가 연구목적에 맞게 재구성하여 사용하였다. 자료처리는 실험집단의 사전·사후 평균점수의 차이를 알아보고자 SPSS/PC+ for Windows 통계프로그램을 사용하여 대응표본 t-검증하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독서지도 프로그램은 학습부진아의 읽기능력의 향상에 효과적이다. 1학기 동안 국어시간을 통해 접했던 교과 관련도서와 교과에서 요구되었던 활동 내용을 목표로 하였기 때문에 아동들이 기존에 범했던 오류의 횟수를 줄일 수 있었고, 학습에 대한 부담을 줄일 수 있었으며, 교과 관련 도서를 통하여 교과서의 내용뿐만 아니라 교과서 밖의 내용까지 폭넓게 파악할 수 있는 계기가 됨으로써, 글에 대한 이해력이 바탕이 되어 문단 및 문맥의 중심생각 찾는 능력, 줄거리 요약하기 등의 읽기능력이 향상된 것으로 보인다. 둘째, 독서지도 프로그램은 학습부진아의 쓰기능력의 향상에 효과적이다. 독서 전, 독서 중, 독서 후로 나뉜 활동에서 교사의 시범보이기, 문제를 해결하는 방법을 보여주는 활동들은 아동들에게 문제에 대한 부담감을 줄일 수 있었으며, 질문반응활동을 통하여 글 전체의 내용에 대한 이해가 충분히 이루어짐으로써, 각 차시에서 요구되는 문장(낱말)쓰기, 내용재구성 및 다양한 표현으로 나타내기, 고쳐쓰기 등에 적극적으로 참여하여 학습부진아들의 쓰기능력이 향상된 것으로 보인다.
This study is an experimental study aimed at finding out the effects of reading guidance on Korean language skills of Underachievers, and the specific study problems are as follows. First, what are the effect of a reading guidance program on reading skills of Underachievers? Second, what are the eff...
This study is an experimental study aimed at finding out the effects of reading guidance on Korean language skills of Underachievers, and the specific study problems are as follows. First, what are the effect of a reading guidance program on reading skills of Underachievers? Second, what are the effect of a reading guidance program on writing skills of Underachievers? The subjects of the study were 5 Underachievers in grade 6 of D Elementary School in Sungju-gun, and the term of experiment was from September 1, 2008, to October 12. Each session was 40 minutes, and 2 sessions a week were carried out for 6 weeks for a total of 16 sessions. The reading guidance program used in studies by Mi-young Kim(2002), Young-ok Kang(2007) and Chang-ha Yoon(2001) was corrected and restructured to fit the purpose of this study, and the evaluation tools were based on the Korea Institute for Curriculum and Evaluation basic education evaluation sheet, the basic academic accomplishment confirmation material book developed by Gyeongsangbuk-do office Education, the basic Korean evaluation developed by the Gyeonggi provincial office of Education, the 7th curriculum 5-1, 2 reading and writing text books, and 6-1 reading and writing textbooks, and were restructured to fit the purpose of the study. The material was verified with a corresponding sample t-test using the SPSS/PC+ 14.0 for Windows statistics program to find out the difference of average score before and after the test. The conclusion of the study based on the results are as follows. First, reading guidance is effective in increasing reading skills of Underachievers. Since the program was based on Korean textbook related books and the textbook for 1 semester, the number of errors of the children was reduced and burden of learning was reduced, and children could understand not only textbook contents through related books bur also contents not included in the textbook, so reading skills such as the ability to find major themes of paragraphs and context based on understanding of the text and the ability to summarize the text improved. Second, reading guidance is effective in improving writing skills of Underachievers. Activities were divided into before, during and after reading, and the activities that showed methods to solve problems reduced burden of children. Reaction to questions helped understand the overall text, and by participating actively in writing sentences and words, restructuring contents and making diverse expressions, writing skills of Underachievers improved.
This study is an experimental study aimed at finding out the effects of reading guidance on Korean language skills of Underachievers, and the specific study problems are as follows. First, what are the effect of a reading guidance program on reading skills of Underachievers? Second, what are the effect of a reading guidance program on writing skills of Underachievers? The subjects of the study were 5 Underachievers in grade 6 of D Elementary School in Sungju-gun, and the term of experiment was from September 1, 2008, to October 12. Each session was 40 minutes, and 2 sessions a week were carried out for 6 weeks for a total of 16 sessions. The reading guidance program used in studies by Mi-young Kim(2002), Young-ok Kang(2007) and Chang-ha Yoon(2001) was corrected and restructured to fit the purpose of this study, and the evaluation tools were based on the Korea Institute for Curriculum and Evaluation basic education evaluation sheet, the basic academic accomplishment confirmation material book developed by Gyeongsangbuk-do office Education, the basic Korean evaluation developed by the Gyeonggi provincial office of Education, the 7th curriculum 5-1, 2 reading and writing text books, and 6-1 reading and writing textbooks, and were restructured to fit the purpose of the study. The material was verified with a corresponding sample t-test using the SPSS/PC+ 14.0 for Windows statistics program to find out the difference of average score before and after the test. The conclusion of the study based on the results are as follows. First, reading guidance is effective in increasing reading skills of Underachievers. Since the program was based on Korean textbook related books and the textbook for 1 semester, the number of errors of the children was reduced and burden of learning was reduced, and children could understand not only textbook contents through related books bur also contents not included in the textbook, so reading skills such as the ability to find major themes of paragraphs and context based on understanding of the text and the ability to summarize the text improved. Second, reading guidance is effective in improving writing skills of Underachievers. Activities were divided into before, during and after reading, and the activities that showed methods to solve problems reduced burden of children. Reaction to questions helped understand the overall text, and by participating actively in writing sentences and words, restructuring contents and making diverse expressions, writing skills of Underachievers improved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.