본 연구는 중학생의 독서태도와 학습 효과 및 정서함양을 높이기 위하여 개발·운영하는 교과연계 독서 프로그램의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 또한 교과연계 독서 프로그램의 운영 사례를 알아보고 향후 교과연계 독서 프로그램의 확대를 위한 시사점을 추구하는 데 그 목적을 두고 있다. 오늘날 교과연계 독서교육에 대한 관심은 날로 높아지고 있다. 이러한 시기에 교과연계 프로그램을 실시하여 교과에 대한 흥미가 증가되고 독서에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 수 있음에 대해 참여 관찰을 통해 입증하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 교과연계 독서의 의미와 교과연계 독서 프로그램의 내용을 탐색한다. 2. 교과연계 독서 프로그램 운영을 통해 중학생의 독서태도 변화 양상을 탐색한다. 2-1. 교과연계 독서 프로그램이 중학생의 독서태도에 영향을 미치는가? 2-2. 교과연계 독서 프로그램의 독서태도에 대한 변화 양상은 어떠한가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2014학년 2학기 9월부터 12월까지 교과연계 독서 프로그램이 시행되고 있는 경기도 S지역 D중학교의 교과연계 독서 프로그램을 분석하였다. 교과연계 프로그램의 적용 대상은 2학년 학생들로 교과연계 프로그램은 국어(16차시), 과학(8차시), 미술(4차시)를 통해 이뤄졌으며 ...
본 연구는 중학생의 독서태도와 학습 효과 및 정서함양을 높이기 위하여 개발·운영하는 교과연계 독서 프로그램의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 또한 교과연계 독서 프로그램의 운영 사례를 알아보고 향후 교과연계 독서 프로그램의 확대를 위한 시사점을 추구하는 데 그 목적을 두고 있다. 오늘날 교과연계 독서교육에 대한 관심은 날로 높아지고 있다. 이러한 시기에 교과연계 프로그램을 실시하여 교과에 대한 흥미가 증가되고 독서에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 수 있음에 대해 참여 관찰을 통해 입증하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 교과연계 독서의 의미와 교과연계 독서 프로그램의 내용을 탐색한다. 2. 교과연계 독서 프로그램 운영을 통해 중학생의 독서태도 변화 양상을 탐색한다. 2-1. 교과연계 독서 프로그램이 중학생의 독서태도에 영향을 미치는가? 2-2. 교과연계 독서 프로그램의 독서태도에 대한 변화 양상은 어떠한가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2014학년 2학기 9월부터 12월까지 교과연계 독서 프로그램이 시행되고 있는 경기도 S지역 D중학교의 교과연계 독서 프로그램을 분석하였다. 교과연계 프로그램의 적용 대상은 2학년 학생들로 교과연계 프로그램은 국어(16차시), 과학(8차시), 미술(4차시)를 통해 이뤄졌으며 협동학습을 통한 토의토론 발표로 이루어졌다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과연계 독서 프로그램은 교과관련 도서의 내용적 접근을 통해 중학생의 배경지식을 활성화 하고 지식을 확장시키는 것이다. 현재 중학교의 교과연계 독서 프로그램은 특정 교과만의 연계가 아닌 다양한 교과와의 연계를 통해 활성화 되고 있다. 둘째, 중학교 교과연계 독서 프로그램은 교사와 독서교육 전문가의 연계로 폭넓은 교과에서 다양한 읽기 전략을 이용하여 운영되고 있으며 중학생들의 독서태도에 있어서도 긍정적 변화가 나타났다. 이 연구 결과를 바탕으로 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 흥미 있는 독서가 이뤄져 독서 태도에 대한 변화를 유도하기 위해서는 동기화를 위한 방안으로 교과연계 독서 프로그램이 적용되어야 하며 학생 스스로 자발적인 독서 활동을 할 수 있는 독서 학습 방법이 모색되어야 한다. 둘째, 평가를 통한 독서 지도에 학생들의 반응이 부정적이므로 심적 부담을 줄이고 학생 스스로 책을 읽는 평생 독자를 양성하기 위한 방안으로 독서에 대한 전략적이고 체계적인 지도 방안이 마련되어야 한다.
본 연구는 중학생의 독서태도와 학습 효과 및 정서함양을 높이기 위하여 개발·운영하는 교과연계 독서 프로그램의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 또한 교과연계 독서 프로그램의 운영 사례를 알아보고 향후 교과연계 독서 프로그램의 확대를 위한 시사점을 추구하는 데 그 목적을 두고 있다. 오늘날 교과연계 독서교육에 대한 관심은 날로 높아지고 있다. 이러한 시기에 교과연계 프로그램을 실시하여 교과에 대한 흥미가 증가되고 독서에 대한 태도가 긍정적으로 변화될 수 있음에 대해 참여 관찰을 통해 입증하였다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 교과연계 독서의 의미와 교과연계 독서 프로그램의 내용을 탐색한다. 2. 교과연계 독서 프로그램 운영을 통해 중학생의 독서태도 변화 양상을 탐색한다. 2-1. 교과연계 독서 프로그램이 중학생의 독서태도에 영향을 미치는가? 2-2. 교과연계 독서 프로그램의 독서태도에 대한 변화 양상은 어떠한가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 2014학년 2학기 9월부터 12월까지 교과연계 독서 프로그램이 시행되고 있는 경기도 S지역 D중학교의 교과연계 독서 프로그램을 분석하였다. 교과연계 프로그램의 적용 대상은 2학년 학생들로 교과연계 프로그램은 국어(16차시), 과학(8차시), 미술(4차시)를 통해 이뤄졌으며 협동학습을 통한 토의토론 발표로 이루어졌다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과연계 독서 프로그램은 교과관련 도서의 내용적 접근을 통해 중학생의 배경지식을 활성화 하고 지식을 확장시키는 것이다. 현재 중학교의 교과연계 독서 프로그램은 특정 교과만의 연계가 아닌 다양한 교과와의 연계를 통해 활성화 되고 있다. 둘째, 중학교 교과연계 독서 프로그램은 교사와 독서교육 전문가의 연계로 폭넓은 교과에서 다양한 읽기 전략을 이용하여 운영되고 있으며 중학생들의 독서태도에 있어서도 긍정적 변화가 나타났다. 이 연구 결과를 바탕으로 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 흥미 있는 독서가 이뤄져 독서 태도에 대한 변화를 유도하기 위해서는 동기화를 위한 방안으로 교과연계 독서 프로그램이 적용되어야 하며 학생 스스로 자발적인 독서 활동을 할 수 있는 독서 학습 방법이 모색되어야 한다. 둘째, 평가를 통한 독서 지도에 학생들의 반응이 부정적이므로 심적 부담을 줄이고 학생 스스로 책을 읽는 평생 독자를 양성하기 위한 방안으로 독서에 대한 전략적이고 체계적인 지도 방안이 마련되어야 한다.
This study was conducted based on the procedures and contents of curriculum‐connected reading programs developed and operated for improving Middle School students’ reading attitude and enhancing the effects of learning and emotional cultivation. Moreover, this study purposed to survey cases of opera...
This study was conducted based on the procedures and contents of curriculum‐connected reading programs developed and operated for improving Middle School students’ reading attitude and enhancing the effects of learning and emotional cultivation. Moreover, this study purposed to survey cases of operation of curriculum‐connected reading programs and to find implications for the expansion of curriculum‐connected reading programs in the future. There is an increasing interest today in curriculum‐connected reading education. In response to this trend, this study executed a curriculum‐connected program and proved through participant observation that such a program can stimulate students’ interest in the curricula and change their attitude toward reading positively. For these purposes, the contents of this study were designed as follows. 1. Explore the meanings of curriculum‐connected reading and the contents of curriculum‐connected reading programs. 2. Explore the pattern of change in middle school students’ reading attitude through the operation of a curriculum‐connected reading program. 2-1. How does the curriculum‐connected reading program affect middle school students’ reading attitude? 2-2. How is the pattern of change in reading attitude caused by the curriculum‐connected reading program? In order to carry out these tasks of research, this study analyzed the curriculum‐connected reading program at D Middle School in the S area of Gyeonggi‐do, and the program was executed in the 2nd semester of 2014 from September to December. The subjects of the curriculum‐connected program were 8th‐grade students and the program was executed through the classes of Korean language (16 sessions), science (8), and fine arts (4). The program consisted of discussions and presentations through collaborative learning. The results of this study were as follows. First, the curriculum‐connected reading program was to activate middle school students’ background knowledge and expand their knowledge through content approach to curriculum‐related books. Current curriculum‐connected reading programs executed at middle schools are activated through connection to diverse subjects not limited to specific ones. Second, middle school curriculum‐connected reading programs are applied widely to the curricula using various reading strategies through cooperation between teachers and experts in reading education, and they are making positive changes in middle school students’ reading attitude. From the results of this study were derived implications as follows. First, a curriculum‐connected reading program should be applied as a method of stimulating students’ interest in reading and consequently inducing a positive change in their reading attitude. Moreover, new ways of reading need to be developed to support students’ voluntary reading activities. Second, students respond negatively to reading instruction based on evaluation. Thus, strategic and systematic reading instruction methods should be established in order to reduce students’ mental burden and raising them into lifelong readers who read books spontaneously.
This study was conducted based on the procedures and contents of curriculum‐connected reading programs developed and operated for improving Middle School students’ reading attitude and enhancing the effects of learning and emotional cultivation. Moreover, this study purposed to survey cases of operation of curriculum‐connected reading programs and to find implications for the expansion of curriculum‐connected reading programs in the future. There is an increasing interest today in curriculum‐connected reading education. In response to this trend, this study executed a curriculum‐connected program and proved through participant observation that such a program can stimulate students’ interest in the curricula and change their attitude toward reading positively. For these purposes, the contents of this study were designed as follows. 1. Explore the meanings of curriculum‐connected reading and the contents of curriculum‐connected reading programs. 2. Explore the pattern of change in middle school students’ reading attitude through the operation of a curriculum‐connected reading program. 2-1. How does the curriculum‐connected reading program affect middle school students’ reading attitude? 2-2. How is the pattern of change in reading attitude caused by the curriculum‐connected reading program? In order to carry out these tasks of research, this study analyzed the curriculum‐connected reading program at D Middle School in the S area of Gyeonggi‐do, and the program was executed in the 2nd semester of 2014 from September to December. The subjects of the curriculum‐connected program were 8th‐grade students and the program was executed through the classes of Korean language (16 sessions), science (8), and fine arts (4). The program consisted of discussions and presentations through collaborative learning. The results of this study were as follows. First, the curriculum‐connected reading program was to activate middle school students’ background knowledge and expand their knowledge through content approach to curriculum‐related books. Current curriculum‐connected reading programs executed at middle schools are activated through connection to diverse subjects not limited to specific ones. Second, middle school curriculum‐connected reading programs are applied widely to the curricula using various reading strategies through cooperation between teachers and experts in reading education, and they are making positive changes in middle school students’ reading attitude. From the results of this study were derived implications as follows. First, a curriculum‐connected reading program should be applied as a method of stimulating students’ interest in reading and consequently inducing a positive change in their reading attitude. Moreover, new ways of reading need to be developed to support students’ voluntary reading activities. Second, students respond negatively to reading instruction based on evaluation. Thus, strategic and systematic reading instruction methods should be established in order to reduce students’ mental burden and raising them into lifelong readers who read books spontaneously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.