[학위논문]마비성구어장애인의 조음향상을 위한 철자판 시·청각적 중재 적용 사례 연구 A Case Study on Application of Audio-visual Intervention with Spelling Board for Speech Improvement of Patient with Dysarthria원문보기
이 연구에서는 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동 속도(SMR), 단어 명료도, 문장 명료도에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 평균연령 56세로 경직형, 이완형, 실조형의 마비성 구어장애인 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별 평가도구로 구강안면 기능 평가, 자음 정확도 평가, 문장 발화 속도 평가, 교호 운동속도 평가를 실시하였다. 중재 프로그램은 총 5단계로 핵심어휘 확인하기, 핵심어휘 철자 조합하기, 핵심 어휘 따라 말하기, 읽기, 말하기 단계로 구성하였다. 각 단계마다 하위 단계로 구성되어 있으며 각각의 브렌치 단계가 있다. 실험 철자는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며 각 단계마다 대상자의 교호운동속도(SMR), 단어 명료도 점수, 문장 명료도 점수를 평가하였다. 이 연구의 결과는 다음 과 같다. 첫째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동속도를 빨라지게 하였다. 둘째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 단어 명료도를 향상시켰다. 셋째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 문장 명료도를 향상시켰다. 이상의 결과를 바탕으로 대상자 모두 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 ...
이 연구에서는 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동 속도(SMR), 단어 명료도, 문장 명료도에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 평균연령 56세로 경직형, 이완형, 실조형의 마비성 구어장애인 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별 평가도구로 구강안면 기능 평가, 자음 정확도 평가, 문장 발화 속도 평가, 교호 운동속도 평가를 실시하였다. 중재 프로그램은 총 5단계로 핵심어휘 확인하기, 핵심어휘 철자 조합하기, 핵심 어휘 따라 말하기, 읽기, 말하기 단계로 구성하였다. 각 단계마다 하위 단계로 구성되어 있으며 각각의 브렌치 단계가 있다. 실험 철자는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며 각 단계마다 대상자의 교호운동속도(SMR), 단어 명료도 점수, 문장 명료도 점수를 평가하였다. 이 연구의 결과는 다음 과 같다. 첫째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동속도를 빨라지게 하였다. 둘째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 단어 명료도를 향상시켰다. 셋째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 문장 명료도를 향상시켰다. 이상의 결과를 바탕으로 대상자 모두 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 조음 능력 개선에 효과적이라는 것을 알 수 있었다.
이 연구에서는 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동 속도(SMR), 단어 명료도, 문장 명료도에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 평균연령 56세로 경직형, 이완형, 실조형의 마비성 구어장애인 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별 평가도구로 구강안면 기능 평가, 자음 정확도 평가, 문장 발화 속도 평가, 교호 운동속도 평가를 실시하였다. 중재 프로그램은 총 5단계로 핵심어휘 확인하기, 핵심어휘 철자 조합하기, 핵심 어휘 따라 말하기, 읽기, 말하기 단계로 구성하였다. 각 단계마다 하위 단계로 구성되어 있으며 각각의 브렌치 단계가 있다. 실험 철자는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며 각 단계마다 대상자의 교호운동속도(SMR), 단어 명료도 점수, 문장 명료도 점수를 평가하였다. 이 연구의 결과는 다음 과 같다. 첫째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 교호운동속도를 빨라지게 하였다. 둘째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 단어 명료도를 향상시켰다. 셋째, 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 마비성 구어장애인의 문장 명료도를 향상시켰다. 이상의 결과를 바탕으로 대상자 모두 철자판을 이용한 시·청각적 중재가 조음 능력 개선에 효과적이라는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to examine how the Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board effects the Dysarthric Speech, particulary in Sequential Motion Rate, Word Intelligibility and Sentence Intelligibility. For this purpose, ataxic dysarthric subject, spastic dysarthric subject...
The purpose of this study is to examine how the Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board effects the Dysarthric Speech, particulary in Sequential Motion Rate, Word Intelligibility and Sentence Intelligibility. For this purpose, ataxic dysarthric subject, spastic dysarthric subject and flaccid dysarthric subject, were selected in the four screening tests which are the Oral-Facial Function Test, Articulation Correction test by Urimal Test of Articulation and Phonation, Sequential Motion Rate and Sentence Reading Rate. The program consisted of 5 steps. The first step was check out the target vocabulary. The second step was to a combination of spelling. The third step was repeating to the vocabulary. The forth step was reading to the target vocabulary. The fifth step was saying to the target vocabulary. Each step was consisted sub-steps. The program was performed using subjects that consisted of three stages; baseline stage, treatment stage and maintenance stage. The ability to improve Sequential Motion Rate, Word Intelligibility and Sentence Intelligibility was evaluated. The results was as follows; The first, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board was effective in developing Sequential Motion Rate in the Dysarthric subjects. The second, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board increased the word intelligibility of the Dysarthric subjects. The third, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board increased the sentence intelligibility of the Dysarthric subjects.
The purpose of this study is to examine how the Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board effects the Dysarthric Speech, particulary in Sequential Motion Rate, Word Intelligibility and Sentence Intelligibility. For this purpose, ataxic dysarthric subject, spastic dysarthric subject and flaccid dysarthric subject, were selected in the four screening tests which are the Oral-Facial Function Test, Articulation Correction test by Urimal Test of Articulation and Phonation, Sequential Motion Rate and Sentence Reading Rate. The program consisted of 5 steps. The first step was check out the target vocabulary. The second step was to a combination of spelling. The third step was repeating to the vocabulary. The forth step was reading to the target vocabulary. The fifth step was saying to the target vocabulary. Each step was consisted sub-steps. The program was performed using subjects that consisted of three stages; baseline stage, treatment stage and maintenance stage. The ability to improve Sequential Motion Rate, Word Intelligibility and Sentence Intelligibility was evaluated. The results was as follows; The first, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board was effective in developing Sequential Motion Rate in the Dysarthric subjects. The second, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board increased the word intelligibility of the Dysarthric subjects. The third, Visual and Auditory Treatment Program of the spelling board increased the sentence intelligibility of the Dysarthric subjects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.