작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어이해 및 언어성 작업기억 수행에미치는 효과 The Effect of Working memory training program on the Verbal working memory achievement and Language comprehension in children with Intellectual Disabilities원문보기
이 연구에서는 작업기억훈련 프로그램을 적용하여 지적장애아동의 언어이해와 언어성 작업기억 수행에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 만 8세∼9세인 지적장애아동 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별검사 도구로 한국 웩슬러 아동 지능검사(K-WISC-Ⅲ), 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 척도(PRES)를 시행하였다. 중재 프로그램은 총 4단계로 자유 회상하기, 시연, 청각적 언어 기억하기, 범주화 단계로 구성하였다. 실험 절차는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 각 단계마다 언어이해력과 언어성 작업기억 수행을 평가 하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어이해력을 향상시켰다. 둘째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어성 작업기억 ...
이 연구에서는 작업기억훈련 프로그램을 적용하여 지적장애아동의 언어이해와 언어성 작업기억 수행에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 만 8세∼9세인 지적장애아동 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별검사 도구로 한국 웩슬러 아동 지능검사(K-WISC-Ⅲ), 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 척도(PRES)를 시행하였다. 중재 프로그램은 총 4단계로 자유 회상하기, 시연, 청각적 언어 기억하기, 범주화 단계로 구성하였다. 실험 절차는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 각 단계마다 언어이해력과 언어성 작업기억 수행을 평가 하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어이해력을 향상시켰다. 둘째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어성 작업기억 수행능력을 향상시켰다. 이상의 결과를 바탕으로 작업기억훈련 프로그램은 지적장애아동의 언어이해력과 언어성 작업기억 수행능력 개선에 효과적이라는 것을 알 수 있었다.
이 연구에서는 작업기억훈련 프로그램을 적용하여 지적장애아동의 언어이해와 언어성 작업기억 수행에 미치는 효과를 알아보았다. 대상자는 만 8세∼9세인 지적장애아동 3명을 대상으로 하였다. 대상자 선별검사 도구로 한국 웩슬러 아동 지능검사(K-WISC-Ⅲ), 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 척도(PRES)를 시행하였다. 중재 프로그램은 총 4단계로 자유 회상하기, 시연, 청각적 언어 기억하기, 범주화 단계로 구성하였다. 실험 절차는 기초선, 중재, 유지 단계로 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였으며, 각 단계마다 언어이해력과 언어성 작업기억 수행을 평가 하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어이해력을 향상시켰다. 둘째, 작업기억훈련 프로그램이 지적장애아동의 언어성 작업기억 수행능력을 향상시켰다. 이상의 결과를 바탕으로 작업기억훈련 프로그램은 지적장애아동의 언어이해력과 언어성 작업기억 수행능력 개선에 효과적이라는 것을 알 수 있었다.
The present study investigated the effect of working memory training program on the improvement of verbal working memory achievement and language comprehension in children with intellectual disabilities whose age was between 8 and 9. For this purpose, intellectual disabilities children were selected...
The present study investigated the effect of working memory training program on the improvement of verbal working memory achievement and language comprehension in children with intellectual disabilities whose age was between 8 and 9. For this purpose, intellectual disabilities children were selected in the two screening tests which are the Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children, Preschool Receptive and Expressive Language Scale. The program consisted of 4 steps. The first step was recollection. The second step was to a rehearsal. The third step was auditory verbal working memory. The forth step was organization. The program was performed using subjects that consisted of three stages; baseline stage, treatment stage and maintenance stage. The ability to improve Verbal working memory achievement and language comprehension. The results was as follows; The first, working memory training program was effective in developing language comprehension in the intellectual disabilities children. The second, working memory training program was effective in developing verbal working memory achievement in the intellectual disabilities children.
The present study investigated the effect of working memory training program on the improvement of verbal working memory achievement and language comprehension in children with intellectual disabilities whose age was between 8 and 9. For this purpose, intellectual disabilities children were selected in the two screening tests which are the Korean-Wechsler Intelligence Scale for Children, Preschool Receptive and Expressive Language Scale. The program consisted of 4 steps. The first step was recollection. The second step was to a rehearsal. The third step was auditory verbal working memory. The forth step was organization. The program was performed using subjects that consisted of three stages; baseline stage, treatment stage and maintenance stage. The ability to improve Verbal working memory achievement and language comprehension. The results was as follows; The first, working memory training program was effective in developing language comprehension in the intellectual disabilities children. The second, working memory training program was effective in developing verbal working memory achievement in the intellectual disabilities children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.