한국의 역사는 남성 중심의 정치, 사회, 경제구조를 서술하는데 집중해왔다. 여성이 인류의 반을 차지하고 역사 속에서 능동적으로 행위해 왔음에도 불구하고 여성은 ‘역사의 밖’에서 인류의 발달과정의 ‘주변적’인 모습으로 존재했다. 여성이 배재된 역사 인식과 서술은 역사 교과서에도 그대로 반영되어 성 편견이 포함된 교과서는 지금껏 남녀 학생 모두에게 부정적인 영향을 끼쳐왔다. 이러한 관점에서 본 연구는 양성평등의 역사인식과 이를 바탕으로 하는 교육 방법의 하나로서 젠더의 관점을 강조하고 역사 수업의 기초라 할 수 있는 7차 교육과정 초등학교 역사교과서의 여성관련 서술을 분석해 보았다. 또한 역사 교육과정에 여성이 어떻게 반영될 수 있는지 그 개선책을 찾고자 시도하였다. 본 연구의 초등학교 역사 교과서 여성관련 서술 분석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여성 관련 서술이 사실상 매우 빈약하였다. 현행 초등학교 국사 교과서에 등재된 여성 인물은 단지 3명에 불과했다. 둘째, 성역할에 대한 고정관념에 근거해서 서술된 내용이 많았다. 여성이 독립적인 인격체로 서술되기 보다는 주로 가부장적 질서 속에서 의존적이고 수동적인 성향으로 그려지고 있다. 셋째, 성차별적인 편견에 치우친 언어 사용이 많다. 이것은 한국 사회에 오랜 세월 동안 가부장적 봉건 사회의 특수성의 영향으로 문화 속에 내면화되어 온 것으로 반드시 시정되어야 하는 부분이다. 넷째, 양성 불평등하게 자료를 선택하고 서술하여 젠더의 시각에서 다양한 견해와 관점이 서술되지 못하였으며 여성 관련 서술은 본문 서술이 아닌 읽기 자료나 도움 글 등에 편재되어 있어 여성의 역사를 주변화하였다. 이제 역사 교육은 여성을 더 많이 반영하여야 한다. 학생들에게, 특히 여학생들에게 올바른 역사를 인식하도록 하는 것이 중요하며 여학생들은 여성 명사들을 통해 다양한 ...
한국의 역사는 남성 중심의 정치, 사회, 경제구조를 서술하는데 집중해왔다. 여성이 인류의 반을 차지하고 역사 속에서 능동적으로 행위해 왔음에도 불구하고 여성은 ‘역사의 밖’에서 인류의 발달과정의 ‘주변적’인 모습으로 존재했다. 여성이 배재된 역사 인식과 서술은 역사 교과서에도 그대로 반영되어 성 편견이 포함된 교과서는 지금껏 남녀 학생 모두에게 부정적인 영향을 끼쳐왔다. 이러한 관점에서 본 연구는 양성평등의 역사인식과 이를 바탕으로 하는 교육 방법의 하나로서 젠더의 관점을 강조하고 역사 수업의 기초라 할 수 있는 7차 교육과정 초등학교 역사교과서의 여성관련 서술을 분석해 보았다. 또한 역사 교육과정에 여성이 어떻게 반영될 수 있는지 그 개선책을 찾고자 시도하였다. 본 연구의 초등학교 역사 교과서 여성관련 서술 분석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여성 관련 서술이 사실상 매우 빈약하였다. 현행 초등학교 국사 교과서에 등재된 여성 인물은 단지 3명에 불과했다. 둘째, 성역할에 대한 고정관념에 근거해서 서술된 내용이 많았다. 여성이 독립적인 인격체로 서술되기 보다는 주로 가부장적 질서 속에서 의존적이고 수동적인 성향으로 그려지고 있다. 셋째, 성차별적인 편견에 치우친 언어 사용이 많다. 이것은 한국 사회에 오랜 세월 동안 가부장적 봉건 사회의 특수성의 영향으로 문화 속에 내면화되어 온 것으로 반드시 시정되어야 하는 부분이다. 넷째, 양성 불평등하게 자료를 선택하고 서술하여 젠더의 시각에서 다양한 견해와 관점이 서술되지 못하였으며 여성 관련 서술은 본문 서술이 아닌 읽기 자료나 도움 글 등에 편재되어 있어 여성의 역사를 주변화하였다. 이제 역사 교육은 여성을 더 많이 반영하여야 한다. 학생들에게, 특히 여학생들에게 올바른 역사를 인식하도록 하는 것이 중요하며 여학생들은 여성 명사들을 통해 다양한 역할 모델을 학습함으로서 여성도 역사의 객체가 아닌 주체였다는 자긍심을 가질 수 있다. 젠더 관점의 역사 이해는 역사를 새롭게 인식하게 하여 역사교육의 목표와 부합할 수 있다. 또한 양성 간의 이해를 자연스럽게 하여 양성 평등의 토대가 될 것이다. 여성이 변화하고 있고 여성에 대한 인식이 변화하고 있다. 또한 여성사도 변화하고 있다. 그러나 역사교육은 이러한 변화로부터 동떨어져 있다. 이제 우리 역사교육도 변화하여 양성의 학생 모두가 성 고정관념에서 벗어나 그들 각자의 진로를 개척할 수 있도록 해야 할 것이다.
한국의 역사는 남성 중심의 정치, 사회, 경제구조를 서술하는데 집중해왔다. 여성이 인류의 반을 차지하고 역사 속에서 능동적으로 행위해 왔음에도 불구하고 여성은 ‘역사의 밖’에서 인류의 발달과정의 ‘주변적’인 모습으로 존재했다. 여성이 배재된 역사 인식과 서술은 역사 교과서에도 그대로 반영되어 성 편견이 포함된 교과서는 지금껏 남녀 학생 모두에게 부정적인 영향을 끼쳐왔다. 이러한 관점에서 본 연구는 양성평등의 역사인식과 이를 바탕으로 하는 교육 방법의 하나로서 젠더의 관점을 강조하고 역사 수업의 기초라 할 수 있는 7차 교육과정 초등학교 역사교과서의 여성관련 서술을 분석해 보았다. 또한 역사 교육과정에 여성이 어떻게 반영될 수 있는지 그 개선책을 찾고자 시도하였다. 본 연구의 초등학교 역사 교과서 여성관련 서술 분석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여성 관련 서술이 사실상 매우 빈약하였다. 현행 초등학교 국사 교과서에 등재된 여성 인물은 단지 3명에 불과했다. 둘째, 성역할에 대한 고정관념에 근거해서 서술된 내용이 많았다. 여성이 독립적인 인격체로 서술되기 보다는 주로 가부장적 질서 속에서 의존적이고 수동적인 성향으로 그려지고 있다. 셋째, 성차별적인 편견에 치우친 언어 사용이 많다. 이것은 한국 사회에 오랜 세월 동안 가부장적 봉건 사회의 특수성의 영향으로 문화 속에 내면화되어 온 것으로 반드시 시정되어야 하는 부분이다. 넷째, 양성 불평등하게 자료를 선택하고 서술하여 젠더의 시각에서 다양한 견해와 관점이 서술되지 못하였으며 여성 관련 서술은 본문 서술이 아닌 읽기 자료나 도움 글 등에 편재되어 있어 여성의 역사를 주변화하였다. 이제 역사 교육은 여성을 더 많이 반영하여야 한다. 학생들에게, 특히 여학생들에게 올바른 역사를 인식하도록 하는 것이 중요하며 여학생들은 여성 명사들을 통해 다양한 역할 모델을 학습함으로서 여성도 역사의 객체가 아닌 주체였다는 자긍심을 가질 수 있다. 젠더 관점의 역사 이해는 역사를 새롭게 인식하게 하여 역사교육의 목표와 부합할 수 있다. 또한 양성 간의 이해를 자연스럽게 하여 양성 평등의 토대가 될 것이다. 여성이 변화하고 있고 여성에 대한 인식이 변화하고 있다. 또한 여성사도 변화하고 있다. 그러나 역사교육은 이러한 변화로부터 동떨어져 있다. 이제 우리 역사교육도 변화하여 양성의 학생 모두가 성 고정관념에서 벗어나 그들 각자의 진로를 개척할 수 있도록 해야 할 것이다.
Korean history has been concentrated on describing male centered politics and social, economic structures. Although women have taken up half of mankind and have served as active, capable figures, women have existed ‘outside history’ and thought of as ‘marginal’ figures throughout the development of ...
Korean history has been concentrated on describing male centered politics and social, economic structures. Although women have taken up half of mankind and have served as active, capable figures, women have existed ‘outside history’ and thought of as ‘marginal’ figures throughout the development of history. The historical perception and description without women had influence on historical textbook. Until now, gender discrimination in textbooks have influenced negatively on both students and have reproduced the negative stereotypes of role model. From this point of view, this study emphasizes the gender perspective on a way of the historical perception of sexes equality and a educational method and analyzed women related descriptions from the Korean history textbook that can be perceived as the basics of history lectures in the 7th national curriculum. Also this study tried to show how women can be reflected in the history curriculum. The abstracts of research on women related texts from the elementary school Korean history textbook are as follows. First, women related texts are very poor in substance. The current elementary school textbook displays only three female figures. Second, the description on the basis of the negative stereotypes of role model is found a lot. Women are mostly described dependently and passively in the patriarchal system. Third, gender discriminated language is used a lot. It must be changed because it has been internalized on the influence of too conservative patriarchy. Fourth, various viewpoints and opinions are not found because of the selection of materials and description on the basis of gender discrimination and the layout of the textbooks marginalizes women for examples, texts that have to do with women are not printed as main passages but in the margin labeling them as added info. It is now time to put more focus on women in history education. For students and especially for female students, it is important to lead them to recognize true history. Learning diverse women characters and taking them for role models will give pride to female students since they will get to know that women were not just an object but a subject in history. The understanding of history from a gender perspective make us newly realize the history and so it meets the purpose of history education. Also history education from a gender perspective make a gender understand the other gender naturally and make a basis on the sexual equality. Women are changing. The understanding of women is also changing. Moreover, the history of women is changing. However, it seems like that our history education is far from of those changes. From now on, our history education should be changed to help both gender students be able to slip the gender stereotypes, and to get them hew their own way.
Korean history has been concentrated on describing male centered politics and social, economic structures. Although women have taken up half of mankind and have served as active, capable figures, women have existed ‘outside history’ and thought of as ‘marginal’ figures throughout the development of history. The historical perception and description without women had influence on historical textbook. Until now, gender discrimination in textbooks have influenced negatively on both students and have reproduced the negative stereotypes of role model. From this point of view, this study emphasizes the gender perspective on a way of the historical perception of sexes equality and a educational method and analyzed women related descriptions from the Korean history textbook that can be perceived as the basics of history lectures in the 7th national curriculum. Also this study tried to show how women can be reflected in the history curriculum. The abstracts of research on women related texts from the elementary school Korean history textbook are as follows. First, women related texts are very poor in substance. The current elementary school textbook displays only three female figures. Second, the description on the basis of the negative stereotypes of role model is found a lot. Women are mostly described dependently and passively in the patriarchal system. Third, gender discriminated language is used a lot. It must be changed because it has been internalized on the influence of too conservative patriarchy. Fourth, various viewpoints and opinions are not found because of the selection of materials and description on the basis of gender discrimination and the layout of the textbooks marginalizes women for examples, texts that have to do with women are not printed as main passages but in the margin labeling them as added info. It is now time to put more focus on women in history education. For students and especially for female students, it is important to lead them to recognize true history. Learning diverse women characters and taking them for role models will give pride to female students since they will get to know that women were not just an object but a subject in history. The understanding of history from a gender perspective make us newly realize the history and so it meets the purpose of history education. Also history education from a gender perspective make a gender understand the other gender naturally and make a basis on the sexual equality. Women are changing. The understanding of women is also changing. Moreover, the history of women is changing. However, it seems like that our history education is far from of those changes. From now on, our history education should be changed to help both gender students be able to slip the gender stereotypes, and to get them hew their own way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.