이 논문에서는 증강현실 기반에서 3D 모델링 시스템 (3DARModeler) 를 개발에 관한 전반적인 접근 방법에 대해서 논의한다. 이 시스템은 3D MAX, MAYA 와 같은 시스템의 간략화 버전으로, 증강현실 환경에서 모델링을 할 수 있도록 한다. 이 3DARModeler 는 사용자가 편리하고 효과적인 HCI (Human-Computer Interaction) 를 위해 기본적으로 마우스, 키보드, 그리고 AR마커를 통합적으로 사용하여 3D모델을 만드는 방법을 제시한다. 이 3D 모델링 시스템은 사용자들에게 필요한 여러 가지 기능 (텍스쳐 ...
이 논문에서는 증강현실 기반에서 3D 모델링 시스템 (3DARModeler) 를 개발에 관한 전반적인 접근 방법에 대해서 논의한다. 이 시스템은 3D MAX, MAYA 와 같은 시스템의 간략화 버전으로, 증강현실 환경에서 모델링을 할 수 있도록 한다. 이 3DARModeler 는 사용자가 편리하고 효과적인 HCI (Human-Computer Interaction) 를 위해 기본적으로 마우스, 키보드, 그리고 AR마커를 통합적으로 사용하여 3D모델을 만드는 방법을 제시한다. 이 3D 모델링 시스템은 사용자들에게 필요한 여러 가지 기능 (텍스쳐 매핑, 애ㅋ니메이션 적용, 그림자를 통한 광원의 추정) 들을 제공한다. 3DARModeler는 이미 만들어져 있는 모델에 새로운 부분을 추가 시킬 수 있으며, 모델을 만드는 과정에 필요한 배치를 쉽게 할 수 있도록 돕는 기능 또한 포함한다. 그리고 시스템은 모델링에 대한 전문적인 지식이 없는 비전문가들을 대상으로 하고 있습니다. 그러기 위해 이 시스템은 사용자들에게 기본적인 도형(객체)들을 선택, 사용자의 기호에 맞게 속성 변경을 할 수 있어 마치 우리 실생활에서 모델을 만드는 것처럼 간단하고 직관적인 방법으로 모델링을 할 수 있도록 하였다. 또한, 사용자는 모델링을 위해 증강된 여러 도형 들을 하나로 통합해 가며 모델링하는 계층적 (hierarchical) 모델링 방법을 사용을 제공하고 있다. 그리고 이 시스템은 VRML이나 3D Max 파일로 변환 및 역변환을 제공한다. 음성인식 모듈을 포함하여 사용자들에게 유연한 인터페이스를 또한 제공하고 있다.
이 논문에서는 증강현실 기반에서 3D 모델링 시스템 (3DARModeler) 를 개발에 관한 전반적인 접근 방법에 대해서 논의한다. 이 시스템은 3D MAX, MAYA 와 같은 시스템의 간략화 버전으로, 증강현실 환경에서 모델링을 할 수 있도록 한다. 이 3DARModeler 는 사용자가 편리하고 효과적인 HCI (Human-Computer Interaction) 를 위해 기본적으로 마우스, 키보드, 그리고 AR마커를 통합적으로 사용하여 3D모델을 만드는 방법을 제시한다. 이 3D 모델링 시스템은 사용자들에게 필요한 여러 가지 기능 (텍스쳐 매핑, 애ㅋ니메이션 적용, 그림자를 통한 광원의 추정) 들을 제공한다. 3DARModeler는 이미 만들어져 있는 모델에 새로운 부분을 추가 시킬 수 있으며, 모델을 만드는 과정에 필요한 배치를 쉽게 할 수 있도록 돕는 기능 또한 포함한다. 그리고 시스템은 모델링에 대한 전문적인 지식이 없는 비전문가들을 대상으로 하고 있습니다. 그러기 위해 이 시스템은 사용자들에게 기본적인 도형(객체)들을 선택, 사용자의 기호에 맞게 속성 변경을 할 수 있어 마치 우리 실생활에서 모델을 만드는 것처럼 간단하고 직관적인 방법으로 모델링을 할 수 있도록 하였다. 또한, 사용자는 모델링을 위해 증강된 여러 도형 들을 하나로 통합해 가며 모델링하는 계층적 (hierarchical) 모델링 방법을 사용을 제공하고 있다. 그리고 이 시스템은 VRML이나 3D Max 파일로 변환 및 역변환을 제공한다. 음성인식 모듈을 포함하여 사용자들에게 유연한 인터페이스를 또한 제공하고 있다.
This thesis describes a comprehensive approach to develop a 3D modeling system in Augmented Reality, named 3DARModeler. It can be considered a simple version of 3D Studio Max but in Augmented Reality Environment. The 3DARModeler introduces users a convenient and effective human-computer interaction ...
This thesis describes a comprehensive approach to develop a 3D modeling system in Augmented Reality, named 3DARModeler. It can be considered a simple version of 3D Studio Max but in Augmented Reality Environment. The 3DARModeler introduces users a convenient and effective human-computer interaction to build 3D models by combining both the traditional input method (mouse/keyboard) and the tangible input method (markers). It provides the users with necessary functions for a modeling system such as creating a 3D model, applying texture, adding animation, estimating real light sources, and casting shadows. The 3DARModeler has the ability to align a new virtual object with the existing parts of a model. The system targets non-technical users. As such, they do not need much knowledge of computer graphics and modeling techniques. All they have to do is select basic objects, customize their attributes, and put them together to build a 3D model in a simple and intuitive way as if they were building a model in the real world. Using the hierarchical modeling technique, the users are able to group several basic objects to manage them as a unified, complex object. The system can also connect with other 3D systems by importing and exporting VRML and 3DS Max files. A module of speech recognition is also included in the system to provide flexible user interfaces.
This thesis describes a comprehensive approach to develop a 3D modeling system in Augmented Reality, named 3DARModeler. It can be considered a simple version of 3D Studio Max but in Augmented Reality Environment. The 3DARModeler introduces users a convenient and effective human-computer interaction to build 3D models by combining both the traditional input method (mouse/keyboard) and the tangible input method (markers). It provides the users with necessary functions for a modeling system such as creating a 3D model, applying texture, adding animation, estimating real light sources, and casting shadows. The 3DARModeler has the ability to align a new virtual object with the existing parts of a model. The system targets non-technical users. As such, they do not need much knowledge of computer graphics and modeling techniques. All they have to do is select basic objects, customize their attributes, and put them together to build a 3D model in a simple and intuitive way as if they were building a model in the real world. Using the hierarchical modeling technique, the users are able to group several basic objects to manage them as a unified, complex object. The system can also connect with other 3D systems by importing and exporting VRML and 3DS Max files. A module of speech recognition is also included in the system to provide flexible user interfaces.
주제어
#Augmented Reality 3D Modeling Geometry Modeling Human Computer Interaction
학위논문 정보
저자
Trien Van Do
학위수여기관
세종대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
디지털콘텐츠학과
지도교수
이종원
발행연도
2008
총페이지
v, 55p.
키워드
Augmented Reality 3D Modeling Geometry Modeling Human Computer Interaction
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