청소년의 정서적 감수성과 정서적 능력은 청소년 이후의 발달단계들에서 자신의 감정을 조절하고 원만한 대인관계를 유지하는데 중요한 요인으로 작용하기 때문에, 청소년의 정서지능에 대한 관심은 점차 높아지고 있다. 본 연구의 목적은 성격유형별 청소년 정서지능의 차이를 살펴보고자 하는데 있다. 즉, MBTI 성격유형검사를 통해 나오는 4척도와 16가지 성격유형별 정서지능의 차이를 실증적으로 밝혀보고자 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 세부적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, MBTI 4가지 선호지표별 청소년 정서지능의 차이 둘째, MBTI 4가지 심리적 기능별 청소년 정서지능의 차이 셋째, MBTI 4가지 심리적 기질별 청소년 정서지능의 차이 넷째, 16가지 성격유형별 청소년 정서지능의 차이 연구대상은 동두천지역의 고등학교 1, 2학년 320명을 대상으로 하였다. 연구에 사용된 검사도구는 김정택ㆍ심혜숙(1990)에 의해 표준화된 MBTI 성격유형 검사와 문용린(1997)이 개발한 청소년 정서지능 검사를 사용하였다. 수집된 자료에 대한 통계적 처리는 SPSS로 ...
청소년의 정서적 감수성과 정서적 능력은 청소년 이후의 발달단계들에서 자신의 감정을 조절하고 원만한 대인관계를 유지하는데 중요한 요인으로 작용하기 때문에, 청소년의 정서지능에 대한 관심은 점차 높아지고 있다. 본 연구의 목적은 성격유형별 청소년 정서지능의 차이를 살펴보고자 하는데 있다. 즉, MBTI 성격유형검사를 통해 나오는 4척도와 16가지 성격유형별 정서지능의 차이를 실증적으로 밝혀보고자 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 세부적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, MBTI 4가지 선호지표별 청소년 정서지능의 차이 둘째, MBTI 4가지 심리적 기능별 청소년 정서지능의 차이 셋째, MBTI 4가지 심리적 기질별 청소년 정서지능의 차이 넷째, 16가지 성격유형별 청소년 정서지능의 차이 연구대상은 동두천지역의 고등학교 1, 2학년 320명을 대상으로 하였다. 연구에 사용된 검사도구는 김정택ㆍ심혜숙(1990)에 의해 표준화된 MBTI 성격유형 검사와 문용린(1997)이 개발한 청소년 정서지능 검사를 사용하였다. 수집된 자료에 대한 통계적 처리는 SPSS로 빈도분석, 독립표본 T-test, 분산분석(ANOVA), 사후검정(Scheffe) 등으로 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, MBTI 4가지 선호지표(E-I, S-N, T-F, J-P)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 둘째, MBTI 4가지 심리적 기능(ST, SF, NT, NF)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 셋째, MBTI 4가지 심리적 기질(SJ, SP, NT, NF)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 본 연구의 결과를 토대로, 개인의 심리경향별 정서지능에 맞게 학생을 지도해 나간다면, 청소년들의 정서지능 발달에 있어서 긍정적인 효과가 있을 것이며, 궁극적으로는 청소년들의 발달을 돕고 그들의 복리증진과 미래의 행복 실현에 기여할 것이다.The concerns about the emotional intelligence of youths are increasing because the emotional sensitivity and emotional capacity of youths are important factors in regulating the their emotions and maintaining the human relations in the developmental stages after youth period. The purpose of this study is to find out the difference of the emotional intelligence of youths by the personality types. Namely, it is to testify the difference of the emotional intelligence by 4 scales and 16 personality types from the test of the MBTI personality types. The detailed research problems set on the purpose of study are followings; First, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 preference indexes Second, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological functions Third, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological dispositions Fourth, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 personality types Samples of research subjects are 320 highschool students of 1st and 2nd school grade in Dongducheon area. The test instruments used in this research are the test sheets of the MBTI personality type standardized by Kim, Jeongtaek & Sim, Heysook(1990) and the test sheets of the emotional intelligence for youths developed by Moon, Yonglin(1997). The data collected by questionnaires are statistically processed by SPSS, and apply frequency, independent sample T-test, ANOVA, Scheffe etc. The results from this study are summarized as follows; First, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 preference indexes(E-I, S-N, T-F, J-P) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Second, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological functions(ST, SF, NT, NF) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Third, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological propositions(SJ, SP, NT, NF) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Based on the results of this study, if the students are directed according to the emotional intelligence by the individual emotional dispositions, I hope, it will be positively effective in the development of emotional intelligence of youths, and will contribute the help the youth development and the actualization of their welfare and future happiness.
청소년의 정서적 감수성과 정서적 능력은 청소년 이후의 발달단계들에서 자신의 감정을 조절하고 원만한 대인관계를 유지하는데 중요한 요인으로 작용하기 때문에, 청소년의 정서지능에 대한 관심은 점차 높아지고 있다. 본 연구의 목적은 성격유형별 청소년 정서지능의 차이를 살펴보고자 하는데 있다. 즉, MBTI 성격유형검사를 통해 나오는 4척도와 16가지 성격유형별 정서지능의 차이를 실증적으로 밝혀보고자 한다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 세부적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, MBTI 4가지 선호지표별 청소년 정서지능의 차이 둘째, MBTI 4가지 심리적 기능별 청소년 정서지능의 차이 셋째, MBTI 4가지 심리적 기질별 청소년 정서지능의 차이 넷째, 16가지 성격유형별 청소년 정서지능의 차이 연구대상은 동두천지역의 고등학교 1, 2학년 320명을 대상으로 하였다. 연구에 사용된 검사도구는 김정택ㆍ심혜숙(1990)에 의해 표준화된 MBTI 성격유형 검사와 문용린(1997)이 개발한 청소년 정서지능 검사를 사용하였다. 수집된 자료에 대한 통계적 처리는 SPSS로 빈도분석, 독립표본 T-test, 분산분석(ANOVA), 사후검정(Scheffe) 등으로 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, MBTI 4가지 선호지표(E-I, S-N, T-F, J-P)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 둘째, MBTI 4가지 심리적 기능(ST, SF, NT, NF)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 셋째, MBTI 4가지 심리적 기질(SJ, SP, NT, NF)별 청소년 정서지능의 차이에 대한 분석은 아래와 같다. ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) 본 연구의 결과를 토대로, 개인의 심리경향별 정서지능에 맞게 학생을 지도해 나간다면, 청소년들의 정서지능 발달에 있어서 긍정적인 효과가 있을 것이며, 궁극적으로는 청소년들의 발달을 돕고 그들의 복리증진과 미래의 행복 실현에 기여할 것이다.The concerns about the emotional intelligence of youths are increasing because the emotional sensitivity and emotional capacity of youths are important factors in regulating the their emotions and maintaining the human relations in the developmental stages after youth period. The purpose of this study is to find out the difference of the emotional intelligence of youths by the personality types. Namely, it is to testify the difference of the emotional intelligence by 4 scales and 16 personality types from the test of the MBTI personality types. The detailed research problems set on the purpose of study are followings; First, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 preference indexes Second, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological functions Third, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological dispositions Fourth, the difference of emotional intelligence of youths by MBTI 4 personality types Samples of research subjects are 320 highschool students of 1st and 2nd school grade in Dongducheon area. The test instruments used in this research are the test sheets of the MBTI personality type standardized by Kim, Jeongtaek & Sim, Heysook(1990) and the test sheets of the emotional intelligence for youths developed by Moon, Yonglin(1997). The data collected by questionnaires are statistically processed by SPSS, and apply frequency, independent sample T-test, ANOVA, Scheffe etc. The results from this study are summarized as follows; First, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 preference indexes(E-I, S-N, T-F, J-P) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Second, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological functions(ST, SF, NT, NF) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Third, the analytical results of the difference of the emotional intelligence of youths by MBTI 4 psychological propositions(SJ, SP, NT, NF) ◁표 삽입▷(원문을 참조하세요) Based on the results of this study, if the students are directed according to the emotional intelligence by the individual emotional dispositions, I hope, it will be positively effective in the development of emotional intelligence of youths, and will contribute the help the youth development and the actualization of their welfare and future happiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.