변화와 다양성의 시대인 현대사회에서 청소년기를 건강하게 보내고 성숙한 성인으로 성장할 수 있는 기회를 제공하기 위하여 학교미술수업시간을 활용 수업에 참여하는 전체 학생들을 대상으로 진단과 예방적 차원의 접근을 함께 시도할 수 있는 미술치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 밝혀보고자 한다.민들레 프로그램은 미술교육과 미술치료가 갖는 공통분모를 바탕으로 무의식의 탐색과 자아발견을 통한 자아 성장을 강조하는 분석심리학적 관점에서 연구자가 개발하였다. 민들레의 성장과정에 맞추어 자신과 환경을 인식하고 통찰하는 방법을 연습하도록 돕고, 자아를 발견하고 성장의 원동력을 마련하도록 돕는데 그 목적을 두었다. 각각의 활동단계는 분석심리학적 미술치료의 과정이 유기적이고 역동적으로 작용하게 된다.민들레 프로그램은 경기도 소재 중학교 3학년 학생들을 대상으로 3년간 예비 프로그램을 실시하고, 프로그램을 보완한 뒤 개발되었다. 이후 경기도 소재, 2개의 실업계 고등학교에서 6년 간 적용시킨 프로그램의 주요 사례와 프로그램의 효과를 ...
변화와 다양성의 시대인 현대사회에서 청소년기를 건강하게 보내고 성숙한 성인으로 성장할 수 있는 기회를 제공하기 위하여 학교미술수업시간을 활용 수업에 참여하는 전체 학생들을 대상으로 진단과 예방적 차원의 접근을 함께 시도할 수 있는 미술치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 밝혀보고자 한다.민들레 프로그램은 미술교육과 미술치료가 갖는 공통분모를 바탕으로 무의식의 탐색과 자아발견을 통한 자아 성장을 강조하는 분석심리학적 관점에서 연구자가 개발하였다. 민들레의 성장과정에 맞추어 자신과 환경을 인식하고 통찰하는 방법을 연습하도록 돕고, 자아를 발견하고 성장의 원동력을 마련하도록 돕는데 그 목적을 두었다. 각각의 활동단계는 분석심리학적 미술치료의 과정이 유기적이고 역동적으로 작용하게 된다.민들레 프로그램은 경기도 소재 중학교 3학년 학생들을 대상으로 3년간 예비 프로그램을 실시하고, 프로그램을 보완한 뒤 개발되었다. 이후 경기도 소재, 2개의 실업계 고등학교에서 6년 간 적용시킨 프로그램의 주요 사례와 프로그램의 효과를 질적 연구를 통해 분석하고 일반화의 가능성을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같다. 핵심적인 주제 7가지를 진단적 차원에서 충격적인 과거의 경험으로 현재에도 고통스러워하는 모습, 비행의 원인과 내적 갈등, 신체적인 콤플렉스에 대한 도전, 성격적인 문제로 나누었다. 그리고 예방적 차원에서 보다 나은 대인관계기술, 자신의 삶의 주인으로 살아가는 힘, 미래와 진로에 대한 매우 긍정적인 고민으로 나누어 핵심적인 사례를 정리하였다. 프로그램의 진행과정에서 대부분의 학생들은 적극적인 참여의지를 보이게 되었고, 자아를 발견하는데 도움이 되었으며 자기성장을 위한 발판이 되었다고 진술하였다. 이는 본 프로그램이 자아발견과 자기성장에 유의미한 효과가 있음을 증명한다. 하지만 학습의욕이 매우 떨어지거나, 문제가 매우 심각한 학생들의 경우에는 다수를 대상으로 하는 본 프로그램이 유의미한 결과를 가져오지 못했다. 그럼에도 불구하고 민들레 프로그램은 학교의 미술교육 장면을 활용하여 학생 개개인에게는 자아발견과 자기성장의 기회를 제공하였다. 또한 학교교육에 있어서는 학생을 이해하는 유의미한 정보를 제공하고 학생의 성장과 발달을 돕는 실마리를 마련할 수 있었다.민들레 프로그램은 미술활동 자체가 갖는 치유의 힘을 미술교육의 영역에 확장 적용한 것이다. 그러므로 학생의 성장과 발달을 긍정적으로 도울 수 있는 바람직한 교육의 방향에 일조할 수 있을 것이다. 또한 미술수업을 받는 전체학생들을 대상으로 하는 프로그램인 만큼 많은 학생들에게 보다 깊이 있는 미술치료 프로그램의 혜택을 받을 수 있는 기회를 제공할 수 있다. 본 연구는 미술치료와 상담의 영역을 학생들이 보다 친숙하게 접할 수 있는 경험의 장을 마련하고, 미술치료 프로그램 일반화의 틀을 제시했다는데 그 가치가 있다.
변화와 다양성의 시대인 현대사회에서 청소년기를 건강하게 보내고 성숙한 성인으로 성장할 수 있는 기회를 제공하기 위하여 학교미술수업시간을 활용 수업에 참여하는 전체 학생들을 대상으로 진단과 예방적 차원의 접근을 함께 시도할 수 있는 미술치료 프로그램을 개발하고 그 효과를 밝혀보고자 한다.민들레 프로그램은 미술교육과 미술치료가 갖는 공통분모를 바탕으로 무의식의 탐색과 자아발견을 통한 자아 성장을 강조하는 분석심리학적 관점에서 연구자가 개발하였다. 민들레의 성장과정에 맞추어 자신과 환경을 인식하고 통찰하는 방법을 연습하도록 돕고, 자아를 발견하고 성장의 원동력을 마련하도록 돕는데 그 목적을 두었다. 각각의 활동단계는 분석심리학적 미술치료의 과정이 유기적이고 역동적으로 작용하게 된다.민들레 프로그램은 경기도 소재 중학교 3학년 학생들을 대상으로 3년간 예비 프로그램을 실시하고, 프로그램을 보완한 뒤 개발되었다. 이후 경기도 소재, 2개의 실업계 고등학교에서 6년 간 적용시킨 프로그램의 주요 사례와 프로그램의 효과를 질적 연구를 통해 분석하고 일반화의 가능성을 모색하였다. 그 결과는 다음과 같다. 핵심적인 주제 7가지를 진단적 차원에서 충격적인 과거의 경험으로 현재에도 고통스러워하는 모습, 비행의 원인과 내적 갈등, 신체적인 콤플렉스에 대한 도전, 성격적인 문제로 나누었다. 그리고 예방적 차원에서 보다 나은 대인관계기술, 자신의 삶의 주인으로 살아가는 힘, 미래와 진로에 대한 매우 긍정적인 고민으로 나누어 핵심적인 사례를 정리하였다. 프로그램의 진행과정에서 대부분의 학생들은 적극적인 참여의지를 보이게 되었고, 자아를 발견하는데 도움이 되었으며 자기성장을 위한 발판이 되었다고 진술하였다. 이는 본 프로그램이 자아발견과 자기성장에 유의미한 효과가 있음을 증명한다. 하지만 학습의욕이 매우 떨어지거나, 문제가 매우 심각한 학생들의 경우에는 다수를 대상으로 하는 본 프로그램이 유의미한 결과를 가져오지 못했다. 그럼에도 불구하고 민들레 프로그램은 학교의 미술교육 장면을 활용하여 학생 개개인에게는 자아발견과 자기성장의 기회를 제공하였다. 또한 학교교육에 있어서는 학생을 이해하는 유의미한 정보를 제공하고 학생의 성장과 발달을 돕는 실마리를 마련할 수 있었다.민들레 프로그램은 미술활동 자체가 갖는 치유의 힘을 미술교육의 영역에 확장 적용한 것이다. 그러므로 학생의 성장과 발달을 긍정적으로 도울 수 있는 바람직한 교육의 방향에 일조할 수 있을 것이다. 또한 미술수업을 받는 전체학생들을 대상으로 하는 프로그램인 만큼 많은 학생들에게 보다 깊이 있는 미술치료 프로그램의 혜택을 받을 수 있는 기회를 제공할 수 있다. 본 연구는 미술치료와 상담의 영역을 학생들이 보다 친숙하게 접할 수 있는 경험의 장을 마련하고, 미술치료 프로그램 일반화의 틀을 제시했다는데 그 가치가 있다.
The purpose of this study is to develop an art therapeutic program that can assess and prevent students' problems so that the students can spend healthy adolescents and grow up matured adults in modern society which is defined as era of transition and diversity and to clarify the effect of the art t...
The purpose of this study is to develop an art therapeutic program that can assess and prevent students' problems so that the students can spend healthy adolescents and grow up matured adults in modern society which is defined as era of transition and diversity and to clarify the effect of the art therapeutic program. The subjects of this study is my students in vocational high school and I utilized art class.Based on the common factors that art education and art therapy have, I developed a 'Dandelion Program' which will assist self-discovery and self-growth in analytic psychologic point of view through self-discovery and searching unconsciousness. The purpose of this study is to help students to recognize themselves and their environment and have an insight and also to assist the students to find out their ego and have themselves prepared for the future possible developments. In every stage, Analytic Psychological Art Therapy is cohesively and dynamically involved.This Dandelion Program has been applied to the 3rd grade middle school students in Gyeong-gi province for three years as a trial experiment, and it has been revised and perfected after that. Since then, This program was applied to the students of two vacational high schools for 6 years in Gyeong-gi area. The major cases and results were analyzed through qualitative research, which became the base for generalization of the efficiency of this program.The result of this study were as follows. I categorized the seven major issues. First, from the diagnostic point of view, there are 'the suffering figures in present time due to the shocking experiences in the past', 'the cause of delinquencies and inner-conflicts', 'the challenge to the physical complex' and 'the personality issues'. Also in the preventative perspective, there are 'the intra-communication skills', ' living one's own life with responsibility', 'thinking about one's future and higher education'. Through out the whole program, students actively participated, and they stated that it was very valuable experience to find out their ego. Also they mentioned that this program worked as a stepping stone for their self development. It means that this program was very meaningful and effective in discovering self, and individual's self-development. However, for those students who have low motivation in learning, or who have serious issues of their own, this program, which designed for the groups of students, was not that efficient and meaningful. Although this Dandelion Program offered valuable opportunities to students for finding their ego and chance for the self-development utilizing an art class in public school. Also this study contributed the public school education to provide some useful informations about understanding students, and to grab some clues that can be used to help students' growth and their development.Dandelion Program implemented the therapeutic power that art has itself to the field of art education. Therefore it can attribute constructive public education which can help students' growth and development in a positive way. Also this program would be able to provide great deals of chances to the all students who take part in the art class with the benefit of deeply involved art therapeutic program. It is highly valued that this study built an environment for students to approach the field of the art therapy and the counselling, and also it showed the frame of generalization of the art therapeutic program.
The purpose of this study is to develop an art therapeutic program that can assess and prevent students' problems so that the students can spend healthy adolescents and grow up matured adults in modern society which is defined as era of transition and diversity and to clarify the effect of the art therapeutic program. The subjects of this study is my students in vocational high school and I utilized art class.Based on the common factors that art education and art therapy have, I developed a 'Dandelion Program' which will assist self-discovery and self-growth in analytic psychologic point of view through self-discovery and searching unconsciousness. The purpose of this study is to help students to recognize themselves and their environment and have an insight and also to assist the students to find out their ego and have themselves prepared for the future possible developments. In every stage, Analytic Psychological Art Therapy is cohesively and dynamically involved.This Dandelion Program has been applied to the 3rd grade middle school students in Gyeong-gi province for three years as a trial experiment, and it has been revised and perfected after that. Since then, This program was applied to the students of two vacational high schools for 6 years in Gyeong-gi area. The major cases and results were analyzed through qualitative research, which became the base for generalization of the efficiency of this program.The result of this study were as follows. I categorized the seven major issues. First, from the diagnostic point of view, there are 'the suffering figures in present time due to the shocking experiences in the past', 'the cause of delinquencies and inner-conflicts', 'the challenge to the physical complex' and 'the personality issues'. Also in the preventative perspective, there are 'the intra-communication skills', ' living one's own life with responsibility', 'thinking about one's future and higher education'. Through out the whole program, students actively participated, and they stated that it was very valuable experience to find out their ego. Also they mentioned that this program worked as a stepping stone for their self development. It means that this program was very meaningful and effective in discovering self, and individual's self-development. However, for those students who have low motivation in learning, or who have serious issues of their own, this program, which designed for the groups of students, was not that efficient and meaningful. Although this Dandelion Program offered valuable opportunities to students for finding their ego and chance for the self-development utilizing an art class in public school. Also this study contributed the public school education to provide some useful informations about understanding students, and to grab some clues that can be used to help students' growth and their development.Dandelion Program implemented the therapeutic power that art has itself to the field of art education. Therefore it can attribute constructive public education which can help students' growth and development in a positive way. Also this program would be able to provide great deals of chances to the all students who take part in the art class with the benefit of deeply involved art therapeutic program. It is highly valued that this study built an environment for students to approach the field of the art therapy and the counselling, and also it showed the frame of generalization of the art therapeutic program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.