21세기는 문화의 시대이다. 현대인들의 의식구조는 일 중심에서 여가 중심으로 전환 되고 있으며, 현대인들은 주5일 근무제 도입과 사회복지제도의 실시 등으로 자아실현 및 자기계발을 위해 시간과 비용을 아낌없이 투자하고 있다. 또한 가족과 함께 하는 여가활동을 원하고 업무로 인한 스트레스 해소와 삶의 즐거움을 위해 문화생활을 통한 즐길 거리를 찾고 있다. 이는 단순한 물질적 풍요의 차원을 넘어서 ‘삶의 질’을 높이기 위한 방법으로 문화, 예술에 대한 욕구가 크게 증가하고 있음을 나타낸다. 이처럼 문화적 욕구가 강한 현대인들에게 ‘축제’는 마음의 여유를 찾으며 문화적 욕구까지 채워 정신적, 지적 향상까지 기대할 수 있는 훌륭한 매체가 될 수 있다. 연구 방법으로는 국외사례인 프랑스 아비뇽 페스티벌과 영국의 에든버러 ...
21세기는 문화의 시대이다. 현대인들의 의식구조는 일 중심에서 여가 중심으로 전환 되고 있으며, 현대인들은 주5일 근무제 도입과 사회복지제도의 실시 등으로 자아실현 및 자기계발을 위해 시간과 비용을 아낌없이 투자하고 있다. 또한 가족과 함께 하는 여가활동을 원하고 업무로 인한 스트레스 해소와 삶의 즐거움을 위해 문화생활을 통한 즐길 거리를 찾고 있다. 이는 단순한 물질적 풍요의 차원을 넘어서 ‘삶의 질’을 높이기 위한 방법으로 문화, 예술에 대한 욕구가 크게 증가하고 있음을 나타낸다. 이처럼 문화적 욕구가 강한 현대인들에게 ‘축제’는 마음의 여유를 찾으며 문화적 욕구까지 채워 정신적, 지적 향상까지 기대할 수 있는 훌륭한 매체가 될 수 있다. 연구 방법으로는 국외사례인 프랑스 아비뇽 페스티벌과 영국의 에든버러 프린지 페스티벌, 잘츠부르크 페스티벌, 국내사례인 SIDance와 MODAFE, SPAF의 선행논문, 인터넷, 언론매체를 통하여 얻은 자료를 수집, 분류 및 정리하여 행사의 취지 및 개요를 알아보고, 전개과정, 특징과 성공요인을 분석하였다. 위의 연구를 바탕으로 국내 무용축제가 추구해야할 효율적 운영방안을 제시해 보았다. 첫째, 전문화 된 조직 및 인력확보가 필요하다. 둘째, 자원봉사자와 인턴제도를 활용하는 것이 필요하다. 셋째, 예술경영 전문 인력 양성도 필요하다. 넷째, 무용분야에서도 다른 서비스상품과 동일한 맥락에서 마케팅 기법을 활용해야 한다. 다섯째, 다양한 프로그램과 부대행사가 구성되어야 한다. 여섯째, 관객들의 적극적인 참여가 필요하다. 일곱째, 새로운 축제장소가 필요하다. 여덟째, 체계적인 축제평가시스템이 갖추어져야 한다. 이에 본 연구는 무용예술이라는 약점을 극복하고 더 나은 발전을 꾀하기 위하여 무용축제의 형식과 내용, 발전을 도모하여 단지 공연을 나열하는 형태가 아닌 축제라는 형식을 통해 많은 대중성을 확보하고 국제적인 무용축제가 되기 위해서 끊임없는 노력이 지속적이고 체계적으로 요구되어져야 한다.
21세기는 문화의 시대이다. 현대인들의 의식구조는 일 중심에서 여가 중심으로 전환 되고 있으며, 현대인들은 주5일 근무제 도입과 사회복지제도의 실시 등으로 자아실현 및 자기계발을 위해 시간과 비용을 아낌없이 투자하고 있다. 또한 가족과 함께 하는 여가활동을 원하고 업무로 인한 스트레스 해소와 삶의 즐거움을 위해 문화생활을 통한 즐길 거리를 찾고 있다. 이는 단순한 물질적 풍요의 차원을 넘어서 ‘삶의 질’을 높이기 위한 방법으로 문화, 예술에 대한 욕구가 크게 증가하고 있음을 나타낸다. 이처럼 문화적 욕구가 강한 현대인들에게 ‘축제’는 마음의 여유를 찾으며 문화적 욕구까지 채워 정신적, 지적 향상까지 기대할 수 있는 훌륭한 매체가 될 수 있다. 연구 방법으로는 국외사례인 프랑스 아비뇽 페스티벌과 영국의 에든버러 프린지 페스티벌, 잘츠부르크 페스티벌, 국내사례인 SIDance와 MODAFE, SPAF의 선행논문, 인터넷, 언론매체를 통하여 얻은 자료를 수집, 분류 및 정리하여 행사의 취지 및 개요를 알아보고, 전개과정, 특징과 성공요인을 분석하였다. 위의 연구를 바탕으로 국내 무용축제가 추구해야할 효율적 운영방안을 제시해 보았다. 첫째, 전문화 된 조직 및 인력확보가 필요하다. 둘째, 자원봉사자와 인턴제도를 활용하는 것이 필요하다. 셋째, 예술경영 전문 인력 양성도 필요하다. 넷째, 무용분야에서도 다른 서비스상품과 동일한 맥락에서 마케팅 기법을 활용해야 한다. 다섯째, 다양한 프로그램과 부대행사가 구성되어야 한다. 여섯째, 관객들의 적극적인 참여가 필요하다. 일곱째, 새로운 축제장소가 필요하다. 여덟째, 체계적인 축제평가시스템이 갖추어져야 한다. 이에 본 연구는 무용예술이라는 약점을 극복하고 더 나은 발전을 꾀하기 위하여 무용축제의 형식과 내용, 발전을 도모하여 단지 공연을 나열하는 형태가 아닌 축제라는 형식을 통해 많은 대중성을 확보하고 국제적인 무용축제가 되기 위해서 끊임없는 노력이 지속적이고 체계적으로 요구되어져야 한다.
The 21st century is the century of culture. The conscious structure of modern people has been converted from occupation-centered one into leisure-oriented one. With the introduction of 5-workday system and the execution of social welfare system, they unsparingly invest time and money in self-realiza...
The 21st century is the century of culture. The conscious structure of modern people has been converted from occupation-centered one into leisure-oriented one. With the introduction of 5-workday system and the execution of social welfare system, they unsparingly invest time and money in self-realization and self-development. In addition, they pursue familial leisure activities to get refreshment in life and seek cultural entertainments to resolve occupational stress. This tendency represents that people's desire for culture and art increases greatly as a means of improving the quality of life, beyond satisfying with simple materialistic abundance. In this regard, festivity can be an excellent medium for modern people whose cultural desire is strong in that it makes them retrieve composure and fulfill cultural desire, thus achieving mental and intellectual improvement. Study data were collected from such overseas festivity as Avignon Festival in France, Edinburgh Fringe Festival in United Kingdom, and Salzburg Festival in Austria. And the investigator examined domestic festivity-related studies by SIDance and MODAFE, and SPAF. In addition, related data were acquired through the Internet and media. By classifying collected data, the investigator examined the purpose and outline of events and analyzed its developmental process, characteristics, and success factors. Based on the study findings, the investigator presents followings as efficient operational strategies of domestic dance festivity: First, it is necessary to ensure specialized organizations and human resources. Second, it is necessary to make the most of volunteers and interns. Third, it is necessary to cultivate experts in the management of art. Fourth, like other service merchandises, dance circle must utilize marketing techniques. Fifth, a variety of programs and incidental events must be groped after. Sixth, visitors must take part in festivity actively. Seventh, it is necessary to find new location of festivals. Finally, a world-level evaluative system of festivity must be established. In conclusion, in order for dance festivity to overcome the weak point of dance art and advance to a better genre of festivals, it must improve its forms and contents and secure popularity not with the pattern of just arraying performances but with the equipment of exclusive pattern of festivity. In addition, it must exert every effort continuously and systematically in the advancement to international dance festivity.
The 21st century is the century of culture. The conscious structure of modern people has been converted from occupation-centered one into leisure-oriented one. With the introduction of 5-workday system and the execution of social welfare system, they unsparingly invest time and money in self-realization and self-development. In addition, they pursue familial leisure activities to get refreshment in life and seek cultural entertainments to resolve occupational stress. This tendency represents that people's desire for culture and art increases greatly as a means of improving the quality of life, beyond satisfying with simple materialistic abundance. In this regard, festivity can be an excellent medium for modern people whose cultural desire is strong in that it makes them retrieve composure and fulfill cultural desire, thus achieving mental and intellectual improvement. Study data were collected from such overseas festivity as Avignon Festival in France, Edinburgh Fringe Festival in United Kingdom, and Salzburg Festival in Austria. And the investigator examined domestic festivity-related studies by SIDance and MODAFE, and SPAF. In addition, related data were acquired through the Internet and media. By classifying collected data, the investigator examined the purpose and outline of events and analyzed its developmental process, characteristics, and success factors. Based on the study findings, the investigator presents followings as efficient operational strategies of domestic dance festivity: First, it is necessary to ensure specialized organizations and human resources. Second, it is necessary to make the most of volunteers and interns. Third, it is necessary to cultivate experts in the management of art. Fourth, like other service merchandises, dance circle must utilize marketing techniques. Fifth, a variety of programs and incidental events must be groped after. Sixth, visitors must take part in festivity actively. Seventh, it is necessary to find new location of festivals. Finally, a world-level evaluative system of festivity must be established. In conclusion, in order for dance festivity to overcome the weak point of dance art and advance to a better genre of festivals, it must improve its forms and contents and secure popularity not with the pattern of just arraying performances but with the equipment of exclusive pattern of festivity. In addition, it must exert every effort continuously and systematically in the advancement to international dance festivity.
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