인지행동 집단상담 프로그램이 비만아의 비만도, 신체상, 자아존중감에 미치는 효과 (The)effects of a cognitive behavioral group counseling program on the obesity index, body image, and self-esteem of obese children원문보기
본 연구는 인지행동 집단 상담 프로그램을 초등학교 5, 6학년 비만인 학생을 대상으로 실시하여 비만도, 신체상 만족도, 자아존중감에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 안양시 H초등학교 5학년, 6학년 학생 중에서 2007년도 학교 신체검사 결과 비만으로 판정된 34명 중 프로그램에 참여하기를 희망하는 30명을 선발하여 그 중 15명을 실험집단에 나머지 15명을 통제집단에 무선적으로 배정하였다. 실험집단으로 구성된 15명을 대상으로 10주간 매주 1회씩 40-50분씩 총 10회기의 인지행동집단상담 프로그램을 연구자가 직접 실시하였다. 이들 실험집단 피험자 중 2회 이상 참가하지 않아 중도 탈락한 3명과 신체상만족도 검사 및 자아존중감 검사에 불성실하게 응답한 응답자 3명을 제외하여 결과적으로 ...
본 연구는 인지행동 집단 상담 프로그램을 초등학교 5, 6학년 비만인 학생을 대상으로 실시하여 비만도, 신체상 만족도, 자아존중감에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 안양시 H초등학교 5학년, 6학년 학생 중에서 2007년도 학교 신체검사 결과 비만으로 판정된 34명 중 프로그램에 참여하기를 희망하는 30명을 선발하여 그 중 15명을 실험집단에 나머지 15명을 통제집단에 무선적으로 배정하였다. 실험집단으로 구성된 15명을 대상으로 10주간 매주 1회씩 40-50분씩 총 10회기의 인지행동집단상담 프로그램을 연구자가 직접 실시하였다. 이들 실험집단 피험자 중 2회 이상 참가하지 않아 중도 탈락한 3명과 신체상만족도 검사 및 자아존중감 검사에 불성실하게 응답한 응답자 3명을 제외하여 결과적으로 분석 대상은 실험집단이 12명, 통제집단이 12명이었다. 본 연구의 목적달성을 위해 실시한 프로그램은 인지행동치료와 인지행동프로그램(박수정, 2002; 문금명, 2005)을 바탕으로 초등학생에 맞게 연구자가 재구성하였다. 비만도는 1998년 대한 소아과학회에서 정한 ‘한국 소아의 신장별 표준체중’에 의한 비만도 산출방법(Broca식 계산법)을 사용하였다. 신체상검사는 Shields(1984)가 개발한 척도를 신관호(1996)가 초등학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 자아존중감 검사는 최보가와 전귀연(1993)이 개발한 자아존중감 척도를 사용 하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 비만도 측정, 신체상만족도 검사, 자아존중감 검사를 프로그램 실시 전과 후에 각각 실시하였다. SPSS 12.0을 활용한 공변량분석(ANCOVA)과 paire-t test를 실시하여 양적 변화를 살펴보았다. 본 실험연구를 통해 얻어진 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 비만도 감소에 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 인지행동 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 신체상 만족도 향상에 전체적으로는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 하위척도별로 살펴보면, 신체적 매력과 신체적 강도 역시 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다만, 신체적 조건만 실험집단과 통계집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 인지 행동 집단상담 프로그램은 신체적 만족도 중 신체적 조건에서만 효과가 있음을 나타났다. 셋째, 인지행동 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 자아존중감 향상에 전체적인 면에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위척도별로 살펴보면, 일반적 자아존중감과 가정적 자아존중감, 학교자아 존중감은 실험집단과 통계집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 사회적 자아존중감은 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 즉 인지행동 집단상담은 자아존중감 검사 중 일반적 자아존중감과 가정적 자아존중감, 학교에서 자아존중감에서는 효과가 있음을 보였다. 이상의 연구결과는 인지 행동 집단상담 프로그램의 경험이 초등학교 고학년 학생의 비만도, 신체상만족도와 자기존중감 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 보여주는 것이다. 본 연구는 실제 학교현장에서 교사들이 비만학생들뿐만 아니라 신체에 고민이 있는 아동을 상담함에 있어 실제적인 도움을 줄 수 있는 프로그램이라는데 의의를 갖고자 한다.
본 연구는 인지행동 집단 상담 프로그램을 초등학교 5, 6학년 비만인 학생을 대상으로 실시하여 비만도, 신체상 만족도, 자아존중감에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 안양시 H초등학교 5학년, 6학년 학생 중에서 2007년도 학교 신체검사 결과 비만으로 판정된 34명 중 프로그램에 참여하기를 희망하는 30명을 선발하여 그 중 15명을 실험집단에 나머지 15명을 통제집단에 무선적으로 배정하였다. 실험집단으로 구성된 15명을 대상으로 10주간 매주 1회씩 40-50분씩 총 10회기의 인지행동집단상담 프로그램을 연구자가 직접 실시하였다. 이들 실험집단 피험자 중 2회 이상 참가하지 않아 중도 탈락한 3명과 신체상만족도 검사 및 자아존중감 검사에 불성실하게 응답한 응답자 3명을 제외하여 결과적으로 분석 대상은 실험집단이 12명, 통제집단이 12명이었다. 본 연구의 목적달성을 위해 실시한 프로그램은 인지행동치료와 인지행동프로그램(박수정, 2002; 문금명, 2005)을 바탕으로 초등학생에 맞게 연구자가 재구성하였다. 비만도는 1998년 대한 소아과학회에서 정한 ‘한국 소아의 신장별 표준체중’에 의한 비만도 산출방법(Broca식 계산법)을 사용하였다. 신체상검사는 Shields(1984)가 개발한 척도를 신관호(1996)가 초등학교 수준에 맞게 재구성한 것을 사용하였고, 자아존중감 검사는 최보가와 전귀연(1993)이 개발한 자아존중감 척도를 사용 하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 비만도 측정, 신체상만족도 검사, 자아존중감 검사를 프로그램 실시 전과 후에 각각 실시하였다. SPSS 12.0을 활용한 공변량분석(ANCOVA)과 paire-t test를 실시하여 양적 변화를 살펴보았다. 본 실험연구를 통해 얻어진 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인지행동집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 비만도 감소에 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 인지행동 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 신체상 만족도 향상에 전체적으로는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 하위척도별로 살펴보면, 신체적 매력과 신체적 강도 역시 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다만, 신체적 조건만 실험집단과 통계집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 인지 행동 집단상담 프로그램은 신체적 만족도 중 신체적 조건에서만 효과가 있음을 나타났다. 셋째, 인지행동 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 비만아동의 자아존중감 향상에 전체적인 면에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 자아존중감 하위척도별로 살펴보면, 일반적 자아존중감과 가정적 자아존중감, 학교자아 존중감은 실험집단과 통계집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 사회적 자아존중감은 실험집단과 통제집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 즉 인지행동 집단상담은 자아존중감 검사 중 일반적 자아존중감과 가정적 자아존중감, 학교에서 자아존중감에서는 효과가 있음을 보였다. 이상의 연구결과는 인지 행동 집단상담 프로그램의 경험이 초등학교 고학년 학생의 비만도, 신체상만족도와 자기존중감 향상에 긍정적인 효과를 미치는 것을 보여주는 것이다. 본 연구는 실제 학교현장에서 교사들이 비만학생들뿐만 아니라 신체에 고민이 있는 아동을 상담함에 있어 실제적인 도움을 줄 수 있는 프로그램이라는데 의의를 갖고자 한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of a cognitive behavioral group counseling program on the obesity index, body image, and self-esteem of obese fifth and sixth graders. The subjects were 30 of 34 fifth and sixth graders, who were diagnosed with obesity at the result of a p...
The purpose of this study was to investigate the effects of a cognitive behavioral group counseling program on the obesity index, body image, and self-esteem of obese fifth and sixth graders. The subjects were 30 of 34 fifth and sixth graders, who were diagnosed with obesity at the result of a physical examination in H Elementary School, Anyang City, Gyeonggi Province in 2007. The 30 subjects agreed to participate in the study, and 15 of them were randomly distributed to the experiment and control group each. The investigator personally administered a cognitive behavioral group counseling program to the experiment group once a week for ten weeks. Total ten sessions were given with each session lasting 40~50 minutes. The major research findings were summarized as follows; first, the cognitive behavioral group counseling program caused statistically significant differences in dropping the obesity index of the obese upper graders in the elementary school. Secondly, the program didn't result in statistically significant differences in overall satisfaction with body image among the subjects. As for the subelements, while there were no statistically significant differences between the experiment and control group in physical attraction and physical strength, there were some statistically significant differences between them in physical conditions. That is, the cognitive behavioral group counseling program was effective only with physical conditions of physical satisfaction. And finally, the program led to statistically significant differences in overall self-esteem of the subjects. As for the subelements, while there were statistically significant differences between the experiment and control group in general self-esteem, self-esteem at home and self-esteem in school, there were no statistically significant differences between them in social self-esteem. In other words, the cognitive behavioral group counseling program was effective only with general self-esteem, self-esteem at home, and self-esteem in school of the self-esteem test. Those results indicate that the cognitive behavioral group counseling program had positive impacts on the obesity index, satisfaction with body image, and self-esteem of the obese upper graders in elementary school.
The purpose of this study was to investigate the effects of a cognitive behavioral group counseling program on the obesity index, body image, and self-esteem of obese fifth and sixth graders. The subjects were 30 of 34 fifth and sixth graders, who were diagnosed with obesity at the result of a physical examination in H Elementary School, Anyang City, Gyeonggi Province in 2007. The 30 subjects agreed to participate in the study, and 15 of them were randomly distributed to the experiment and control group each. The investigator personally administered a cognitive behavioral group counseling program to the experiment group once a week for ten weeks. Total ten sessions were given with each session lasting 40~50 minutes. The major research findings were summarized as follows; first, the cognitive behavioral group counseling program caused statistically significant differences in dropping the obesity index of the obese upper graders in the elementary school. Secondly, the program didn't result in statistically significant differences in overall satisfaction with body image among the subjects. As for the subelements, while there were no statistically significant differences between the experiment and control group in physical attraction and physical strength, there were some statistically significant differences between them in physical conditions. That is, the cognitive behavioral group counseling program was effective only with physical conditions of physical satisfaction. And finally, the program led to statistically significant differences in overall self-esteem of the subjects. As for the subelements, while there were statistically significant differences between the experiment and control group in general self-esteem, self-esteem at home and self-esteem in school, there were no statistically significant differences between them in social self-esteem. In other words, the cognitive behavioral group counseling program was effective only with general self-esteem, self-esteem at home, and self-esteem in school of the self-esteem test. Those results indicate that the cognitive behavioral group counseling program had positive impacts on the obesity index, satisfaction with body image, and self-esteem of the obese upper graders in elementary school.
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