본 연구의 목적은 소규모티켓판매대행사의 발전을 모색하려는 데 있다. 이미 일부 대행사에 의해 독과점 형태로 운영되던 티켓판매사업은 약 2년간 다양한 티켓판매대행사의 출범으로 독과점이 아닌 경쟁상태로 더욱 발전할 수 있는 발판이 마련되었다. 현재 운영되고 있는 대규모, 소규모 티켓판매 사이트의 운영 형태와 서비스 등을 알아보고 사이트별 비교분석을 통해 장단점과 문제점을 분석하고 이를 토대로 디자인 개편, 고객 편의성 강화, 홍보 및 마케팅 방법 개발, 모바일 시스템 개발 등에 대한 개선방안을 제시하였다. 본 연구는 크게 두 가지로 나누어 비교분석을 시도하였다. 연구자가 대규모 티켓판매사이트와 소규모 티켓판매사이트를 분리한 뒤 각 사이트마다 공연판매 건수, 고객 접근성과 편의성 정도, 홍보 및 마케팅 방식을 조사하여 문제점을 살펴보았고 연구에 대한 신뢰도를 더하기 위해 전문가 평가방식을 도입하여 소규모 티켓판매사이트에 대한 ...
본 연구의 목적은 소규모티켓판매대행사의 발전을 모색하려는 데 있다. 이미 일부 대행사에 의해 독과점 형태로 운영되던 티켓판매사업은 약 2년간 다양한 티켓판매대행사의 출범으로 독과점이 아닌 경쟁상태로 더욱 발전할 수 있는 발판이 마련되었다. 현재 운영되고 있는 대규모, 소규모 티켓판매 사이트의 운영 형태와 서비스 등을 알아보고 사이트별 비교분석을 통해 장단점과 문제점을 분석하고 이를 토대로 디자인 개편, 고객 편의성 강화, 홍보 및 마케팅 방법 개발, 모바일 시스템 개발 등에 대한 개선방안을 제시하였다. 본 연구는 크게 두 가지로 나누어 비교분석을 시도하였다. 연구자가 대규모 티켓판매사이트와 소규모 티켓판매사이트를 분리한 뒤 각 사이트마다 공연판매 건수, 고객 접근성과 편의성 정도, 홍보 및 마케팅 방식을 조사하여 문제점을 살펴보았고 연구에 대한 신뢰도를 더하기 위해 전문가 평가방식을 도입하여 소규모 티켓판매사이트에 대한 유저 인터페이스(User Interface)를 분석하였다. 연구자의 비교분석의 경우, 이미 활성화된 인터파크, 티켓링크 사이트와 함께 올댓컬처, BC프라운지, 롯데카드, 현대프리비아, KB컬처인, T월드 문화공연, NATE티켓, KTF문화공연할인, 크립서비스 총 11개의 사이트를 비교하고 각 사이트별 공연판매건수, 판매방식, 뎁스, 고객에게 제공하는 서비스, 홍보 및 마케팅 방식, 예매사이트페이지 및 구성 등 다양한 관점에서 운영상태를 점검하여 장단점과 개선방안을 살펴보았다. 전문가의 비교분석의 경우 휴리스틱 평가방식(HeuristicEvaluation)을 사용하여 UI전문가 3인에게 분석을 의뢰하여 소규모 티켓판매사이트 9개에 대한 에매사이트 UI를 평가하였다. 크게 피드백, 신뢰성, 접근성, 일관성, 심미성으로 구성된 24개의 평가 속성을 작성하여 이를 토대로 사이트를 평가하여 다양한 각도에서 문제점을 파악하고 개선할 수 있는 방법을 살펴보았다. 분석된 문제점을 토대로 소규모티켓판매사이트에 대한 개선방안을 크게 내적방안, 외적방안으로 나누어 제시하였다. 내적방안의 경우 사이트 디자인과 예매시스템, 뎁스 줄이기, 고객편의성 부분의 개선방안을 제안하였고 외적방안의 경우 홍보, 마케팅방법 개발, 모바일 시스템에 대한 개선 방안을 제안하였다. 본 연구의 시사점은 관객, 제작자, 티켓판매대행사 각각의 입장에서 연구한 논문이 많은 가운데 공연티켓판매사이트를 중심으로 삼자의 입장을 모두 바라보고 종합한 연구라는 점이다. 또한 예매시스템의 경우, 대부분 영화예매사이트를 분석한 논문이 주된 반명 공연예매사이트를 전격적으로 분석하고 새로운 기술을 이용한 모바일 서비스까지 같이 분석하고 있다. 그러나 예매사이트의 실제 사용률이나 판매율, 판매이익 등 사업평가 및 성과관리를 평가할 수 있는 자료확보가 어려우며 연구자 본인과 세 명의 UI전문가 외에 좀 더 신뢰도를 더할 수 있는 연구인원의 참여가 부족한 점, 장기적인 관점에서 사이트별 변화양상을 분석해지 못한 점, WAP서비스는 풀브라우징(Full-Browsing)단말기를 사용하지 않는 고객을 위한 필수불가결한 서비스일 수 있다는 점에 한계가 있다.
본 연구의 목적은 소규모티켓판매대행사의 발전을 모색하려는 데 있다. 이미 일부 대행사에 의해 독과점 형태로 운영되던 티켓판매사업은 약 2년간 다양한 티켓판매대행사의 출범으로 독과점이 아닌 경쟁상태로 더욱 발전할 수 있는 발판이 마련되었다. 현재 운영되고 있는 대규모, 소규모 티켓판매 사이트의 운영 형태와 서비스 등을 알아보고 사이트별 비교분석을 통해 장단점과 문제점을 분석하고 이를 토대로 디자인 개편, 고객 편의성 강화, 홍보 및 마케팅 방법 개발, 모바일 시스템 개발 등에 대한 개선방안을 제시하였다. 본 연구는 크게 두 가지로 나누어 비교분석을 시도하였다. 연구자가 대규모 티켓판매사이트와 소규모 티켓판매사이트를 분리한 뒤 각 사이트마다 공연판매 건수, 고객 접근성과 편의성 정도, 홍보 및 마케팅 방식을 조사하여 문제점을 살펴보았고 연구에 대한 신뢰도를 더하기 위해 전문가 평가방식을 도입하여 소규모 티켓판매사이트에 대한 유저 인터페이스(User Interface)를 분석하였다. 연구자의 비교분석의 경우, 이미 활성화된 인터파크, 티켓링크 사이트와 함께 올댓컬처, BC프라운지, 롯데카드, 현대프리비아, KB컬처인, T월드 문화공연, NATE티켓, KTF문화공연할인, 크립서비스 총 11개의 사이트를 비교하고 각 사이트별 공연판매건수, 판매방식, 뎁스, 고객에게 제공하는 서비스, 홍보 및 마케팅 방식, 예매사이트페이지 및 구성 등 다양한 관점에서 운영상태를 점검하여 장단점과 개선방안을 살펴보았다. 전문가의 비교분석의 경우 휴리스틱 평가방식(Heuristic Evaluation)을 사용하여 UI전문가 3인에게 분석을 의뢰하여 소규모 티켓판매사이트 9개에 대한 에매사이트 UI를 평가하였다. 크게 피드백, 신뢰성, 접근성, 일관성, 심미성으로 구성된 24개의 평가 속성을 작성하여 이를 토대로 사이트를 평가하여 다양한 각도에서 문제점을 파악하고 개선할 수 있는 방법을 살펴보았다. 분석된 문제점을 토대로 소규모티켓판매사이트에 대한 개선방안을 크게 내적방안, 외적방안으로 나누어 제시하였다. 내적방안의 경우 사이트 디자인과 예매시스템, 뎁스 줄이기, 고객편의성 부분의 개선방안을 제안하였고 외적방안의 경우 홍보, 마케팅방법 개발, 모바일 시스템에 대한 개선 방안을 제안하였다. 본 연구의 시사점은 관객, 제작자, 티켓판매대행사 각각의 입장에서 연구한 논문이 많은 가운데 공연티켓판매사이트를 중심으로 삼자의 입장을 모두 바라보고 종합한 연구라는 점이다. 또한 예매시스템의 경우, 대부분 영화예매사이트를 분석한 논문이 주된 반명 공연예매사이트를 전격적으로 분석하고 새로운 기술을 이용한 모바일 서비스까지 같이 분석하고 있다. 그러나 예매사이트의 실제 사용률이나 판매율, 판매이익 등 사업평가 및 성과관리를 평가할 수 있는 자료확보가 어려우며 연구자 본인과 세 명의 UI전문가 외에 좀 더 신뢰도를 더할 수 있는 연구인원의 참여가 부족한 점, 장기적인 관점에서 사이트별 변화양상을 분석해지 못한 점, WAP서비스는 풀브라우징(Full-Browsing)단말기를 사용하지 않는 고객을 위한 필수불가결한 서비스일 수 있다는 점에 한계가 있다.
This study aims at establishing bases to strengthen small-scaled art performance ticket selling agencies. The appearance of various ticket selling agencies changes the main form of art performance ticket selling market competitively in last two years. This research proposes possible methods of manag...
This study aims at establishing bases to strengthen small-scaled art performance ticket selling agencies. The appearance of various ticket selling agencies changes the main form of art performance ticket selling market competitively in last two years. This research proposes possible methods of management improvement in marketing, mobile system development, publicity, customer conveniency and design reform based on merits and demerits of present small-scaled agencies. Research consists of two main analyzation methods. Researcher divided agencies by their size and examined controversial points based on customer conveniency and accessibility, publicity and marketing. To add reliability, researcher introduce a professional assessment method in User Interface(UI) analyze in small-scaled agencies. As for estimation of researcher's method, comparing total 11 webpages including Interpark, Ticketlink, All that Culture, BC Prounge, Lotte Card, Hyundae Privia, KB CultureIN, Tworld, NATE Ticket, KTF Culture and Clip service, as well as examining each webpage's number of selling tickets, customer service, depths, ticket selling process, marketing method and design composition. In case of professional assessment method, Heuristic Evaluation has been used. Evaluation of nine small-scaled ticket selling agencies were taken a place from three UI specialist. Valuation basis was divided into 24 part including feedback, reliability, accessibility, consistency and aesthetic appreciation. On the basis of the analyzation result, improvement scheme was divided and presented into two large bodies which are internal and external device. In case of internal scheme, researcher suggested reformation in design composition, ticket reservation system, reducing the depth and customer conveniency fields. And in case of external one, publicity, marketing and mobile system fields have been examined. The main implication this thesis has is that the middle axis is art performance ticket selling webpage, not audience, producer nor ticket selling agencies. Moreover, in case of ticket reservation, only movie ticket reservation site has been focused including new mobile service system. However, limitation exists due to lack of data security, researcher-apart from three UI professionals, long-term analysis and as well as the necessity of WAP service for those customers who do not use Full-Browsing mobile system.
This study aims at establishing bases to strengthen small-scaled art performance ticket selling agencies. The appearance of various ticket selling agencies changes the main form of art performance ticket selling market competitively in last two years. This research proposes possible methods of management improvement in marketing, mobile system development, publicity, customer conveniency and design reform based on merits and demerits of present small-scaled agencies. Research consists of two main analyzation methods. Researcher divided agencies by their size and examined controversial points based on customer conveniency and accessibility, publicity and marketing. To add reliability, researcher introduce a professional assessment method in User Interface(UI) analyze in small-scaled agencies. As for estimation of researcher's method, comparing total 11 webpages including Interpark, Ticketlink, All that Culture, BC Prounge, Lotte Card, Hyundae Privia, KB CultureIN, Tworld, NATE Ticket, KTF Culture and Clip service, as well as examining each webpage's number of selling tickets, customer service, depths, ticket selling process, marketing method and design composition. In case of professional assessment method, Heuristic Evaluation has been used. Evaluation of nine small-scaled ticket selling agencies were taken a place from three UI specialist. Valuation basis was divided into 24 part including feedback, reliability, accessibility, consistency and aesthetic appreciation. On the basis of the analyzation result, improvement scheme was divided and presented into two large bodies which are internal and external device. In case of internal scheme, researcher suggested reformation in design composition, ticket reservation system, reducing the depth and customer conveniency fields. And in case of external one, publicity, marketing and mobile system fields have been examined. The main implication this thesis has is that the middle axis is art performance ticket selling webpage, not audience, producer nor ticket selling agencies. Moreover, in case of ticket reservation, only movie ticket reservation site has been focused including new mobile service system. However, limitation exists due to lack of data security, researcher-apart from three UI professionals, long-term analysis and as well as the necessity of WAP service for those customers who do not use Full-Browsing mobile system.
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