급변하는 세계의 해운시장과 항만의 환경변화에 따라 세계의 항만은 치열한 경쟁상황에 놓여 있다. 이러한 경쟁과 변화에 직면하여 근래들어 우리정부는 항만의 효율성을 향상시키기 위한 하나의 전략으로 중앙정부로부터 항만관리의 책임이 이전되는 항만공사(Port Authority)제도를 도입하고 있으며, 항만공사제도는 부산항, 인천항, 울산항에 이어 전국 무역항으로 대상으로 점차 확대·적용될 전망이다 뵨 연구에서는 급변하는 항만환경 변화 속에서 앞으로 도입이 예상되어지는 평택·당진항의 항만현황을 항만거버넌스 및 항만공사제도 이론을 통해 고찰해보고, 평택·당진항만공사(PDPA)가 항만관리주체로서의 지방화 시대에 걸맞는 효율적인 항만운영제체로 도입될 수 있도록 기여하는 데 있다. 연구방법은 문헌연구와 ...
급변하는 세계의 해운시장과 항만의 환경변화에 따라 세계의 항만은 치열한 경쟁상황에 놓여 있다. 이러한 경쟁과 변화에 직면하여 근래들어 우리정부는 항만의 효율성을 향상시키기 위한 하나의 전략으로 중앙정부로부터 항만관리의 책임이 이전되는 항만공사(Port Authority)제도를 도입하고 있으며, 항만공사제도는 부산항, 인천항, 울산항에 이어 전국 무역항으로 대상으로 점차 확대·적용될 전망이다 뵨 연구에서는 급변하는 항만환경 변화 속에서 앞으로 도입이 예상되어지는 평택·당진항의 항만현황을 항만거버넌스 및 항만공사제도 이론을 통해 고찰해보고, 평택·당진항만공사(PDPA)가 항만관리주체로서의 지방화 시대에 걸맞는 효율적인 항만운영제체로 도입될 수 있도록 기여하는 데 있다. 연구방법은 문헌연구와 사례연구, 실증연구를 병행하였다. 평택·당진항환경변화에 가장 민감한 항만이용자 그룹과 다양한 형태로 항만을 관리 운영 중인 운영자 그룹으로 분리하여 인터뷰 및 설문조사를 통해 평택·당진항 항만운영 체제의 효율화를 위한 성공요인에 대해 실증 연구를 수행하였다. 설문대상은 평택당진항을 이용하는 항만 이용업체(선사 및 항만서비스 업체), 지자체, 지방해양항만청, 항만공사 및 하역협회, 상공회의소 등을 대상으로 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 평택·당진항의 운영효율화룰 위해서는 항만관리 주체로서 평택·당진항만공사(PDPA) 도입이 시급하며, 그 시기는 항세(港勢)에 관계없이 재정자립이 가능한 시기를 원했다. 또한 도입 후 가장 우선시해야 될 정책은 글로벌 기업유치를 통행 물동량 유치 노력이 필요한 것으로 분석되었으며, 교육시스템 강화를 통한 항만전문가 육성정책에 대한 요구도 높은 것으로 나타났다. 반면 항만운영그룹 측에서는 항만의 균형적인 개발측면에서 친수공간 및 해양레저개발에 대한 의지가 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 평택·당진항의 운영효율화를 위한 향후 당면과제에 대한 설문조사 결과 인프라 개선보다는 프로세스 개선욕구가 더 큰 것으로 나타났다. 향후 항만경쟁력 향상을 위한 장기적인 계획을 수립할 경우 규모의 경쟁보다는 프로세스를 선진화하고 개선시키는 작업에 가중치를 두어 추진해야 할 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 지방화시대에 항만관리·운영체계의 변화 흐름에 따라 향후 항만운영과 개발정책에 대응하는데 중앙정부 및 지방정부 모두에게 시사점을 제공한다. 정부는 효율적인 평택·당진지역의 효율적인 항만운영체계 도입과 관련 충분한 시간적 여유를 가지고 다양한 이해 관계자의 의견을 수렴하는 것은 물론 공공성, 상업성, 독립성, 네트워크 측면에서 평택·당진항만공사(PDPA)가 지역사회에서 동반자적 역할을 할 수 있도록 협조·지원이 선행되어야 할 것이다.
급변하는 세계의 해운시장과 항만의 환경변화에 따라 세계의 항만은 치열한 경쟁상황에 놓여 있다. 이러한 경쟁과 변화에 직면하여 근래들어 우리정부는 항만의 효율성을 향상시키기 위한 하나의 전략으로 중앙정부로부터 항만관리의 책임이 이전되는 항만공사(Port Authority)제도를 도입하고 있으며, 항만공사제도는 부산항, 인천항, 울산항에 이어 전국 무역항으로 대상으로 점차 확대·적용될 전망이다 뵨 연구에서는 급변하는 항만환경 변화 속에서 앞으로 도입이 예상되어지는 평택·당진항의 항만현황을 항만거버넌스 및 항만공사제도 이론을 통해 고찰해보고, 평택·당진항만공사(PDPA)가 항만관리주체로서의 지방화 시대에 걸맞는 효율적인 항만운영제체로 도입될 수 있도록 기여하는 데 있다. 연구방법은 문헌연구와 사례연구, 실증연구를 병행하였다. 평택·당진항환경변화에 가장 민감한 항만이용자 그룹과 다양한 형태로 항만을 관리 운영 중인 운영자 그룹으로 분리하여 인터뷰 및 설문조사를 통해 평택·당진항 항만운영 체제의 효율화를 위한 성공요인에 대해 실증 연구를 수행하였다. 설문대상은 평택당진항을 이용하는 항만 이용업체(선사 및 항만서비스 업체), 지자체, 지방해양항만청, 항만공사 및 하역협회, 상공회의소 등을 대상으로 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 평택·당진항의 운영효율화룰 위해서는 항만관리 주체로서 평택·당진항만공사(PDPA) 도입이 시급하며, 그 시기는 항세(港勢)에 관계없이 재정자립이 가능한 시기를 원했다. 또한 도입 후 가장 우선시해야 될 정책은 글로벌 기업유치를 통행 물동량 유치 노력이 필요한 것으로 분석되었으며, 교육시스템 강화를 통한 항만전문가 육성정책에 대한 요구도 높은 것으로 나타났다. 반면 항만운영그룹 측에서는 항만의 균형적인 개발측면에서 친수공간 및 해양레저개발에 대한 의지가 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 평택·당진항의 운영효율화를 위한 향후 당면과제에 대한 설문조사 결과 인프라 개선보다는 프로세스 개선욕구가 더 큰 것으로 나타났다. 향후 항만경쟁력 향상을 위한 장기적인 계획을 수립할 경우 규모의 경쟁보다는 프로세스를 선진화하고 개선시키는 작업에 가중치를 두어 추진해야 할 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 지방화시대에 항만관리·운영체계의 변화 흐름에 따라 향후 항만운영과 개발정책에 대응하는데 중앙정부 및 지방정부 모두에게 시사점을 제공한다. 정부는 효율적인 평택·당진지역의 효율적인 항만운영체계 도입과 관련 충분한 시간적 여유를 가지고 다양한 이해 관계자의 의견을 수렴하는 것은 물론 공공성, 상업성, 독립성, 네트워크 측면에서 평택·당진항만공사(PDPA)가 지역사회에서 동반자적 역할을 할 수 있도록 협조·지원이 선행되어야 할 것이다.
Rapidly changing global dynamic in shipping and in the environment of port operations have produced an era of fierce competition, Consequently, governments are having to rethink and evaluate current approaches to port management and adopt more effective managerial modalities to maintain acceptable l...
Rapidly changing global dynamic in shipping and in the environment of port operations have produced an era of fierce competition, Consequently, governments are having to rethink and evaluate current approaches to port management and adopt more effective managerial modalities to maintain acceptable levels of competitiveness on the world stage. In Korea, the need to decentralize port management and operations to local entities is apparent beyond such major ports as Busan, Incheon, and Ulsan on to virtually all ports throughout the nations. This study evaluates and identifies major problems found at the Pyeong- taek-Dangjin Port, which will undergo rapid change as it falls increasingly under the port management system and Port Authority(PA). The Pyeong- taek-Dangjin Port Authority(PDPA) will be the agency tasked with managing port organization and operation in the age of localization. The study includes an actual case study and a literature review available. It also includes interviews with personnel who are sensitive to change in the environment of Pyeongtaek-Dangjin Port and with personnel who are involved in managing port operations. The respondents include chosen personnel as shipping company employees, local government officials, members of the local port administration and port authority, the Korea Port Logistic Association(KOPLA), and the Korea Chamber of Commerce and Industry (KCCI). The major findings of this study are summarized as fillows: First, The PDPA must me adopted as the primary managing agency of the port as soon as it can achieve financial independence. Once the PDPA is introduced, important policy objectives include attracting and retaining global companies. This is essential to efforts being made to attract additional tonnage of cargo. It is equally important that authorities take measures to strengthen the training system to raise the expertise of port personnel to deal effectively with elements that favor waterfront or marine leisure development as part of balanced development. Next, based on questionnaire and interview results, there is a greater need to improve port operations rather than to improve the current infrastructure. In other words, operational and managerial prowess will do more to improve overall competitiveness than merely relying on economy of scale, i.e., bigger is not necessarily better. The result of this study includes indications of needed actions to enable the central and local governments to deal effectively with port management and to implement policy shifts to respond to ever-changing operational parameters. It will take time for the government to gather views of various experts and to develop and implement effective management policy for Pyeongtaek- Dangjin Port. To achieve optimum benefit, however, the government must support the PDPA through a cooperative partnership with the local community. This approach will prove equally beneficial to all sectors involved. The findings of this study suggest plausible measures to deal with current and future port operations and policy development. To bring desired results to fruition in the era of decentralization, both the central and local governments must work in lockstep when developing and implementing change in port management, infrastructure, and operational system.
Rapidly changing global dynamic in shipping and in the environment of port operations have produced an era of fierce competition, Consequently, governments are having to rethink and evaluate current approaches to port management and adopt more effective managerial modalities to maintain acceptable levels of competitiveness on the world stage. In Korea, the need to decentralize port management and operations to local entities is apparent beyond such major ports as Busan, Incheon, and Ulsan on to virtually all ports throughout the nations. This study evaluates and identifies major problems found at the Pyeong- taek-Dangjin Port, which will undergo rapid change as it falls increasingly under the port management system and Port Authority(PA). The Pyeong- taek-Dangjin Port Authority(PDPA) will be the agency tasked with managing port organization and operation in the age of localization. The study includes an actual case study and a literature review available. It also includes interviews with personnel who are sensitive to change in the environment of Pyeongtaek-Dangjin Port and with personnel who are involved in managing port operations. The respondents include chosen personnel as shipping company employees, local government officials, members of the local port administration and port authority, the Korea Port Logistic Association(KOPLA), and the Korea Chamber of Commerce and Industry (KCCI). The major findings of this study are summarized as fillows: First, The PDPA must me adopted as the primary managing agency of the port as soon as it can achieve financial independence. Once the PDPA is introduced, important policy objectives include attracting and retaining global companies. This is essential to efforts being made to attract additional tonnage of cargo. It is equally important that authorities take measures to strengthen the training system to raise the expertise of port personnel to deal effectively with elements that favor waterfront or marine leisure development as part of balanced development. Next, based on questionnaire and interview results, there is a greater need to improve port operations rather than to improve the current infrastructure. In other words, operational and managerial prowess will do more to improve overall competitiveness than merely relying on economy of scale, i.e., bigger is not necessarily better. The result of this study includes indications of needed actions to enable the central and local governments to deal effectively with port management and to implement policy shifts to respond to ever-changing operational parameters. It will take time for the government to gather views of various experts and to develop and implement effective management policy for Pyeongtaek- Dangjin Port. To achieve optimum benefit, however, the government must support the PDPA through a cooperative partnership with the local community. This approach will prove equally beneficial to all sectors involved. The findings of this study suggest plausible measures to deal with current and future port operations and policy development. To bring desired results to fruition in the era of decentralization, both the central and local governments must work in lockstep when developing and implementing change in port management, infrastructure, and operational system.
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