본 연구 논문은 HD 단편극영화 <Being a Traveler>의 편집에 대한 제작보고서로, 시나리오와 완성된 영화의 비교를 통해서 극이 재구성되는 과정 을 자세히 기술하였다. <Being a Traveler>는 양립할 수 없다고 생각되는 여행과 정착, 안정과 자유 사이에서 고민하는 주인공의 갈등을 다룬 영화이다. 이런 갈등은 비단 이 영화의 주인공에게만 한정된 것이 아니라, 상업적으로 세계화된 세상(자크 아탈리J...
본 연구 논문은 HD 단편극영화 <Being a Traveler>의 편집에 대한 제작보고서로, 시나리오와 완성된 영화의 비교를 통해서 극이 재구성되는 과정 을 자세히 기술하였다. <Being a Traveler>는 양립할 수 없다고 생각되는 여행과 정착, 안정과 자유 사이에서 고민하는 주인공의 갈등을 다룬 영화이다. 이런 갈등은 비단 이 영화의 주인공에게만 한정된 것이 아니라, 상업적으로 세계화된 세상(자크 아탈리Jacques Attali의 표현처럼 노마디즘의 가장 나쁜 점인 불안정성과 정착민의 가장 나쁜 점인 패쇄성으로 구성된 세상) 속에 살아가는 현대인 누구나 한 번쯤 고민했을 법한 이야기이다. 그래서 주인공이 갈등의 해답을 찾아가는 과정인 이 영화가, 새로운 삶의 방식(여행하면서 움직이지 않기, 정착민으로서의 여행)에 대해 고민하는 계기가 될 수 있을 것이다. <Being a Traveler>의 편집은 주인공의 감정이 섬세하게 전달되도록 진행되어야 한다고 생각했다. 그래서 말하여지는 대사나, 상대에게 보여주는 표정보다는 이면에 가진 진심이 무엇인가에 집중하여 인물의 연기 호흡과 숏의 길이를 조절하였다. 본론의 내용을 구체적으로 살펴보면 먼저 시나리오와 캐릭터 분석을 통해 편집의 방향성을 찾고, 편집 컨셉을 잡는 과정을 기술하였고, 영화 전체의 숏분석을 통해 각 숏의 연결은 편집 컨셉에 부합하는가 점검하였다. 그리고 편집이 진행됨에 따라 이야기가 달라진 점들을 기술하였다. 사실 편집은 낯선 것이 아니다. 누구나 글쓰기, 말하기 등 타자와의 커뮤니케이션을 위해서 편집적 활동을 하고 있고, 영화 편집도 이 연장선상에 있다. 영화 편집은 결국 감독과 시나리오가 말하고자 하는 바를 관객이 잘 이해하고, 공감하도록 구성하는 커뮤니케이션 행위이다. 그러므로 편집자에게는 감독의 주관적 관점과 관객의 객관적 시선이 동시에 요구된다. 늘 해왔던 편집이지만, 그 과정을 정리하는 것은 편집과는 또 다른 낯선 일이었다. 그러나 기록은 역시 생각을 지배한다. 편집 의도와 편집 과정, 또 감독과의 커뮤니케이션 내용을 정리하는 이 논문을 통해 그동안 잊고 있던 편집의 의미와 편집자의 역할에 대해 다시 고민해 보았고, 그냥 지나치던 작업 내용을 구체적으로 분석하는 계기가 되었다. 이후 연구자의 다른 편집 작업에도 좋은 영향을 줄 것이라고 기대한다.
본 연구 논문은 HD 단편극영화 <Being a Traveler>의 편집에 대한 제작보고서로, 시나리오와 완성된 영화의 비교를 통해서 극이 재구성되는 과정 을 자세히 기술하였다. <Being a Traveler>는 양립할 수 없다고 생각되는 여행과 정착, 안정과 자유 사이에서 고민하는 주인공의 갈등을 다룬 영화이다. 이런 갈등은 비단 이 영화의 주인공에게만 한정된 것이 아니라, 상업적으로 세계화된 세상(자크 아탈리Jacques Attali의 표현처럼 노마디즘의 가장 나쁜 점인 불안정성과 정착민의 가장 나쁜 점인 패쇄성으로 구성된 세상) 속에 살아가는 현대인 누구나 한 번쯤 고민했을 법한 이야기이다. 그래서 주인공이 갈등의 해답을 찾아가는 과정인 이 영화가, 새로운 삶의 방식(여행하면서 움직이지 않기, 정착민으로서의 여행)에 대해 고민하는 계기가 될 수 있을 것이다. <Being a Traveler>의 편집은 주인공의 감정이 섬세하게 전달되도록 진행되어야 한다고 생각했다. 그래서 말하여지는 대사나, 상대에게 보여주는 표정보다는 이면에 가진 진심이 무엇인가에 집중하여 인물의 연기 호흡과 숏의 길이를 조절하였다. 본론의 내용을 구체적으로 살펴보면 먼저 시나리오와 캐릭터 분석을 통해 편집의 방향성을 찾고, 편집 컨셉을 잡는 과정을 기술하였고, 영화 전체의 숏분석을 통해 각 숏의 연결은 편집 컨셉에 부합하는가 점검하였다. 그리고 편집이 진행됨에 따라 이야기가 달라진 점들을 기술하였다. 사실 편집은 낯선 것이 아니다. 누구나 글쓰기, 말하기 등 타자와의 커뮤니케이션을 위해서 편집적 활동을 하고 있고, 영화 편집도 이 연장선상에 있다. 영화 편집은 결국 감독과 시나리오가 말하고자 하는 바를 관객이 잘 이해하고, 공감하도록 구성하는 커뮤니케이션 행위이다. 그러므로 편집자에게는 감독의 주관적 관점과 관객의 객관적 시선이 동시에 요구된다. 늘 해왔던 편집이지만, 그 과정을 정리하는 것은 편집과는 또 다른 낯선 일이었다. 그러나 기록은 역시 생각을 지배한다. 편집 의도와 편집 과정, 또 감독과의 커뮤니케이션 내용을 정리하는 이 논문을 통해 그동안 잊고 있던 편집의 의미와 편집자의 역할에 대해 다시 고민해 보았고, 그냥 지나치던 작업 내용을 구체적으로 분석하는 계기가 되었다. 이후 연구자의 다른 편집 작업에도 좋은 영향을 줄 것이라고 기대한다.
This study is a production report of short HD photodrama , focusing on editing. By comparing the completed film with its scenario, the process of reconstruction of drama is described in detail. is a film which deal with a leading character's conflicts between traveling and settlement, and stabi...
This study is a production report of short HD photodrama , focusing on editing. By comparing the completed film with its scenario, the process of reconstruction of drama is described in detail. is a film which deal with a leading character's conflicts between traveling and settlement, and stability and freedom. These kinds of conflicts are not limited to the leading character of this film. All the modern people have experienced it once in their life in the commercially globalized world (as Jacques Attali says, in the world that consists of instability, namely the worst point of nomadism and closing, namely the worst point of settled people). In this regard, this film about a leading character's searching process of solutions can be an opportunity for all the people to consider a new way of life (that is, no movement in traveling and traveling as a settler). The investigator intentioned the editing of had to deliver the feeling of a leading character delicately. Therefore, the investigator adjusted the harmony of characters' acting and the length of shots focusing not on words or expressions but on the true heart of the other side. In the main subject, the investigator finds out the direction of editing based on the examination of the scenario and characters, describes the process of detecting the concepts of editing, and checks the appropriateness of the connection of every shot to the concepts of editing based on the analysis of the whole shots of the film. And changed stories in the course of editing are presented. As a matter of fact, editing is not a strange thing. Everyone carries out editing to communicate with others through writing and speaking. Film editing is also in line with this tendency. The film editing of is an activity of communication that makes audience understand and sympathize with the thing directors or scenarios try to speak. Therefore, an editor must take both director's subject viewpoints and audience's objective perspectives into account simultaneously. Although the investigator has carried out editing always, describing its process systematically is quite another thing. But recording certainly dominate over thought. Through this study which systematically describes the intention and process of editing and the contents of communication with the director the investigator gives serious consideration to the meaning of editing and the role of editor. Thus, it becomes an opportunity for the investigator to concretely analyze the contents of editing which is otherwise overlooked. The investigator hopes this study has positive influence upon other editors.
This study is a production report of short HD photodrama , focusing on editing. By comparing the completed film with its scenario, the process of reconstruction of drama is described in detail. is a film which deal with a leading character's conflicts between traveling and settlement, and stability and freedom. These kinds of conflicts are not limited to the leading character of this film. All the modern people have experienced it once in their life in the commercially globalized world (as Jacques Attali says, in the world that consists of instability, namely the worst point of nomadism and closing, namely the worst point of settled people). In this regard, this film about a leading character's searching process of solutions can be an opportunity for all the people to consider a new way of life (that is, no movement in traveling and traveling as a settler). The investigator intentioned the editing of had to deliver the feeling of a leading character delicately. Therefore, the investigator adjusted the harmony of characters' acting and the length of shots focusing not on words or expressions but on the true heart of the other side. In the main subject, the investigator finds out the direction of editing based on the examination of the scenario and characters, describes the process of detecting the concepts of editing, and checks the appropriateness of the connection of every shot to the concepts of editing based on the analysis of the whole shots of the film. And changed stories in the course of editing are presented. As a matter of fact, editing is not a strange thing. Everyone carries out editing to communicate with others through writing and speaking. Film editing is also in line with this tendency. The film editing of is an activity of communication that makes audience understand and sympathize with the thing directors or scenarios try to speak. Therefore, an editor must take both director's subject viewpoints and audience's objective perspectives into account simultaneously. Although the investigator has carried out editing always, describing its process systematically is quite another thing. But recording certainly dominate over thought. Through this study which systematically describes the intention and process of editing and the contents of communication with the director the investigator gives serious consideration to the meaning of editing and the role of editor. Thus, it becomes an opportunity for the investigator to concretely analyze the contents of editing which is otherwise overlooked. The investigator hopes this study has positive influence upon other editors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.