사회복지조직은 공공서비스를 사명으로 하는 조직으로서 조직의 목적달성이 영리조직의 수익 창출과 같이 수적인 지표로 환산되어 평가하는 것에는 다소 무리가 있으며 명확한 조직의 사명설정을 통하여 조직의 존재 이유를 밝히고 사명달성에 따른 조직의 성공여부를 판단하는 것이 필요할 것으로 보인다. 또한 사회복지조직의 서비스는 보다 높은 차원의 윤리기준을 가지고 실행되어져야 하며, 이것은 인간을 도구로 하여 인간을 대상으로 서비스를 제공하는 사회복지조직이 마땅히 지켜야할 윤리적 지향점이라 할 수 있다. 즉, 조직의 사명달성 여부와 윤리경영은 사회복지조직의 지속적인 생존 및 경쟁력과 연결된다. 본 연구의 목적은 급변하는 사회복지환경 속에서 조직의 목표와 윤리수준을 강조할 뿐만 아니라 조직의 중요한 자원이자 경쟁력인 조직구성원의 참여와 변화를 자극하고 ...
사회복지조직은 공공서비스를 사명으로 하는 조직으로서 조직의 목적달성이 영리조직의 수익 창출과 같이 수적인 지표로 환산되어 평가하는 것에는 다소 무리가 있으며 명확한 조직의 사명설정을 통하여 조직의 존재 이유를 밝히고 사명달성에 따른 조직의 성공여부를 판단하는 것이 필요할 것으로 보인다. 또한 사회복지조직의 서비스는 보다 높은 차원의 윤리기준을 가지고 실행되어져야 하며, 이것은 인간을 도구로 하여 인간을 대상으로 서비스를 제공하는 사회복지조직이 마땅히 지켜야할 윤리적 지향점이라 할 수 있다. 즉, 조직의 사명달성 여부와 윤리경영은 사회복지조직의 지속적인 생존 및 경쟁력과 연결된다. 본 연구의 목적은 급변하는 사회복지환경 속에서 조직의 목표와 윤리수준을 강조할 뿐만 아니라 조직의 중요한 자원이자 경쟁력인 조직구성원의 참여와 변화를 자극하고 동기유발 수준을 높이는 변혁적 리더십의 구성요소 중 어떠한 요소가 조직의 사명달성 및 윤리경영과 관련이 있는지를 밝히고자하는 것이다. 본 연구자는 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 사회복지조직의 사명달성 및 윤리경영과 관련된 국내·외 연구자들의 선행연구를 고찰하고 리더십의 정의와 이론, 관련 연구들에 대해 살펴보았다. 또한 문헌고찰을 바탕으로 연구모형을 확정한 후 수집된 자료의 분석을 토대로 조직의 최고관리자의 변혁적 리더십과 그 하위차원이 조직의 사명달성 및 윤리경영에 미치는 영향관계를 검증하였다. 본 연구를 위한 설문조사는 서울특별시와 경기도, 인천광역시에 소재하고 있는 161개 사회복지관을 대상으로 실시하였으며 설문지는 각 사회복지관의 중간관리자급을 대상으로 하였다. 최종적으로 80개 사회복지관의 284부의 설문지가 분석에 포함되었다. 본 연구에서는 변혁적 리더십과 조직의 사명달성 및 윤리경영과의 관계를 검증하기 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 조사대상 사회복지관의 일반적인 특성인 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자수를 통제한 후 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 사명달성과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 사명달성과의 영향관계를 분석하였고, 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 윤리경영과의 영향관계를 분석하였다. 변혁적 리더십과 조직의 사명달성 및 윤리경영과의 영향관계 분석 결과는 다음과 같다. 먼저, 사회복지관의 일반적 특성 중 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자 수를 통제한 상태에서 변혁적 리더십의 하위차원과 조직의 사명달성과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 사명달성과의 영향 관계를 살펴보았다. 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 사명달성과의 영향 관계를 분석한 결과, 카리스마(p< .001), 개별화된 배려(p< .001), 지적인 자극(p< .001) 모두 사명달성에 통계적으로 유의미한 것로 나타났다. 따라서 조직구성원에 대한 리더의 카리스마 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 개별화된 배려 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 지적인 자극 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설은 모두 채택되었다. 그러나 변혁적 리더십의 하위차원 3개 모두를 동시에 투입하고 조직의 사명달성과의 영향관계를 살펴본 회귀분석에서는 카리스마만 통계적으로 유의미(p< .01)한 변수로 나타났으며 개별화된 배려와 지적인 자극은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 이는 독립변수 간 다중공선성의 문제로 인해 종속변수인 조직의 사명달성과의 유의미도가 잡히지 않은 것으로 판단된다. 다음으로 변혁적 리더십은 조직의 사명달성과의 영향관계에 있어서 통계적으로 유의미(p< .001)한 결과를 보였다. 즉 최고관리자의 변혁적 리더십 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높아질 것이라는 연구 가설이 채택되었다. 다음으로, 사회복지관의 일반적 특성 중 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자 수를 통제한 상태에서 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 윤리경영과의 영향 관계를 살펴보았다. 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계를 분석한 결과, 조직의 윤리경영에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변수는 변혁적 리더십의 하위차원인 카리스마(p< .001), 개별화된 배려(p< .001), 지적인 자극(p< .01) 모두인 것으로 나타났다. 따라서 조직구성원에 대한 리더의 카리스마 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설과 조직구성원에 대한 리더의 개별화된 배려 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 자극 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설은 채택되었다. 그러나 변혁적 리더십의 하위차원 3개 모두를 동시에 투입하고 조직의 윤리경영과의 영향관계
사회복지조직은 공공서비스를 사명으로 하는 조직으로서 조직의 목적달성이 영리조직의 수익 창출과 같이 수적인 지표로 환산되어 평가하는 것에는 다소 무리가 있으며 명확한 조직의 사명설정을 통하여 조직의 존재 이유를 밝히고 사명달성에 따른 조직의 성공여부를 판단하는 것이 필요할 것으로 보인다. 또한 사회복지조직의 서비스는 보다 높은 차원의 윤리기준을 가지고 실행되어져야 하며, 이것은 인간을 도구로 하여 인간을 대상으로 서비스를 제공하는 사회복지조직이 마땅히 지켜야할 윤리적 지향점이라 할 수 있다. 즉, 조직의 사명달성 여부와 윤리경영은 사회복지조직의 지속적인 생존 및 경쟁력과 연결된다. 본 연구의 목적은 급변하는 사회복지환경 속에서 조직의 목표와 윤리수준을 강조할 뿐만 아니라 조직의 중요한 자원이자 경쟁력인 조직구성원의 참여와 변화를 자극하고 동기유발 수준을 높이는 변혁적 리더십의 구성요소 중 어떠한 요소가 조직의 사명달성 및 윤리경영과 관련이 있는지를 밝히고자하는 것이다. 본 연구자는 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 사회복지조직의 사명달성 및 윤리경영과 관련된 국내·외 연구자들의 선행연구를 고찰하고 리더십의 정의와 이론, 관련 연구들에 대해 살펴보았다. 또한 문헌고찰을 바탕으로 연구모형을 확정한 후 수집된 자료의 분석을 토대로 조직의 최고관리자의 변혁적 리더십과 그 하위차원이 조직의 사명달성 및 윤리경영에 미치는 영향관계를 검증하였다. 본 연구를 위한 설문조사는 서울특별시와 경기도, 인천광역시에 소재하고 있는 161개 사회복지관을 대상으로 실시하였으며 설문지는 각 사회복지관의 중간관리자급을 대상으로 하였다. 최종적으로 80개 사회복지관의 284부의 설문지가 분석에 포함되었다. 본 연구에서는 변혁적 리더십과 조직의 사명달성 및 윤리경영과의 관계를 검증하기 위해 다중회귀분석(Multiple regression analysis)을 실시하였다. 조사대상 사회복지관의 일반적인 특성인 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자수를 통제한 후 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 사명달성과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 사명달성과의 영향관계를 분석하였고, 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 윤리경영과의 영향관계를 분석하였다. 변혁적 리더십과 조직의 사명달성 및 윤리경영과의 영향관계 분석 결과는 다음과 같다. 먼저, 사회복지관의 일반적 특성 중 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자 수를 통제한 상태에서 변혁적 리더십의 하위차원과 조직의 사명달성과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 사명달성과의 영향 관계를 살펴보았다. 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 사명달성과의 영향 관계를 분석한 결과, 카리스마(p< .001), 개별화된 배려(p< .001), 지적인 자극(p< .001) 모두 사명달성에 통계적으로 유의미한 것로 나타났다. 따라서 조직구성원에 대한 리더의 카리스마 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 개별화된 배려 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 지적인 자극 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높다는 가설은 모두 채택되었다. 그러나 변혁적 리더십의 하위차원 3개 모두를 동시에 투입하고 조직의 사명달성과의 영향관계를 살펴본 회귀분석에서는 카리스마만 통계적으로 유의미(p< .01)한 변수로 나타났으며 개별화된 배려와 지적인 자극은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 이는 독립변수 간 다중공선성의 문제로 인해 종속변수인 조직의 사명달성과의 유의미도가 잡히지 않은 것으로 판단된다. 다음으로 변혁적 리더십은 조직의 사명달성과의 영향관계에 있어서 통계적으로 유의미(p< .001)한 결과를 보였다. 즉 최고관리자의 변혁적 리더십 수준이 높을수록 조직의 사명달성 정도가 높아질 것이라는 연구 가설이 채택되었다. 다음으로, 사회복지관의 일반적 특성 중 기관의 운영기간과 하루 평균 이용자 수를 통제한 상태에서 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계 및 변혁적 리더십과 조직의 윤리경영과의 영향 관계를 살펴보았다. 변혁적 리더십 각각의 하위차원과 조직의 윤리경영과의 영향관계를 분석한 결과, 조직의 윤리경영에 통계적으로 유의미한 영향을 주는 변수는 변혁적 리더십의 하위차원인 카리스마(p< .001), 개별화된 배려(p< .001), 지적인 자극(p< .01) 모두인 것으로 나타났다. 따라서 조직구성원에 대한 리더의 카리스마 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설과 조직구성원에 대한 리더의 개별화된 배려 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설, 조직구성원에 대한 리더의 자극 수준이 높을수록 조직의 윤리경영 정도가 높을 것이라는 가설은 채택되었다. 그러나 변혁적 리더십의 하위차원 3개 모두를 동시에 투입하고 조직의 윤리경영과의 영향관계
The mission of a social welfare organization is to serve the community. It would not be very reasonable to estimate how well this non-profit organization has achieved its mission by showing the numerical indexes of the profit as those of commercial organizations. Thus, it is needed to justify the ex...
The mission of a social welfare organization is to serve the community. It would not be very reasonable to estimate how well this non-profit organization has achieved its mission by showing the numerical indexes of the profit as those of commercial organizations. Thus, it is needed to justify the existence of organization by establishing its clear and concrete mission and then, decide if it has achieved the mission. Moreover, the service of social welfare organizations should be carried out within the premise of even higher ethical criteria, and this is the ethical aim of the social welfare organization which provides service to humans by using human resources. In other words, the accomplishment of a social welfare organization's mission and ethical management are directly connected with its sustainability and competitiveness. The purpose of this study was to make clear which factors of transformational leadership had close connections with the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management. Transformational leadership does not only emphasize on the mission of organization and its ethical level in the rapidly changing social welfare condition, but also motivates the members of the organization to participate and change, which are the organization's important resources and competitive power. To achieve this purpose of the study, the researcher studied previous works of other researchers in Korea and overseas that were related with the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management and also examined the definition of leadership and its theories and other related studies. After studying the related researches, the structure of this study was established and then, the relationship between transformational leadership of community welfare center's leader and its subordinates and the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management was verified based on the analysis of the collected data. The survey for this study was conducted with a sample of 161 community welfare center located in Seoul, Incheon and Gyeonggi Province in Korea and the questionnaires were distributed to middle management of each community welfare center. Two hundred and eighty four questionnaires from 80 centers were returned and included in the final analysis. A multiple regression analysis was used in this study to verify the relationship between transformational leadership and the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management. After having the general characteristics of the participating organizations under control, the relationship between each factor of transformational leadership and the achievement of the organization's mission and the relationship between transformational leadership and the achievement of the mission were both analyzed. Also, the analysis on the relationship between each factor of transformational leadership and ethical management and the relationship between transformational leadership and ethical management was carried out. The result of the analysis on the relationship between transformational leadership and the achievement of the organization's mission is as follows. The relationship between each factor of transformational leadership and the achievement of the organization's mission and the relationship between transformational leadership and the achievement of the mission were analyzed when operating hours and the number of users per day, which are some of the general characteristics of social welfare organizations, were controlled. The result showed that there was a significant relationship between the achievement of the mission and charisma (p< .001), individualized consideration (p< .001), and intellectual stimulation (p< .001). Therefore, the following hypotheses were all accepted: If the leader holds strong charisma on the members of organization, the achievement of the organization's mission will be higher: If the leader has more careful individualized consideration for each member of the organization, the mission of the organization will be accomplished in higher degree: If the leader has higher intellectual stimulation on the member of the organization, the achievement of the organization's mission will be high. However, when all the factors of transformational leadership were applied to see the relationship with the achievement of the organization's mission, the analysis showed that only charisma had a significant relationship (p< .01) and individualized consideration and intellectual stimulation did not. These two dependent variables seem to have no significant relationship because of multicollinearity problem between independent variables. Transformational leadership and the achievement of the organization's mission showed to have significant relationship in the statistical analysis (p<. 001). Thus, the hypothesis that the achievement of the organization's mission will improve as the level of transformational leadership of community welfare center's leader heightened was accepted. Next, the relationship between each factor of transformational leadership and the organization's ethical management and the relationship between transformational leadership and ethical management were analyzed when operating hours and the number of users per day were controlled. When the former one was analyzed, the variables that significantly affected the ethical management were charisma (p< .001), individualized consideration (p< .001), and intellectual stimulation (p< .01), all of those factors of transformational leadership. Therefore, these hypotheses were also all accepted: If the leader shows stronger charisma to the members of the organization, the organization will be managed more ethically: If the leader has more careful individualized consideration for each member of the organization, the degree of ethical management of the organization will be high: If
The mission of a social welfare organization is to serve the community. It would not be very reasonable to estimate how well this non-profit organization has achieved its mission by showing the numerical indexes of the profit as those of commercial organizations. Thus, it is needed to justify the existence of organization by establishing its clear and concrete mission and then, decide if it has achieved the mission. Moreover, the service of social welfare organizations should be carried out within the premise of even higher ethical criteria, and this is the ethical aim of the social welfare organization which provides service to humans by using human resources. In other words, the accomplishment of a social welfare organization's mission and ethical management are directly connected with its sustainability and competitiveness. The purpose of this study was to make clear which factors of transformational leadership had close connections with the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management. Transformational leadership does not only emphasize on the mission of organization and its ethical level in the rapidly changing social welfare condition, but also motivates the members of the organization to participate and change, which are the organization's important resources and competitive power. To achieve this purpose of the study, the researcher studied previous works of other researchers in Korea and overseas that were related with the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management and also examined the definition of leadership and its theories and other related studies. After studying the related researches, the structure of this study was established and then, the relationship between transformational leadership of community welfare center's leader and its subordinates and the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management was verified based on the analysis of the collected data. The survey for this study was conducted with a sample of 161 community welfare center located in Seoul, Incheon and Gyeonggi Province in Korea and the questionnaires were distributed to middle management of each community welfare center. Two hundred and eighty four questionnaires from 80 centers were returned and included in the final analysis. A multiple regression analysis was used in this study to verify the relationship between transformational leadership and the achievement of a social welfare organization's mission and ethical management. After having the general characteristics of the participating organizations under control, the relationship between each factor of transformational leadership and the achievement of the organization's mission and the relationship between transformational leadership and the achievement of the mission were both analyzed. Also, the analysis on the relationship between each factor of transformational leadership and ethical management and the relationship between transformational leadership and ethical management was carried out. The result of the analysis on the relationship between transformational leadership and the achievement of the organization's mission is as follows. The relationship between each factor of transformational leadership and the achievement of the organization's mission and the relationship between transformational leadership and the achievement of the mission were analyzed when operating hours and the number of users per day, which are some of the general characteristics of social welfare organizations, were controlled. The result showed that there was a significant relationship between the achievement of the mission and charisma (p< .001), individualized consideration (p< .001), and intellectual stimulation (p< .001). Therefore, the following hypotheses were all accepted: If the leader holds strong charisma on the members of organization, the achievement of the organization's mission will be higher: If the leader has more careful individualized consideration for each member of the organization, the mission of the organization will be accomplished in higher degree: If the leader has higher intellectual stimulation on the member of the organization, the achievement of the organization's mission will be high. However, when all the factors of transformational leadership were applied to see the relationship with the achievement of the organization's mission, the analysis showed that only charisma had a significant relationship (p< .01) and individualized consideration and intellectual stimulation did not. These two dependent variables seem to have no significant relationship because of multicollinearity problem between independent variables. Transformational leadership and the achievement of the organization's mission showed to have significant relationship in the statistical analysis (p<. 001). Thus, the hypothesis that the achievement of the organization's mission will improve as the level of transformational leadership of community welfare center's leader heightened was accepted. Next, the relationship between each factor of transformational leadership and the organization's ethical management and the relationship between transformational leadership and ethical management were analyzed when operating hours and the number of users per day were controlled. When the former one was analyzed, the variables that significantly affected the ethical management were charisma (p< .001), individualized consideration (p< .001), and intellectual stimulation (p< .01), all of those factors of transformational leadership. Therefore, these hypotheses were also all accepted: If the leader shows stronger charisma to the members of the organization, the organization will be managed more ethically: If the leader has more careful individualized consideration for each member of the organization, the degree of ethical management of the organization will be high: If
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