하근찬은 전쟁체험을 통해 작품세계를 구축한 작가로, 농촌의 순박한 인물들과 농촌 마을을 그의 소설적 배경으로 삼아 전쟁의 참상을 적나라하게 고발하고 있다. 하지만 그는 전쟁의 고통을 직접적으로 드러내지는 않는다. 그에게 있어 중요한 것은 작중 인물들이 삶을 살아가는 행위이다. 따라서 그는 작중인물들이 전쟁으로 파괴된 참혹한 현실을 극복하는 데서, 내일을 살아가는 희망적 의지를 드러내고자 했다. 본 연구는 작가가 민중의 삶을 통해 보여주고자 하는 작가의 내면의식이 작품 내에 수용된 모티프의 제 양상들에 있다고 보고 있다. 하지만 이러한 점에 주목하여 연구된 바가 미흡하다고 여겨지기 때문에 모티프를 고찰하여 주제형성에 기여하는 바를 밝히고, 모티프의 양상들이 주제에 따라 각자 다르게 기능하고 있음을 규명하고자 하였다. 모티프에 내재된 작가의식의 저변을 확인하는 것이 그의 작품에 대한 이해를 올바르게 할 수 있기 때문이다. 먼저, Ⅱ장에서는 체험이 그의 작품 창작에 어떠한 영향을 미쳤는지 고찰해 보았다. 체험은 그의 작품 창작과 밀접한 관련을 가지고 있다. 누구보다도 하근찬은 체험을 중요하게 생각했고, 이를 작품에 대부분 수용하였다. 따라서 그의 체험이 작품에 그대로 투영되어 나타나면서 삶의 진실성을 보여주고 있는 것이다. Ⅲ장에서는 작가의 의식이 집중되어 있는 모티프를 중심으로 살펴보았다. 특히 그의 작품은 비슷한 유형의 모티프들이 반복되어 나타나는데 이는 주제와 밀접한 관련을 갖고 있다. 특히 본 논문에서는 작가의 정신이 고스란히 반영된 배설, 웃음, 소리모티프를 중심으로 모티프가 작품에서 어떤 의미를 가지며 기능하는가를 살펴보았다. 「수난이대」, 「나룻배이야기」, 「홍소」에서는 현실인식에 어두운 힘없는 민초들이 나온다. 이들은 외부세계의 압력을 깨닫게 되면서 긴장이 생기고, 이를 해소하기 위해 방뇨를 한다. 방뇨행위가 현실의 압제를 극복하고자 하는 의지에서 발현되고 있다. 「붉은언덕」에서의 방뇨행위는 목숨을 구하기도 하는 장치가 되기도 하고, 정신적 상흔을 입게 되는 양가적인 형태로 나타난다. 특히 ...
하근찬은 전쟁체험을 통해 작품세계를 구축한 작가로, 농촌의 순박한 인물들과 농촌 마을을 그의 소설적 배경으로 삼아 전쟁의 참상을 적나라하게 고발하고 있다. 하지만 그는 전쟁의 고통을 직접적으로 드러내지는 않는다. 그에게 있어 중요한 것은 작중 인물들이 삶을 살아가는 행위이다. 따라서 그는 작중인물들이 전쟁으로 파괴된 참혹한 현실을 극복하는 데서, 내일을 살아가는 희망적 의지를 드러내고자 했다. 본 연구는 작가가 민중의 삶을 통해 보여주고자 하는 작가의 내면의식이 작품 내에 수용된 모티프의 제 양상들에 있다고 보고 있다. 하지만 이러한 점에 주목하여 연구된 바가 미흡하다고 여겨지기 때문에 모티프를 고찰하여 주제형성에 기여하는 바를 밝히고, 모티프의 양상들이 주제에 따라 각자 다르게 기능하고 있음을 규명하고자 하였다. 모티프에 내재된 작가의식의 저변을 확인하는 것이 그의 작품에 대한 이해를 올바르게 할 수 있기 때문이다. 먼저, Ⅱ장에서는 체험이 그의 작품 창작에 어떠한 영향을 미쳤는지 고찰해 보았다. 체험은 그의 작품 창작과 밀접한 관련을 가지고 있다. 누구보다도 하근찬은 체험을 중요하게 생각했고, 이를 작품에 대부분 수용하였다. 따라서 그의 체험이 작품에 그대로 투영되어 나타나면서 삶의 진실성을 보여주고 있는 것이다. Ⅲ장에서는 작가의 의식이 집중되어 있는 모티프를 중심으로 살펴보았다. 특히 그의 작품은 비슷한 유형의 모티프들이 반복되어 나타나는데 이는 주제와 밀접한 관련을 갖고 있다. 특히 본 논문에서는 작가의 정신이 고스란히 반영된 배설, 웃음, 소리모티프를 중심으로 모티프가 작품에서 어떤 의미를 가지며 기능하는가를 살펴보았다. 「수난이대」, 「나룻배이야기」, 「홍소」에서는 현실인식에 어두운 힘없는 민초들이 나온다. 이들은 외부세계의 압력을 깨닫게 되면서 긴장이 생기고, 이를 해소하기 위해 방뇨를 한다. 방뇨행위가 현실의 압제를 극복하고자 하는 의지에서 발현되고 있다. 「붉은언덕」에서의 방뇨행위는 목숨을 구하기도 하는 장치가 되기도 하고, 정신적 상흔을 입게 되는 양가적인 형태로 나타난다. 특히 정신 이상의 상태가 된 연이의 모습을 통해 전쟁이 어린아이들에게도 참혹성을 드러낸다는 것을 보여주고 있다. 「봄타령」, 「분」, 「야호」에서는 방뇨를 통해 마음의 변화가 일어남을 보여주면서 또다른 사건을 불러오는 단초를 제공한다. 하근찬은 방뇨행위가 인간의 욕망을 야기시키고, 작중인물의 행동변화를 고스란히 드러내면서 인간이 지니고 있는 욕구에 대해 긍정하는 태도를 보여주고 있다. 다음으로 살펴본 것은 웃음모티프이다. 웃음 모티프는 청년시절의 이야기인 6·25전쟁 때보다, 그의 어린시절인 일제말 체험의 작품에서 더욱 두드러져 나타난다. 「족제비」과 「조랑말」에서는 수탈주체에 대해 한바탕을 웃음을 터뜨리면서 수탈주체가 별 것 아님을 깨닫고, 주체성을 회복하게 되는 모습을 그린다. 「나룻배이야기」, 「홍소」는 징병문제를 다루고 있다. 작중인물들은 부당한 현실 앞에서 웃음을 터뜨리면서 세계에 대한 소박한 소망의식을 드러내고 있다. 마지막으로 닭울음소리, 휘파람소리, 다듬이소리, 산울림 소리를 고찰해 보았다. 휘파람소리는 어린아이들이 입을 통해서 경쾌하게 다뤄지면서 의식의 변화를 보여주고 있다. 산울림소리에서는 산울림소리로 전쟁 상황을 생중계하듯 생생하게 들려주면서, 전쟁의 모습을 소리로써 형상화하고 있다. 「분」의 마지막 장면에서 등장하는 닭울음소리는 민중들이 현실의 고통을 딛고 내일을 희망하는 의지의 한 표현이 되며, 「야호」의 다듬이소리는 갑례의 목숨을 살리는 생명의 맥박 소리가 됨과 동시에, 갑례의 의식세계를 변화시키면서 삶을 순환하는 계기로써 작용하였다. 하근찬은 체험을 바탕으로 작품을 형상화하면서, 삶의 진실성을 이야기하고 어떻게 살아야 하는가에 대한 해답을 제시하고자 하였다. 그는 민중들이 참혹한 현실에 굴하지 않길 바란다. 그래서 작품을 통해, 민중들이 내일에 대한 새로운 희망을 가지고, 현실을 의지적으로 살아가는 모습을 보여주고자 하였다.
하근찬은 전쟁체험을 통해 작품세계를 구축한 작가로, 농촌의 순박한 인물들과 농촌 마을을 그의 소설적 배경으로 삼아 전쟁의 참상을 적나라하게 고발하고 있다. 하지만 그는 전쟁의 고통을 직접적으로 드러내지는 않는다. 그에게 있어 중요한 것은 작중 인물들이 삶을 살아가는 행위이다. 따라서 그는 작중인물들이 전쟁으로 파괴된 참혹한 현실을 극복하는 데서, 내일을 살아가는 희망적 의지를 드러내고자 했다. 본 연구는 작가가 민중의 삶을 통해 보여주고자 하는 작가의 내면의식이 작품 내에 수용된 모티프의 제 양상들에 있다고 보고 있다. 하지만 이러한 점에 주목하여 연구된 바가 미흡하다고 여겨지기 때문에 모티프를 고찰하여 주제형성에 기여하는 바를 밝히고, 모티프의 양상들이 주제에 따라 각자 다르게 기능하고 있음을 규명하고자 하였다. 모티프에 내재된 작가의식의 저변을 확인하는 것이 그의 작품에 대한 이해를 올바르게 할 수 있기 때문이다. 먼저, Ⅱ장에서는 체험이 그의 작품 창작에 어떠한 영향을 미쳤는지 고찰해 보았다. 체험은 그의 작품 창작과 밀접한 관련을 가지고 있다. 누구보다도 하근찬은 체험을 중요하게 생각했고, 이를 작품에 대부분 수용하였다. 따라서 그의 체험이 작품에 그대로 투영되어 나타나면서 삶의 진실성을 보여주고 있는 것이다. Ⅲ장에서는 작가의 의식이 집중되어 있는 모티프를 중심으로 살펴보았다. 특히 그의 작품은 비슷한 유형의 모티프들이 반복되어 나타나는데 이는 주제와 밀접한 관련을 갖고 있다. 특히 본 논문에서는 작가의 정신이 고스란히 반영된 배설, 웃음, 소리모티프를 중심으로 모티프가 작품에서 어떤 의미를 가지며 기능하는가를 살펴보았다. 「수난이대」, 「나룻배이야기」, 「홍소」에서는 현실인식에 어두운 힘없는 민초들이 나온다. 이들은 외부세계의 압력을 깨닫게 되면서 긴장이 생기고, 이를 해소하기 위해 방뇨를 한다. 방뇨행위가 현실의 압제를 극복하고자 하는 의지에서 발현되고 있다. 「붉은언덕」에서의 방뇨행위는 목숨을 구하기도 하는 장치가 되기도 하고, 정신적 상흔을 입게 되는 양가적인 형태로 나타난다. 특히 정신 이상의 상태가 된 연이의 모습을 통해 전쟁이 어린아이들에게도 참혹성을 드러낸다는 것을 보여주고 있다. 「봄타령」, 「분」, 「야호」에서는 방뇨를 통해 마음의 변화가 일어남을 보여주면서 또다른 사건을 불러오는 단초를 제공한다. 하근찬은 방뇨행위가 인간의 욕망을 야기시키고, 작중인물의 행동변화를 고스란히 드러내면서 인간이 지니고 있는 욕구에 대해 긍정하는 태도를 보여주고 있다. 다음으로 살펴본 것은 웃음모티프이다. 웃음 모티프는 청년시절의 이야기인 6·25전쟁 때보다, 그의 어린시절인 일제말 체험의 작품에서 더욱 두드러져 나타난다. 「족제비」과 「조랑말」에서는 수탈주체에 대해 한바탕을 웃음을 터뜨리면서 수탈주체가 별 것 아님을 깨닫고, 주체성을 회복하게 되는 모습을 그린다. 「나룻배이야기」, 「홍소」는 징병문제를 다루고 있다. 작중인물들은 부당한 현실 앞에서 웃음을 터뜨리면서 세계에 대한 소박한 소망의식을 드러내고 있다. 마지막으로 닭울음소리, 휘파람소리, 다듬이소리, 산울림 소리를 고찰해 보았다. 휘파람소리는 어린아이들이 입을 통해서 경쾌하게 다뤄지면서 의식의 변화를 보여주고 있다. 산울림소리에서는 산울림소리로 전쟁 상황을 생중계하듯 생생하게 들려주면서, 전쟁의 모습을 소리로써 형상화하고 있다. 「분」의 마지막 장면에서 등장하는 닭울음소리는 민중들이 현실의 고통을 딛고 내일을 희망하는 의지의 한 표현이 되며, 「야호」의 다듬이소리는 갑례의 목숨을 살리는 생명의 맥박 소리가 됨과 동시에, 갑례의 의식세계를 변화시키면서 삶을 순환하는 계기로써 작용하였다. 하근찬은 체험을 바탕으로 작품을 형상화하면서, 삶의 진실성을 이야기하고 어떻게 살아야 하는가에 대한 해답을 제시하고자 하였다. 그는 민중들이 참혹한 현실에 굴하지 않길 바란다. 그래서 작품을 통해, 민중들이 내일에 대한 새로운 희망을 가지고, 현실을 의지적으로 살아가는 모습을 보여주고자 하였다.
Geun Chan Ha is a novelist who has written about his experience of war. He writes stories about humble farm people and farm villages to vividly depict the brutality of war. However, he does not expose the pain of war. What is important for him is how the characters in his stories lead lives. Therefo...
Geun Chan Ha is a novelist who has written about his experience of war. He writes stories about humble farm people and farm villages to vividly depict the brutality of war. However, he does not expose the pain of war. What is important for him is how the characters in his stories lead lives. Therefore, he intends to share hopes by showing how his characters overcome the destruction of war. This study asseumed that the writer's introverted consciousness to show the lives of commoners is reflected on the motifs he used. However, not enough studies have been conducted to discuss these motifs. This study examined these motifs to clarify how they contribute to the themes and function differently under different themes. Understanding the writer's consciousness behind the motifs would lead to comprehension of his stories. First, Chapter Ⅱ examined how personal experiences influenced his writing. Experiences are closely related to his creation. In fact, experiences become a source of creation for many writers. However, Ha valued experiences more than anyone else that he applied most of his experiences to his stories. Because his experiences are directly projected to his work, the lives in the stories become truthful. Second, Chapter Ⅲ examined the motifs that concentrate the writer's consciousness. In Ha's work, we can find repetitive use of similar motifs that are closely related to the themes. This study particularly discussed how excrements, laughter, and sound reflect the writer's mentality and what their semantics are in the stories. As for the excrements, ‘urination’ was defined as relief of tension, passive resistance, suppression under irrationality, or metastasis of desire. 「Two Generation of Suffering」,「Story of Ferryboat」, and 「Loud Laughter」 talk about helpless commoners that are scarcely aware of the reality. Once they realize the force of outer pressure, they are under tension, and they urinate to relieve tension. The act of urination itself reflects their will to overcome the suppressed reality. In 「Red Hill」, the act of urination is depicted as a polarized tool that saves life and engenders mental disorder. Youni's mental disorder shows that the brutality of war affects the later generations, especially children who are not even related to the war. In 「Spring Song」, 「Excrement」, and 「Ya-Ho」, urination shows changed in mind and leads to other events. Ha uses urination to show his positive attitude toward human desires and characters' behavioral changes. His acceptance of human emotions and behaviors reflect his tolerance and soundness. Another motif is the laughter. This motif is more frequently found in his childhood experiences of the Japanese Imperial rule over Korea rather than his adulthood experiences of the Korean War. In 「Weasel」, the characters laugh about the exploiters to realize that the exploiters are nothing to fear about and to achieve independence. In 「Pony」, Bilbiri, a pony that symbolizes Korea in the story, blocks a Japanese police officer and pushes him to fall. This also represents the writer's desire to achieve independence. 「Story of Ferryboat」 and 「Loud Laughter」 talk about the conscription issue. The characters who share the pain of neighbors who are injured or killed by conscription during war face the injustice of reality. However, they laugh out loud to show their humble hopes for a better world. For the last motif of sound, the sounds of cock's crow, whistle, laundry bars, and echoes were examined. The sounds of cock's crow and laundry bars reflect the traditional consciousness of Korea and the sound of whistle is used to depict changes in awareness by being delivered through the mouths of happy children. The sound of echoes envisions war by broadcasting the progress of war in echoes. The sound of cock's crow in the last scene of 「Excrement」 expresses the commoners' wills to overcome the reality and hope for the future and the sound of laundry bars in 「Ya-Ho」 is the sound of pulse that revives Gab-Rye and changes her awareness for a new cycle of life. Ha tried to tell stories based on his experiences to talk about the truthfulness of life and give answers to the way of life. He hoped that the commoners do not submit to the brutality of reality. Therefore, he wrote novels in which the commoners live today with spontaneity for a better tomorrow.
Geun Chan Ha is a novelist who has written about his experience of war. He writes stories about humble farm people and farm villages to vividly depict the brutality of war. However, he does not expose the pain of war. What is important for him is how the characters in his stories lead lives. Therefore, he intends to share hopes by showing how his characters overcome the destruction of war. This study asseumed that the writer's introverted consciousness to show the lives of commoners is reflected on the motifs he used. However, not enough studies have been conducted to discuss these motifs. This study examined these motifs to clarify how they contribute to the themes and function differently under different themes. Understanding the writer's consciousness behind the motifs would lead to comprehension of his stories. First, Chapter Ⅱ examined how personal experiences influenced his writing. Experiences are closely related to his creation. In fact, experiences become a source of creation for many writers. However, Ha valued experiences more than anyone else that he applied most of his experiences to his stories. Because his experiences are directly projected to his work, the lives in the stories become truthful. Second, Chapter Ⅲ examined the motifs that concentrate the writer's consciousness. In Ha's work, we can find repetitive use of similar motifs that are closely related to the themes. This study particularly discussed how excrements, laughter, and sound reflect the writer's mentality and what their semantics are in the stories. As for the excrements, ‘urination’ was defined as relief of tension, passive resistance, suppression under irrationality, or metastasis of desire. 「Two Generation of Suffering」,「Story of Ferryboat」, and 「Loud Laughter」 talk about helpless commoners that are scarcely aware of the reality. Once they realize the force of outer pressure, they are under tension, and they urinate to relieve tension. The act of urination itself reflects their will to overcome the suppressed reality. In 「Red Hill」, the act of urination is depicted as a polarized tool that saves life and engenders mental disorder. Youni's mental disorder shows that the brutality of war affects the later generations, especially children who are not even related to the war. In 「Spring Song」, 「Excrement」, and 「Ya-Ho」, urination shows changed in mind and leads to other events. Ha uses urination to show his positive attitude toward human desires and characters' behavioral changes. His acceptance of human emotions and behaviors reflect his tolerance and soundness. Another motif is the laughter. This motif is more frequently found in his childhood experiences of the Japanese Imperial rule over Korea rather than his adulthood experiences of the Korean War. In 「Weasel」, the characters laugh about the exploiters to realize that the exploiters are nothing to fear about and to achieve independence. In 「Pony」, Bilbiri, a pony that symbolizes Korea in the story, blocks a Japanese police officer and pushes him to fall. This also represents the writer's desire to achieve independence. 「Story of Ferryboat」 and 「Loud Laughter」 talk about the conscription issue. The characters who share the pain of neighbors who are injured or killed by conscription during war face the injustice of reality. However, they laugh out loud to show their humble hopes for a better world. For the last motif of sound, the sounds of cock's crow, whistle, laundry bars, and echoes were examined. The sounds of cock's crow and laundry bars reflect the traditional consciousness of Korea and the sound of whistle is used to depict changes in awareness by being delivered through the mouths of happy children. The sound of echoes envisions war by broadcasting the progress of war in echoes. The sound of cock's crow in the last scene of 「Excrement」 expresses the commoners' wills to overcome the reality and hope for the future and the sound of laundry bars in 「Ya-Ho」 is the sound of pulse that revives Gab-Rye and changes her awareness for a new cycle of life. Ha tried to tell stories based on his experiences to talk about the truthfulness of life and give answers to the way of life. He hoped that the commoners do not submit to the brutality of reality. Therefore, he wrote novels in which the commoners live today with spontaneity for a better tomorrow.
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