본 연구는 일제 강점기인 1910년부터 1945년까지 동요의 변천 과정을 10년 단위로 사회적·문학적·음악적 세 가지 관점을 갖고 연구하였다. 우리나라의 동요운동은 1910년대에는 관이 주도하여 학교에서 창가가 지도 되었고 1920년대부터는 '어린이'지에 동요라는 용어가 사용되면서 본격적인 창작동요가 민간 주도로 '어린이'지를 중심으로 일본 유학한 사람들에 의해 시작되었다. 이 때 일제가 창작동요를 부르지 못하게 하였으나 학교에서 배운 창가보다 창작동요가 어린이들에게 더 많이 불리어 졌으며 일반인들에게 까지 널리 보급되었다. 이 ...
본 연구는 일제 강점기인 1910년부터 1945년까지 동요의 변천 과정을 10년 단위로 사회적·문학적·음악적 세 가지 관점을 갖고 연구하였다. 우리나라의 동요운동은 1910년대에는 관이 주도하여 학교에서 창가가 지도 되었고 1920년대부터는 '어린이'지에 동요라는 용어가 사용되면서 본격적인 창작동요가 민간 주도로 '어린이'지를 중심으로 일본 유학한 사람들에 의해 시작되었다. 이 때 일제가 창작동요를 부르지 못하게 하였으나 학교에서 배운 창가보다 창작동요가 어린이들에게 더 많이 불리어 졌으며 일반인들에게 까지 널리 보급되었다. 이 시기를 창작동요의 발아기라 할 수 있다. 1930년대에는 보다 많은 작곡가들에 의해 다양한 곡들이 쏟아져 나오면서 많은 동요집이 출판되고 유성기 음반에 의한 동요들이 보급되고 방송국을 통해 동요가 널리 확산되면서 몇 몇 사람들이 합력하여 다양한 형태의 동요운동이 전개되었다. 이 시기를 창작동요의 발전기라 할 수 있다. 1930년대 말부터 일제의 민족문화말살정책으로 인하여 1940년대는 동요의 창작과 보급이 전혀 이루어지지 않던 시기로 창작동요의 암흑기라 할 수 있다. 이 때 몇 몇 작곡가들이 친일 행위로 비판을 받고 있는데 일제 강점기의 암울한 우리의 자화상으로 이들의 음악적인 성과가 모두 매도당하는 것은 안타까운 일이다. 문학적인 관점 즉, 동요의 가사적인 측면에서 변화를 보면 우리의 전래동요가 어린이들의 생활중심이며 놀이적인 속성이 강하다면 1910년대의 학교 창가는 계몽적인 요구가 강하다고 볼 수 있고 창작동요는 미적 아름다움을 추구하려는 경향을 지니면서 일제 강점기의 암울했던 분위기로 인하여 퇴폐주의적인 경향을 드러내기도 하였다. 율격에서 보면 1910년대 학교 창가에서 곡이 대부분 일본 곡이다 보니 일본 율격인 7.5조와 우리 율격인 4.4조가 거의 비슷하게 사용되었다. 이때부터 일본 율격인 7.5조가 우리 창작동요의 율격이 되는 계기가 되어 1920년대에는 우리 율격인 4.4조의 율격은 퇴조하고 대신 일본율격이 자리 잡게 되었다. 그러나 불행 중 다행하게도 1930년대에 일본 율격이 조금씩 줄어들면서 우리 율격이 조금씩 살아나기 시작하였으나 창작동요 초창기에는 일본 율격인 7.5조가 주를 이루었다고 볼 수 있다. 음악적인 관점에서 보면 음계는 1910년 학교 창가에서는 서양의 7음계에 파와 시를 뺀 일본의 요나누끼 5음계가 대부분이었으나 점차 5음계가 차츰 줄기 시작하여 1930년대에는 오히려 7음계가 5음계보다 더 많이 사용되었다. 1930년대부터 홍난파, 김성태, 김대현 등에 의해 서양음악어법으로 된 일본 요나누끼 5음계와 다른 우리음악어법으로 된 민속풍(국악풍)의 노래를 만들어졌으나 지금 우리의 전통음악어법으로 된 국악동요와는 다소 차이가 있어 보는 사람에 따라서 국악풍 동요로 보지 않는 사람들도 있다. 창작동요 초창기부터 근래에 이르기까지 한 동안 창작동요는 일본 율격인 7.5조의 율격과 요나누끼 5음계로 된 양악동요 일변도였다. 창작동요초창기에 우리의 창작동요는 시간이 지나면서 일본의 율격과 음계는 서서히 퇴조하면서 극히 일부이지만 우리 음악 색깔을 찾으려는 시도가 있었다. 최근에는 우리의 전통음악어법 된 국악동요가 당당히 창작동요의 한 갈래로 자리를 잡았고 지금의 창작동요는 양악동요와 국악동요로 양분되며 그 중간에 위치한 동요들도 있어 창작동요초창기보다 훨씬 다양한 동요들이 생성되고 있어서 매우 바람직한 현상이라 할 수 있다. 그러나 국악동요는 단순한 5음계에 의한 국악동요보다는 우리 전통음악 어법에 충실한 장단이나 선법, 시김새를 활용한 국악동요가 더욱 만들어져야 한다. 창작동요초창기는 그 시대적 상황으로 인하여 어쩔 수 없다고 하지만 지금은 우리의 창작동요가 외세에 의해서가 아니라 우리 음악의 뿌리를 찾아 토착화되어야 하며 우리 음악의 자존심을 회복해야한다. 아직도 우리 전통음악어법에 입각한 국악동요는 갈 길이 멀다.
본 연구는 일제 강점기인 1910년부터 1945년까지 동요의 변천 과정을 10년 단위로 사회적·문학적·음악적 세 가지 관점을 갖고 연구하였다. 우리나라의 동요운동은 1910년대에는 관이 주도하여 학교에서 창가가 지도 되었고 1920년대부터는 '어린이'지에 동요라는 용어가 사용되면서 본격적인 창작동요가 민간 주도로 '어린이'지를 중심으로 일본 유학한 사람들에 의해 시작되었다. 이 때 일제가 창작동요를 부르지 못하게 하였으나 학교에서 배운 창가보다 창작동요가 어린이들에게 더 많이 불리어 졌으며 일반인들에게 까지 널리 보급되었다. 이 시기를 창작동요의 발아기라 할 수 있다. 1930년대에는 보다 많은 작곡가들에 의해 다양한 곡들이 쏟아져 나오면서 많은 동요집이 출판되고 유성기 음반에 의한 동요들이 보급되고 방송국을 통해 동요가 널리 확산되면서 몇 몇 사람들이 합력하여 다양한 형태의 동요운동이 전개되었다. 이 시기를 창작동요의 발전기라 할 수 있다. 1930년대 말부터 일제의 민족문화말살정책으로 인하여 1940년대는 동요의 창작과 보급이 전혀 이루어지지 않던 시기로 창작동요의 암흑기라 할 수 있다. 이 때 몇 몇 작곡가들이 친일 행위로 비판을 받고 있는데 일제 강점기의 암울한 우리의 자화상으로 이들의 음악적인 성과가 모두 매도당하는 것은 안타까운 일이다. 문학적인 관점 즉, 동요의 가사적인 측면에서 변화를 보면 우리의 전래동요가 어린이들의 생활중심이며 놀이적인 속성이 강하다면 1910년대의 학교 창가는 계몽적인 요구가 강하다고 볼 수 있고 창작동요는 미적 아름다움을 추구하려는 경향을 지니면서 일제 강점기의 암울했던 분위기로 인하여 퇴폐주의적인 경향을 드러내기도 하였다. 율격에서 보면 1910년대 학교 창가에서 곡이 대부분 일본 곡이다 보니 일본 율격인 7.5조와 우리 율격인 4.4조가 거의 비슷하게 사용되었다. 이때부터 일본 율격인 7.5조가 우리 창작동요의 율격이 되는 계기가 되어 1920년대에는 우리 율격인 4.4조의 율격은 퇴조하고 대신 일본율격이 자리 잡게 되었다. 그러나 불행 중 다행하게도 1930년대에 일본 율격이 조금씩 줄어들면서 우리 율격이 조금씩 살아나기 시작하였으나 창작동요 초창기에는 일본 율격인 7.5조가 주를 이루었다고 볼 수 있다. 음악적인 관점에서 보면 음계는 1910년 학교 창가에서는 서양의 7음계에 파와 시를 뺀 일본의 요나누끼 5음계가 대부분이었으나 점차 5음계가 차츰 줄기 시작하여 1930년대에는 오히려 7음계가 5음계보다 더 많이 사용되었다. 1930년대부터 홍난파, 김성태, 김대현 등에 의해 서양음악어법으로 된 일본 요나누끼 5음계와 다른 우리음악어법으로 된 민속풍(국악풍)의 노래를 만들어졌으나 지금 우리의 전통음악어법으로 된 국악동요와는 다소 차이가 있어 보는 사람에 따라서 국악풍 동요로 보지 않는 사람들도 있다. 창작동요 초창기부터 근래에 이르기까지 한 동안 창작동요는 일본 율격인 7.5조의 율격과 요나누끼 5음계로 된 양악동요 일변도였다. 창작동요초창기에 우리의 창작동요는 시간이 지나면서 일본의 율격과 음계는 서서히 퇴조하면서 극히 일부이지만 우리 음악 색깔을 찾으려는 시도가 있었다. 최근에는 우리의 전통음악어법 된 국악동요가 당당히 창작동요의 한 갈래로 자리를 잡았고 지금의 창작동요는 양악동요와 국악동요로 양분되며 그 중간에 위치한 동요들도 있어 창작동요초창기보다 훨씬 다양한 동요들이 생성되고 있어서 매우 바람직한 현상이라 할 수 있다. 그러나 국악동요는 단순한 5음계에 의한 국악동요보다는 우리 전통음악 어법에 충실한 장단이나 선법, 시김새를 활용한 국악동요가 더욱 만들어져야 한다. 창작동요초창기는 그 시대적 상황으로 인하여 어쩔 수 없다고 하지만 지금은 우리의 창작동요가 외세에 의해서가 아니라 우리 음악의 뿌리를 찾아 토착화되어야 하며 우리 음악의 자존심을 회복해야한다. 아직도 우리 전통음악어법에 입각한 국악동요는 갈 길이 멀다.
This study is focused on the trasition course of children's song in 1910-1945, by ten years, in the three views of social, literary and musical. In 1910s, children's song movement was led by authorities governed by Japan: Changga was taught by school. From 1920s, the term "children's song" was used ...
This study is focused on the trasition course of children's song in 1910-1945, by ten years, in the three views of social, literary and musical. In 1910s, children's song movement was led by authorities governed by Japan: Changga was taught by school. From 1920s, the term "children's song" was used in the magazine"Children" and after that by private, earnest creation of children's songs was led, especially by the people who had studied in Japan. At this time, although Japan prohibited singing them, Creative children's songs were sung much more and spread out further than changga by school. This is the germinating period of Creative children's song. In 1930s, as various songs were poured out by even more songwriters, many nursery rhymes books were published, the songs were recorded by phonograph and sent out on the air, various types of movements were spread out under the cooperation of several people. This is the growth period of Creative children's song.But by Japan's erasion policy of Korea national culture from late 1930s, 1940s is the dark period of Creative children's song; creating and diffusion of children's songs is not made at all. Those days some composers are criticized as pro-Japanese act; this is our gloomy self-portrait from 1910 to 1945,so it's sorry that their musical products are all denounced. In the view of literature, that is, in the lyrics, we can see the changes: at first, our traditional, inherited songs were focused on the life of children and featured plays. On the other hand, Chagga by school in the Japan's rule featured enlightening and educational demand. But the Creative children's song had a tendency of the aesthetical pursuit and also has a tendency of decadence because of the gloomy mood of the times. In the matter of rhythm, in 1910s, as school Chagga songs were almost Japanese songs, Japanese rhythm, 7.5 was used at the similar ratio with our rhythm 4.5. From this, Japanese rhythm 7.5 became a rhythm of our Creative children's song, and in 1920s, our traditional rhythm 4.5 declined and Japanese rhythm settled down. Fortunately, in 1930s, Japanese rhythm declined slowly and our 4.5 rhythm revived again, but in the depression of Japan, Creative children's songs usually had Japanese rhythm 7.5. In the musical scale, In 1910s, school Chagga songs almost had Japanese Yonauki 5 scale that took out 'fa' and 'si' from western scale. Gradually 5 scale decreased and in 1930s, 7 scale came into wider use than 5 scale. From 1930s, Hong nan-pa, Kim sung-tae, Kim dae-hyeun and others made a kind of Korean classical music songs which had different method from Japanese 5 scale, but they're a little different from Korean classical music children's songs which are made by our traditional music skill these day, so there are people who don't think it's a kind of Korean classical music children's song. For a long time, from Japan's colonial rule, to modern times, Creative children's songs only had foreign styles; Japanese rhythm 7.5 and Japanese Yonauki 5 scale. But gradully with slowly declining of japanese rhythm and scale, although it's very extremely little, there were some trials to look for our musical color. Recently Korean classical children's songs that are made by our traditional method are settled fairly in a branch of Creative children's song and now Creative children's songs are divided into Western style songs and korean classical songs, in addition, there are songs that are placed in the middle of the both. And Much more and more various children's songs are made now: This is very desirable. But, in the Korean classical children's songs, except for only 5 scale songs, more classical songs must be made which use beat, mode, and Sigimsae faithful to our traditional music method. Under the depression of Japan, they couldn't help it by the periodical situation, now we ourself, not by foriegn power, must find our musical root and restore our musical pride. Still our Korean classical children's song has a long way to go.
This study is focused on the trasition course of children's song in 1910-1945, by ten years, in the three views of social, literary and musical. In 1910s, children's song movement was led by authorities governed by Japan: Changga was taught by school. From 1920s, the term "children's song" was used in the magazine"Children" and after that by private, earnest creation of children's songs was led, especially by the people who had studied in Japan. At this time, although Japan prohibited singing them, Creative children's songs were sung much more and spread out further than changga by school. This is the germinating period of Creative children's song. In 1930s, as various songs were poured out by even more songwriters, many nursery rhymes books were published, the songs were recorded by phonograph and sent out on the air, various types of movements were spread out under the cooperation of several people. This is the growth period of Creative children's song.But by Japan's erasion policy of Korea national culture from late 1930s, 1940s is the dark period of Creative children's song; creating and diffusion of children's songs is not made at all. Those days some composers are criticized as pro-Japanese act; this is our gloomy self-portrait from 1910 to 1945,so it's sorry that their musical products are all denounced. In the view of literature, that is, in the lyrics, we can see the changes: at first, our traditional, inherited songs were focused on the life of children and featured plays. On the other hand, Chagga by school in the Japan's rule featured enlightening and educational demand. But the Creative children's song had a tendency of the aesthetical pursuit and also has a tendency of decadence because of the gloomy mood of the times. In the matter of rhythm, in 1910s, as school Chagga songs were almost Japanese songs, Japanese rhythm, 7.5 was used at the similar ratio with our rhythm 4.5. From this, Japanese rhythm 7.5 became a rhythm of our Creative children's song, and in 1920s, our traditional rhythm 4.5 declined and Japanese rhythm settled down. Fortunately, in 1930s, Japanese rhythm declined slowly and our 4.5 rhythm revived again, but in the depression of Japan, Creative children's songs usually had Japanese rhythm 7.5. In the musical scale, In 1910s, school Chagga songs almost had Japanese Yonauki 5 scale that took out 'fa' and 'si' from western scale. Gradually 5 scale decreased and in 1930s, 7 scale came into wider use than 5 scale. From 1930s, Hong nan-pa, Kim sung-tae, Kim dae-hyeun and others made a kind of Korean classical music songs which had different method from Japanese 5 scale, but they're a little different from Korean classical music children's songs which are made by our traditional music skill these day, so there are people who don't think it's a kind of Korean classical music children's song. For a long time, from Japan's colonial rule, to modern times, Creative children's songs only had foreign styles; Japanese rhythm 7.5 and Japanese Yonauki 5 scale. But gradully with slowly declining of japanese rhythm and scale, although it's very extremely little, there were some trials to look for our musical color. Recently Korean classical children's songs that are made by our traditional method are settled fairly in a branch of Creative children's song and now Creative children's songs are divided into Western style songs and korean classical songs, in addition, there are songs that are placed in the middle of the both. And Much more and more various children's songs are made now: This is very desirable. But, in the Korean classical children's songs, except for only 5 scale songs, more classical songs must be made which use beat, mode, and Sigimsae faithful to our traditional music method. Under the depression of Japan, they couldn't help it by the periodical situation, now we ourself, not by foriegn power, must find our musical root and restore our musical pride. Still our Korean classical children's song has a long way to go.
주제어
#동요 동요변천 일제강점기
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