기후변화협약 대응을 위한 일본 학교에코개수사업 분석과 국내 적용 방안 강구 Japanese school Eco-Renovation analysis and consideration of applicable scheme in domestic for countermeasure UNFCCC원문보기
이 연구는 기후변화협약대응을 위한 일본의 학교에코개수사업을 분석하고 그 시사점을 국내 기후변화협약대응 교육사업으로 도입하는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기후변화협약대응 교육사업을 분석할 분석도구는 어떻게 개발할 것인가? 둘째, 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 셋째, 일본의 학교에코개수사업의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 넷째, 이러한 분석결과를 통하여 일본의 학교에코개수 사례는 국내 기후변화협약대응 교육사업에 어떻게 적용할 것인가? 이 연구는 기후변화협약대응을 위한 학교의 역할에 역점을 두고, 국내 환경교육 관련 시범학교와 일본 학교에코개수사업을 연구대상으로 문헌연구와 조사연구를 통하여 실시되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교에코개수사업을 분석할 분석도구는 학교에코개수사업이 건축을 통한 건물의 개조보수 뿐만 아니라, 교육 프로그램도 함께 병행하는 사업이므로 시설적 측면 분석도구와 교육의 내용 분석도구도 함께 개발하였다. 둘째, 위의 연구문제를 통하여 개발한 분석도구로 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육사업을 분석해 보았다. 그 결과, 국내 환경교육 관련 시범학교는 참여주체의 다양성이 확보되지 않는 점이 발견되었다. 또한 친환경학교시설기준에는 부분적으로만 만족하였다. 교육내용적 측면에 있어서도 자연환경 영역에 편중되어있는 결과를 보였다. 셋째, 일본의 학교에코개수사업을 분석한 결과는 다음과 같다. 학교에코개수사업의 조직은 학교에코개수검토회와 환경교육검토회라는 두 조직으로 나누어 다양한 참여주체와 함께 진행된다. 사업의 내용에 있어서도 학교에코개수 내용은 건축과 건물운용에너지에 대해 한 번 더 고찰함으로써 ...
이 연구는 기후변화협약대응을 위한 일본의 학교에코개수사업을 분석하고 그 시사점을 국내 기후변화협약대응 교육사업으로 도입하는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기후변화협약대응 교육사업을 분석할 분석도구는 어떻게 개발할 것인가? 둘째, 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 셋째, 일본의 학교에코개수사업의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 넷째, 이러한 분석결과를 통하여 일본의 학교에코개수 사례는 국내 기후변화협약대응 교육사업에 어떻게 적용할 것인가? 이 연구는 기후변화협약대응을 위한 학교의 역할에 역점을 두고, 국내 환경교육 관련 시범학교와 일본 학교에코개수사업을 연구대상으로 문헌연구와 조사연구를 통하여 실시되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교에코개수사업을 분석할 분석도구는 학교에코개수사업이 건축을 통한 건물의 개조보수 뿐만 아니라, 교육 프로그램도 함께 병행하는 사업이므로 시설적 측면 분석도구와 교육의 내용 분석도구도 함께 개발하였다. 둘째, 위의 연구문제를 통하여 개발한 분석도구로 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육사업을 분석해 보았다. 그 결과, 국내 환경교육 관련 시범학교는 참여주체의 다양성이 확보되지 않는 점이 발견되었다. 또한 친환경학교시설기준에는 부분적으로만 만족하였다. 교육내용적 측면에 있어서도 자연환경 영역에 편중되어있는 결과를 보였다. 셋째, 일본의 학교에코개수사업을 분석한 결과는 다음과 같다. 학교에코개수사업의 조직은 학교에코개수검토회와 환경교육검토회라는 두 조직으로 나누어 다양한 참여주체와 함께 진행된다. 사업의 내용에 있어서도 학교에코개수 내용은 건축과 건물운용에너지에 대해 한 번 더 고찰함으로써 에너지효율성을 높일 수 있는 다양한 방법을 적용하고 있었다. 교육적 측면 분석결과는 자연환경 영역 중에서도 자연자원보호와 복원, 다양한 생명 공동체 존중 빛 배려 내용은 전 학년에 걸쳐 환경교육 내용으로 실시되었다. 국내 기후변화협약대응 교육사업을 위한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 국내 환경교육 관련 시범학교의 추진 방향을 재정립하는 것이다. 일본 학교에코개수사업과 국내 환경교육 관련 시범학교와의 비교를 통하여 국내 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육으로의 지원 방안을 모색하여야 한다. 둘째, 녹색성장 정책연구학교의 모델을 개발하는 것이다. 녹색성장 정책연구학교의 목적에 부응하기 위해 주거환경에 대한 인식을 전환하고 건축과 건물운용에너지를 절감하는데 필요한 교육을 지원하는데 학교가 환경교육의 장으로써 역할을 하여야 한다. 셋째, 기후변화협약대응 교육사업 과정에 필요한 제반 시스템을 구축하여야 한다. 기후변화협약대응 교육정책의 패러다임은 지속가능발전교육이 되어야 하고, 교육사업의 참여자는 학교-정부-기업-학부모가 파트너쉽을 형성해야 한다. 또한 선 교사교육, 후 연구학교 체제로 사업이 실시되어야 한다. 국가 전체의 에너지 수요원이 산업, 수송, 가정 및 상업이라고 볼 때, 교통수단, 건축과 건물운용에너지의 절약 및 효율적 사용은 에너지수요를 줄이는 방법이다. 이러한 맥락에서 장기적인 비전으로서의 기후변화협약대응 교육사업은 주거환경에 대한 인식전환 즉, 에너지수요에 대한 교육을 강화하는 방향으로 계획 및 실시되는 것이 바람직하다.
이 연구는 기후변화협약대응을 위한 일본의 학교에코개수사업을 분석하고 그 시사점을 국내 기후변화협약대응 교육사업으로 도입하는 것을 목적으로 한다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기후변화협약대응 교육사업을 분석할 분석도구는 어떻게 개발할 것인가? 둘째, 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 셋째, 일본의 학교에코개수사업의 기후변화협약대응 교육 분석결과는 어떠한가? 넷째, 이러한 분석결과를 통하여 일본의 학교에코개수 사례는 국내 기후변화협약대응 교육사업에 어떻게 적용할 것인가? 이 연구는 기후변화협약대응을 위한 학교의 역할에 역점을 두고, 국내 환경교육 관련 시범학교와 일본 학교에코개수사업을 연구대상으로 문헌연구와 조사연구를 통하여 실시되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교에코개수사업을 분석할 분석도구는 학교에코개수사업이 건축을 통한 건물의 개조보수 뿐만 아니라, 교육 프로그램도 함께 병행하는 사업이므로 시설적 측면 분석도구와 교육의 내용 분석도구도 함께 개발하였다. 둘째, 위의 연구문제를 통하여 개발한 분석도구로 우리나라 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육사업을 분석해 보았다. 그 결과, 국내 환경교육 관련 시범학교는 참여주체의 다양성이 확보되지 않는 점이 발견되었다. 또한 친환경학교시설기준에는 부분적으로만 만족하였다. 교육내용적 측면에 있어서도 자연환경 영역에 편중되어있는 결과를 보였다. 셋째, 일본의 학교에코개수사업을 분석한 결과는 다음과 같다. 학교에코개수사업의 조직은 학교에코개수검토회와 환경교육검토회라는 두 조직으로 나누어 다양한 참여주체와 함께 진행된다. 사업의 내용에 있어서도 학교에코개수 내용은 건축과 건물운용에너지에 대해 한 번 더 고찰함으로써 에너지효율성을 높일 수 있는 다양한 방법을 적용하고 있었다. 교육적 측면 분석결과는 자연환경 영역 중에서도 자연자원보호와 복원, 다양한 생명 공동체 존중 빛 배려 내용은 전 학년에 걸쳐 환경교육 내용으로 실시되었다. 국내 기후변화협약대응 교육사업을 위한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 국내 환경교육 관련 시범학교의 추진 방향을 재정립하는 것이다. 일본 학교에코개수사업과 국내 환경교육 관련 시범학교와의 비교를 통하여 국내 환경교육 관련 시범학교의 기후변화협약대응 교육으로의 지원 방안을 모색하여야 한다. 둘째, 녹색성장 정책연구학교의 모델을 개발하는 것이다. 녹색성장 정책연구학교의 목적에 부응하기 위해 주거환경에 대한 인식을 전환하고 건축과 건물운용에너지를 절감하는데 필요한 교육을 지원하는데 학교가 환경교육의 장으로써 역할을 하여야 한다. 셋째, 기후변화협약대응 교육사업 과정에 필요한 제반 시스템을 구축하여야 한다. 기후변화협약대응 교육정책의 패러다임은 지속가능발전교육이 되어야 하고, 교육사업의 참여자는 학교-정부-기업-학부모가 파트너쉽을 형성해야 한다. 또한 선 교사교육, 후 연구학교 체제로 사업이 실시되어야 한다. 국가 전체의 에너지 수요원이 산업, 수송, 가정 및 상업이라고 볼 때, 교통수단, 건축과 건물운용에너지의 절약 및 효율적 사용은 에너지수요를 줄이는 방법이다. 이러한 맥락에서 장기적인 비전으로서의 기후변화협약대응 교육사업은 주거환경에 대한 인식전환 즉, 에너지수요에 대한 교육을 강화하는 방향으로 계획 및 실시되는 것이 바람직하다.
This research is about the UNFCCC’s educational policy which is analyzed the Japanese School Eco-renovation. The purpose of the research is to apply and adopt the implement of educational policy for UNFCCC internally in Korea. To achieve the purpose of the research brings the specific research issue...
This research is about the UNFCCC’s educational policy which is analyzed the Japanese School Eco-renovation. The purpose of the research is to apply and adopt the implement of educational policy for UNFCCC internally in Korea. To achieve the purpose of the research brings the specific research issues as followings: The first, there is the development of the implement issue for school eco-renovation. The second, what is the UNFCCC analysis outcome for South Korea’s model school relating to environment education The third, what is the Japanese’s UNFCCC analysis outcome relating to school eco-renovation? The last issue is how to apply the Japanese’s UNFCCC analysis outcome to internally in South Korea? There are several analysis outcomes bring by this research as followings. From the analysis, the development of the implements for school eco-renovation is not only the architectural re-structure the building but also application of the education programs includes facilities of building and contents of education. In addition, it is analyzed the details of UNFCCC for South Korea’s model school relating to environment education with above implements. As a result of analysis, it is confirmed with the internal participants that South Korea’s model school relating to environment education is not diversified. Also, it is only partially satisfied with environmental school facility standards. As well, the analysis outcome of Japanese’s UNFCCC is divided into two school eco-renovation organizations which are school eco-renovation examinant and environment education examinant. These organizations are progressed with variety participants. The contents of school eco-renovation are applied and considered to building and usage of building energy to enhance the efficient of energy. The educational analysis result is applied the natural environment conservation, restoration and conservation of biological consortium which are extended over the environment education. Based on the above analysis results, this is the consideration about internally application of Japanese’s School eco-renovation. To correspond with UNFCCC for education policy this applied to internal School eco-renovation as followings. The first is schools, government, industry and parents have to build up the partnership together. The second is the teachers have to be trained first for School eco-renovation and after training the model school has to be applied. The third is the education need to apply that switch over the recognition of living circumstance. The fourth is the educational principal of corresponding with UNFCCC has to be based on ESD. If industry, transportation, family and commerce are named by the demand for energy, the way to reduce the demand for energy are the public transportation, building, saving the usage of building energy and using the efficient energy. The conclusion, the corresponding of UNFCCC educational policy is switch over the recognition of living circumstance thus, it is better to planning and application to enhance the education of the demand of energy for the long term goal.
This research is about the UNFCCC’s educational policy which is analyzed the Japanese School Eco-renovation. The purpose of the research is to apply and adopt the implement of educational policy for UNFCCC internally in Korea. To achieve the purpose of the research brings the specific research issues as followings: The first, there is the development of the implement issue for school eco-renovation. The second, what is the UNFCCC analysis outcome for South Korea’s model school relating to environment education The third, what is the Japanese’s UNFCCC analysis outcome relating to school eco-renovation? The last issue is how to apply the Japanese’s UNFCCC analysis outcome to internally in South Korea? There are several analysis outcomes bring by this research as followings. From the analysis, the development of the implements for school eco-renovation is not only the architectural re-structure the building but also application of the education programs includes facilities of building and contents of education. In addition, it is analyzed the details of UNFCCC for South Korea’s model school relating to environment education with above implements. As a result of analysis, it is confirmed with the internal participants that South Korea’s model school relating to environment education is not diversified. Also, it is only partially satisfied with environmental school facility standards. As well, the analysis outcome of Japanese’s UNFCCC is divided into two school eco-renovation organizations which are school eco-renovation examinant and environment education examinant. These organizations are progressed with variety participants. The contents of school eco-renovation are applied and considered to building and usage of building energy to enhance the efficient of energy. The educational analysis result is applied the natural environment conservation, restoration and conservation of biological consortium which are extended over the environment education. Based on the above analysis results, this is the consideration about internally application of Japanese’s School eco-renovation. To correspond with UNFCCC for education policy this applied to internal School eco-renovation as followings. The first is schools, government, industry and parents have to build up the partnership together. The second is the teachers have to be trained first for School eco-renovation and after training the model school has to be applied. The third is the education need to apply that switch over the recognition of living circumstance. The fourth is the educational principal of corresponding with UNFCCC has to be based on ESD. If industry, transportation, family and commerce are named by the demand for energy, the way to reduce the demand for energy are the public transportation, building, saving the usage of building energy and using the efficient energy. The conclusion, the corresponding of UNFCCC educational policy is switch over the recognition of living circumstance thus, it is better to planning and application to enhance the education of the demand of energy for the long term goal.
주제어
#환경교육 기후변화 녹색성장 지속가능 학교건축 일본 지속가능교육 에코스쿨 친환경건축 시범학교 주거환경 Green building 그린하우스 에코하우스 에너지 일본교육
학위논문 정보
저자
장소영
학위수여기관
한국교원대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
환경교육전공
발행연도
2009
총페이지
vii, 125p.
키워드
환경교육 기후변화 녹색성장 지속가능 학교건축 일본 지속가능교육 에코스쿨 친환경건축 시범학교 주거환경 Green building 그린하우스 에코하우스 에너지 일본교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.