이 연구는 모둠의 상호작용을 강조한 과학실험수업에서 포용적 리더가 모둠의 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 포용적 리더의 존재 여부에 따른 모둠의 언어적 상호작용을 비교하였고, 포용적 리더가 모둠의 상호작용 전개에 미치는 영향을 조사하였다. 중학교 1학년 한 학급에서 모둠을 구성한 후,「상태변화와 열에너지」단원에서 7차시 동안 모둠의 상호작용을 강조한 과학수업을 실시하였다. 포용적 리더가 있는 두 모둠과 보통의 리더가 있는 두 모둠, 총 네 모둠의 상호작용을 녹음/녹화하며 관찰하였고, 녹음/녹화 자료는 전사되었...
이 연구는 모둠의 상호작용을 강조한 과학실험수업에서 포용적 리더가 모둠의 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 포용적 리더의 존재 여부에 따른 모둠의 언어적 상호작용을 비교하였고, 포용적 리더가 모둠의 상호작용 전개에 미치는 영향을 조사하였다. 중학교 1학년 한 학급에서 모둠을 구성한 후,「상태변화와 열에너지」단원에서 7차시 동안 모둠의 상호작용을 강조한 과학수업을 실시하였다. 포용적 리더가 있는 두 모둠과 보통의 리더가 있는 두 모둠, 총 네 모둠의 상호작용을 녹음/녹화하며 관찰하였고, 녹음/녹화 자료는 전사되었다. 언어적 상호작용을 분석한 결과, 포용적 리더가 있는 모둠의 분위기가 더 긍정적이었고, 논의를 정교화시키는 상호작용이 많이 일어났다. 또 모둠의 상호작용을 분석하여 포용적 리더가 모둠의 상호작용 전개에 미치는 영향을 학습내용 관련 행동과 모둠관리 관련 행동 범주로 나누어 살펴보았다. 포용적 리더들은 상호작용을 개시, 확장시키며 모둠의 상호작용을 오랫동안 유지시켰고, 역할 분배와 모둠의 위기 상황에서 모둠원들의 감정적인 부분을 고려하여 행동하는 것을 알 수 있었다. 또, 모둠원의 참여를 유도하기 위해 동료를 압박하기도 했지만 보통의 리더가 행한 감정적 압박과 달리 모둠의 상호작용을 감소시키는데 영향을 미치지 않았다. 이로써 포용적 리더는 상호작용과 활동을 통해 학습하기를 좋아하고 활동의 목표를 이해에 두며 모둠원의 감정을 고려하고 존중하는 특성이 있음을 알 수 있었다. 이러한 포용적 리더의 특성이 수업 초기의 긍정적인 분위기를 계속 유지하게 하였고 상위수준의 상호작용을 많이 일어나게 하여 모둠이 즐겁고 의미 있는 학습을 경험할 수 있도록 영향을 주었다. 이 연구는 과학실험수업에서 포용적 리더에 대한 이해를 높이고, 상호작용이 잘 일어나는 모둠 구성에 대하여 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
이 연구는 모둠의 상호작용을 강조한 과학실험수업에서 포용적 리더가 모둠의 상호작용에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 포용적 리더의 존재 여부에 따른 모둠의 언어적 상호작용을 비교하였고, 포용적 리더가 모둠의 상호작용 전개에 미치는 영향을 조사하였다. 중학교 1학년 한 학급에서 모둠을 구성한 후,「상태변화와 열에너지」단원에서 7차시 동안 모둠의 상호작용을 강조한 과학수업을 실시하였다. 포용적 리더가 있는 두 모둠과 보통의 리더가 있는 두 모둠, 총 네 모둠의 상호작용을 녹음/녹화하며 관찰하였고, 녹음/녹화 자료는 전사되었다. 언어적 상호작용을 분석한 결과, 포용적 리더가 있는 모둠의 분위기가 더 긍정적이었고, 논의를 정교화시키는 상호작용이 많이 일어났다. 또 모둠의 상호작용을 분석하여 포용적 리더가 모둠의 상호작용 전개에 미치는 영향을 학습내용 관련 행동과 모둠관리 관련 행동 범주로 나누어 살펴보았다. 포용적 리더들은 상호작용을 개시, 확장시키며 모둠의 상호작용을 오랫동안 유지시켰고, 역할 분배와 모둠의 위기 상황에서 모둠원들의 감정적인 부분을 고려하여 행동하는 것을 알 수 있었다. 또, 모둠원의 참여를 유도하기 위해 동료를 압박하기도 했지만 보통의 리더가 행한 감정적 압박과 달리 모둠의 상호작용을 감소시키는데 영향을 미치지 않았다. 이로써 포용적 리더는 상호작용과 활동을 통해 학습하기를 좋아하고 활동의 목표를 이해에 두며 모둠원의 감정을 고려하고 존중하는 특성이 있음을 알 수 있었다. 이러한 포용적 리더의 특성이 수업 초기의 긍정적인 분위기를 계속 유지하게 하였고 상위수준의 상호작용을 많이 일어나게 하여 모둠이 즐겁고 의미 있는 학습을 경험할 수 있도록 영향을 주었다. 이 연구는 과학실험수업에서 포용적 리더에 대한 이해를 높이고, 상호작용이 잘 일어나는 모둠 구성에 대하여 시사점을 제공할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to understand the influence that the inclusive leaders have on the group interactions in scientific inquiry experiments. For this purpose, the process of students' verbal interactions was compared according to the existence or nonexistence of the inclusive leader in sma...
The purpose of this study was to understand the influence that the inclusive leaders have on the group interactions in scientific inquiry experiments. For this purpose, the process of students' verbal interactions was compared according to the existence or nonexistence of the inclusive leader in small group activities and the inclusive leaders’ influence on the progress of group interactions was inquired. This study focused of four, small groups of seventh graders. Students were involved in 7 science classes for 3 weeks and students' interactions in each time were observed and recorded using video/audio and the data recorded were transcribed. In analyzing characteristics of verbal interactions, it was shown that a group with the inclusive leader had more positive atmosphere and highly structured interactions. In analyzing group interactions, the influence that the inclusive leaders have on the progress of group interaction was divided into two categories of the behavior for learning and the behavior for group management. It was seen that inclusive leaders sustained interaction for long by initiating and expanding group interaction and behaved with consideration of the feelings the other members have in sharing their roles or facing critical situations. In addition, though they sometimes gave pressure to other members to get them to participate, the pressure did not discourage their interaction unlike the emotional pressure normal leaders would give. The inclusive leaders were pleased through the group interactions and the activities, and placed the aim of experiments on the understanding. They considered the feeling of the other members, and respected their opinions. Such characteristics of inclusive leaders preserved positive atmosphere, made more high-level interaction. So the groups that inclusive leaders had influenced experienced a pleasant and significant learning. Educational implication of characteristics of the inclusive leader and the organization of grouping were drawn.
The purpose of this study was to understand the influence that the inclusive leaders have on the group interactions in scientific inquiry experiments. For this purpose, the process of students' verbal interactions was compared according to the existence or nonexistence of the inclusive leader in small group activities and the inclusive leaders’ influence on the progress of group interactions was inquired. This study focused of four, small groups of seventh graders. Students were involved in 7 science classes for 3 weeks and students' interactions in each time were observed and recorded using video/audio and the data recorded were transcribed. In analyzing characteristics of verbal interactions, it was shown that a group with the inclusive leader had more positive atmosphere and highly structured interactions. In analyzing group interactions, the influence that the inclusive leaders have on the progress of group interaction was divided into two categories of the behavior for learning and the behavior for group management. It was seen that inclusive leaders sustained interaction for long by initiating and expanding group interaction and behaved with consideration of the feelings the other members have in sharing their roles or facing critical situations. In addition, though they sometimes gave pressure to other members to get them to participate, the pressure did not discourage their interaction unlike the emotional pressure normal leaders would give. The inclusive leaders were pleased through the group interactions and the activities, and placed the aim of experiments on the understanding. They considered the feeling of the other members, and respected their opinions. Such characteristics of inclusive leaders preserved positive atmosphere, made more high-level interaction. So the groups that inclusive leaders had influenced experienced a pleasant and significant learning. Educational implication of characteristics of the inclusive leader and the organization of grouping were drawn.
주제어
#포용적 리더 언어적 상호작용 상호작용 모둠학습 과학실험수업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.