이 연구에서는 대학교 2학년 학생들의 현대 원자 모형과 원자 모형을 설명하는 오비탈에 대한 이해도와 이들 개념 사이의 관련성에 대한 이해도, 그리고 오비탈과 다른 개념과의 관련성 및 오비탈에 대한 교수-학습 방법에 대한 대학생들의 인식을 알아보았다. 연구를 위해 충청북도 H대학교 화학교육학과 2학년 18명 대상으로 설문 조사를 하고, 자유로운 형식의 비구조화 된 면담을 실시하였다.
연구 결과, 연구 대상자의 44.4%만이 원자 모형에 대하여 현대 원자 모형으로 이해하고 있었고, 나머지 학생의 대부분은 현대 원자 모형과 함께 전자가 ...
이 연구에서는 대학교 2학년 학생들의 현대 원자 모형과 원자 모형을 설명하는 오비탈에 대한 이해도와 이들 개념 사이의 관련성에 대한 이해도, 그리고 오비탈과 다른 개념과의 관련성 및 오비탈에 대한 교수-학습 방법에 대한 대학생들의 인식을 알아보았다. 연구를 위해 충청북도 H대학교 화학교육학과 2학년 18명 대상으로 설문 조사를 하고, 자유로운 형식의 비구조화 된 면담을 실시하였다.
연구 결과, 연구 대상자의 44.4%만이 원자 모형에 대하여 현대 원자 모형으로 이해하고 있었고, 나머지 학생의 대부분은 현대 원자 모형과 함께 전자가 원자핵 주위를 공전하고 있거나 일정한 궤도를 돌고 있다는 혼합된 개념을 가지고 있었다. 대부분의 학생들은 오비탈에 대한 올바른 이해도와 원자 모형과 오비탈의 관련성에 대해서도 올바른 이해도를 가지고 있었다. 한편, 일부학생들은 각 개념에 대한 올바른 이해도를 가지고 있었지만 개념간의 관련성에 대하여 이해하지 못하거나 각 개념에 대한 비과학적 개념을 가진 채로 두 개념간의 관련성을 지었다. 그리고 오비탈과 다른 개념과의 관련성에 대한 이해가 부족하였다. 이러한 것들은 학생들이 오비탈 개념 자체에 대한 이해의 어려움, 오비탈 학습 시 다른 개념과의 유기적인 연계성이 부족한 교수-학습, 학생 자신의 시험 위주의 단편적인 학습 태도, 원소 주기율을 설명할 때 보어모형으로 설명 등 때문으로 인식하였다.
원자 모형과 오비탈에 대한 비과학적인 개념은 고등학교 때부터 형성되므로 고등학교와 대학에서 원자 모형의 변천에 대하여 가르치되, 과거의 모형을 사실화하여 가르치지 않도록 해야 할 것이다. 그리고 원자 모형과 오비탈 개념을 유기적으로 학습할 수 있도록 해야 할 것이다. 또한, 원자 모형과 오비탈이 미시적인 개념이므로 가시화하여 내면화시키기 어렵다는 학생들의 어려움을 해결하기 위하여 동영상과 같은 멀티미디어 수업을 활용하는 것이 필요하다고 생각된다.
이 연구에서는 대학교 2학년 학생들의 현대 원자 모형과 원자 모형을 설명하는 오비탈에 대한 이해도와 이들 개념 사이의 관련성에 대한 이해도, 그리고 오비탈과 다른 개념과의 관련성 및 오비탈에 대한 교수-학습 방법에 대한 대학생들의 인식을 알아보았다. 연구를 위해 충청북도 H대학교 화학교육학과 2학년 18명 대상으로 설문 조사를 하고, 자유로운 형식의 비구조화 된 면담을 실시하였다.
연구 결과, 연구 대상자의 44.4%만이 원자 모형에 대하여 현대 원자 모형으로 이해하고 있었고, 나머지 학생의 대부분은 현대 원자 모형과 함께 전자가 원자핵 주위를 공전하고 있거나 일정한 궤도를 돌고 있다는 혼합된 개념을 가지고 있었다. 대부분의 학생들은 오비탈에 대한 올바른 이해도와 원자 모형과 오비탈의 관련성에 대해서도 올바른 이해도를 가지고 있었다. 한편, 일부학생들은 각 개념에 대한 올바른 이해도를 가지고 있었지만 개념간의 관련성에 대하여 이해하지 못하거나 각 개념에 대한 비과학적 개념을 가진 채로 두 개념간의 관련성을 지었다. 그리고 오비탈과 다른 개념과의 관련성에 대한 이해가 부족하였다. 이러한 것들은 학생들이 오비탈 개념 자체에 대한 이해의 어려움, 오비탈 학습 시 다른 개념과의 유기적인 연계성이 부족한 교수-학습, 학생 자신의 시험 위주의 단편적인 학습 태도, 원소 주기율을 설명할 때 보어모형으로 설명 등 때문으로 인식하였다.
원자 모형과 오비탈에 대한 비과학적인 개념은 고등학교 때부터 형성되므로 고등학교와 대학에서 원자 모형의 변천에 대하여 가르치되, 과거의 모형을 사실화하여 가르치지 않도록 해야 할 것이다. 그리고 원자 모형과 오비탈 개념을 유기적으로 학습할 수 있도록 해야 할 것이다. 또한, 원자 모형과 오비탈이 미시적인 개념이므로 가시화하여 내면화시키기 어렵다는 학생들의 어려움을 해결하기 위하여 동영상과 같은 멀티미디어 수업을 활용하는 것이 필요하다고 생각된다.
This study investigated university students' understanding of the atomic model, orbitals, and the relationship between the two concepts. This study also examined their understanding of the other concepts related the orbitals. And the purpose of this research was to recognize their opinion of the tea...
This study investigated university students' understanding of the atomic model, orbitals, and the relationship between the two concepts. This study also examined their understanding of the other concepts related the orbitals. And the purpose of this research was to recognize their opinion of the teaching - learning method of orbitals. The subject of investigation consisted of 18 sophomore students attending H university located in Chung-Buk. Writing test and interviews were conducted for this research.
The results revealed that the 44.4% of students were able to properly explain the atomic model. The rest of them understood largely that electrons circle the atomic nucleus or the orbit, but they had the quantum mechanics model. Most of the students' recognizing of orbitals concept were not far off. Many students were able to properly explain not only atomic model but also orbitals. But a few of them didn't understand the there is relationship between the atomic model and orbitals. Some students recognized properly the relationship between the concepts with misconceptions. Students showed difficulty understanding between the orbitals concept and another concepts. The reason was that students showed difficulty understanding the concept, studying for test, mainly explanation the Bohr's model for periodic table and so on.
To study for the correct concept, we have to teach the changes of atomic model. We also should not teach that the past atomic model is true. This study suggest that we need to aim for teaching students not only understand the concepts themselves, but also make sense of the interconnected two concepts concerning the other concepts. Furthermore, I believe that using the multimedia for class is useful for helping university students understand atomic model and orbitals.
This study investigated university students' understanding of the atomic model, orbitals, and the relationship between the two concepts. This study also examined their understanding of the other concepts related the orbitals. And the purpose of this research was to recognize their opinion of the teaching - learning method of orbitals. The subject of investigation consisted of 18 sophomore students attending H university located in Chung-Buk. Writing test and interviews were conducted for this research.
The results revealed that the 44.4% of students were able to properly explain the atomic model. The rest of them understood largely that electrons circle the atomic nucleus or the orbit, but they had the quantum mechanics model. Most of the students' recognizing of orbitals concept were not far off. Many students were able to properly explain not only atomic model but also orbitals. But a few of them didn't understand the there is relationship between the atomic model and orbitals. Some students recognized properly the relationship between the concepts with misconceptions. Students showed difficulty understanding between the orbitals concept and another concepts. The reason was that students showed difficulty understanding the concept, studying for test, mainly explanation the Bohr's model for periodic table and so on.
To study for the correct concept, we have to teach the changes of atomic model. We also should not teach that the past atomic model is true. This study suggest that we need to aim for teaching students not only understand the concepts themselves, but also make sense of the interconnected two concepts concerning the other concepts. Furthermore, I believe that using the multimedia for class is useful for helping university students understand atomic model and orbitals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.