저소득가정 중학생을 위한 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램 개발 Development of a group counselling program to improve career self-efficacy among middle school students from low-income families원문보기
이 연구의 목적은 저소득가정 중학생들을 대상으로 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로자기효능감을 높이기 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램은 저소득가정 중학생들의 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는가를 밝히는 것이다. 연구대상은 경기도 부천시에 소재하는 1개 중학교 3학년 학생들 중 생활보호대상자, ...
이 연구의 목적은 저소득가정 중학생들을 대상으로 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로자기효능감을 높이기 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램은 저소득가정 중학생들의 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는가를 밝히는 것이다. 연구대상은 경기도 부천시에 소재하는 1개 중학교 3학년 학생들 중 생활보호대상자, 차상위계층 학생, 중식지원대상자 등 저소득가정 학생들로 구성하였다. 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 상담프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, 진로탐색 집단상담 프로그램(박필자, 2006; 손종하, 2006), 빈곤청소년을 위한 진로탐색 집단지도(김은희, 2001), 중학생을 위한 진로의사결정훈련(전미향, 2004), 고등학생용 진로자기효능감 향상 프로그램(박명심, 2007), 인천광역시교육과학연구원(2001)의 진로교육 길잡이, 김행선(2007)의 진로정보활동 프로그램, 결손가정 여중생을 위한 다중지능 기반 진로탐색 집단상담 프로그램의 개발과 효과(양대전, 2007), 편부모가정 아동의 집단상담 프로그램 개발 연구(이혜선, 2004), 지역사회복지관 청소년 진로탐색 프로그램이 진로성숙도에 미치는 영향(조종열, 2004)을 본 프로그램의 목적에 맞게 수정·보완하여 활용하였고, e-지식채널의 동영상 자료와 워크넷 사이트의 직업흥미검사 및 커리어넷의 적성, 흥미, 가치관검사를 실시하여 프로그램 운영에 활용하였다. 검사도구로는 박명심(2007)의 ‘진로자기효능감 검사’를 수정·보완하여 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 영역별 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 진로자기효능감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험 참가자들이 프로그램의 효과에 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램이 저소득가정 중학생들의 진로자기효능감에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 개인 변인을 고려하여 저소득가정 중학생의 사회·경제적 환경 및 심리 정서적 측면을 프로그램에 반영함으로써 진로자기효능감 향상에 보다 효과적이다. 둘째, 자신의 진로를 스스로 개척하지 못해 방황하며 직업선택의 오류를 범하고 빈곤의 악순환으로 이어지는 사회문제를 예방하는 데 활용될 수 있다는 데 의의가 있다. 셋째, 진로에 대한 부정적인 가치관과 낮은 자신감은 보이는 저소득가정 학생들에게 일반적인 진로집단 프로그램을 적용하는 것보다 진로자기효능감 집단상담 프로그램을 적용하는 것이 사회·경제적 환경을 심리적으로 극복하고 진로에 대한 긍정적인 가치관의 형성과 자신감 향상에 더욱 효과적이다. 넷째, 고등학교 단계에서 주로 많이 이루어진 진로자기효능감 연구를 중학생의 진로발달 단계에 적합하게 개발·적용하여 연구의 대상 영역을 확대시켰다는 측면에서 그 의미가 크다. 이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 실제 진로탐색, 진로결정, 진로수행능력의 향상을 이끌어낼 수 있도록 좀 더 많은 성공경험을 부여하는 활동 중심의 집단상담 프로그램의 연구가 요구된다. 둘째, 부모와의 관계 개선을 통해 진로자기효능감을 향상시킬 수 있도록 학부모 연계 집단상담 프로그램의 확대 실시가 모색되어야 하며, 저소득가정 학생들의 지속가능한 진로탐색, 진로체험 및 진로설계가 이루어질 수 있도록 지역 내 관련 사회기관과의 연계되면 효과가 보다 극대화 될 것이다.
이 연구의 목적은 저소득가정 중학생들을 대상으로 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 진로자기효능감을 높이기 위한 집단상담 프로그램은 어떻게 구안되어야 하는가. 둘째, 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램은 저소득가정 중학생들의 진로자기효능감에 어떠한 영향을 미치는가를 밝히는 것이다. 연구대상은 경기도 부천시에 소재하는 1개 중학교 3학년 학생들 중 생활보호대상자, 차상위계층 학생, 중식지원대상자 등 저소득가정 학생들로 구성하였다. 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 상담프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, 진로탐색 집단상담 프로그램(박필자, 2006; 손종하, 2006), 빈곤청소년을 위한 진로탐색 집단지도(김은희, 2001), 중학생을 위한 진로의사결정훈련(전미향, 2004), 고등학생용 진로자기효능감 향상 프로그램(박명심, 2007), 인천광역시교육과학연구원(2001)의 진로교육 길잡이, 김행선(2007)의 진로정보활동 프로그램, 결손가정 여중생을 위한 다중지능 기반 진로탐색 집단상담 프로그램의 개발과 효과(양대전, 2007), 편부모가정 아동의 집단상담 프로그램 개발 연구(이혜선, 2004), 지역사회복지관 청소년 진로탐색 프로그램이 진로성숙도에 미치는 영향(조종열, 2004)을 본 프로그램의 목적에 맞게 수정·보완하여 활용하였고, e-지식채널의 동영상 자료와 워크넷 사이트의 직업흥미검사 및 커리어넷의 적성, 흥미, 가치관검사를 실시하여 프로그램 운영에 활용하였다. 검사도구로는 박명심(2007)의 ‘진로자기효능감 검사’를 수정·보완하여 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 영역별 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 진로자기효능감에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험 참가자들이 프로그램의 효과에 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 진로자기효능감 향상 집단상담 프로그램이 저소득가정 중학생들의 진로자기효능감에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 이 연구의 시사점은 첫째, 개인 변인을 고려하여 저소득가정 중학생의 사회·경제적 환경 및 심리 정서적 측면을 프로그램에 반영함으로써 진로자기효능감 향상에 보다 효과적이다. 둘째, 자신의 진로를 스스로 개척하지 못해 방황하며 직업선택의 오류를 범하고 빈곤의 악순환으로 이어지는 사회문제를 예방하는 데 활용될 수 있다는 데 의의가 있다. 셋째, 진로에 대한 부정적인 가치관과 낮은 자신감은 보이는 저소득가정 학생들에게 일반적인 진로집단 프로그램을 적용하는 것보다 진로자기효능감 집단상담 프로그램을 적용하는 것이 사회·경제적 환경을 심리적으로 극복하고 진로에 대한 긍정적인 가치관의 형성과 자신감 향상에 더욱 효과적이다. 넷째, 고등학교 단계에서 주로 많이 이루어진 진로자기효능감 연구를 중학생의 진로발달 단계에 적합하게 개발·적용하여 연구의 대상 영역을 확대시켰다는 측면에서 그 의미가 크다. 이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학생들에게 실제 진로탐색, 진로결정, 진로수행능력의 향상을 이끌어낼 수 있도록 좀 더 많은 성공경험을 부여하는 활동 중심의 집단상담 프로그램의 연구가 요구된다. 둘째, 부모와의 관계 개선을 통해 진로자기효능감을 향상시킬 수 있도록 학부모 연계 집단상담 프로그램의 확대 실시가 모색되어야 하며, 저소득가정 학생들의 지속가능한 진로탐색, 진로체험 및 진로설계가 이루어질 수 있도록 지역 내 관련 사회기관과의 연계되면 효과가 보다 극대화 될 것이다.
The purpose of this study is to develop and implement a group counselling program to improve career self-efficacy among middle school students from low-income families and identify what kind of effects this program has on career self-efficacy. To satisfy this research objective, the following resear...
The purpose of this study is to develop and implement a group counselling program to improve career self-efficacy among middle school students from low-income families and identify what kind of effects this program has on career self-efficacy. To satisfy this research objective, the following research items have been identified. The first item is the organization of this kind of group counselling program to improve career self-efficacy. The second item is the identification of the effects that this program would have on middle school students from low-income families. The research target was composed of third year middle school students in Bu-cheon, Gyeonggi-do who are from low-income families such as those eligible for welfare, meal supports and students whose parents’ income is substantially low. This program is based on Consultation Program Development Model by Park In-u(1995). In addition, several resources were referred to be used in the research according to the research objectives: Career Exploration Group Counselling Program (Pil-ja Park, 2006; Jong-ha Son, 2006), Career Exploration Group Guidance for Impoverished Students (Eun-hee Kim, 2001), Career Decision-Making Training for Middle School Students (Mee-hyang Jeon, 2004), Program to Improve Career Self-Efficacy for High School Students (Myeong-shim Park, 2007), Guide to Career Education by Incheon Education and Science Research Institute (2001), Career Information Activity Program by Hang-sun Kim (2007), Development and Effects of Group Counselling Program for Career Exploration Based on Multiple Intelligence for Middle School Girl Students from Broken Homes (Dae-jeon Yang, 2007), Research on the Development of Group Counselling Program for Children from a Single-Parent Families (Hye-sun Lee, 2004), and Effects of Youth Career Exploration Program at Local Community Welfare Centers on Career Maturity Rate (Jong-yeol Cho, 2004). Various video files from e-knowledge channels, career interest tests on worknet.go.kr, and/or aptitude, interest and values tests on careernet.re.kr were used for the management of the program. The test tool was “Career Self-Efficacy Test”by Myeong-shim Park (2007) was amended and supplemented. For data processing, ‘Mixed ANOVA’ from SPSS/Window 12 was used to analyze statistical results, and the analysis of experience reports by session and counselor observation contents was also indicated to supplement the limitations in the reliability of quantitative results. The results obtained from this research are as follows: Compared to the control group, the experimental group utilizing group counselling program to improve career self-efficacy has shown a significant statistical difference in the improvement of career self-efficacy. The result of content analysis also indicated that those participants’response to the effect of the program was positive and accordingly it validated its positive effect on the enhancement of career self-efficacy. In short, this research has proved its effect from four different points of view. First, it suggests that by reflecting the program on social, economic environments and psychological aspect of these students - with the consideration of individual differences - the program is effective on the students’career self-efficacy. Second, it is meaningful in that the program prevents possible social mistakes that the students can make in choosing their careers thus continuing the vicious cycle of poverty. Third, applying a group counselling program to improve career self-efficacy is more effective in boosting the students’ego and formulating positive value sets regarding career path than a typical career group program by psychologically overcoming social and economic environments of the students. Fourth, it is meaningful in that the scope of the research target has been expanded to include middle school students for this career self-efficacy research, which is usually done at a high school level. For the follow-up study in the future, the following recommendations are suggested based on the research results described. First, It is necessary that the program be designed to be activity-based in order to draw a sense of achievement from students in 'career research', 'career decision', and 'career performance'. Second, to improve career self-efficacy through better relationship with the parents, it is important to seek out an expansion of group counselling program to connect the parents to the students. Furthermore, the effects of the program will be maximized if all related local and social agencies are connected so that a continuous career research, career experiment and planning can be made and maintained.
The purpose of this study is to develop and implement a group counselling program to improve career self-efficacy among middle school students from low-income families and identify what kind of effects this program has on career self-efficacy. To satisfy this research objective, the following research items have been identified. The first item is the organization of this kind of group counselling program to improve career self-efficacy. The second item is the identification of the effects that this program would have on middle school students from low-income families. The research target was composed of third year middle school students in Bu-cheon, Gyeonggi-do who are from low-income families such as those eligible for welfare, meal supports and students whose parents’ income is substantially low. This program is based on Consultation Program Development Model by Park In-u(1995). In addition, several resources were referred to be used in the research according to the research objectives: Career Exploration Group Counselling Program (Pil-ja Park, 2006; Jong-ha Son, 2006), Career Exploration Group Guidance for Impoverished Students (Eun-hee Kim, 2001), Career Decision-Making Training for Middle School Students (Mee-hyang Jeon, 2004), Program to Improve Career Self-Efficacy for High School Students (Myeong-shim Park, 2007), Guide to Career Education by Incheon Education and Science Research Institute (2001), Career Information Activity Program by Hang-sun Kim (2007), Development and Effects of Group Counselling Program for Career Exploration Based on Multiple Intelligence for Middle School Girl Students from Broken Homes (Dae-jeon Yang, 2007), Research on the Development of Group Counselling Program for Children from a Single-Parent Families (Hye-sun Lee, 2004), and Effects of Youth Career Exploration Program at Local Community Welfare Centers on Career Maturity Rate (Jong-yeol Cho, 2004). Various video files from e-knowledge channels, career interest tests on worknet.go.kr, and/or aptitude, interest and values tests on careernet.re.kr were used for the management of the program. The test tool was “Career Self-Efficacy Test”by Myeong-shim Park (2007) was amended and supplemented. For data processing, ‘Mixed ANOVA’ from SPSS/Window 12 was used to analyze statistical results, and the analysis of experience reports by session and counselor observation contents was also indicated to supplement the limitations in the reliability of quantitative results. The results obtained from this research are as follows: Compared to the control group, the experimental group utilizing group counselling program to improve career self-efficacy has shown a significant statistical difference in the improvement of career self-efficacy. The result of content analysis also indicated that those participants’response to the effect of the program was positive and accordingly it validated its positive effect on the enhancement of career self-efficacy. In short, this research has proved its effect from four different points of view. First, it suggests that by reflecting the program on social, economic environments and psychological aspect of these students - with the consideration of individual differences - the program is effective on the students’career self-efficacy. Second, it is meaningful in that the program prevents possible social mistakes that the students can make in choosing their careers thus continuing the vicious cycle of poverty. Third, applying a group counselling program to improve career self-efficacy is more effective in boosting the students’ego and formulating positive value sets regarding career path than a typical career group program by psychologically overcoming social and economic environments of the students. Fourth, it is meaningful in that the scope of the research target has been expanded to include middle school students for this career self-efficacy research, which is usually done at a high school level. For the follow-up study in the future, the following recommendations are suggested based on the research results described. First, It is necessary that the program be designed to be activity-based in order to draw a sense of achievement from students in 'career research', 'career decision', and 'career performance'. Second, to improve career self-efficacy through better relationship with the parents, it is important to seek out an expansion of group counselling program to connect the parents to the students. Furthermore, the effects of the program will be maximized if all related local and social agencies are connected so that a continuous career research, career experiment and planning can be made and maintained.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.