초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램 개발 NLP Group Counseling Program Development for Stress Repelling Ability Improvement of Elementary School Senior-Grade Children원문보기
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 아동을 대상으로 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 스트레스 대처능력에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스트레스 대처능력을 증진시키기 위한 NLP 집단상담 프로그램은 어떤 내용으로 구안되어야 하는가, 둘째, NLP 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력을 향상시키는데 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 서울특별시에 소재하는 W초등학교 6학년 5개 학급 중 연구자가 운영하는 1개 학급을 실험집단으로 선정하고, 스트레스 대처능력 검사를 실시한 결과 실험집단과 동질성을 보이는 다른 1개의 학급을 통제집단으로 구성하였다.
스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 상담프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, NLP 상담프로그램이 초등학생의 학교생활만족도 및 ...
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 아동을 대상으로 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 스트레스 대처능력에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스트레스 대처능력을 증진시키기 위한 NLP 집단상담 프로그램은 어떤 내용으로 구안되어야 하는가, 둘째, NLP 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력을 향상시키는데 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 서울특별시에 소재하는 W초등학교 6학년 5개 학급 중 연구자가 운영하는 1개 학급을 실험집단으로 선정하고, 스트레스 대처능력 검사를 실시한 결과 실험집단과 동질성을 보이는 다른 1개의 학급을 통제집단으로 구성하였다.
스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 상담프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, NLP 상담프로그램이 초등학생의 학교생활만족도 및 자아효능감에 미치는 효과(김혜진, 2007), NLP 집단상담이 ADHD 아동의 학교적응 및 행동변화에 미치는 효과(김종운, 2002), NLP 집단상담 프로그램이 초등학생의 발표불안에 미치는 효과(김선화, 2006), 스트레스대처 집단상담 프로그램이 초등학교 고학년의 공격성과 학교생활 적응력에 미치는 영향(윤정남, 2007), 스트레스대처훈련프로그램이 초등학생의 분노표현과 자아존중감에 미치는 영향(김은정, 2006)에 사용된 스트레스대처 집단상담 프로그램 및 여러 가지 NLP 전략들, 그리고 「우리 아이 속에 잠든 거인을 깨우는 NLP」(이소희 역, 2005)에 제시된 활동 내용이나 전략들을 본 프로그램의 목적에 맞게 수정·보완하여 활용하였다.
검사도구로는 박진아(2001)의 ‘스트레스 대처능력 척도’를 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다.
이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 스트레스 대처능력에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험 참가자들이 프로그램의 효과에 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램이 초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
이 연구의 시사점은 초등학교 고학년 아동이 효과적인 스트레스 대처능력을 습득하고 긍정적인 스트레스 대처능력을 향상시킴으로써 개인, 가정, 학교생활에서의 다양한 문제 상황에 적극적이고 효과적으로 대처할 수 있도록 하는데 활용될 수 있다는데 있다.
이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 저학년 아동을 대상으로 일상생활 속에서 겪게 되는 스트레스에 긍정적이고 효과적으로 대처할 수 있는 능력을 길러주기 위한 놀이활동 중심의 NLP 집단상담 프로그램을 개발하는 것이 필요하다. 둘째, NLP가 다양한 분야에서 활발하게 적용되고 그 효과가 입증되고 있으며, 교육적 측면에서도 긍정적인 영향을 미친다는 연구결과들이 나오고 있는 것을 볼 때, 초등학생을 대상으로 한 NLP 연구가 계속적으로 진행될 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다.
이 연구의 목적은 초등학교 고학년 아동을 대상으로 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램을 개발하고 실시하여 스트레스 대처능력에 어떠한 영향을 미치는지 검증하고자 하는 데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스트레스 대처능력을 증진시키기 위한 NLP 집단상담 프로그램은 어떤 내용으로 구안되어야 하는가, 둘째, NLP 집단상담 프로그램은 초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력을 향상시키는데 효과가 있는가를 밝히는 것이다.
연구대상은 서울특별시에 소재하는 W초등학교 6학년 5개 학급 중 연구자가 운영하는 1개 학급을 실험집단으로 선정하고, 스트레스 대처능력 검사를 실시한 결과 실험집단과 동질성을 보이는 다른 1개의 학급을 통제집단으로 구성하였다.
스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램은 박인우(1995)의 상담프로그램 개발 모형을 바탕으로 구안되었으며, NLP 상담프로그램이 초등학생의 학교생활만족도 및 자아효능감에 미치는 효과(김혜진, 2007), NLP 집단상담이 ADHD 아동의 학교적응 및 행동변화에 미치는 효과(김종운, 2002), NLP 집단상담 프로그램이 초등학생의 발표불안에 미치는 효과(김선화, 2006), 스트레스대처 집단상담 프로그램이 초등학교 고학년의 공격성과 학교생활 적응력에 미치는 영향(윤정남, 2007), 스트레스대처훈련프로그램이 초등학생의 분노표현과 자아존중감에 미치는 영향(김은정, 2006)에 사용된 스트레스대처 집단상담 프로그램 및 여러 가지 NLP 전략들, 그리고 「우리 아이 속에 잠든 거인을 깨우는 NLP」(이소희 역, 2005)에 제시된 활동 내용이나 전략들을 본 프로그램의 목적에 맞게 수정·보완하여 활용하였다.
검사도구로는 박진아(2001)의 ‘스트레스 대처능력 척도’를 사용하였고, 자료처리는 SPSS/Window 12에서 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 사용하여 통계적 결과를 분석하였으며, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위하여 경험보고서와 상담자 관찰 내용을 분석하여 제시하였다.
이 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램을 처치한 실험집단은 통제집단에 비하여 스트레스 대처능력에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 내용분석에서도 실험 참가자들이 프로그램의 효과에 긍정적인 반응을 보인 것으로 나타나 스트레스 대처능력 향상을 위한 NLP 집단상담 프로그램이 초등학교 고학년 아동의 스트레스 대처능력 향상에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
이 연구의 시사점은 초등학교 고학년 아동이 효과적인 스트레스 대처능력을 습득하고 긍정적인 스트레스 대처능력을 향상시킴으로써 개인, 가정, 학교생활에서의 다양한 문제 상황에 적극적이고 효과적으로 대처할 수 있도록 하는데 활용될 수 있다는데 있다.
이상의 연구결과를 통해 후속연구를 위한 제언을 하자면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 저학년 아동을 대상으로 일상생활 속에서 겪게 되는 스트레스에 긍정적이고 효과적으로 대처할 수 있는 능력을 길러주기 위한 놀이활동 중심의 NLP 집단상담 프로그램을 개발하는 것이 필요하다. 둘째, NLP가 다양한 분야에서 활발하게 적용되고 그 효과가 입증되고 있으며, 교육적 측면에서도 긍정적인 영향을 미친다는 연구결과들이 나오고 있는 것을 볼 때, 초등학생을 대상으로 한 NLP 연구가 계속적으로 진행될 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to develop and execute the stress repelling ability improvement NLP group counseling program with the target of elementary school senior-grade children and verify how it affects stress repelling ability. The study problems established to accomplish this purpose are as fo...
The purpose of this study is to develop and execute the stress repelling ability improvement NLP group counseling program with the target of elementary school senior-grade children and verify how it affects stress repelling ability. The study problems established to accomplish this purpose are as follows. First it is to clarify what should be the contents of NLP group counseling program to increase stress repelling ability, and secondly to clarify whether NLP group counseling program is effective in improving stress repelling ability of elementary school senior-grade children.
As for the subject of study, a class managed by researcher was selected as experimental group and another that shows consubstantiality to it as control group were selected from the 5 senior classes in W elementary school located in Seoul.
Stress repelling ability improvement NLP group counseling program is devised based on counsel program development model of Park In-Woo(1995), and the following were revised, complemented and used to fit this program's purpose: The effects of NLP counseling program on elementary school students' school life satisfaction and self-benefit(Kim Hye-Jin, 2007), The effects of NLP group counseling on ADHD children's school adaptation and behavior changes(Kim Jong-wun, 2002), The effects of NLP group counseling program on elementary school students' presentation anxiety(Kim Sun-Hwa, 2006), The effects of stress repelling group counseling program on elementary school senior-grade children's aggression and school life adaptation(Yoon Jung-Nam, 2007), The effects of stress repelling training program on elementary school students' anger expression and self-respect(Kim Eun-Jung, 2006), NLP that awakens the giant in our child(translated by Lee So-Hee, 2005).
‘Stress Coping Strategy Scale’ of Park, Jin-A(2001) is used as a test tool, the statistical results are analyzed by Mixed ANOVA at SPSS/Window 12 as data processing, and an experimental report and the counseling contents are analyzed and submitted in order to supplement the limit for reliability of quantitative result.
The results obtained through this study are as follows. The experimental group dealing with NLP group counseling program for the improvement of stress repelling ability appeared to have significant difference in stress repelling ability compared to control group. Also, experiment participants showed positive reaction in contents analysis of the effects of the program, which shows that NLP group counseling program for the improvement of stress repelling ability has positive effects in improving stress repelling ability of elementary school senior-grade children.
The implication of the study is to use it to enable elementary school senior-grade children in actively and effectively coping with problems in their personal, home and school life, by acquiring effective stress repelling ability and improving positive stress repelling ability.
Based on the results above, the suggestions for the further study are as follows. First, it is necessary to develop an playing activity centered NLP group counseling program for the lower-grade children in elementary school to train the ability to deal with the stress from daily life effectively and positively. Second, the NLP has been actively applied to various fields and the effect has been established. As we have shown that NLP has the positive effects on the educational aspects from previous research, it has to be considered to draw up a plan that various NLP studies with the elementary school children can be continued.
The purpose of this study is to develop and execute the stress repelling ability improvement NLP group counseling program with the target of elementary school senior-grade children and verify how it affects stress repelling ability. The study problems established to accomplish this purpose are as follows. First it is to clarify what should be the contents of NLP group counseling program to increase stress repelling ability, and secondly to clarify whether NLP group counseling program is effective in improving stress repelling ability of elementary school senior-grade children.
As for the subject of study, a class managed by researcher was selected as experimental group and another that shows consubstantiality to it as control group were selected from the 5 senior classes in W elementary school located in Seoul.
Stress repelling ability improvement NLP group counseling program is devised based on counsel program development model of Park In-Woo(1995), and the following were revised, complemented and used to fit this program's purpose: The effects of NLP counseling program on elementary school students' school life satisfaction and self-benefit(Kim Hye-Jin, 2007), The effects of NLP group counseling on ADHD children's school adaptation and behavior changes(Kim Jong-wun, 2002), The effects of NLP group counseling program on elementary school students' presentation anxiety(Kim Sun-Hwa, 2006), The effects of stress repelling group counseling program on elementary school senior-grade children's aggression and school life adaptation(Yoon Jung-Nam, 2007), The effects of stress repelling training program on elementary school students' anger expression and self-respect(Kim Eun-Jung, 2006), NLP that awakens the giant in our child(translated by Lee So-Hee, 2005).
‘Stress Coping Strategy Scale’ of Park, Jin-A(2001) is used as a test tool, the statistical results are analyzed by Mixed ANOVA at SPSS/Window 12 as data processing, and an experimental report and the counseling contents are analyzed and submitted in order to supplement the limit for reliability of quantitative result.
The results obtained through this study are as follows. The experimental group dealing with NLP group counseling program for the improvement of stress repelling ability appeared to have significant difference in stress repelling ability compared to control group. Also, experiment participants showed positive reaction in contents analysis of the effects of the program, which shows that NLP group counseling program for the improvement of stress repelling ability has positive effects in improving stress repelling ability of elementary school senior-grade children.
The implication of the study is to use it to enable elementary school senior-grade children in actively and effectively coping with problems in their personal, home and school life, by acquiring effective stress repelling ability and improving positive stress repelling ability.
Based on the results above, the suggestions for the further study are as follows. First, it is necessary to develop an playing activity centered NLP group counseling program for the lower-grade children in elementary school to train the ability to deal with the stress from daily life effectively and positively. Second, the NLP has been actively applied to various fields and the effect has been established. As we have shown that NLP has the positive effects on the educational aspects from previous research, it has to be considered to draw up a plan that various NLP studies with the elementary school children can be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.