본 연구는 NLP상담 프로그램이 초등학생의 셀프리더십에 미치는 효과를 검증하고자 하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> NLP 상담 프로그램은 초등학생의 셀프리더십을 향상시키는가? <가설 1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 수준이 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십의 구성요인(행동전략, 내적보상전략, 사고전략) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 행동전략의 하위요인(자기관찰, 목표설정, 단서관리, 연습)과 내적보상전략의 하위요인(내적보상) 및 사고전략의 하위요인(자기대화, 긍정적 사고) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. 서울특별시에 소재한 K초등학교 5학년 9개 반을 대상으로 셀프리더십 사전검사를 실시한 후 본 연구자가 담임으로 있는 학급을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 동질성을 보이는 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단과 통제집단은 각각 27명으로 구성되었다. 가설 검증을 위해 사용된 측정도구는 초등학생용 셀프리더십 척도를 이용하였으며 프로그램을 실시하기 전과 후에 각각 검사를 실시하였다. NLP 상담 프로그램은 셀프리더십을 향상할 수 있도록 NLP의 전제와 기법을 적용하여 학급 집단 상담으로 구성하였다. 실험집단은 1회당 40분, 주 2회로 6주에 걸쳐 총 12회기의 NLP 상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자료의 처리는 i-STATistics 통계 프로그램을 이용하여 실험집단과 통제집단 간의 셀프리더십 사전, 사후 점수의 평균에 대한 독립변인 ...
본 연구는 NLP상담 프로그램이 초등학생의 셀프리더십에 미치는 효과를 검증하고자 하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> NLP 상담 프로그램은 초등학생의 셀프리더십을 향상시키는가? <가설 1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 수준이 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십의 구성요인(행동전략, 내적보상전략, 사고전략) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 행동전략의 하위요인(자기관찰, 목표설정, 단서관리, 연습)과 내적보상전략의 하위요인(내적보상) 및 사고전략의 하위요인(자기대화, 긍정적 사고) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. 서울특별시에 소재한 K초등학교 5학년 9개 반을 대상으로 셀프리더십 사전검사를 실시한 후 본 연구자가 담임으로 있는 학급을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 동질성을 보이는 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단과 통제집단은 각각 27명으로 구성되었다. 가설 검증을 위해 사용된 측정도구는 초등학생용 셀프리더십 척도를 이용하였으며 프로그램을 실시하기 전과 후에 각각 검사를 실시하였다. NLP 상담 프로그램은 셀프리더십을 향상할 수 있도록 NLP의 전제와 기법을 적용하여 학급 집단 상담으로 구성하였다. 실험집단은 1회당 40분, 주 2회로 6주에 걸쳐 총 12회기의 NLP 상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자료의 처리는 i-STATistics 통계 프로그램을 이용하여 실험집단과 통제집단 간의 셀프리더십 사전, 사후 점수의 평균에 대한 독립변인 t-검증을, 실험집단 및 통제집단 내의 사후-사전 차이를 비교하기 위한 종속변인 t-검증을 실시하였다. 또한 검사지 반응 분석의 한계를 보완하기 위하여 아동의 매 회기별 소감문과 연구자의 관찰 기록 및 프로그램 평가 설문의 내용 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. NLP 상담 프로그램을 실시한 실험집단은 실시하지 않은 통제집단에 비하여 셀프리더십이 유의미하게 향상되었다. 셀프리더십의 구성요인인 행동전략, 내적보상전략, 사고전략 수준이 유의미하게 향상되었다. 행동전략의 하위요인인 목표설정, 단서관리는 유의미하게 향상되었으나 자기관찰과 연습은 유의미한 차이가 없었다. 내적보상의 하위요인인 내적보상과 사고전략의 하위요인인 긍정적 사고와 자기대화는 모두 유의미하게 향상되었다. 실험집단내의 사후 셀프리더십 수준은 사전 셀프리더십 수준보다 총점, 구성요인, 하위요인에서 모두 유의미하게 향상되었다. 검사지 반응 분석 결과를 보완하기 위한 소감문과 연구자의 관찰 및 프로그램평가 설문지 분석 결과에서도 프로그램 효과에 대한 긍정적 반응을 보인 것으로 나타났다. NLP 상담 프로그램을 실시한 실험집단은 목표를 설정하며 우선순위에 따라 시간을 관리하고 바람직한 습관을 갖는데 도움이 되었으며, 자신감과 긍정적 사고가 향상되어 셀프리더로서의 사고와 행동 변화에 도움이 된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해, NLP 상담 프로그램은 초등학생의 셀프리더십을 향상하는데 긍정적 효과가 있음이 증명되었다. 본 연구의 결과는 NLP 상담 프로그램이 초등학교 아동의 셀프리더십을 향상시켜 자신에 대한 이해를 바탕으로 자신이 원하는 목표를 설정하고 스스로 실천하기 위한 자신감과 긍정적 사고를 형성함으로써 보다 행복하고 성공적인 학교생활을 누리는데 이바지 될 수 있음을 시사하고 있다. 아울러 학교현장에서 NLP 상담 프로그램의 지속적이고 효과적인 활용을 위해 초등학생 수준에 맞는 NLP 상담 프로그램의 개발에 대한 계속적인 연구와 보급이 필요함을 시사한다.
본 연구는 NLP상담 프로그램이 초등학생의 셀프리더십에 미치는 효과를 검증하고자 하는 것으로, 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> NLP 상담 프로그램은 초등학생의 셀프리더십을 향상시키는가? <가설 1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 수준이 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십의 구성요인(행동전략, 내적보상전략, 사고전략) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. <가설 1-1-1> NLP 상담 프로그램에 참여한 실험집단은 참여하지 않은 통제집단에 비해 셀프리더십 행동전략의 하위요인(자기관찰, 목표설정, 단서관리, 연습)과 내적보상전략의 하위요인(내적보상) 및 사고전략의 하위요인(자기대화, 긍정적 사고) 수준이 각각 유의미하게 향상될 것이다. 서울특별시에 소재한 K초등학교 5학년 9개 반을 대상으로 셀프리더십 사전검사를 실시한 후 본 연구자가 담임으로 있는 학급을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 동질성을 보이는 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단과 통제집단은 각각 27명으로 구성되었다. 가설 검증을 위해 사용된 측정도구는 초등학생용 셀프리더십 척도를 이용하였으며 프로그램을 실시하기 전과 후에 각각 검사를 실시하였다. NLP 상담 프로그램은 셀프리더십을 향상할 수 있도록 NLP의 전제와 기법을 적용하여 학급 집단 상담으로 구성하였다. 실험집단은 1회당 40분, 주 2회로 6주에 걸쳐 총 12회기의 NLP 상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자료의 처리는 i-STATistics 통계 프로그램을 이용하여 실험집단과 통제집단 간의 셀프리더십 사전, 사후 점수의 평균에 대한 독립변인 t-검증을, 실험집단 및 통제집단 내의 사후-사전 차이를 비교하기 위한 종속변인 t-검증을 실시하였다. 또한 검사지 반응 분석의 한계를 보완하기 위하여 아동의 매 회기별 소감문과 연구자의 관찰 기록 및 프로그램 평가 설문의 내용 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. NLP 상담 프로그램을 실시한 실험집단은 실시하지 않은 통제집단에 비하여 셀프리더십이 유의미하게 향상되었다. 셀프리더십의 구성요인인 행동전략, 내적보상전략, 사고전략 수준이 유의미하게 향상되었다. 행동전략의 하위요인인 목표설정, 단서관리는 유의미하게 향상되었으나 자기관찰과 연습은 유의미한 차이가 없었다. 내적보상의 하위요인인 내적보상과 사고전략의 하위요인인 긍정적 사고와 자기대화는 모두 유의미하게 향상되었다. 실험집단내의 사후 셀프리더십 수준은 사전 셀프리더십 수준보다 총점, 구성요인, 하위요인에서 모두 유의미하게 향상되었다. 검사지 반응 분석 결과를 보완하기 위한 소감문과 연구자의 관찰 및 프로그램평가 설문지 분석 결과에서도 프로그램 효과에 대한 긍정적 반응을 보인 것으로 나타났다. NLP 상담 프로그램을 실시한 실험집단은 목표를 설정하며 우선순위에 따라 시간을 관리하고 바람직한 습관을 갖는데 도움이 되었으며, 자신감과 긍정적 사고가 향상되어 셀프리더로서의 사고와 행동 변화에 도움이 된 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해, NLP 상담 프로그램은 초등학생의 셀프리더십을 향상하는데 긍정적 효과가 있음이 증명되었다. 본 연구의 결과는 NLP 상담 프로그램이 초등학교 아동의 셀프리더십을 향상시켜 자신에 대한 이해를 바탕으로 자신이 원하는 목표를 설정하고 스스로 실천하기 위한 자신감과 긍정적 사고를 형성함으로써 보다 행복하고 성공적인 학교생활을 누리는데 이바지 될 수 있음을 시사하고 있다. 아울러 학교현장에서 NLP 상담 프로그램의 지속적이고 효과적인 활용을 위해 초등학생 수준에 맞는 NLP 상담 프로그램의 개발에 대한 계속적인 연구와 보급이 필요함을 시사한다.
The purpose of this study is to measure the effectiveness using the NLP counseling program in elementary school student self-leadership. To determine this, I developed a primary question and formed three hypotheses based on this question. Primary Question: Will the NLP counseling program improve the...
The purpose of this study is to measure the effectiveness using the NLP counseling program in elementary school student self-leadership. To determine this, I developed a primary question and formed three hypotheses based on this question. Primary Question: Will the NLP counseling program improve the self-leadership of elementary school students? Hypothesis 1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve self-leadership compared to the control group. Hypothesis 1-1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve the three components of self-leadership (behavioral strategy, internal reward strategy, and thought strategy) compared to the control group. Hypothesis 1-1-1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve in the sub-factors of behavioral strategy (self observation, goal setting, cue management, practice), sub-factors of internal reward strategy(internal reward) and sub-factors of thought strategy (self-talk, positive thought) compared to the control group. The subjects of this thesis are fifth grade 9 classes in K elementary school, which is located in Seoul. The researcher set one class has an experimental group, and other class who had same quality with the experimental group were selected in control group. Each class consists of 27 students. To verify the effectiveness of the NLP counseling program itself, the researcher used self-leadership measurements for elementary school student, and made pre and post test each group after program. The NLP counseling program to improve self-leadership in elementary school students consisted of NLP assumptions and the techniques. The experimental group participated in 12 session, twice a week during six weeks, for forty minutes each session. The control group did not have any treatment. To verify the effectiveness of the program for the data processing program, the i-STATistics were used. The average score in the comparison of post tests for the control and the experimental groups were used independent t-test. And the average score in the comparison of post-pre tests for the experimental groups were used dependent t-test. To compensate for the limitations of this test, the researcher monitored and recorded the data throughout the questionnaire. The researcher also collected the note paper after counseling session. The results of this study are as follows: The result is showing the experimental group’s self-leadership has significantly improved more than the control group. And the components of self-leadership which are behavioral strategy, internal reward strategy, and thought strategy have improved more than the control group. Three of the sub factors of behavioral strategy, goal setting and cue management, significantly improved. The sub factors, self observation, practice, did not show any significant differences. The sub-factors of internal reward strategy, internal reward and the sub factors of thought strategy, self-talk and positive thought, significantly improved. The total scores, components, and sub factors of post self-leadership scores increased significantly more than pre self-leadership scores in the experimental group. The result of monitoring and recording the data throughout the questionnaire showed a positive response to the effectiveness of this program. This program is very helpful to observe self, set the goal, manage the time, and develop the desired habit for the experimental group, because it develops their self-consciousness and positive thinking. From the result of this study, the researcher has determined the NLP counseling program to be effective to increase self-leadership for elementary school students. The researcher found the NLP counseling program helps to grow self-leadership based on understanding themselves, setting the goal, self practicing, and creating positive thought and self consciousness. This implies students will benefit from this program and students can have a successful and constructive school life. In the future the researcher suggests the efforts on studying NLP counseling program that is proper to apply to elementary school students.
The purpose of this study is to measure the effectiveness using the NLP counseling program in elementary school student self-leadership. To determine this, I developed a primary question and formed three hypotheses based on this question. Primary Question: Will the NLP counseling program improve the self-leadership of elementary school students? Hypothesis 1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve self-leadership compared to the control group. Hypothesis 1-1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve the three components of self-leadership (behavioral strategy, internal reward strategy, and thought strategy) compared to the control group. Hypothesis 1-1-1: The experimental group that participants in the NLP counseling program will significantly improve in the sub-factors of behavioral strategy (self observation, goal setting, cue management, practice), sub-factors of internal reward strategy(internal reward) and sub-factors of thought strategy (self-talk, positive thought) compared to the control group. The subjects of this thesis are fifth grade 9 classes in K elementary school, which is located in Seoul. The researcher set one class has an experimental group, and other class who had same quality with the experimental group were selected in control group. Each class consists of 27 students. To verify the effectiveness of the NLP counseling program itself, the researcher used self-leadership measurements for elementary school student, and made pre and post test each group after program. The NLP counseling program to improve self-leadership in elementary school students consisted of NLP assumptions and the techniques. The experimental group participated in 12 session, twice a week during six weeks, for forty minutes each session. The control group did not have any treatment. To verify the effectiveness of the program for the data processing program, the i-STATistics were used. The average score in the comparison of post tests for the control and the experimental groups were used independent t-test. And the average score in the comparison of post-pre tests for the experimental groups were used dependent t-test. To compensate for the limitations of this test, the researcher monitored and recorded the data throughout the questionnaire. The researcher also collected the note paper after counseling session. The results of this study are as follows: The result is showing the experimental group’s self-leadership has significantly improved more than the control group. And the components of self-leadership which are behavioral strategy, internal reward strategy, and thought strategy have improved more than the control group. Three of the sub factors of behavioral strategy, goal setting and cue management, significantly improved. The sub factors, self observation, practice, did not show any significant differences. The sub-factors of internal reward strategy, internal reward and the sub factors of thought strategy, self-talk and positive thought, significantly improved. The total scores, components, and sub factors of post self-leadership scores increased significantly more than pre self-leadership scores in the experimental group. The result of monitoring and recording the data throughout the questionnaire showed a positive response to the effectiveness of this program. This program is very helpful to observe self, set the goal, manage the time, and develop the desired habit for the experimental group, because it develops their self-consciousness and positive thinking. From the result of this study, the researcher has determined the NLP counseling program to be effective to increase self-leadership for elementary school students. The researcher found the NLP counseling program helps to grow self-leadership based on understanding themselves, setting the goal, self practicing, and creating positive thought and self consciousness. This implies students will benefit from this program and students can have a successful and constructive school life. In the future the researcher suggests the efforts on studying NLP counseling program that is proper to apply to elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.